Mattia Binotto som ersätter Maurizio Arrivabene som stallchef 2019 är Ferraris fjärde stallchef på fem år, Domenicali, Mattiacci och Arrivabene hamnade alla ute i kylan, i år tar den tekniska chefen Binotto över för förverkliga arvet efter Marchionnes visioner, frågan är om han är den rätta mannen för uppgiften.
Personalomsättningen hos Ferrari har varit anmärkningsvärt hög under de senaste fem åren, en andra chans existerar inte i Maranello, en omedelbar succé har varit kravet för att få stanna. Någon form av långsiktig planering tycks inte existera överhuvudtaget i Maranello, utan man tar snabba, illa genomtänkta beslut på nordamerikanskt maner både vad det gäller manskapet och riktningen av den tekniska utvecklingen ute i fabriken.
Jobbet som stallchef handlar i första hand om människor, att motivera och vårda om relationer mellan de anställda utan att det stallpolitiska sätter käppar i hjulen för det tekniska. Arrivabene lyckades med att skapa lugn och ro i stallet, något som inte hör till vanligheter hos Ferrari, där rädslan att förlora sitt jobb regerade år efter år i Marchionnes skugga. Stallchefer byttes ut i ett rasande tempo, toppingenjörer sparkades eller sökte sig till konkurrenter när de inte orkade leva upp till Marchionnes krav i en skoningslös arbetsmiljö, och förare fick utstå osaklig kritik när det var stallets taktiker och teknisk personal som gjorde misstagen.
Binotto må vara en duktig tekniker, men någon ledargestalt som kan hantera manskapet på rätt sätt är han inte. Binotto tillsammans med Leclerc ingick i Marchionnes vision om det "nya" Ferrari, där framgångarna skulle komma inom kort, kanske var det Marchionnes eget hälsotillstånd som var den drivande kraften bakom hans iver att driva genom sin vilja. Elkann i sin tur tycks helt sakna egna intiativ, och försöker dölja det genom att slavisk följa den döda mannens vision om det "nya" Ferrari, två "nordamerikanska italianare" som har rört om den redan röriga grytan i Maranello på ett sätt som kan visa sig vara den sista spiken i kistan för drömmen om en VM titel.
Kimi har bara gott att säga om Arrivabene, och jag personligen har lätt att förstå varför, Arrivabene har ett egenskap som är ytterst ovanlig bland F1 chefer, nämligen ett stort och varmt hjärta, något som också ledde till hans fall. I F1 regerar skitstövlar som Briatore, Dennis och Wolff, vinst till varje pris oavsett hur många människor man trampar på för att nå sin målsättning, stora egon och små hjärtan i en "sport" där allt har sitt pris och där allt mäts i pengar.
Det om döda mannes rike, Honda har avslutat samarbetet med AVL, hybridspecialisten som har så framgångsrikt hjälpt både Mercedes och Ferrari med deras PU projekt, ett väldigt konstigt beslut i mina ögon med tanke på hur svårt Honda har haft att få ordning på sin PU. Även samarbetet med Mario Illien som tidigare jobbade med Mercedes motorer har lagts på is, Mario försökte hjälpa Honda med deras problem med förbränningsmotorn som drabbades av vibrationer när man försökte skruva upp effekten, ambitionen med den låga tyngdpunkten kan vara en del av problematiken när man jagar efter effekt för "party mode",.2019 kan bli ett jobbig år för RBR och TR.
Herr Hamilton passade på att testa en WSBK hoj på Jerez, en Yamaha YZF-R1, hade skapligt med fart men även en vurpa,.jag hoppas innerligt att han inte får samma dumma idé som Schumacher en gång i tiden, nämligen att han skulle kunna bli en höjdare även på två hjul, för Schumis del slutade det med en bruten nacke, vill man bli bra på en hoj så bör man börja i 5-6 års ålder, inte när man är 34.
Dagens grid girls vänder ryggen till, MOTO är ordet för dagen.
Amen,..må våren anlända okristligt tidigt, helst redan igår.
Ferrari skjuter sig verkligen i foten och andra kroppsdelar när de sparkar folk till höger och vänster utan de bör verkligen se vad de verkliga problemen är. Att rannsaka sig själva ingår väl inte i Ferraris vokabulär så det lär ta tid innan de lyckas gå om Mercedes, om någonsin.
Hoppas inte Honda tappar på det avslutade samarbetet då jag hoppades RBR skulle kunna utmana mer.
Kimi är nog glad över att slippa Ferraris politik och har det nog bra i Sauber. :)