THE BULL RUN

 
Då var det dags att ta sig an "ovalen" i Österrike, mycket simplare än Red Bull Ring kan inte en bana bli, fyra raksträckor och "tjurpungen", bromsar och traction, kort varv och sprint race, risk för regn och överhettade däck, vad kan det bli av det hela? Det kan faktiskt bli ett rätt så bra race eftersom Red Bull Ring inte saknar lämpliga banavsnitt för övertagande, utan eller med DRS, men som sagt var, det gäller att undvika överhetta däcken, dålig utgång ur sista kurvan med överhettade däck är lika med att man blir omkörd innan man når fram till första kurvan. Banans tvärnita-traction karaktär gör det svårt att hitta den rätta rytmen under racet, missar man inbromsningen in i en kurva tar man med sig det till efterföljande rakan och nästa kurva om man saknar traction ur den föregående. I och med de hårda inbromsningar från höga hastigheter är en bil som klarar av att hålla konstant rideheight fram och bak in i-genom-ut ur kurvor guld värd, sjövilda "pitch angels" är inte att leka med, man tappar mycket downforce och varvtid med en bil där lastförskjutningen galopperar med fria tyglar, och fronten dyker och reser sig som i en gammal pilsnerpråm med trötta framfjädrar. Så, vem/vilka har en bil som har koll på "pitch angels"? RBR förstås, Neweys skapelse tycks vara helt obesvärad av fysikens lagar, varken pitch, yaw, roll,surge, sway eller heave biter på den utan bilen går som på räls, årets RBR är så nära av en active ride bil man kan bli utan att vara det rent formelt. 
 
Nu kan det vara så ,att alla dessa engelska ord för fysikens lagar i en F1 bil inte riktigt berättar för alla vad det är frågan om, så några bilder kan vara på sin plats för att visa vilka krafter dessa ord beskriver...
 
...hänger ni med? Jag kan förklara det hela på svenska vid något senare tillfälle, just idag har jag inte tid med det, men någon gång framöver kommer jag göra det, det finns ju en del teknikintresserade bland er som vill lära sig mer om det hela.
 
Allt nödvändig information innan racehelgen finns att hämta från bilden här ovan, väderprognoser siar om risk för regnskurar under dagarna tre, tvåstoppare brukar vara en vinnande melodi på Red Bull Ring och vinnaren lär bli Verstappen.
 
Det om F1, det finns även andra sätt att roa sig med för de motorintresserade, jag är road av att ta del av de fantastiska översättningar från engelska till svenska i samband med bilrelaterade TV program, inte sällan skapade av tjejer med noll teknikintresse. Tittade för  några dagar sen ett program där några snubbar kikade under huven på en jänkare, och konstaterade att man hade ersatt orginalförgasaren med en fyrportare från Holley. Översättaren fick det till att bilen hade en fyrcylindrig Holley motor,.eh, vore intressant att läsa hur hon till exempel översätter flat plane och cross plane i fråga om konstruktionen av en V8 motor, säkert med något väldigt målande.
 
 
Dagens grid girls är ute och röjer när andra sover, dock inte jag, sova kan man göra i graven.
 
Amen,..må den härliga sommarhettan vara med er.
 
      
 
   

WINNERS TAKE ALL

 
 
CGV podium, tre gånger ballast och den verkliga mästaren, RBR skulle kunna vinna utan Verstappen, men inte utan Newey, äras den som äras bör. Med det sagt så är Max utan tvekan en av de bästa förarna i F1, men som jag har påpekat vid ett flertal tillfällen, F1 är en renodlad materialsport, det är bilen som gör föraren, inte vice versa. Nu vill säkert någon lyfta fram poängställningen för förare där Verstappen leder med 195 poäng, Perez har 126 och Alonso 117, titta så långt efter Perez ligger redan i likvärdig material. Likvärdig material är ett missvisande kvällstidning påhitt, poängen är efter vilken förare materialet har anpassats, hos RBR är det Verstappen, det har även Marko erkänt, alla uppdateringar anpassas efter Verstappens önskemål och körstil, Perez får nöja sig med att göra sitt bästa med materialet han erbjöds som andraförare. Det är så det fungerar i F1, dock har det förekommit vissa undantag, tänker närmast Senna-Prost fajterna där materialet fungerade för båda två eftersom stallet varken ville eller vågade favorisera någon av sina stjärnförare på grund av vilka klausuler var inskrivna i deras kontrakt. Verstappen har samma position hos RBR som Schumacher hade hos Ferrari och som Hamilton har haft hos Mercedes, att prata om likvärdig material är ren nonsens, andraföraren får nöja sig med smulor från mästarens bord.
 
Så, hur var racet då? Inte så pjåkig, dock märks det tydligt på en bana av CGV karaktär vilka negativa egenskaper FIAs "nu kan bilarna ligga närmare varandra" design för med sig. Visst kan bilarna ligga närmare varandra, men med den nuvarande aerodesignen försvinner slipstreaming effekten nästan helt, man får ingen draghjälp av att ligga tätt bakom, allt hänger på DRS och hur mycket krut det finns i PU-hybridsystemet. Vad det gäller just PU-hybrid biten så ligger RBR-Honda i topp följt av Mercedes, Ferrari och Renault saknar ett antal hästkrafter gentemot den dynamiska duon, något som märktes tydligt på GCV. Låg man bakom en Honda eller Merca bestyckad bil hade Ferrari-Renault bestyckade bilarna förtvivlad svårt att ta sig förbi, kraften räckte inte till ens då när man använde DRS mot en bil som inte kunde utnyttja DRS, där har Ferrari och Renault en hel del kvar att jobba med.
 
Verstappen gjorde som han ville, skapade en lucka för att sedan spara materialet på väg till ännu en promenadseger, och Mercedes fick stryk av sitt kundstall AM vars RBR kopia med Alonso bakom ratten blev för svår att slå, Hamilton tog sig visserligen förbi Alonso i början av racet men Alonso kom tillbaka och tog andra platsen i mål före Hamilton. Ferraris strateger chansade rätt för en gångs skull och stallet belönades med en fjärde och en femteplats i mål, Perez orkade bara ta sig upp till en sjätte plats, Albon gjorde bra ifrån sig i en Williams som var snabb rakt fram och hade hyggligt med traction, Ocon tog åter igen några poäng åt Alpine och Stroll lyckades klämma sig sig förbi Bottas på mållinjen med några ynka tusendelar, två pinnar till Stroll och en till Bottas.
 
Norris korsade mållinjen på en poängplats, men straffades för "osportslig körning" och hamnade utanför tio i topp, Piastri har inte levt upp till stallets prat om att bli en sensation i F1, Gasly har problem med att hänga med i Ocons tempo, Tsunoda gör vad han kan i en AT som fungerar efter principen upp som en sol, ner som en pannkaka, HAAS duon med Hulkenberg i spetsen gjorde en förväntad magplask, Zhou hade en blek racehelg, De Vries och Sergeant hör inte hemma i F1, och Russel klantade till det på egen hand när han hamnade i muren. 
 
Så, vad ska de andra göra att komma i kapp RBR, kopiera deras bil? Tänk om det var så enkellt, men det är inte det.  Det fotades flitigt när spioner från andra stall fick chansen att fota RBRs golv när Perez bil hissades upp i Monaco, bilderna fingranskades sedan på sina håll, och man kom till en slutsats att det inte går att kopiera RBRs mycket komplicerade golvdesign eftersom man inte har en aning om hur golvet jobbar ihop med resten av aeropaketet. Det går inte att kopiera en viss detalj, montera den i det egna bilen och inbilla sig att den kommer fungera bra ihop med resten av aeropaketet, men däremot kan man knycka själva grundidén med en viss design, och utveckla en egen variant av den,.om man har en designer bra nog för uppgiften.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med CGV racet, så även jag.
 
Amen,..må den kommande midsommarnattens magi vara med er.    
 
      
 
 
     
 
      

RAINY DAYS

 
 
Kvalet på CGV blev en regndans för några...
 
...man rev bort nosen helt...
 
...bara nosade muren lite lätt...
 
...eller parkerade i muren med rumpan före. En del gillar regndrabbade kval, jag gör det inte, kvalet ska avgöras vädermässigt på lika villkor, inte med lotteri där några har tur och andra inte. En HAAS i andra rutan och en RBR i ruta tolv säger det mesta om kvalet i Kanada, det handlade inte om att ta rätt beslut vid rätt tidpunkt, utan att ha ren bondtur när man chansade vilt och bytte till slicks på en upptorkande bana. Nu har ju vissa förare haft uppenbara problem med att känna sig hemma i materialet de förfogar över, Perez är en av dem liksom Sainz och Gasly, strategiska beslut har inte heller fungerat till 100% för deras del och så vidare.
 
Givetvis handlar det inte enbart om förarens förmåga att hantera materialet utan även om vem man har som stallkompis, Perez håller inte Verstappens nivå, Sainz ligger normalt en bit efter Leclerc, Stroll är chanslös mot Alonso, Piastri hänger inte med Norris och så vidare, det är under svåra förhållanden förarnas körskicklighet spelar en mer avgörande roll. Sedan har vi dessa strateger som ska hjälpa förarna att maximera sin kapacitet, hos RBR tycks dessa strateger alltid fatta rätt beslut för Verstappens del och fel beslut för Perez del, hos Ferrari fattar man för det mesta fel beslut oasett vilken förare det handlar om, hos småstallen som HAAS och Williams chansar strateger hejvilt och prickar rätt ibland, Albon i en Williams är inte två sekunder snabbare än Leclerc.
 
Domarna hade en hel del att göra, till exempel fick Sainz en tre platsers nedflyttning på startgridden för att han hindrade Gasly och Norris i sista kurvan, det var överhuvudtaget mycket gnäll från förare som fastnade bakom några andra som vägrade att gå upp i rök. Till dagens race spås det bli en torr bana, växlande molnighet och cirka 20 plusgrader, något som kommer ruska om "pecking order" från kvalet. Hulken lär falla som en sten, Leclerc och Perez kommer att klättra snabbt genom startfältet, Gasly har materialet att göra det samma, Bottas trivs på CGV och så vidare, med tanke på banans omkörningsvänlig karaktär finns chansen för ett riktigt underhållande race bakom Verstappen som lär ta sin fyrtioförsta seger idag. 
 
Dagens grid girl ser framemot en solig dag i Montreal, så även jag.
 
Amen,..må regndansen inte vara med er.