DEAD MAN´S KINGDOM COME

 
Scuderia Ferrari 2109 blir ett stall som styrs av en död mans drömmar och visioner, det är John Elkann som talar men orden är Sergio Marchionnes från andra sidan av graven.
 
Mattia Binotto som ersätter Maurizio Arrivabene som stallchef 2019 är Ferraris fjärde stallchef på fem år, Domenicali, Mattiacci och Arrivabene hamnade alla ute i kylan, i år tar den tekniska chefen Binotto över för förverkliga arvet efter Marchionnes visioner, frågan är om han är den rätta mannen för uppgiften.
 
Personalomsättningen hos Ferrari har varit anmärkningsvärt hög under de senaste fem åren, en andra chans existerar inte i Maranello, en omedelbar succé har varit  kravet för att få stanna. Någon form av långsiktig planering tycks inte existera överhuvudtaget i Maranello, utan man tar snabba, illa genomtänkta beslut på nordamerikanskt maner både vad det gäller manskapet och riktningen av den tekniska utvecklingen ute i fabriken.
 
Jobbet som stallchef handlar i första hand om människor, att motivera och vårda om relationer mellan de anställda utan att det stallpolitiska sätter käppar i hjulen för det tekniska. Arrivabene lyckades med att skapa lugn och ro i stallet, något som inte hör till vanligheter hos Ferrari, där rädslan att förlora sitt jobb regerade år efter år i Marchionnes skugga. Stallchefer byttes ut i ett rasande tempo, toppingenjörer sparkades eller sökte sig till konkurrenter när de inte orkade leva upp till Marchionnes krav i en skoningslös arbetsmiljö, och förare fick utstå osaklig kritik när det var stallets taktiker och teknisk personal som gjorde misstagen. 
 
Binotto må vara en duktig tekniker, men någon ledargestalt som kan hantera manskapet på rätt sätt är han inte. Binotto tillsammans med Leclerc ingick i Marchionnes vision om det "nya" Ferrari, där framgångarna skulle komma inom kort, kanske var det Marchionnes eget hälsotillstånd som var den drivande kraften bakom hans iver att driva genom sin vilja. Elkann i sin tur tycks helt sakna egna intiativ, och försöker dölja det genom att slavisk följa den döda mannens vision om det "nya" Ferrari, två "nordamerikanska italianare" som har rört om den redan röriga grytan i Maranello på ett sätt som kan visa sig vara den sista spiken i kistan för drömmen om en VM titel.
 
 
 
 
Kimi har bara gott att säga om Arrivabene, och jag personligen har lätt att förstå varför, Arrivabene har ett egenskap som är ytterst ovanlig bland F1 chefer, nämligen ett stort och varmt hjärta, något som också ledde till hans fall. I F1 regerar skitstövlar som Briatore, Dennis och Wolff, vinst till varje pris oavsett hur många människor man trampar på för att nå sin målsättning, stora egon och små hjärtan i en "sport" där allt har sitt pris och där allt mäts i pengar.
 
Det om döda mannes rike, Honda har avslutat samarbetet med AVL, hybridspecialisten som har så framgångsrikt hjälpt både Mercedes och Ferrari med deras PU projekt, ett väldigt konstigt beslut i mina ögon med tanke på hur svårt Honda har haft att få ordning på  sin PU.  Även samarbetet med Mario Illien som tidigare jobbade med Mercedes motorer har lagts på is, Mario försökte hjälpa Honda med deras problem med förbränningsmotorn som drabbades av vibrationer när man försökte skruva upp effekten, ambitionen med den låga tyngdpunkten kan vara en del av problematiken när man jagar efter effekt för "party mode",.2019 kan bli ett jobbig år för RBR och TR.
 
 
Herr Hamilton passade på att testa en WSBK hoj på Jerez, en Yamaha YZF-R1, hade skapligt med fart men även en vurpa,.jag hoppas innerligt att han inte får samma dumma idé som Schumacher en gång i tiden, nämligen att han skulle kunna bli en höjdare även på två hjul, för Schumis del slutade det med en bruten nacke, vill man bli bra på en hoj så bör man börja i 5-6 års ålder, inte när man är 34.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till, MOTO är ordet för dagen.
 
Amen,..må våren anlända okristligt tidigt, helst redan igår.    
 
     
 
 

Kommentarer :

#1: Marcus

Ferrari skjuter sig verkligen i foten och andra kroppsdelar när de sparkar folk till höger och vänster utan de bör verkligen se vad de verkliga problemen är. Att rannsaka sig själva ingår väl inte i Ferraris vokabulär så det lär ta tid innan de lyckas gå om Mercedes, om någonsin.

Hoppas inte Honda tappar på det avslutade samarbetet då jag hoppades RBR skulle kunna utmana mer.

Kimi är nog glad över att slippa Ferraris politik och har det nog bra i Sauber. :)

Svar: Hos Ferrari är nästan alltid panikvibbar, de har tok för bråttom när de fiskar efter bra resultat. Honda har valt att samarbeta med japanska partners istället, och RBR räknar kallt med att samla på sig straffar för PU byten, de lär dröja innan Honda har en PU som matchar den dynamiska duons spisar. Kimi känner sig som en 20 åring igen, bara att ratta bilen och slippa all skitsnack,.hur bra som helst;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Tack för att du fortsätter Brandon. Kommer läsa alla inlägg som vanligt. En fråga. Kommer du även lägga lite fokus på Felix och Marcus under det här? Hade varit fantastiskt kul med din syn även där efter varje tävling. Ha det gott. Magnus

Svar: Något kommer jag säkert skriva om Felix och Mackan i mån om tid, kan bli lite kämpigt när man följer både F1 och MotoGP också, men jag ska göra mitt bästa att hinna med lite Indy. Simma lugnt Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Antonio

Med andra ord inget nytt på Västfronten, så här har det nästan alltid varit och det finns få människor som behärskar kaos. Personligen är jag mer taggad på årets Moto GP säsongen än Formel 1, känns som dem som styr Moto GP gör allt rätt medans dem som styr F1 gör allt fel.

skriven
#4: Tomi

God fortsättning Brandon, mycket trevligt att se ett inlägg 2019!!
Vad tror du att det ligger för politik bakom Hondas beslut, vilka skall de utveckla hybridbiten med nu?
Ha det gott!/T

skriven
#5: Anonym

Hej Brandon!

En fråga, du skriver att Binotto blir 4e chefen på fem år? Men var inte Arrivabene chef i 4år?

skriven
#6: Andy

Lite orättvis beskrivning av förhållandet hos Ferrari om än korrekt. Allt beroende på hur man räknar.
Maurizio Arrivabene var stallchef hos Ferrari i över fyra år. Från november 2014 tills nu. Rätt OK ändå med tanke på hur han drev stallet det senaste året.

Men, men...

skriven
#7: Christer

Tack för lite vettiga uppdateringar i F1 djungeln. Ja Ferrari blir man ju inte klok på, helt vansinnigt att sparka Arrivabene men typiskt Ferrari. Förstår om du lägger krut på MotoGP, bättre racing finns inte men kanske Indy kan komma god 2:a? Ska ändå bli kul att följa Indy med både Felix och Mackan. Take care Brandon.

skriven

Kommentera inlägget här :