FUNNY MONEY GOING UP IN SMOKE OR VICE VERSA

 
Apropå pengar som går upp i rök, Ferrari fick kryptovaluta företaget Velas som sponsor 2022, en flerårig samarbetspartner, nu är det 2023 och samarbetet har gått upp i rök, funny money är en flyktig produkt, här idag, borta i morgon. Även Snapdragon har lämnat Ferrari som sponsor inför årets säsong, så nu måste Maranello gänget hitta nya sponsorer som är villiga att ersätta de 550 miljoner som försvann när Velas och Snapdragon tackade för sig.
 
Hos Mercedes försvann kryptovaluta sponsorn FTX när stålarna gick upp i rök i en konkurs, som sagt var så är kryptovaluta en flyktig produkt vars värde är baserad på människans bottenlösa girighet, några kan känna sig blåsta när FTX gänget skrattar hela vägen till banken i en skatteparadis.
 
För Williams gick det lite bättre,sponsorn  Rokit hoppade av och tvingas nu betala 350 miljoner till Williams.
 
HAAS i sin tur litar på att företag som hanterar pengar är pålitliga partners, amerikanska MoneyGram är deras nya huvudsponsor 2023, det blir intressant att se hur länge det här helamerikanska äktenskapet varar.
 
Nu vill även Andretti vara med och leka i F1 sandlådan tillsammans med GM, huruvida FIA går med på det återstår att se, men med tanke på vem som numera är den högsta hönsen hos FIA lär Andretti dyka upp i F1 inom kort med Aramco som huvudsponsor, jag för min del undrar hur lång tid det tar innan saudier köper F1 av Liberty Media, sportwashing är dagens melodi. Nu finns det ju fans som kör sin mantra om "sport och politik hör inte ihop", men proffsidrott med sin sportwashing är inget annat än politisk spel på hög nivå, sporten som sådan dog för länge sen när pengarna tog över. Så, finns det en chans att Andretti skulle kunna lyckas i F1? Tja, varför inte, hittar man en bra samarbetspartner i form av ett etablerad stall i F1 som är villig att dela med sig av sin "know how" så kan det fungera förutsatt att man kan locka till sig en duktig designer, GMs Indymotorer byggs av Ilmor Engineering som vet hur man bygger en F1 motor och så vidare, lätt blir det inte men ingenting är omöjligt.
 
Nu är det ju inte alls ovanligt med skumma sponsorer inom F1, ingen har väl glömt till exempel Force India och alla rättegångar deras ägare och sponsorer var inblandade i, men man tycker ändå att de stora, etablerade stallen borde ha lite bättre koll på vilka de väljer att samarbeta med eftersom girigheten alltid har sitt pris. Pengacirkusen inom racing börjar redan inom karting för att sedan trappas upp för varje steg mot kungaklassen F1, ett fenomen  som har en negativ påverkan av kvalitén på förarmaterialet när talangfulla förare försvinner redan i ett tidigt skede på grund av pengabrist, och lämnar banan öppen för halvfigurer med feta plånböcker. Det påstås att i F1 finns det de 20 bästa förarna i världen, jag för min del tycker att där finns några av värdens bästa förare, men mer än hälften är bara kanonmat som går att ersätta om man går på ren talang. Ett bra exempel på hur pengarna styr inom all racing är mexikanaren Rafael Villagomez som kör för VAR(Van Amersfoot Racing), ett av de bättre stallen i matarserier. Rafael blev 11 i brittisk F4 2020, 29 i FIA F3 2021 utan att ta en endaste poäng, och 25 2022 med hela två poäng i bagaget. Så, varför får Rafael behålla sin sits hos VAR? Jo, han har så mycket pengar med sig att det har hjälpt VAR att satsa mer på sin F3 och F2 verksamhet tack vare Rafaels feta plånbok, någon talang har han inte men han stänger dörren för de som har talang genom att blockera den med sedelbuntar. Jag skulle vilja påstå, att standarden av förarmaterialet på toppen sjunker stadigt för varje år som går på grund av det ovannämnda pengakarusellen eftersom karriären för många talangfulla förare tar slut redan i karting åldern, saknar man ekonomisk stöd så spelar det ingen roll hur bra förare man är. Så, vad ska man säga om årets nykomlingar i form av Sergeant, de Vries och Piastri? Sergeant är en halvfigur som fick sin sits hos Williams tack vare sin nationalitet, de Vries är inte dålig men inte heller något speciellt, och Piastri är skapligt överhajpad inte minst av Brown som tror att australiensaren blir en sensation i F1. Browns åsikt i all ära, men Piastri var ingen sensation i kart eller F4, och dominerade inte heller i F3 eller F2 trots sina titlar med Prema i första försöket. Sitter man i vinnarmaterial så kan man kamma hem titlarna utan att vara en ubertalang, något som både Stroll och Schumacher har visat när de fick chansen hos Prema tack vare starkt ekonomisk stöd, i F1 har man inte sett mycket av deras titeltalang. I fallet Stroll handlar det hela enbart pengar, i fallet Schumacher enbart ett namn oavsett vad pratmakaren Ralf Schumacher klämmer ur sig. Först skulle Schumi Jr till Sauber enligt Ralf eftersom Audi ville ha en tysk förare, nu har Audi chefen gjort gällande att det är inte alls nödvändigt med en tysk förare utan en förare med talang duger bra. Ralfs nästa fantasi går ut på hur Schumi Jr kommer ersätta Hamilton hos Mercedes när britten lägger hjälmen på hyllan, han har en livlig fantasi den gode Ralf, faktum är att Schumi Jr är en fullständig medelmåtta vars talang inte räcker längre än att sitta i en simulator och leka F1 reservförare. Att hitta en tysk förare som kan ta sig till F1 blir inte lätt, det finns inga tyska talanger av rang i matarserier, man har lagt ner den tyska F4 serien, det körs inga F1 race i Tyskland, Vettel har slutat och så vidare, med andra ord, den tyska framgångsagan i F 1 är över, lite synd kan man tycka, det finns ju ett antal fina banor i Tyskland.
 
Det om pengar som styr förarmarknaden, jobbet med årets bilar är i slutfasen, RBR har jobbat hårt med att ta fram ett lättare chassi, och Ferrari i sin tur har lagt en hel del tid på att optimera Venturi effekten med omdesignade Venturi tunnlar och smalare växellåda och har även jobbat med PUs tillförlitlighet som tillåter dem att köra med motormappning som ger cirka 30 nya, friska hk. McLaren har jobbat med framvagn designen som inte fungerade optimalt på alla banor, och AR är nöjda med chassi men har jobbat mycket med aero för att minska drag, drag kostar bränsle, bränsle kostar varvtid och så vidare. Vad Mercedes har jobbat med återstår att se, fjolårets sidepod och golvdesign lär finnas kvar, vad de har gjort med designen av Venturi tunnlarna och diffusern blir intressant att se. Vad de andra  stallen har pysslat med tar jag upp någon gång framöver om jag bestämmer mig för att fortsätta med bloggen även i år, ligger på 50/50 just nu.  
 
Jag avslutar med lite nostalgi, Iceman i en Lotus från 2012, en ful biljävel tyckte man då, men en riktig skönhet jämfört med 2022 bilar tycker man nu även om trappsteg nosen är föga tilltalande.
 
Dagens grid girls är redo för att ta sig an det nya året, inte i F1 men i MotoGP, vackert så.
 
Amen,..må det nya året vara med er.