VIVA VERSTAPPEN

 
 
Max Verstappen gjorde det igen, pole och racevinst, hans fjortonde seger för året och den trettiofjärde totalt. Max tog starten och höll undan fram till första kurvan rätt så enkelt, det finns gott om klös i Honda PU som limmas fast på banan med traction ur den högre skolan. Russel klantade till det och blev passerad av Hamilton i första kurvan, och sedan även av Perez några kurvor senare, det vill sig inte riktigt för Boy George nu när Hamilton har ryckt upp sig och slipper testa lika  mycket som han gjorde i början av säsongen.  RBR började racet med mjuka däck liksom Ferrari, Mercedes satsade på medium, när det sedan blev dags för depåstopp tog RBR medium och Mercedes hårda, något som visade sig vara ett perfekt val av gummiblandning för RBRs del och ett mindre lyckat val av gummiblandning för Mercedes del. Nu var det inte enbart Mercedes som valde fel gummiblandning, AR kastade bort några poäng när de på varv 40 gav Bottas hårda däck istället för mjuka, dock räddare Bottas en poäng åt stallet när Alonso fick bryta racet, vissa stall skulle må bra av att ta in nytt folk bland dem som styr den strategiska biten under racehelgen.
 
De fyras gäng behöll sedan sina placeringar från första varvet ända fram till målflaggan, Hamilton hängde med Verstappen rätt så bra under första stinten, men efter depåstoppet seglade Verstappen ifrån britten och vann till slut med femton sekunders marginal. Ferrari duon slutade som femma och sexa i mål, Ferraris turbo koncept fungerar inte på hög höjd, att man sedan även klantade till det för Sainz del under hans depåstopp hör på något sätt till när man pratar om Ferrari, att klanta till det ligger i deras DNA.  Ricciardo körde upp sig till en sjunde plats i mål tack vare mjuka däck i slutet av racet, dock tycker jag att han kom billigt undan med tio sekunders straff efter det när han under ett klantigt omkörningsförsök skickade Tsunoda ur racet, det som fungerade i en toppbil hos RBR fungerar inte i en medioker McLaren, eller med en medioker Ricciardo i en rätt så skaplig McLaren, hur man nu vill se det. 
 
 
Ocon skrapade ihop fyra poäng åt sig själv och Alpine, Norris hamnade för en gångs skull bakom Ricciardo på sin nionde plats, och Bottas som sagt var på tionde med hårda däck som saknade grepp, jag har lite svårt att förstå hur de tänkte hos AR, om nu medium höll 40 varv utan problem så borde mjuka har klarat resten av racedistansen utan problem. Gasly och AT hamnade åter igen utanför topp tio, AT har haft en genomusel säsong, deras bil fungerar inte alls,mest på grund av att till i år kunde de inte kopiera fjolårets RBR utan fick bygga sin bil själv. Albon kramade ut allt och lite till ur sin Williams och tog en tolfte plats i mål före Zhou, AM duon hade en mindre lyckat racehelg och fick nöja sig med fjortonde och en femtonde plats före HAAS duon, den sista att ta målflaggan blev Latifi i vanlig ordning, Alonso och Tsunoda tvingades bryta racet.
 
Det om det rätt så mediokra racet, apropå straffet för RBR på grund av överträdelsen av budgettaket, några miljoner böter och 10% mindre vindtunnel tid, ett hård straff eller,.? Inte direkt enligt min mening, några miljoner spelar ingen roll för RBR, inte förlusten av vindtunnel tid heller, de har ju Newey som "ser" aero och är därmed inte beroende av vindtunnel timmar på samma sätt som andra designers, ritbordet vs aeromappar i datorn, och vinnaren är?
 
 
Dagens grid girls skulle kunna dyka upp i Brasilien om två veckor, dock inte som grid girls men som åskådare, någon som vill göra de sällskap?
 
Amen,..må Brasilien komma med bättre racing än Mexiko.   
 
       
 
 
       
 
      
 
     

SAME SAME

 
 
Max Verstappen gjorde det igen, tog pole med lika delar av skicklighet och tur när solen tittade fram och höjde bantemperaturen, bra för RBR, mindre bra för Mercedes och Ferrari vars bilar är mer överstyrda i grunden än RBR. Den tunna luften påverkar bilarna på många olika sätt, har man till exempel problem med "drag" gillar man Mexiko där den tunna luften ser till att drag reduceras kraftigt, har man valt en stor turboaggregat istället för en små så orkar motorn bättre i den tunna luften och så vidare. Ferrari brukar vara snabba ut ur långsamma kurvor, på den höga höjden i Mexiko fungerar inte deras lång insug-liten turbo för snabb respons konceptet på samma sätt som på normala höjder, turbon blir kastrerad av den tunna luften. Mercedes i sin tur har haft stora problem med drag, i Mexiko reduceras graden av drag, något som gynnar bilar som producerar mycket downforce men samtidigt även mycket drag som Mercedes, man får mer grepp genom-ut ur kurvor och högre toppfart på långa rakor. RBR är den mest välbalanserad av toppbilarna, den producerar mycket downforce utan att producera mycket drag, Honda PU alstrar mycket kraft oavsett om man tävlar på hög eller på låg höjd, och i Verstappen har man hittat en chaufför som kan hantera Neweys något svårkörda skapelse. Det kan se lätt ut på on board bilder, men Neweys bilar är alltid lite nervösa av sig, ligger alltid på gränsen samtidigt som de är giftigt snabba i händerna av rätt förare, en förare som har det lilla extra som andra saknar.
 
Så, Verstappen på pole före Mercedes duon Russel-Hamilton där den förstnämnda har sagt att han kommer satsa allt för att vinna,.lika med att knuffa ut Verstappen i första kurvan? Nu är det ju en bra bit fram till första kurvan, så de som startar från andra ledet får en bra möjlighet att slipstreama på dem som startar från första ledet, något som kan innebära närkontakt av tredje graden väl framme i första kurvan. Russel brukar köra med huvudet under armen, Perez vill mer än gärna vinna på hemmaplan, Hamilton vill hålla sin "vinna race varje år" statistik intakt, och Bottas har ett gyllene läge att skaffa några värdefulla poäng åt AR för att hålla stallet före AM i konstruktörsmästerskapet där miljoner står i spel och så vidare. 
 
Verstappen gjorde ett starkt kval, han har förbättrat sin kvalkörning undan för undan, Mercedes duon gjorde bra ifrån sig de med, Perez har aldrig varit en kvalspecialist och har vissa problem med Neweys snabba, men samtidigt nervösa skapelse. Sainz kvalade ut Leclerc, och Bottas ,som blev köttbiten i en Ferrari hamburgare gjorde ett riktigt kanonkval i sin AR, Valtteri brukar vara snabb på en "grön", halkig  bana av den här typen där hans körstil hjälper till att snabbt få upp temperaturen i framdäcken. Norris blev bäst hos McLaren i vanlig ordning med sin åttonde ruta, och Alonso kvalade ut Ocon. Ricciardo missade chansen till kval tre med en bred marginal, Zhou fick stryk av Bottas med sju tiondelar, AT duon hittade ingen fart alls och får nöja sig med att starta racet från sjunde ledet, Magnussen kvalade ut Schumacher, Vettel gjorde det samma med Stroll,det sista ledet delas av Williams duon Albon-Latifi. 
 
Nu har Verstappen i dag en bra chans att ta sin fjortonde seger för säsongen och bli bäst genom tiderna med det, om han nu inte blir rammad av Boy George, RBR brukar ha en bättre race än kvalpace liksom  Mercedes ,men Mercedes duon får se upp med Perez som vill ha en podium i sitt hemmarace, jag tippar att  Verstappen vinner före Perez och Hamilton.
 
Dagens grid girls bryr sig inte om vem som vinner racet, det räcker mer än väl om det bjuds på bra racing med tuffa tag och många omkörningar. 
 
Amen,.må den tunna luften i Mexiko vara med er om ni hamnar där.     
 
 
 
 
 
      

INTO THIN AIR

 
AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ är lika med traction och bromsar, en bana där allt aerorelaterad kommer i andra hand på grund av den höga höjden och denna tunna luften, en bana där turboaggregatet tappar andan och elkicken tar över. Stop and go, gasa och bromsa, bilen understyr som en dräktig kossa genom alla långsamma kurvor, saknar man traction ut ur sista kurvan innan raksträckan ligger man risigt till på en bana där DRS och slipstreaming kommer i andra hand.  AHR är en bana där Ferrari bör ha en bra chans att utmana RBR om segern på grund av banans icke aerorelaterade karaktär, deras bil har fungerat bra genom och ut ur långsamma kurvor, RBR har bättre balans men saknar lite mekanisk grepp när aeroflödet ströps av den tunna luften, och kastrerar flex-stall fenomenet trots det att man kör med max vinge. Det som talar mot för Ferraris vinstchanser är bilens aptit för däck, där ligger RBR steget före tack vare bilens optimala balans, men som sagt var, saknar man lite mekanisk grepp, det vill säga traction, så ökar däckslitaget även för en välbalanserad bil.
 
COTA bjöd underhållande racing tack vare några SC ingripanden, något liknande kan mycket väl inträffa även på AHR med tanke på att det finns ett antal förare som kör med huvudet under armen och kniven mot strupen , och skapar kalabalik med sina mindre genomtänkta manövrar.  Att någon annan än RBR och Ferrari skulle blanda sig i kampen om segern är rätt så osannolikt,. om nu inte Boy George levererar en Kinder överraskning till första kurvan, och tar ut minst tre av toppbilarna för att förbättra oddsen för Hamilton. Russel har varit brutalt överskattad som förare, men saknar enligt min mening det lilla extra som toppförarna har, stalledningen hos Mercedes är nog sugna på att ha kvar Hamilton några år tills de hittar en fullvärdig ersättare. Nu har ju inte Mercedes farten att utmana om segern, men med mycket tur, några SC perioder och med Hamiltons förmåga att krama ur allt och lite till ur materialet finns det en pytteliten chan, att han kan ta sin efterlängtade seger när aerodynamiken inte har en lika avgörande betydelse som på "riktiga" banor.
 
 
Det är den näst hårdaste gummiblandningen som gäller på AHR, greppnivån från asfalten är låg men förbättras något fram till racedagen när mer gummi hamnar på asfalten, däckslitaget är beronde på hur mycket traction man har. Man kör med max vinge men den tunna luften raderar kicken från DRS, jag skulle gärna vilja se att man dumpar DRS redan till nästa säsong eller erätter den med PTP som kan utnyttjas var som helst på banan ett antal gånger under racet, DRS suger eftersom alla i förväg vet var och när den kommer att utnyttjas. Väderprognoser just nu siar om risk för regnskurar under hela racehelgen, men vädret i Mexiko så här års är ombytligt, det kan lika gärna bli sol under dagarna tre.
 
Publik har aldrig varit en bristvara i Mexiko, och med Perez i en RBR har intresset ökat ännu mer, vore kul om mexikanaren skulle få chansen att vinna på hemmaplan.
 
Dagens grid girls vill se sol och värme, jag med, regnrace i F1 håller inte måttet på grund av Pirellis undermåliga regndäck.
 
Amen,..må oktober värmen i Sverige vara med er.