FIRST BLOOD

 
Dags för "first blood" i Bahrain, en rätt så intetsägande Tilke skapelse med ett antal långsamma och medelsnabba kurvor plus en och annan raksträcka, bästa omkörningsmöjligheten dyker upp i slutet av start-målrakan, där man efter en hård inbromsning kan välja lite alternativa spår in i första kurvan tack vare den väl tilltagna banbredden. Dubbel vänstersvängen halvvägs in i banan kan vara lite klurig, dels på grund av att  det är svårt för förarna att se apex, och dels för att man tvingas bromsa under insvängning. Traction är bra att ha liksom väl fungerande bromsar som inte överhettar, på grund av de ovannämnda raksträckorna tvingas man köra med mindre downforce än man egentligen vill, något som sätter sina spår in i-genom-ut ur kurvor om man saknar mekanisk grepp=traction. Kastvindar som stör aerobalansen kan förekomma liksom sand på banan som reducerar greppnivån, dock har F1 nytta av det faktum att även F3 och F2 kör igång sina mästerskap i Bahrain, och kan därmed bidra med att lägga ner gummi på asfalten och rensa den från sand. FP 1 och FP 3 är mer eller mindre bortkastad tid eftersom FP 2, kval och race körs i bantemperaturer som är 15 grader lägre, det är FP 2 som gäller när man jobbar med set up för att hitta rätta inställningar för kval och race. 2022 tog Leclerc pole före Verstappen, i år lär det bli något liknande med RBR och Ferrari i de två första leden, sedan en hel koppel förare från Mercedes, AM, AR och Alpine som vill vara best of the rest, med andra ord, kan bli ett spännande kval inför årets första race.
 
På bilden ovan hittar ni all nödvändig information inklusive valet av gummiblandningar, det som är nytt för i år är att Pirelli har hela 6 gummiblandningar att välja mellan, från C 0 till C6 där C1 är fjolårets C2, C2 är fjolårets C3 och så vidare. Tvåstoppare lär bli årets melodi, den med låg däckslitage ligger bra till, RBR tar hand om däcken bättre än Ferrari, startar Verstappen från pole och tar ledningen in i första kurvan lär han bli svårstoppad. Varje förare har 2 set hårda, 3 set medium och 8 set mjuka däck att leka med, en del bilar fungerar bäst med mjuka, andra med medium, någon kommer chansa med hårda, det blir intressant att se hur däckslitaget blir i år, ju mer välbalanserad bil man har desto lägre blir däckslitaget, i det avseendet har RBR ett övertag gentemot Ferrari.
 
Ni som läser här hos mig är rätt så kunniga på den tekniska biten, ljusår före Facebook och Netflix fansen, men några ord om det här med rideheight och FIAs direktiv att bilen ska köras 15 millimeter högre än ifjol. Egentligen är det vilseledande att prata om en höjning av rideheight, 15 millimeters höjningen syftar på avståndet mellan banan och golvets ytterkant, det sitter 6 sensorer på varje sida som ska se till att regeln om 15 millimeters höjning efterlevs. Hur lågt man vågar köra bilen innan plankan slår i banan beror på hur bilens aerodynamik sköter sig, RBR klarar av att köra sin bil 10 millimeter lägre än andra utan att drabbas av porpoising när bilen bottnar= RBR har bättre aeropaket än någon annan som producerar mest downforce utan att för den skull skapa mycket drag. När avståndet mellan banan och golvets ytterkant blir högre så blir det svårare att stänga in luften under bilen=man tappar downforce, den förlusten kompenseras i år med en högre diffuser, så FIAs direktiv har en plus-minus- noll effekt på downforce men den reducerar porpoising, dock kommer en del porpoising alltid finnas där, den hör ihop med ground effect konceptet och är omöjlig att helt bli kvitt med.
 
Det om bahrain och tekniska direktiv, jag kom över ett exempel av ABs-Anna Andersons "F1 Bibel" som en mindrevetande polare hade köpt, bläddrade lite i den och kom på att ett gott skratt förlänger livet, maken till en samling av faktafel har jag nog aldrig sett tidigare. Som en del i bibeln hittar man blandt annat Janne Blomqvist "Formel 1-lexikon ABC",  där man till exempel hittar följande "fakta". Blister="När däcken överhettar och ytan börjar släppa. Blister betyder blåsor, här bildas blåsor som går sönder". Downforce=" Kraften, aerodynamiken, som trycker bilen mot banan. Tänk att det är ett upp-och nervänt flygplan som trycks mot banan , i stället för att lyfta". Understyrning= "Det är ett fenomen när framändan på bilen har ett sämre grepp än bakaxeln". Trafik=" När en bil ligger bland flera andra bilar och inte har fri väg framför sig",.och så vidare. Jösses jävlar, jag undrar om Blomqvist har verkligen skrivit sånt här svammel, och om så är fallet, till vilka är den inriktad, femåringar eller gamla tanter med noll intresse för F1? Hela "F1 Bibeln" med alla dess faktafel och märkliga utlåtanden från diverse "experter" passar bäst som utedass underhållning när man gör ettan och tvåan, och behöver papper att torka sig med där bak, kan man inte bättre än så här så är det bättre att låta bli, den här bibeln lär inte locka flera att bli medlemmar i F1 sekten. Jag kom att tänka på alla dessa mästerliga översättningar från engelska till svenska som dyker upp bilrelaterade TV program, "build sheet" blir "bygg blad", "black plate car" blir "svart plåt bil", "bucket seat" blir "hink sits" och så vidare, riktiga F1 fans är ett utdöende släkte som sakta men säkert blir ersatta med Facebook och Netflix fans som diskuterar färgen på bilarna, och F1 fruarnas klädval när de kör sin svart plåt elbil med hink sitsar till fartfesten i Las Vegas.
 
Dagens grid girls tror sig veta vem tar taktpinnen i F1 VM i Bahrain, jag för min del säger inte emot.
 
Amen,..må ABs F1 Bibel vara med er.   
 
 
          
 
 
        
 
         
 
      
 
 
 
 
 

THE BACKDOOR MAN

 
 
Så, nu har F1 stallen avverkat testkörning i dagarna tre i Bahrain, är det något som antyder att fjolårets "peckin order" har rubbats? Inte mycket, RBR är, om möjligt ännu mer välbalanserad och följsam än ifjol, mer evolution än revolution,  snabb över ett varv och snabb i racesim oavsett gummiblandning, bränslemängd och bantemperatur, med andra ord, ett perfekt verktyg för Verstappen att bärga sin tredje VM titel med.
 
Ferrari har offrat lite stabilitet för att kunna matcha RBR i toppfart, bilen är fortfarande bra genom långsamma kurvor men lite mer instabil, lite mer nervös genom snabba kurvor, på vissa banor finns chansen att matcha RBR i kval, i race tycks Ferrari dras med lite högre däckslitage än RBR.
 
Mercedes håller fast vid sin zero size sidepod koncept, årets bil har en starkare framända på bekostnad av en lösare bak dito, något som märktes vid utgångar ur kurvor när greppet bak inte riktigt fanns där. Mercedes saknar RBRs utsökta balans, och har tydligen kvar fjolårets Dr Jekyl, Mr Hyde beteende, på topp idag, helt vilse i morgon utan att stallet vet anledningen till det, Mercan trivs bäst med de mjukare gummiblandningar och är hyggligt snabb men saknar kapacitet att utmana RBR och Ferrari.
 
Aston Martin såg bra ut i Bahrain med Alonso bakom ratten, välbalanserad och snabb med samtliga gummiblandningar, redan under Force India tiden byggde stallet bilar som var snabba på viss typ av banor, det återstår att se huruvida AM kan prestera på topp på mer krävande banor som avslöjar eventuella brister i designkonceptet.
 
Alfa Romeo var en annan utmanare från mittfältet som såg bra ut i Bahrain, mer välbalanserad än fjolårets bil med mer grepp bak och högre toppfart, med samma gummiblandning(C4) låg Bottas bara två tiondelar efter Hamilton under ett kvalvarv och presterade bra varvtider under samtliga racesim.
 
 
McLaren gjorde inga McLaren fans glada under testdagarna, årets bil tycks vara både svårkörd och saknar balans när den pendlar mellan över-understyrt och saknar både aerodynamisk och mekanisk grepp. Från stallets håll har man sagt att man inte har nått sin målsättning med uppdateringar, jag för min del tycker att James Key som svarar för bilens design saknar det lilla extra som toppdesigners har, årets bil som den är just nu har inte ens kapacitet att kriga om förstaplatsen i mittfältet.
 
Alpine förarna fick jobba en hel del bakom ratten, inga märkvärdiga varvtider men bilen har nog kapacitet att blanda sig i kampen om täten på mittfältet, huruvida Alpines förarduo har det låter jag vara osagt, enligt Ocon har årets bil bättre balans och är bättre in i-genom kurvor.
 
AT har ärvt en hel del från fjolårets RBR , men stallet tycks ha problem med att hitta rätt med inställningar, De Vries är ny i stallet och Tsunoda har sina brister som testförare, bilen bör vara bättre än fjolårets men AT kan behöva lite draghjälp från RBR för att kunna låsa upp bilens potential.
 
HAAS tycks ha tagit ett steg bakåt sedan ifjol, Williams ett framåt, den dynamiska duon lär få nöja sig med att kriga med varandra längst bak i startfältet.
 
 
 
 
Här ovan hittar ni lite varvtider från testdagarna, kan vara kul att ta del av, men man ska hålla i minnet att bilarna har använd olika gummiblandningar, varierande bränslemängder samt varierande PU inställningar, varvtiderna är satta under varierande bantemperaturer och så vidare. Om en vecka kommer det gå betydligt snabbare för samtliga när det är dags att visa sina kort, det är först då vi får en någorlunda vettig bild om vilka ha hittat rätt och vilka har inte gjort det.
 
 
Dagens grid girls har hittat rätt med det mesta, fattas bara annat.
 
Amen,..må även ni hitta rätt med det mesta.     
 
     
 
 
        
 
 
 

HOME AND DRY

2023, samtliga har visat upp "årets bil"...
 Det dök upp en fjolårets RBR...
 
..en kopia av fjolårets RBR...
 
...och en till...
 
...och en till...
 
...och en till...
 
och en till...
 
...och en till...
 
...och ännu en...
 
...årets Mercedes som är en kopia av fjolårets Mercedes som enligt Mercedes går att "stalla"...
 
...och årets Ferrari som är en kopia av fjolårets Ferrari...
 
...dock med vissa modifieringar...
 
...som förväntas ge Ferrari en mer effektiv kylning, flödet genom sidepods-kylarna är en del av "inre aero", hastigheten i flödet varierar efter storleken och formen  av intag-utblås, och flödet från  avgaser hjälper till att dra ut det varma luften genom utblåset runt avgasutblåset...
 
...ett golv som producerar mer downforce genom att mer effektivt stänga in luften under golvet...
 
...och en framvinge som ger Ferrari vingar. På bilden här ovan visas en framvinge från Mercedes som fick kalla handen av FIA ifjol, och Ferraris framvinge i årets bil som är en kopia av Mercedes fjolårsvinge som FIA ratade. Så, varför tro sig Ferrari komma undan FIAs bannlysning? Jo, det handlar inte enbart om mått eller form, utan även syftet med designen, det vill säga vad är aerodelarnas arbetsuppgift. Här handlar det om de fem små styrfenor mellan den tredje och fjärde vingplanen vars uppgift är att "tvätta" icke önskade aeroflöden runt framhjulen, och styra ut dem så att de inte söker sig under golvet. Enligt FIA höll sig  inte Mercedes design inom det tillåtna på grund av tvättfunktionen, Ferrari i sin tur kommer påpeka att de fem styrfenor i deras framvinge inte alls har någon tvättfunktion, det blir intressant att se huruvida Ferraris design håller måttet enligt FIAs syn på saken. Så, är de här små detaljer verkligen så viktiga för totalaero  att stallen tar fram dem och chansar att FIA godkänner dem? Svaret är ja, varje millimeter som påverkar positivt på aeroflödet räknas, några millimeter på rätt ställe ger hundradelar på banan, många millimeter på rätt ställe ger tiondelar så varje millimeter räknas. 
 
 
Splitters i framkanten av golvet leder in luftflödet till Venturi tunnlarna, lufttrycket framför splitters är högre än på bakom dem, diffusern har som uppgift att öka hastigheten i flödet genom Venturi tunnlarna för att skapa undertryck under golvet .Vackert så, men jag för min del undrar varför man inte försöker göra designen av splitter arealen mer effektiv genom mer kreativ tankeverksamhet "outside the box". Jag skulle sätta in en gänga eller räffla profil i kanalerna vänster och höger om den i mitten som skulle ha ett rakt flöde, vänster gänga/räffla på den ena sidan och höger på det andra, två roationsflöden som jobbar mot varandra på var sin sida av det raka flödet i mittkanalen och skapar högre hastighet i Venturi tunnlarna tillsammans med diffusern, räffla profilen kunde vara sänkt, gänga profilen höjt efter tycke och smak, hastigheten i aeroflödet i gänga/räffla tunnlarna skulle bestämmas av stigningen i gängan/räfflan.
 
Diffusern är högre i årets bilar för att kompensera förlusten av downforce orsakat av 15 millimeters höjningen av rideheight, , en höjning som bäddar för mer rake, Newey tackar och tar emot. Huruvida andra kommer dra nytta av den möjligheten återstår att se, men årets AT som är en kopia av fjolårets RBR bör ha mycket nytta av det, de använder samma delar i sin bil som RBR, deras fjolårs bil var av egen design, en misslyckat sådan,  i år kommer det fungera bättre med lånad Newey design. Årets trend tycks vara en aerorelaterad modifiering av fram och bakvagnsgeometrin, Alpine har bytt pullrod mot pushrod i bakvagnen, Ferrari har pillat med track rod och så vidare, många bäckar små som sagt var, varje millimeter räknas. 
 
 
Det om F1, jag har roat mig genom att följa F4 UAE mästerskapet, 40 bilar med chaufförer i 15-16 åldern som vill visa sig på den styva linan, däribland grabben på bilden här ovan, Tuukka Taponen. Det händer en hel del i matarserier, alla sitter i likvärdig material, alla vill vinna, alla drömmer om en sits i F1, något som sätter sina spår ute på banan. Man försöker ta en kurva där det finns plats för två bilar med fyra i bredd, man gör omkörningsförsök på helt galna ställen, SC dyker upp gärna och ofta, med andra ord, mycket mer underhållande än i F1. Hur gick det då för Ferrari junioren Tuukka i hans första mästerskap som rookie där han körde mot förare som redan hade erfarenhet från olika F4 serier? Inte pjåkigt alls, i femton race tog han fyra vinster, fyra andra platser och två tredje, slutade som totaltvåa i serien och var överlägst bäst bland rookies före RBR junioren Arvid Lindblad. Mycket bättre debut kan man inte göra i formel bilar som rookie, fortsätter han att leverera på samma sätt i matarserier är inte en F1 styrning hos Ferrari ingen omöjlighet framöver.  
 
Dagens grid girl är redo för årets F1 säsong, hur är det med er, är ni redo?
 
Amen,.må årets säsong bli något utöver det vanliga.