THE UNDERTAKER

 
 
RBRs målsättning i Imola var en dubbelseger på Ferraris hemmaplan, något som de lyckades med efter några olyckliga ögonblick för Ferrari duon. Sainz försvann ut ur racet direkt tack vare Ricciardos "patenterade dykning" på insidan, australiensaren körde högt upp på kerbsen och kastades ut mot Sainz som hade lämnat gott om utrymme, båda två hamnade utanför banan där Sainz fastnade i grusfållan och racet var över för hans del. Kör man högt upp på kerbsen med en ground effect bil tappar man downforce och grepp när Venturi tunnlarna tappar trycket, något som Ricciardo borde vara medveten om, synd för Sainz del att försvinna direkt i ett hemmarace på grund av Ricciardos klantighet. I starten hade de i vänsterledet bättre grepp, Verstappen, Perez och Norris passerade Leclerc direkt, Sainz som startade bakom Leclerc fick lika dålig start som Leclerc, Ricciardo försökte ta sig förbi spanjoren på insidan, båda två snurrade, Bottas var nära att köra in i Ricciardo, Alfas framvinge fick en liten träff av Ricciardos bil men utan att orsaka någon allvarig skada, men Bottas förlorade några placeringar på grund av Ricciardos klanterier.  Lite längre bak i kön snurrade Schumacher, bakhjulet av hans bil slog mot sidepodsen i Alansos bil, spanjoren körde vidare tills sidepodsen sprack och han blev tvungen att bryta racet, Schumacher i sin tur snurrade en gång till senare i racet, han tycks ha tagit över Mazepins roll som Schuspin. SC kom ut, och styrde in igen på fjärde varvet, RBR duon stack direkt och Leclerc fick jobba under några varv att ta sig förbi Norris. Verstappen drygade ut sin ledning, Perez agerade en lydig vakthund vars uppgift var att hålla Leclerc borta från Verstappen, alla i täten höll sina positioner tills det var dags att komma in för medium däck från en upptorkande bana. Först inne var Ricciardo på varv 16, resten av gänget gjorde sina depåbesök mellan varv 17-19, AR klantade till Bottas depåstopp och Valtteri hamnade tio sekunder bakom Russel. När alla bilarna var ute igen passerade  både Russel och Bottas Magnussen, och försökte jaga  ikapp Norris som hade en 7-8 sekunders lucka till den dynamiska duon, i täten fortsatte Verstappen att dra ifrån Perez och en attackerande Leclerc, på varv 41 blev Hamilton som log på en fjortonde plats bakom Gasly varvat av Verstappen. Åtta varv senare dök Leclerc in i depån och tog ett set mjuka, Perez gjorde det samma varvet efter, och Verstappen ett varv efter Perez. I samband med depåstoppet hamnade Leclerc bakom Norris på banan, men tog sig snabbt förbi och satte igång jakten efter Perez. Monegasken kom nära men gjorde sedan bort sig  på varv 54 när han snurrade och slog framvingen i muren, och tvingades in i depån igen. Leclerc kom ut på en nionde plats ,och startade en forcering med nio varv kvar av racet som räckte till en sjätte plats i mål. Bottas som tappade mycket tid på depån startade i sin tur en jakt på Russel femton varv från mål, kom ikapp och gjorde några attack in i Tamburello på utsidan, men hans däck var redan rätt så slut så Russel kunde hålla undan fram till mållinjen som Russel korsade 0.675 sekunder före Bottas. Tsunoda gjorde ett bra race och belönades med en sjunde plats i mål, Vettel och Stroll tog årets första poäng åt AM med sina åttonde och tionde plats i mål, och Magnussen knep några poäng igen åt HAAS som köttbiten i en AM hamburgare. Albon blev elva före Gasly, Hamilton trettonde tack vare Ocons tidstraff, Zhou femtonde, Latifi sextonde, Schumacher sjuttonde, och Ricciardo artonde, Alonso och Sainz bröt racet på grund av andras klanterier. 
 
Så, vad fick vi lära oss av racet i Imola?
 
Tja, till exempel att det är inte så begåvad med dykningar på insidan högt uppe på kerbsen..
 
...och som jag nämnde tidigare angående Leclerc, han har vissa problem i trafik när han är pressad och överkör, något som han åter igen visade idag, Charles grävde ner sig idag som en "undertaker".  För övrigt kan man väl notera Hamiltons bedrövliga insats, långt borta är hans glansdagar när han forcerade genom startfältet och upp till en podium, sorligt att se på något sätt, men som sagt var, Lewis behöver en perfekt balanserad bil för att glänsa, i medioker material förvandlas han till en medioker förare, nu har Bottas bara fyra poäng upp till Hamilton, kommer han passera britten redan under nästa racehelgi USA?
 
Dagens grid girls hade paraplyerna med sig, men de behövdes inte idag och får vila fram till nästa race.
 
Amen,..må " the undertaker" vara med er.   
 
 PS. 
 
...GPR är en F1 blogg, men grabben på bilden här ovan är värt att hyllas, Kalle Rovanperä tog sin andra seger för året i WRC och leder nu VM med 29 poäng före tvåan, han är bara 21 år, och kör redan för VM titeln, lika duktig på asfalt som han är på grus och snö, snacka om en stortalang.  DS.   
 
        
 
       
 
      
  
 
        
    
    

THE OVERTAKER

 
Så, igår kvalade man till kvalet, idag kvalade man till racet, eller var det så att kvalet igår inte var något kval, och att racet idag inte var något race eftersom racet körs först imorgon? Hur som helst, Verstappen kvalade ut Leclerc både igår och idag, RBR var något snällare mot däcken, och när Leclercs höger framdäck tog slut några varv från målflaggan i dagens kvalrace, seglade Verstappen förbi Leclerc med hjälp av DRS och kammade hem åtta värdefulla poäng. Perez tog sig upp från en sjätte ruta igår till en tredje plats i mål idag, Sainz från en tionde ruta till en fjärde plats, Norris tappade från tredje ruta till en femte plats, Ricciardo behöll sin sjätte plats från igår, Bottas som var åtta igår tog sig upp till en sjunde idag, Magnussen tappade från sin fjärde ruta igår till en åttonde plats idag, och Alonso från femte igår till en nionde idag.  
 
Shcumacher klättrade från en tolfte ruta igår till en tionde idag, Russel behöll sin elfte ruta från igår, Tsunoda klättrade från en sextonde till en tolfte, Vettel tappade från nionde till trettonde, Hamilton från trettonde till fjortonde, Stroll behöll sin femtonde ruta från igår, Ocon klättrade från en nittonde till en sextonde, Gasly slutade på en sjuttonde plats igår och stannade där även idag, de sista som klassades i mål blev Albon och Latifi, Zhou fick bryta efter en sammanstötning med Gasly. 
 
Det var inte många riktiga omkörningar idag, utan de flesta blev av med hjälp av DRS, hur det blir imorgon med fulltankade bilar och normal racedistans återstår att se. RBR och Ferrari var i en klass för sig idag med McLaren på behörig avstånd, hade inte Bottas fastnat bakom Magnussen och Alonso under ett antal varv hade han nog tagit Ricciardo också, bra racepace av Valtteri efter en mindre bra start där han tappade två placeringar. Magnussen och Alonso raglade omkring som två berusade sjöman när de försökte hålla Bottas bakom sig, att vingla på målrakan var dagens melodi för de två, något som domarna inte straffade de för,inte första gången som den dynamiska dansk-spanska duon agerar som rattfyllon. Mercedes duons uppförsbacke tycks bli allt brantare, Bottas både kvalade ut de igår och slog dem i racet idag. Kanske borde Valtteri ge igen för Russel som pikade honom ifjol med orden att man inte ska harva nere på en åttonde plats i racet i en Mercedes, Russels prestation igår och idag är i nivå med hans Williams prestationer. Hamilton har aldrig varit snabb om bilen inte är i perfekt balans, i år är den inte det, något som märks i hans prestationsnivå, men som sagt var, F1 är en materialsport, dock är det inte bra för Hamiltons kultstatus att få stryk av Russel. Det är mycket roande att läsa vad brittiska journalister har att säga om Hamiltons och Russels nuvarande prestationsnivå, båda två har fått en podium till skänks, några fler lär det inte bli om inte RBR och Ferrari drabbas av tekniska problem, upp som en sol-ner som en pannkaka händer snabbt i F1. Det som gör mig lite fundersam är Mercedes designkoncept av årets bil, allt som Allison är duktig på är bortskalad, det vill säga det som sitter under skalet, inre aero. Allison sa själv i början av året att någon kommer missa grovt med årets bil, jag undrar om han inte hintade om att ingen lyssnade på honom hos Mercedes och resultatet kunde bli därefter.  
Dagens kvalresultat...
 
...och gårdagens kvalresultat, till i morgon sias det om regn precis lagom till racestarten. Kan bli ett intressant race, dock skiljer det inte så mycket ur set up aspekt mellan torrt och blöt underlag med årets bilar, men eftersom de körs med så låg rideheight så är det lätt hänt att man surfar på plankan om det regnar ordentligt. Välbalanserde bilar som inte skuttar alltför mycket fungerar bra även på en blöt bana, Mercedes som har porpoising även genom kurvor måste vara hemsk att köra på en blöt bana, ju mer man tvingas hissa upp rumpan för att slippa porpoising desto mindre downforce man har, Hamilton och Russel får nog nöja sig med att i bästa fall kriga om de sista poängen. 
 
 Dagens grid girls tro sig veta att Pirellis däck har ett bra grepp även under blöta förhållanden, vi får väl se om det stämmer i morgon i fall det regnar.
 
Amen,..må greppet vara med er.   
 
      
 
 
     
 

FERRARI COUNTRY

 Imola är en "old school" bana med allt vad det innebär, rytmisk och omtyckt av förare, men samtidigt smal med mycket få lämpliga ställen för omkörningsförsök, den bästa chansen finns i slutet av start-målrakan när man ställer sig på bromsen för att ta sig  an Tamburello. En förutsättning att kunna genomföra övertagandet i första kurvan är att man har fått en bra utgång ur det sista, sätter man inte Rivazza till 100% så hinner man inte ikapp innan första kurvan. Årets bilar ger förarna chansen att ligga riktigt nära den framförvarande även genom kurvpartier, men i och med att banbredden är så snålt tilltagen har man inte mycket nytta av det, Imola är mer taktisk rävspel i samband med depåstoppen än renodlad man mot man racing ute på banan. Eftersom det är så svårt att ta sig förbi, är ett lyckat kval ett måste på Imola, och då inte minst med tanke på, att pajaseriet med sprintrace dyker upp på Imola som det första av totalt tre under 2022. Så, på fredag kvalar man, den som tar pole startar sprintracet från första rutan på lördag, och den som vinner sprintracet startar huvudracet från första rutan på söndag, dock noteras den som tar pole på fredag som "polesitter", inte den som vinner sprintracet och startar från första rutan på söndagens race. Virrigt värre? Tja, det är ju FIA och LM som är i farten, och de vill se mer "show" på bekostanad av "old school" racing, den dynamiska duon ville ha ännu fler sprintrace men stallen sa nej.Jag för min del tycker att den här typen av konstgjort action helt saknar värde ur racing synpunkt, har man otur under sprintracet och blir till exempel påkört, så är hela racehelgen förstört, racing ska i första hand handla om körskicklighet, inte tur eller otur i samband med Netflix inspirerad hittepå "racing".  
 
Några av stallen kommer med nya uppdateringar till Imola, dock inte Ferrari enligt dem själv, Mercedes har med sig ett nytt golv, en ny bakvinge och lite annat, huruvida RBR har några större uppdateringar med sig återstår att se. Budgettaket ställer till det för de som måste uppdatera att försöka komma ikapp Ferrari, använder man för mycket pengar i början av säsongen har man inget kvar i slutet, men samtidigt har många överviktiga bilar som måste bantas med nya, lättare delar, det blir en delikat uppgift för samtliga stall att hitta balansen mellan budgettaket och nödvändiga uppdateringspaket. De som träffade rätt från början med sin grunddesign har ett litet försprång, men i sista hand avgörs det hela av vilket utvecklingskapacitet det finns i designkonceptet, så årets mästerskap blir mer en kamp mellan ingenjörer än en kamp mellan förare, i år är F1 ännu mer materialsport än det brukar vara. 
 
Visst har även kvaliten av förare en viss betydelse i F1, men de allra flesta som uppfattas som toppförare fick sina sitsar i F1 tacke vare vinnarbilar i matarserier. Det är rätt så kul att följa när till exempel Alpine med ljus och lykta söker en sits åt sin "stortalang" Piastri, som tog sina titlar i matarserier med det bästa materialet. Hos Alpine påpeker man gärna hur Piastri gjorde om Russels bedrift med "back to back" F3 och F2 titlar, eller Leclercs bedrift med GP3 och F2 titlar, det som man väljer att tala tyst om hur det gick för förare som Leclerc, Russel och även Hamilton när de inte hade tillgång till toppmaterial. Leclerc körde F3 för Van Amersfoort Racing och blev bara fyra i F3 serien, Russel körde F3 för Carlin 2015 och blev bara sexa, året därpå körde han för Hitech i F3 och blev trea, och Hamilton i sin tur körde F3 för Manor Racing 2004 och blev bara femma i serien, samtliga av de här tre vann sina titlar i matarserier med ART eller Prema. Med toppmaterial vinner nästan vem som helst i matarserier, Stroll gjorde det liksom Schumi Jr med Prema, får man inte chansen till toppmaterial i F1 kommer man ingenvart, Leclerc skulle inte vinna några race i AM eller HAAS, inte Hamilton heller, F1 har alltid varit och kommer för alltid förbli en materialsport där förarna mer eller mindre bara är ballast.
 
Så, materialet, vem sitter på det bästa materialet under racehelgen? Förmodligen Ferrari, visst har de en del porpoising på rakor, men till exempel Mercedes har haft det även genom snabba kurvor, något som kostar mycket varvtid. Hos Ferrari jobbar aero-chassi bra ihop, det gör det inte hos Mercedes, RBR är nästan helt fri från porpoising och har ett bra aeropaket, men Honda spisen saknar lite hästkrafter jämfört med Ferrari som kommer med en ännu vassare PU till Barcelona. McLaren fungerade lite bättre i Australien än under de två första racen i Bahrain och Saudiarabien, tydligen mest tack vare en jämnare asfalt, hur deras bil kommer att fungera på Imola som har inte asfalterats om sedan 2011 återstår att se. Alpine har hållit sig framme rätt så bra i de tre första racen liksom AR, hos AT saknas det lite fart, huruvida HAAS kan åter igen hitta formen återstår att se. AM är bara skräp, Williams inte mycket bättre, Vettel lär sluta i F1 efter årets säsong, Stroll sitter säker tack vare pappas plånbok, Latifi är ett dåligt skämt som förare men Albon förtjänar en sits i F1.
 
De aktuella gummiblandningarna för racehelgen liksom information om downforce och lite annat smått och gott hittar man på bilden här ovan, i och med att årets däck helt skiljer sig från fjolårets har man inte mycket nytta av den data man samlade ifjol utan alla börjar från noll. Väderprognoser varierar beronde på var man läser, några siar om regn under hela racehelgen, andra bara under fredagen, det är bara att vänta och se hur det blir. 
 
Dagens grid girls är helt övertygade om att det blir en ny Ferrari vinst på hemmaplan, det kan det bli om Leclerc får starta från pole, hamnar han i trafik kan det bli svårare för honom att vinna.
 
Amen,..må vårvärmen vara med er.