2017


Det har diskuterats flitigt om F1 sportens framtid på diverse sajter, och vid upprepade möten hos strategigruppen, kan det vara så, att F ettans framtid kan finnas att hitta i det förflutna?
Bilden här ovan är från Brasiliens GP 1982, när ground effect konceptet härskade, man skapade så mycket down force under bilen, att en framvinge inte behövdes, och bilarna kunde ligga mycket nära varandra utan att tappa greppet genom kurvor.
 
Ground effect  enkelt uttryckt är att skapa undertryck under bilen med en vingprofil vid sidepods, förbjudet i F1, men används bla i Indy Car och sportvagnar, en Colin Chapman uppfinning som hjälpte Mario Andretti till en VM titel  i en Lotus 1978.
 
På bilden här ovan kan man se kjolarna i underkanten av sidepodsen som användes för att stänga in luften under bilen, det fanns både fasta kjolar och rörliga kjolar, Lotus tog senare fram även en bil med dubbla chassier som en vidareutveckling av idéen.
 
På den här bilden från 1982 med Lotus 91B kan man tydligt se, hur kjolarna går ner hela vägen till banan för att stänga in luften under bilen, samt att man har avlägsnat framvingen som inte behövdes med ground effect konceptet.
 
 
Så, vilka var nackdelarna med ground effect konceptet?  För det första så var chassiet stenhård med minimal ride height ,som gjorde bilarna mycket obekväma att köra.  För det andra blev bilen mer eller mindre okörbar och oförutsägbar om man inte hittade rätt med set up arbetet.  För det tredje så tappade man lätt greppet när man körde över kerbs och ojämnheter i banan, som kunde leda till vådliga krascher.
 
Ground effect bannlystes av FIA, jag personligen skulle gärna vilja se ground effect konceptet i F1 igen, som trots sina nackdelar skulle kunna skapa mer spännande race, och som med dagens mer avancerat teknik skulle kunna göras bättre ut säkerhetssynpunkt, kanske med hjälp av  en kombination av ground effect och active ride, med såna bilar skulle man lätt kapa 6-10 sekunder av varvtiderna, som tycks vara målsättningen för FIA och stallen.
 
 
På den här bilden kan man se hur det ser ut under en Indy Car bil, notera formen av sidepodsens underkant, det är där man skapar down force med ground effect konceptets vingprofil.
 
 
 
Så, kära FIA, Pirelli och strategigruppen, ta ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt, ge oss bilar där down force skapas under bilen, bilar som kan ligga nära varandra utan att tappa down force och grepp, bilar utan framvinge så att man slipper punkterade däck, bilar som ger kurvhastigheter värda namnet, bilar med däck som tillåter förare attackera, bilar som förare och fansen frågar efter, bilar som speglar andemeningen med all racing,.att köra fort.
 
Kommer de inblandade att lyssna på fansens och förarnas önskemål?  Förmodligen inte, utan de kommer att hitta på ännu krångligare lösningar, som ytterligare utvattnar andemeningen med F1 sporten, för mig ska racing vara som att slicka honung av ett rakblad, precis som livet, utan riktiga utmaningar tar den gråa vardagen över, och festen uteblir, såväl inom racing som i livet.
 
Amen,.må ni få slicka honung av rakblad varje dag, jag hoppas att F1 2017 blir mer spännande än vad Giorgio Piola tror, en längre diffuser och modifierade vingar lär inte skapa några underverk.
 
www.youtube.com/watch?v=6wRVOMxABvU                 
 
 

TO BE OR NOT TO BE

 
Det sägs, att ett genomsnitt äktenskap varar 12 år, RBR och Renault har inte hängt ihop så länge, men allt tyder på att skilsmässan knackar på dörren, om inte till 2016 ,så i alla fall till 2017.
Cyril Abiteboul har hamnat i ett klassisk Shakespeare läge, "to be or not to be, that is the question", ska Renault bli kvar i F1 som motorleverantör, med eget stall ,eller ska dem lämna sporten helt.
 
Cyril spelar ett högt spel, samtidigt som han antyder, att Renault kanske fortsätter med RBR till 2017, så undersöker han möjligheten att köpa Lotus faciliteter och ta över deras manskap, det vill säga, Renault vill inte köpa stallet Lotus, utan enbart deras fabrik och utrustning, samt att ta över deras anställda.
 
Varför vill man inte köpa stallet Lotus?  Det hela handlar givetvis om pengar, Renault vill inte betala stallets skulder som ligger över två miljarder kronor, huvuddelen av skulden består av pengar som stallet Lotus har lånat av sina aktieägare, det vill säga, av Genii Capital skurken Gerard Lopez.
 
Ni tycker att det hela låter snurrigt och konstigt?  Det är precis vad det är, Lotus är skyldig pengar till sin ägare, så på sätt och vis vill Lopez ha tillbaka sina pengar av Lopez. Upplägget är en konstruktion på pappret som företagsjurister/skatteexperter  har snickrat ihop av finansiella/skattetekniska  skäl, en rätt så vanlig fenomen inom F1 verksamhet, till exempel Force Indias verksamhet är uppbyggt enligt liknande modell, miljardärer leker sina rich man, poor man lekar som alltid i sista hand betalas av vanliga skattebetalare på ett eller annat sätt.
 
 
Så, blir det som på bilden här ovan till 2016, ett Renault fabriksstall vars bil bygger på årets Lotus...
 
 
...eller spränger Horner och Newey alla broar bakom sig och lämnar samarbetet med Renault?
 
Svårt att säga, den finansiella uppbyggnaden bakom F1 verksamheten är så komplicerad och svårtolkad, att det är i det närmaste omöjligt att spå om, hur Renaults beslut om företagets "to be or not to be"  i F1 blir, dock känns alternativet att de helt lämnar F1 som förhållandevist osannolik.
 
Nu är det inte enbart RBR som funderar över sina alternativ bland motorleverantörer, utan även Toro Rosso, som sägs vilja återgå till att använda Ferraris motorer, som RBR har enlig uppgift tackat nej till.
I ett sådant läge skulle Ferrari ha tre kundstall 2016, Haas F1, Toro Rosso och Sauber. RBR i sin tur kan välja att fortsätta med Renaults motorer 2016, eller möjligtvis vända sig till Mercedes för att använda sig av deras kundmotorer.  Det senare alternativet är mindre trolig på grund av, att man är medveten om de begränsade möjligheter att kriga om mästerskapstitlar som använtandet av kundmotorer erbjuder, samt om problemet att anpassa chassit efter Mercedes motorpaket.
 
Om Audi/VW kommer in i F1 2017 som det ryktas om, och blir motorleverantör, eventuellt ny ägare för RBR, blir 2016 något av ett mellanår för stallet, i det läget vore det bästa alternativet för deras del att fortsätta med Renault PU, att byta till Mercedes PU skulle kosta mer än det smakar, under ett år skapar man inte några stordåd med en ny kraftkälla, inte ens då om det står Mercedes på ventilkåpan.  
 
Amen,..må F ettans underbart snurriga finanskarusell vara med er.
 
PS. Ni som är oroliga för Kimis "to be or not to be" i F1 nästa år, var inte oroliga, Iceman blir kvar även nästa år hos Ferrari. DS.  
 
 

SCHOOL´S OUT

 
Grid Girls från Hungaroring vinkar av förarna och fansen, det är utspring från F1 högskolan, dags att ladda batterierna i gröngräset under sommarlovet.
 
Så, vilka slutsatser kan man dra angående prestationsnivån bland F1 cirkusens aktörer på materialsidan efter Ungerns GP?   Ferrari och RBR fansen vädrar morgonluft, nu är man ikapp Mercedes,.eller?
Nej, inte direkt, nästa race på Spa kommer åter igen lyfta fram de svaga punkterna hos de inblandade, Ferraris brist på grepp genom snabba kurvor, och RBR brist på hästkrafter, Hungaroring är en bana som döljer de svaga punkterna hos vissa, och lyfter fram dem hos några andra.
 
Ferrari ledningen har bekräftat det som jag påpekade tidigare angående set up och mjukvara, en chansning som gick hem, tar man spetsen på Hungaroring och kan direkt börja ta hand om däcken, så har man en stor chans att vinna som Vettel visade, det krävdes ingen märkvärdig körning från hans sida, utan bara att utnyttja den fria banan framför sig på det bästa möjliga sättet.
 
Nu fick Ferrari ypperlig gratishjälp även från Ricciardo, Mercedes, och deras förare, stallets beslut att ge Nico hårda däck var riktig märklig, och Ricciardos påkörning punkterade bokstavligen Nicos chans att komma i kapp Lewis i poängsammandraget, samtidigt som Lewis själv gjorde en riktigt dålig insats, må hända, att hans tankar var på annat håll, att dejta psykfallet Rihanna kan ge koncentrationssvårigheter för vem som helst.
 
Det finns ett antal som gör gällande, att det var Nico som borde ha haft bättre koll innan sammanstötningen med Ricciardo, konstigt sätt att resonera, inom all racing väljer den som ligger först spåret, och den som ligger bakom anpassar sig efter det.  
Bakom det eviga flinet är Ricciardo en riktigt ful fisk, när talangen inte räcker till så försöker han tvinga ut andra från banan, eller kör på dem istället att försöka köra om.  Han har gjort liknande manöver tidigare, förr eller senare får någon nog av hans brutala, hjärndöda körning ,och ger igen med samma mynt,.det vore kanske lämpligt, att sätta Ricciardo i räcket på Kemmel rakan på Spa.
 
McLarens chassi fungerade bra på Hungaroring precis som väntad, Williams lika dåligt som väntad, dock skulle Bottas lätt kunnat ta några poäng utan Verstappens påkörning, den pojken praktiserar fortfarande lite väl ofta F3 takter i F1. Jag har inte sett mycket av hans påstådda "supertalang", han skiljer sig  inte på något iögonfallande sätt från de andra senaste årens Toro Rosso juniorer,
mycket väsen om ingenting med andra ord.
 
Marcus lyckades med konststycket, att knipa en poäng med en riktig dålig bil, både tack vare tur och jämn och felfri körning. Jag skulle inte vilja köra den bilen på Spa, kan bli en rätt så äventyrlig resa genom alla snabba kurvor med så lite down force, speciellt om det regnar, lite som halkkörningsövningar i bilskolan men i över 300 knyck, spännande värre, kan bli läge för Marcus att spänna på ringmuskeln riktigt ordentligt.
 
Bernie&co gjorde en riktigt show av Bianchis bortgång, en del uppfattade det hela som rörande, jag fick lite dåliga vibbar av det hela. Visst kan man hedra de som inte längre finns bland oss, men det luktade för min del lite illa från spektaklet, som att Bernie&co försökte samla ihop billiga poäng på Bianchis död,
F1 cirkusen klämmer ur det sista av sina artister även efter deras bortgång.
 
Jag fick besök av en riktig artist i garaget igår, plötsligt rusade det in en jävlig tjock kärring klädd i något, som mest påminde en militärtält för 8 personer, stripigt hår och dålig hud, Jesus sandaler utan strumpor, vild, stirrig blick ,och i den svettiga näven något som liknade bibeln.
 
"Jag har sett Jesus" skriker kärringen. 
"Och jag har sett dina skitiga fötter, vad fan gör du här" kontrade jag med.
"Jag vill visa dig vägen till Jesus" skriker hon ännu högre.
"Och jag vill visa dig vägen till dårhuset, packa i väg dig nu på en gång innan jag sätter min 44,5 röven på dig jävla dåre"
 
Jag skyfflade ut kärringen och kastade efter bibeln som hon tappade , alla jävla psykfall går på högvarv när det är lågtrycksbetonad taskig väder, hårddisken kraschar och de flesta indianerna trillar av kanoten för dem.
 
Ja ja, det om F1 och tokiga kärringar, vi tar lite ljudporr som avslutning från historisk racing, lyssna speciellt på de gamla F1 bilarna, man får ståpäls av avgasgurglet, rena rama "Så ska det låta" under 28 minuter och 35 sekunder.
 
Amen,.må historisk motorsång vara med er.
 
www.youtube.com/watch?v=auiZdvtM3iY