LA LANDO LAND

 
Lando Norris startade från pole och tog hand om första platsen hela vägen till målflaggan i årets premiär race i Australien som inte saknade dramatik. Den första som försvann redan under uppvärmningsvarvet blev Hadjar, 1000 hk, blöt underlag, för tung högerfot, muren nästa, ett typisk rookie misstag. Nu blev han inte ensam om det utan fick sällskap av några andra rookies och två gamla rävar under racet när Lawson, Bortoleto, Doohan, Sainz och Alonso klantade till det och hamnade i muren. Det mest kostsamma misstaget var nog ändå Piastris blunder när han åkte av och hamnade på det våta gräset utanför banan, det tog lång tid för honom att få bilen tillbaka på banan igen, och en tämligen säker andra plats förvandlades till en nionde i mål, jag har sagt det förr och säger det igen, Piastri är en duktig förare, men saknar det lilla extra som till exempel Verstappen och Norris har, det lilla extra som gör en till vinnare. Av årets rookies blev Antonelli den som klarade sig bäst under de svåra väderförhållanden, hans missade under kvalet, men i racet skötte han sig och körde upp sig till en femte plats i mål som kunde ha varit en fjärde utan ett fem sekunders straff för en "unsafe release" på depån. Jag håller fast vid det som jag har sagt tidigare, nämligen att Antonelli är den av årets rookies som har mest talang och lär framöver bli en titel kanditat i rätt material. Albon svarade för en felfri körning och belönades med en fjärde plats i mål, Stroll och Hulkenberg hade tur med säkerhetsbilen och kammade hem oförtjänta poäng. Ferrari klantade till det med depåstoppen liksom Leclerc när han snurrade, Hamilton tycks ha vissa problem att få saker och ting att  fungera med sin raceingenjör, det finns kapacitet i årets Ferrari, nu gäller det bara att låsa upp det med inställningsarbetet. Gasly krigade länge om poäng men fick till slut ge sig när förare i för dagen bättre bilar pressade sig förbi, RB klantade till det med Tsunoda när de lämnade honom ute för länge med torrdäck när regnet återvände, där rök en säker poängplats. De två sista som tog målflaggan var Ocon och Bearman efter tämligen bleka insatser i en hopplöst långsam bil.  
På bilden här ovan hittar ni det provisoriska raceresultatet, det kan hända att FIA i efterhand hittar en anledning att dela ut flera tidsstraffar. Så, hur påverkade det varierande vädret på slutresultatet ute på banan? En hel del, till exempel så tycks McLaren trivas bäst i lite lägre luft och bantemperaturer, för Ferrari är det tvärt om, Mercedes verkar också gilla låga temperaturer ur däckslitage synpunkt, om RBR är det svårt att yttra sig om eftersom Verstappens körskicklighet så effektivt döljer bilens tillkortakommanden, det är mer så att i fallet RBR är det föraren som gör bilen med Verstappen bakom ratten än tvärt om, inte minst med tanke på hur svårt Perez hade att bemästra besten, och vilka problem  Lawson har med den i år. Som sig bör så ska man inte dra alltför förhastade slutsatser om styrkeförhållanden mellan stallen efter Australiens GP, Albert Park säger inte mycket om bilarnas utvecklingskapacitet eller om design relaterade misstag, inte heller årets andra race i Kina, båda banor är alltför enkla för kunna avslöja vad som komma skall, men som sagt var, ban och lufttemperaturer kan hinta om hur bilarna hanterar däcken i olika temperaturer, en bil som fungerar perfekt i 20+ behöver inte göra det samma i 30+. Till slut något helt annat, nämligen kostnaden att följa F1 i Sverige om man anlitar Viaplays tjänster, en Viaplay som även tar hand om F1 sändningar i Finland. Om man streamar F1 med Viaplay i Sverige får man betala 699 kr per månad, i Finland tar samma Viaplay 38 euro för F1, det vill säga ca 420kr, man kan undra hur det kan komma sig.
 
 
Dagens grid girls tackar vädrets makter för en underhållande F1 premiär, dock gillar de sol och värme i första hand, så även jag.
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.  
 
        

Kommentarer :

#1: Genc

Trots allt tjat om Antonelli förra året, så kan jag bara hålla med att han verkar vara väldigt duktig som förare. Vi får se hur bra han blir framöver, andra chaufförer jag kan också tycka har gjort ett bra jobb den här helgen är också Hadjar och Bortoleto. När det alla rookisar, medans hos halv rookien Doohan. Han är verkligen en hopplös case, så jag hoppas att han lämnar F1 så snabbt som möjligt. Då han är mer som en australiensk version av Sargeant och än en ny Senna eller Häkkinen

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Verkar som om det här är året som Nowins kan bli Onlywins och ta hem hela baletten till slut. Bättre läge kommer han aldrig att ha. Men det finns hinder längs vägen och det här året är det McLaren själva som kommer ställa ut konerna som står i vägen för en titel. Radion gick rätt varm redan i första racet och med en så överlägsen bil kommer det bli problematiskt att få dem att hålla sams över 24 tävlingar. Kanske är det det lilla halmstrå Verstappen behöver för att snuva dem båda då han inte kommer behöva bry sig ett smack om vas Lawson håller på med. Ska bli väldigt spännande att följa hur McLaren kommer att lösa "I'm much faster" i de kommande tävlingarna. För jag tror att de är nyckeln till hela säsongen. Låter de Norris rulla över mållinjen först i de fyra fem första tävlingarna så är nog Piastris dröm över. Tack för fantastiskt bra täckning av årets första racehelg.

skriven
#3: Tomi

Tjena, tycker att man känner lite som vanligt , är inte Ferrari där i år heller? Ifs väldigt svåra förhållanden på en såphalt bana. Men det blir nog jämnare när tempen i luften är 30 grader...ha det...

skriven
#4: daniel

f1-appen på apple tv + pads osv fungerar helt fint. en tusenlapp eller något sånt för ett år. har haft den några år nu. så får man lägga till wec eller 24h engångs i juni.

skriven

Kommentera inlägget här :