IT´S GOOD TO BE BAD

 
"It´s good to be bad" by Iceman, Kimis hälsining till klantskallen Hamilton som gjorde bort sig under kvalet när han blockerade Kimi på hans snabba varv, ett solklar läge för ett straff för Hamilton, frågan var om domarna skulle våga dela ut ett straff till F1 cirkusens gullgosse. Mercedes varnade Hamilton två gånger att en Alfa på ett snabb varv närmade sig, och att Lewis skulle hålla sig undan, men Hamilton själv sa efter kvalet att han inte visste att någon närmade sig, inte lite fräckt att ljuga om något som alla kunde höra över radio, Lewis problem är att han inte bara tror på gud utan tror sig vara en gud som står över alla andra. Nu visade det sig att domare faktiskt vågade dela ut ett straff till Hamilton, så britten startar till morgondagens race från femte rutan, bra läge för Kimi från sjätte rutan att ge igen och ta Hamilton under inbromsningen till första kurvan.
 
Kvalresultatet...
 
1        Leclerc
2        Verstappen
3        Bottas 
4        Norris
5        Hamilton
6        Räikkönen
7        Giovinazzi
8        Gasly
9        Vettel
10      Magnussen
11      Grosjean
12      Ricciardo
13      Perez
14      Stroll
15      Kvyat
16      Russel
17      Hulkenberg
18      Kubica
19      Albon
20      Sainz
 
...och startordningen efter diverse straffåtgärder på grund av byte av PU och diverse komponenter och på grund av diverse dumheter.
 
Kvalet på Red Bull Ring bjöd på en hel del dramatik, Vettel blev kvar på depån med trasig bil och fick ingen tid, Bottas fick sitt sista försök förstört av teamet som först uppmanade honom att köra fortare under uppvärmningsvarvet, och hålla sig närmare den framförvarande bara för att sedan ändra sig och säga att det fanns 20 sekunder över, men då var det för sent för Bottas att backa,.jävligt klantigt av teamet, eller kanske ville de försäkra sig om att Bottas inte skulle få chansen att slå Hamilton i kvalet, men tji fick dem efter domarnas ingripande.
 
Leclerc visade lite av sin och Ferraris snabbhet, hans Ferrari var inte den snabbaste bilen genom kurvpartier men väl på rakor, Mercedes och RBR hade satsat mer på hög kurvhastighet och fick betala priset för det på rakor, hur toppbilarna kommer att prestera med full tank återstår att se. Ibland satsar man mer på race setup än på kval dito, Leclec startar med mjuka däck, Hamilton, Verstappen och Bottas med medium, först imorgon får vi veta vem/vilka  som valde rätt.
 
Norris i sin McLaren gjorde åter igen ett starkt kval, alla rikemanssöner är inte pappfigurer, Lando är bra på riktig. Räikkönen och Giovinazzi visade att Alfa Romeo trivs på höga bantemperaturer, att få starta som sexa och sjua imorgondagens race är ett strålande resultat för stallet, bra jobbat av båda två.  
 
Gasly förstärkte inte sina aktier hos Marko efter en åttonde plats, nästa man som får sparken från Red Bull  familjen?  Vettel fick ingen tid i kval 3 som sagt var, Magnussen flyttades ner fem platser, men var jublande glad efter kvalet när han fick höra om sitt kvalresultat.
 
Det har pågått en riktigt kolfiberslakt under dagarna två i Österrike, toppförarna har testat räcket med god hjälp av vindpustar som byter riktning och styrka. Det märks tydligt hur mycket smalare "aerofönster" en toppbil har jämfört med bilarna nere i kön, även om balansen är utsökt så finns topp prestandan inom ett riktigt smalt "aerofönster", en liten vindpust kan störa balansen så mycket att greppet försvinner innan föraren hinner reagera. Givetvis är det även så, att toppbilarna håller en högre hastighet genom kurvpartier, och har mer down force, men samtidigt ligger topp prestandan aeromässigt som sagt var inom ett smalare fönster, riktigt snabba bilar beter sig alltid på samma sätt, sjukt mycket grepp tills det tvärsläpper utan förvarning, något som ställer det till även för de allra bästa förarna i F1.
 
Det om kvalet och nervösa toppbilar, kval är kval, det är först imorgon det kommer visa sig vilka har valt rätt, startar man med medium kommer man bli snabb i slutet av racet med mjuka däck och lite bränsle, kul hur som helst med en Ferrari och en RBR i första startledet, inte ett race för tidigt efter all Mercedes dominans.
 
Dagens grid girls är nöjda med dagens kvalresultat, är ni det med?
 
Amen,.må morgondagens race bli något att skriva om i grandprixracing.    
 
     
 
     

THE SAME PROCEDURE AS EVERY RACE

 
Klockan 15.10 den 23 juli 2019 bänkade sig 7 snubbar framför en 75 tummare, 6 somnade några minuter senare, 1 med sömnproblem blev vaken. 
 
2 timmar senare vaknade 6 utvilade snubbar och frågade följande av 1 med sömnproblem:"Hände det något"?  1 med sömnproblem:"Nä". 6 utvilade:"Ok".
 
Ja, det var en kort sammanfattning av racet på Paul Ricard, dock straffades Ricciardo med två fem sekunders tidstillägg efter racet, och halkade ner till en elfte plats i tabellen ovan.
 
Skämt åsido, gårdagens race blev ännu en brutalt komaframkallande tillställning som saknade nerv, det var bara kampen om platserna 7-10 som stundvis hade ett viss underhållningsvärde.  
 
Hamilton tog starten, och defilerade in i mål när Bottas fick problem med oförklarlig däckslitage fram som tvingade honom att slå av takten, lite märkligt med tanke på, att han inte alls hade liknande problem under sin racesim, kan vara ett resultat av felaktig däckstryck...
 
...kanske var det den här mystiska mannen som justerade däckstrycket för Bottas innan racet.
 
Mycket grepp bak kostar däckslitage fram, men om så var fallet så varför justerade man inte framvingen under depåstoppet för Bottas? 
 
Jag ser det hela mer som en normal procedur hos ett toppstall, där man bygger och utvecklar bilen åt en förare, det vill säga, båda två kör med samma material, men materialet är anpassad efter förstaförarens  önskemål.
 
 
James Allison: "The same procedure as last year Mr Wolff"?
Toto Wolff: "The same procedure as every year James".
 
I början av årets säsong fungerade Mercan bra för Bottas, Hamilton var missnöjd och ville se en förändring, och fick en. Lewis är en slug och hänsynslös individ som manipulerar människor i sin omgivning inklusive mediamurvlarna, det är samma visa varje år, när Hamilton börjar berömma Bottas är det ett tecken på ,att han har fått sin vilja genom angående riktningen av utvecklingsarbetet. 
 
Nu är ju inte den ovannämnda situationen på något sätt unik för just Mercedes, RBR utvecklar sin bil åt Verstappen, Ferrari åt Vettel, Renault åt Ricciardo osv, så fungerar det hela i F1, något som man är tvungen att acceptera även om man inte gillar det.
 
Årets däck fortsätter med att sätta käppar i hjulen för vissa, HAAS kom ingen vart, Toro Rosso fick inte inte däcken att fungera i höga temperaturer och hamnade efter RP, för några andra blev det tvärtom. McLarens bil fungerade ypperligt på Paul Ricard,och båda förarna gjorde ett bra jobb, synd bara att Norris fick problem med bilen i slutet av racet.  Kimi och Alfa Romeo trivdes i hettan, och Iceman kunde kriga om placeringar med Renault duon, starkt jobbat av Kimi.  Gasly hade en tung helg på hemmaplan och blev utan poäng, han måste visa bättre takter framöver om han vill behålla sin sits hos RBR, Giovinazzi är fortfarande utan poäng, och Russel fick se sig slagen av Kubica för en gångs skull.
 
Det om spektaklet på Paul Ricard och om det stallpolitiska, redan till kommande helg är det dags igen, F1 landar i Österrike och Red Bull Ring.
 
 
 
Väderprognoser siar om sol och temperaturer upp till 30+ under hela racehelgen, Red Bull Ring är definitivt en mer omkörningsvänlig bana än Paul Ricard med ett flertal ställen där man kan sätta in en attack, man kör med förhållandevist mycket vinge, bromsarna får jobba rätt så hårt och sidobelastningen på däcken är hög på en asfalt med låg greppnivå. Traction, hästkrafter och en välbalanserad bil är den heliga treenigheten på Red Bull Ring, mer Mercedes dominans att vänta med andra ord, RBR kommer att ha en chans att utmana Ferrari, McLaren och Renault lär komma kriga om titeln best of the rest med AR och TR i släptåget osv, att få däcken fungera "inom fönstret" i sommarhettan är the name of the game.
 
Valet av gummiblandningar varierar en hel del även mellan stallkompisar, röda mjuka lär inte hålla många varv i höga bantemperaturer, så toppstallen  kommer nog  satsa på att starta med medium, även hårda kan bli ett bra val att starta racet med om man hamnar utanför topp tio i kvalet.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon Rosenqvist-Ericsson gjorde sitt debutrace på Road America igår, Felix gjorde ett bra race och tog en sjätte plats i mål, Marcus slutade på en trettonde plats. Båda två fick stryk av sina stallkompisar, det tar lite tid att lära sig hur man blir en toppförare i Indycar, men det kommer vad det lider.
Dagens grid girls med Pirelli mönster på rumpan svalkar sig i sommarvärmen för att hålla huvudet kallt,.någon som vill vara med?
 
Amen,.må ljumma sommarvindar vara med er.        
 
 
          
 
 
    
 
 
      
 
       

FRENCH CONNECTION

 
Paul Ricard skapar liknande problematik ur underhållningssynpunkt för F1 som Barcelona, den är en utmärkt testbana men mindre lyckad som race dito, av vilka skäl man valde att lägga Frankrikes GP på Paul Ricard istället för Magny Cours är en fullständigt gåta för de allra flesta raceintresserade.
 
Mercedes hade sina bilar i första startledet efter kvalet 2018, och lär göra om den bravaden i år. Något annat än Mercedes 1-2 vid målgång skulle vara en överraskning, Ferrari har en PU som räcker till för att utmana om segern men inte balansen, RBR har balansen men in inte en PU som är stark nog.
 
Renault vill mer än gärna visa på hemmaplan, att de är redo att ta upp kampen om titeln best of the rest, det gick bra för dem senast i Kanada och liknande resultat är helt möjligt att nå även på Paul Ricard.  Toro Rosso har en välbalanserad bil som tar hand om däcken på ett bra sätt, så chansen finns för båda förarna att ta en topp tio placering på Paul Ricard. Magnussen var bra med i sin HAAS ifjol, hittar de rätt med däcken så kan det bli en upprepning av fjolårets succé för dansken i år, McLaren duon ska man inte heller räkna bort i jakten på en poängplats.
 
Alfa Romeo har haft några tunga race med svaga resultat, men kommer till Frankrike med några nya uppdateringar som förhoppningsvist kan vända den tråkiga trenden för deras del. Dock är det möjligt med tanke på det intima samarbetet med Ferrari, att de har gjort samma misstag som de röda, och drivit utvecklingsarbetet av designkonceptet i en fel riktning, eller att utvecklingskapacitet helt enkelt saknas med det valda designkonceptet, som jag nämnde tidigare, så brukar det avslöjas en bit in i säsongen hur mycket utvecklingskapacitet det finns hos olika designlösningar.  Ferrari tog fram en Allison inspirerad bil som är snäll mot däcken men fick den inte att fungera med årets däck, Allison själv i sin tur löste problemet med Mercans aptit för bakdäck, jag kan tänka mig att man saknar brittens aerokunskap hos Ferrari, med honom kvar i stallet hade Ferrari kunnat ta fram en vinnarbil.
 
 
 
I valet av gummiblandningar regerar soft, väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 27-29 grader under racehelgen, så bilens förmåga att hantera däcken på rätt sätt kommer att ha en avgörande roll i Paul Ricard, något för Ferrari duon att hålla i minnet om de vill slå RBR i Frankrike.
 
Dagens grid girl kommer från Moto GP som ännu en gång levererade bra racing, vi får väl hoppas på att F1 gör det samma på Paul Ricard och Indycar på Road America.
 
Amen,.må midsommarfirandet vara med er.