TAKE THE BULL BY THE HORNS

 
 
På  fredag är det dags att ta tjuren vid hornen på Red Bull Ring...
 
...en tämligen enkel bana i sin nuvarande layout, tvärnita-plattan i mattan, tvärnita-plattan i mattan upprepas ett antal gånger kryddad med en mittsektion med dubbelvänster i makligt tempo, mycket traction och bra bromsar krävs för att lyckas på Red Bull Ring. Det finns några nyckelpartier på banan som man måste sätta för att kunna kriga om podiums, däribland sista kurvan innan start-mål rakan, och första kurvan efter start-mål rakan, båda två bäddar för ett lyckad övertagande i slutet av den efterföljande fullfarts partiet, när man bromsar in hårt  innan en riktigt långsam högerkurva.
 
 
Greppnivån från asfalten är låg, och man tvingas att köra med förhållandevist mycket vinge för att bemästra de långsamma kurvpartierna på ett framgångsrikt sätt, något som bäddar för stallen med dem starkaste PU, eftersom de snabba rakorna kräver sin tribut ur hk aspekt. 
Att hitta dem rätta inställningar och en perfekt balans i bilen är inte helt lätt på Red Bull Ring på grund av banans dubbelnatur, man vill inte använda alltför mycket vinge på grund av de snabba bansektioner, men tvingas att göra det för att inte tappa tid genom alla långsamma kurvpartier, samtidigt som FIA har kommit med nya aerodirektiv gällande golvet som gör det svårare att stänga in luften under bilen och skärma av diffusern.
 
Eftersom Red Bull Ring saknar riktigt snabba kurvor är sidobelastningen av däcken rätt så blygsam, men samtidigt på grund av alla snabba accelerationer den laterala belastningen tämligen hög, så det gäller att undvika onödigt hjulspinn med samtliga gummiblandningar.
 
Väderprognoser just nu siar om regn på fredag och söndag, halvklart på lördag, något som bäddar för problem att hitta en fungerande set up, kan bli en intressant premiär med ringrostiga förare och trilskande väderförhållanden.
 
Att någon annan än förare från de tre toppstallen skulle kunna blanda sig in i kampen om podiums finns inte, desto svårare förhållanden desto mer nytta drar toppstallen av sina välbalanserade bilar, jag tippar att Bottas tar en dubbel i Österrike.
 
Valet av gummiblandningar för de första racen syns på bilden här ovan, men eftersom ingen riktigt vet var och när man kan genomföra race i årets mästerskap, så bör man ta all förhandsinformation med en stor nypa salt, det är fortfarande Covid 19 som regerar och kan sätta käppar i hjulen för F1 cirkusen när man minst förväntar sig av det.
 
Det om Red Bull Ring, förr i tiden var Hamiltons image byggt kring jet set mingel...
 
 
"Silverpilen" får en ny färg för året, svart i kampen mot rasismen, bra jobbat Mercedes.
 
...numera vill han framhäva sin position som en opinionsbildare i viktiga samhällsfrågor, inte minst i fallet "Black Lives Matter" i sällskap med sin media-PR kvinna...
 
...samtidigt som Bernie klämde ur sig att svarta är mer rasistiska än vita bara för att senare ta tillbaks det när Lewis härsknade till och gick till en verbal attack mot den gamla trägårdstomten.  Jag har lite svårt att alltid ta på allvar alla Hamiltons utlåtanden, han hyllar Greta Thunberg och är bekymrat över miljöförstöringen, men fortsätter att köra i F1.Han kallar sig F ettans enda världsmästare med arbetarbakgrund, och deltar i protestmarscher och så vidare, för mig luktar det hela ibland som ett imagebygge dikterat av den media-PR ansvarige, men jag kan givetvis ha fel om det, dock i fallet BLM är han helt på rätt spår.
 
BLM rörelsens framfart världen över har inte passerat obemärkt här i Peking heller, utan det har dykt upp vissa farhågor kring  statyn av "den svenska industrialismens fader" Louis De Geer ,vars staty går att hitta mitt i Peking. Så, varför ifrågasätter man stadens stora son? Jo, han var inte bara en framgångsrik industriman, utan även på sin tid en framgångsrik slavhandlare som skapade sin förmögenhet med slavhandel i Afrika. Snubben drev en slavstation under 15 års tid i den nuvarande Ghana innan han sålde sin slavstation till sina danska polare, dem sista som officiellt pysslade med slavhandel var just svenskar och danskar, som dock försökte dölja sin verksamhet genom att frakta sina slavar över Atlanten med brittiskflaggade fartyg.  Så, inte mycket har förändrats sedan 1600 talet, då hette översittaren Louis, idag kallas han för Bernie, den gemensamma nämnaren är att tjäna pengar till varje pris, Bernie skulle ha gjort "bra ifrån sig" även på 1600 talet.
 
Nog om slavhandlare, McLaren har dekorerad sin bil med en regnbåge som sägs visa färgerna för samtliga stall i F1, några har tolkat det hela på ett annat sätt, jag för min del funderar om de har fått Beckers som sponsor ur färgskåpet.
 
Dagens grid girls är dock fortfarande äkta vara, men om F1 byter från grid kids till transor kommer även jag överväga att göra det.
 
Amen,.må Covid 19 ruttna i helvetet.       
 
           
 
          
 
 
     
 
 
      
 

KICKING THE TIRES

 
Ferrari har inte glömt bort Iceman, Kimi fick som present av Ferrari bilen han vann med på COTA 2018. Kan bli en lättsåld begagnad bil om Kimi vill göra sig av med den, "2018 Ferrari F1 bil, fullservad hos Ferrari, en ägare, låga mil, till högstbjudande, kompisar och däcksparkare undanbedes."
 
Bilden här ovan sägs fastställa var och när de första 8 racen av årets mästerskap går av stapeln, men så länge Covid 19 fortsätter att härja världen över ska man ta det  med en nypa salt, eftersom nya reserestriktioner kan införas med kort varsel.
 
Så, om säsongen kommer igång den tredje juli på Red Bull Ring, vem tippar jag som vinnaren i första och kanske även i andra racet? Hamilton vann här 2016, Bottas 2017 och hade pole både 2017-2018, Verstappen i sin tur vann racet både 2018 och 2019, Leclerc hade pole 2019 osv.  Jag tror att Bottas tar en dubbel på Red Bull Ring, och tar även VM titeln 2020. Det blir intressant att se vad Mercedes får ut av sitt DAS system, tänker i första hand möjligheten att "stalla" framvingen på rakor, och att få ner den nära backen vid inbromsningar, det har ju kommit nya direktiv från FIA som reducerar graden av downforce i årets bilar, med hjälp av DAS kan Mercedes minimera den förlusten av downforce. FIA har även skärpt reglerna kring hur mycket olja motorer får bränna samt kontrollen hur de tre toppteamen samlar, lagrar och använder sig av extrakraften från hybridsystemet. Jag har tidigare påpekat, att Ferraris prestandaökning inte kom från trixandet med bränsleflödet, utan från trixandet med hybridsystemet, FIA hade godkänt Ferraris konstruktion tidigare och räddade nu sitt ansikte genom att inkludera alla tre toppteam i sin nya direktiv med bättre sensorer för att kunna upptäcka eventuell fusk.
 
Utöver de första 8 race på 6 olika banor har nu även Ferrari ägt Mugello dykt upp som en kandidat för ett F1 race längre fram under årets säsong, jag personligen tycker att Mugello är mer en hoj än bil bana, men det vore ändå kul med ett race på Mugello. Vilka andra banor kommer att finnas med i årets mästerskap är högst osäkert just nu, till exempel Singapore utan publik lär inte hända, huruvida man kan räkna med att andra banor från Asien eller från mellanöstern blir tillgängliga för race ur Covid 19 synpunkt återstår att se.
 
 
Mercedes gav sina förare möjligheten att skaka av sig "ringrosten" på Silverstone i en 2018 års bil under ett privat test, och passade på samtidigt att nöta in de nya säkerhetsrutiner som Covid 19 kräver, McLaren ville göra det samma, men fick inga motorer av Renault för att kunna genomföra några privata testdagar.  Jag kan förstå Renaults beslut, McLarens agerande i fråga om motorleverantörer har varit illa genomtänkt när man har övergivit motorleverantörer i parti och minut, enligt McLaren det har aldrig varit fel på Mackens bilar utan enbart på PU, som man bäddar får man ligga, kan blir ett svårt år för Macken med Renaults PU innan man byter till Mercedes nästa år.
 
McLaren har varit "duktiga" på att byta motorleverantörer genom årtionden, BRM, Ford Cosworth, Porsche, Peugeot, Lamborghini(dock ej i race), Renault, Honda, Mercedes och Alfa Romeo, nu under hybrideran från Honda till Renault och vidare till Mercedes, kortsigtigt tänkande som sällan eller aldrig lönar sig.
 
Även de andra stora stallen som Ferrari och RBR kommer att erbjuda sina förare chansen att skaka av sig "ringrosten" innan det är dags för årets premiär race, för de mindre stallen handlar det i vanlig ordning om bristen på pengar, så för deras del lär det inte bli några privata testdagar.
 
Den stora stygga vargen MrWolff shoppar vidare, och när han inte gör det så kommer han med kryptiska utlåtanden angående förarnas situation. Wolff har andelar hos Mercedes F1 stall, han köpte aktier hos Aston Martin som dyker upp hos RP, och nu senast köpte han tillbaka sina 5% hos Williams. Mycket vill ha mer, men frågan är om inte MrWolff håller på med att måla sig in i ett hörn med tanke på hur Covid 19 påverkar den ekonomiska situationen och tillväxten världen över, en klok höna(varg) lägger inte alla sina ägg i samma korg.
 
Apropå förare och silly season, Mercedes har sagt sitt om ryktesspridningen i fallet Vettel, tysken är inte aktuell som förare för Mercedes 2021, och jag personligen tror inte att Russel är det heller, utan Mercedes kommer att fortsätta med sin nuvarande bemanning på förarsidan även under nästa år, vad som kommer att hända med Vettel återstår att se.
 
Wolff har sina fingrar i ett antal syltburkar, och då inte minst på förarmarknaden, där han med sluga drag alltid försöker trissa upp marknadsvärdet på "sina" förare för att kunna sälja dem vidare med vinst. Managers satsar en slant på sina adapter som Wolff har gjort med Russel, vars resultat inte var så märkvärdiga innan Wolff köpte en sits åt honom hos ART Grand Prix både i GP3 och F2, en sits hos ART är mer eller mindre en garanti för att vinna mästerskapstiteln matarserier.
 
Det har väl inte undgått någon hur illa Wolff kan behandla förare för att dra nytta av deras situation, tänker närmast på Ocon och Bottas. Russel är på samma sätt bara en handelsvara för Wolff, George hamnade inte hos Williams för att Frank i honom såg en stor talang som fick en sits hos Williams utan egna sponsorer. Det var Wolff som köpte en sits åt honom hos Williams där han kunde briljera mot ett lagom motstånd i form av Kubica, vars sponsorpengar togs emot med ett leende utan att för den skull garantera honom ett likvärdig material och status i stallet. Toppmanagers cyniska slavhandel är inget nytt inom F1 cirkusen, men lika motbjudande för det, deras jobb är att "skapa" en talang, inte att ta hand om en färdig produkt, föraren i fråga behöver inte vara ett under av råspeed utan det räcker att vara hygglig och hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt redan i matarserier.
 
 
Nog om F1, vi avslutar med annat motorrelaterad, vad kan man hitta på om man har två Hayabusa spisar liggande i garaget? Jo, man skruvar ihop dem och får en liten, nätt V8 på 2,8 liter, lagom för dubbelturbo och 968 hk, det finns ett antal duktiga motorbyggare där ute.
 
Jänkare vill inte vara sämre, man tar en Jeep Cherokee på 2500 kilo, ett stycke höghus på 175 cm, klämmer in en 710 hk V8 i den, döper om den till trackhawk, lovar en toppfart på 290 och 0-100 på 3,7 sekunder,.allt i en bil som kan välta redan i 90 knyck, vad de kan dessa jänkare, skynda och shoppa.
 
Dagens grid girl är Alfa Romeo trogen, Kimi i sin tur säger att om han i år tycker att det är fortfarande kul att köra i F1 så fortsätter han även nästa år hos Alfa,.jag håller tummarna för att Kimi har skitkul i år.
 
Amen,.må midsommarnattens förlustelser vara med er.