HUNGARIAN RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, en Kalle Anka bana av värsta sorten där ett lyckad kval betyder allt, det går att ta sig förbi en dålig bil i en bra bil, men att ta sig förbi en jämnbördig är i det närmaste en omöjlighet. Det brukar vara riktigt varmt på Hungaroring, men just nu talar väderprognoser om temperaturer mellan 23-26 grader under racehelgen och risk för regnskurar under fredagen, en väderprognos som säkert välkomnas hos Mercedes som i lite lägre temperaturer kan köra med smalare sidepods som ger en bättre aerobalans.
 
Hungaroring är som en karting bana, det svänger mycket och ofta i makligt tempo, dagens tunga, välväxta bilar med en extremt lång hjulbas ser malplacerade ut på Hungaroring, känner sig inte riktigt hemma i kurvor med blinda ingångar, och har en tendens att rolla vid alla hastiga kursförändringar. Några kallar Hungaroring för "Monaco utan murar", det kanske ligger något i det, båda banor hör till kategorin "rear limited", och passar därmed bäst för bilar av "front limited" karaktär.
 
Däcken utsätts för skapliga sidåbelastningar på Hungaroring trots de relativt låga hastigheterna, greppnivån från asfalten är hög och man kör med mycket vinge, att hitta en välfungerande set up brukar vara rätt så enkelt på Hungaroring eftersom banan saknar snabba rakor.
 
 
Den mjuka linjen regerar på Hungaroring i valet av gummiblandningar, det är bara Mercedes som nöjer sig med 8 set av mjuka, men deras bil fungerar ju bättre på de lite hårdare gummiblandningar så deras val av gummiblandningar är helt i linje vad man förväntar sig av dem.
 
Hungaroring ger RBR en bra chans att fortsätta med att sätta käppar i hjulen för Mercedes och Ferrari, kampen om en plats i första startledet lär komma ske med blodsmak i munnen, det blir intressant att se vem som kniper pole, det är ett antal toppförare som är revanschsugna efter en mindre lyckad racehelg i Tyskland.
 
Ungerns GP är lika med en enstoppare, tar man pole och gör ett problemfritt depåstopp för däcksbyte har man segern som i en liten ask, det har varit tre mycket underhållande race på raken, men den trenden lär inte hålla på Hungaroring om nu inte vädrets makter har något alldeles extra överraskande att komma med.
 
Det om vad som komma skall, det var roande att ta del av både mediamurvlarnas och fansens feedback efter Tysklands GP, vissa avåkningar av toppförare bagatelliserades samtidigt som andra triggade fram en pajkastning av rang.  Leclerc tycks aldrig göra några fel hur klantigt han än beter sig, samma gäller Hamilton, men om Bottas gör ett misstag så sätter pajkastningen fart per omgående när diverse mer eller mindre självutnämnda "experter" skyndar på att säga sitt. Det är märkligt hur svårt dessa "experter" har att tolka rätt vad MrWolff klämmer ur sig, en sits hos Mercedes hänger inte på några enstaka raceresultat, utan det finns ett antal parametrar som räknas in och fäller avgörandet. Så, ingen Verstappen, Ocon eller Russel är på väg att ta över den ena sitsen hos Mercedes 2020, jag kan förstå att det är kul för vissa hobbyjournalister att spekulera i både det ena och i det andra  i jakten på klickar, och att det finns F1 fans som lever i en fantasivärld, men faktum är att MrWolff inte alls bryr sig om vad dessa individer kläcker ur sig.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon fortsätter med sitt USA äventyr med blandade resultat, det är i första hand Rosenqvist som utmärker sig positivt, Ericsson har betydligt svårare att hävda sig over there. Felix har en styrning redan klar till 2020, om det blir någon fortsättning för Ericssons del i Indycar 2020 återstår att se, han har ju inte direkt övertygad och skulle kanske passa bättre som en sportvagnschaufför, är man så medioker som kvalförare som Marcus är blir man aldrig en toppförare inom formelbil racing.
 
Dagens grid girls är hämtade från hojracing där man inte PK spänner ringmuskeln när rabiatfeminister ropar varg.
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.             
 
    
 
          
 
 
    
 
      

THE RAIN MAN

 
 
Verstappen är en Rain Man på flera olika sätt, idag på Hockenheim på det positiva sättet även om han hade turen på sin sida efter en 360 på det hala underlaget, några andra var inte lika lyckosamma... 
 
 
...Leclercs race slutade i sandfållan...
 
...Bottas race i muren...
 ...Vettel startade racet från ruta 20 och blev tvåa, Hamilton startade racet från ruta 1 och slutade på en elfte plats. Gasly startade från ruta 4, körde på Albon och fick bryta, Kvyat startade från ruta 14 och blev trea i mål, stallkompisen Albon startade från ruta 17 och körde in i mål som sexa osv, det borde bli obligatorisk med sprinkelsystem i F1 på samtliga banor, om inte för racingens bästa så för underhållningens  bästa som var dagens vinnare på Hockenheim.
 
Maken till kaotisk tillställning har man sällan eller aldrig tidigare beskådat  under hybrideran, piruetter och avåkningar, påkörningar och taktiska misstag avlöste varandra på löpande band. Några hade tur med säkerhetsbilen, andra med virtuella säkerhetsbilen och några med depåstrategin. Toppförarna spinnade och åkte av, medelmåttorna spinnade men hade turen med sig och slutade som dagens toppförare, några hade träffat rätt med set up, andra hade missat totalt, några bilar fungerade ypperligt med lite bränsle ombord i slutet av racet, några andra inte alls osv, underhållningsvärdet slog racingen på fingrarna när vädrets makter hade ett finger med i spelet.
 
Nu ska man inte dra några förhastade slutsatser av dagens slutresultat, visst  är det så att några förare trivs bättre på det hala underlaget än andra, men bra resultat i regn kommer i första hand från ett lyckad set up val kryddad med en rejäl dos downforce och bonntur. Det var många piruetter idag, Verstappen, Sainz, Stroll etc, och många avåkningar, Hamilton, Bottas, Hulkenberg etc. Bottas hade chansen att ta in på Hamilton men klantade till det alldeles på egen hand, Hamilton hade chansen att vinna men klantade till det han med, Leclerc gjorde ett enkelt misstag och fick bryta racet samtidigt Versatppen, Stroll och Sainz snurrade men hade turen med sig idag, både toppförare och  köförare kan ha bra och dåliga dagar under varierande väderförhållanden, något som dagens race på Hockenheim åter igen satte fingret på.
 
Man skulle kunna skriva en hel del mer om dagens spektakel på Hockenheim, men jag väljer att avstå på grund av den slumpartade utgången av "racet", mycket underhållning, lite racing relaterad kryddad med  köbildning på depån gav valuta för pengarna, om inte för hela slanten så i allafall för växelpengarna.
 
 
 
Dagens grid girl sammanfattar dagens spektakel på Hockenheim med de klassiska orden från Rain Man:" I´m a very good driver".
 
Amen,..må Rain Mans visdomsord vara med er.      
 
 
    
 
    

TABULA RASA

 
Hockenheim nästa, en rätt så knepig bana ur set up aspekt eftersom vissa banavsnitt kräver en hel del downforce, och andra hög toppfart som Parabolika innan man ställer sig på bromsen för ett omkörningsförsök in i hårnålen, balansen mellan downforce och drag är en delikat affär på Hockenheim där toppbilarnas utsökta balans kommer till sin rätt.
 
Kurvkombinationen Mobil 1 Kurve-Sachs Kurve-Sudkurve som leder till start-mål rakan spelar en avgörande roll för varvtiden, sätter man inte den rätt så tappar man i toppfart på start-mål rakan och därmed även i varvtid.
 
Väderprognoser just nu siar om höga temperaturer mellan 27-34 grader under racehelgen och risk för regnskurar under lördag-söndag, Hockenheim är en Mercedes bana om bilarna inte drabbas av överhettning, huruvida RBR kan utmana Ferrari återstår att se men Mercedes lär hamna utom räckhåll för den dynamiska duon.
 
Kampen om titeln best of the rest blir intressant att följa på Hockenheim, McLaren ligger bra till att knipa den utmärkelsen, men man ska inte heller räkna bort varken Alfa Romeo eller Renault från den uppgörelsen, det blir i första hand hur man lyckas med att hitta rätt set up som kommer att fälla avgörandet.
 
I valet av gummiblandningar har Renault och Toro Rosso satsat helhjärtat på den mjuka linjen, kan visa sig vara ett äventyrlig val med tanke på de förväntade höga luft och bantemperaturer även om banan som sådan inte käkar däck utöver det vanliga.
Det om Hockenheim, det har dykt upp förhandsinformation om 2021 bilkoncept som hittills har hört hemma i kategorin Tabula Rasa, ett oskrivet blad, så det kan vara på sin plats att kika på vad som komma skall.  Den största nyheten är givetvis att man nu har valt att återinföra ground effect konceptet för att underlätta omkörningsförsök, inte en dag för tidigt kan man väl säga, FIA har kastat bort många år i sina mer eller mindre tafatta försök att lösa problemet med följa John spektaklet utan underhållningsvärde.
 
Det har höjts kritiska röster om ground effect konceptets brister ur säkerhets synpunkt, det vill säga, att när man pressar bilen över gränsen så tappar man all grepp i höga hastigheter helt utan en förvarning, något som enligt vissa kan leda till svåra krascher med dödlig utgång.  Jag ser dessa uttalanden som en sanning med modifikation, den nya generationen av ground effect bilar kan inte jämföras med 80 talets dito, som hade "kjolar" för att stänga in luften under bilen, och kördes i princip helt stumma utan någon som helst fjädringsrörelse. Givetvis kommer även den nya generationens  ground effect bilar ha en karaktär som går ut på att greppet försvinner mer abrupt om man pressar bilen över gränsen, men det är enbart positivt i mina ögon med tanke på, hur man kan köra med dagens bilar där förarmisstag kostar ingenting, en F1 bil ska inte vara lika lättkört som en vanlig bruksbil utan den ska lära föraren att respektera "track limits".
 
Det som jag personligen ifrågasätter är valet av 18 tummare med lågprofil, en hel del av greppet genom snabba kurvor med dagens bilar kommer från den "tuggummi" effekten som den höga däckprofilen medför när den fjädrar i sidled, med lågprofil försvinner "tuggummi" fenomenet helt liksom den fjädringsrörelsen som finns i en högprofil däck, det blir intressant att se vad som händer när man åker av och bilen glider i sidled på lågprofil däck.
 
Apropå själva konceptet, det går ut på att downforce 2021 i första hand skapas under bilen med Venturi tunnlar och en mycket mer effektiv diffuser än i dagens bilar, framvingen ska "mata" Venturi tunnlar med luft och skicka den vidare till diffusern. Styrfenorna som på bilden här ovan markeras med siffran 7 har som uppgift att "tvätta" turbulensen från framdäcken , och styra in den under bilen istället för att den förs vidare längs bilsidan och skapar problem för den som ligger bakom.  Nosen blir mycket lägre än i dagens bilar, och bakvingen mycket enklare samtidigt som dess design styr turbulensen högre så att den inte drabbar bilen som ligger bakom. Hela den komplicerade djungeln av små vortex generatorer och styrplattor som finns i dagens bilar i golvets framkant försvinner liksom barge boards, man kan väl säga att 80 talets mer rena linjer gör en välförtjänt comeback, dagens F1 bilar är ju inte direkt någon estetisk upplevelse av rang.
 
Nu är det ju inte enbart det aerodynamiska som kommer att förändras, FIA vill även införa enklare bränslesystem och kylare, enklare hydraulik och en koppling som sätter förarens förmåga att hantera den på rätt sätt på prov, standard fälgar osv, allt för att göra det hela billigare och mer förarbetonad istället för ingenjör dito, loppet ska avgöras på banan av föraren, inte av ingenjörer på depån.  Jag för min del skulle ta det hela ännu längre och förbjuda all trixande med telemetri data, det bör vara förarens uppgift att veta när det är dags att gasa eller bromsa, när däcken börjar ta slut etc. Även "artificiella omkörningar"  som skapas med trams som DRS eller push to pass borde försvinna, det är föraren som ska göra hela skillnaden genom att skapa omkörningar med sin körskicklighet, punkt slut, jag återkommer med mer om det som komma skall vid ett senare tillfälle.
 
Det är inte enbart materialets framtid som har varit på tapeten utan även förarnas, är det de aktiva F1 förarna år 2041 som syns på bilden här ovan?
 
Hos HAAS råder stor förvirring i sponsorfrågan, Rich Energy har döpts om till Lightning Volt men lär inte vara synlig i stallets bilar på Hockenheim, jag vill försöka hjälpa Grosjean och Magnussen och skickar till dem nya racing boots, kanske kan blixten hjälpa till att förvandla den dynamiska duon till stjärnor.
 
Jag ämnar även skicka en present till Toto Wolff, manicken på bilden ovan, en uppblåsbar leksak för ensamma kvällar, snubbar som tar hand om däcken hjälper säkert till att hitta rätt lufttryck,.sug på den karamellen Toto, du har säkert vanan inne.
Så, varav min vänliga gest till MrWolff? Jo, som ett tack när Toto efter rätt så högljutt kritik om avsaknaden av fairplay inom stallet kläckte ur sig följande:" Vi måste undersöka om vi omedvetet gynnar den ene föraren på den andras bekostnad",.omedvetet är ordet när man förolämpar sin förare genom att kalla honom för "wingman", bravo MrWolff, bra jobbat.
 
Dagens grid girls önskar Toto en trevlig helg i Tyskland, det glänsande svarta är det nya svarta.  
 
Amen,..må omedvetet gynnande vara med er.