LET´S GO CRAZY

 
 
 
Imolas GP blev en riktig "let´s go crazy" tillställning där avåkningar och påkörningar avlöste varandra i parti och minut om man nu inte snurrade redan under installationsvarvet. Det hände saker redan innan racet startade, Alonso körde av och in muren under installationsvarvet, Bottas fick punktering, Strolls bromsar fattade eld osv. När lamporna släcktes och bilarna rusade fram till första kurvan blev Hamilton köttbiten i en RBR hamburgare, hamnade en bit utanför banan och var tvungen att släppa Verstappen till ledning, en ledning som Verstappen sedan aldrig släppte ifrån sig. Hamilton fick en liten skada på sin framvinge redan i första kurvan när Verstappen klämde sig förbi, dock inget allvarligt som hindrade hans framfart. Latifi gjorde en utflykt utanför banan direkt i början av racet, tog sig tillbaka på banan igen bara för att bli påkört av Mazepin och hamnade i muren, något som ledde till att säkerhetsbilen kom ut.
 
De flesta av förarna hade valt att starta racet med intermediate på en blöt bana, bara fyra stycken startade med full wet, däribland Gasly som därmed kastade bort en chans till en topp placering . När säkerhetsbilen ledde tåget av bilar runt banan passade Schumacher på att göra en Russel,och satte sin bil i muren när han försökte värma upp däcken, ett rookie misstag som mer eller mindre alla har gjort någon gång. När sedan säkerhetsbilen gick in så blev det rätt så underhållande racing under några varv när förarna i topp tio bytte plats i parti och minut.
 
På varv 22 kom Vettel in och bytte till torrdäck, resten av gänget gjorde det samma under nästföljande tio varven. På det 34 varvet gjorde Hamilton ett sällsynt misstag i samband med varvning av eftersläntare, och hamnade i grusfållan, allt såg att vara förlorad för Lewis tills Boy George klev in i handlingen bara ett halvt varv senare med en dumdristig omkörningsförsök på Bottas på utsidan genom första kurvan. Bottas lämnade plats på utsidan, men Boy George satte ett hjul på den sophala vita linjen, snurrade och brakade in i sidan av Bottas i mycket hög hastighet, och skickade  Valtteri in i muren med våldsam kraft. När gruset hade lagt sig rusade Russel fram till Bottas som fortfarande satt i kvar i sin bil något omtöcknad och började skälla ut Valtteri samtidigt som han slog på Valtteris hjälm. Bottas svarade med the finger, och sa senare att Russel hade bara sig själv att skylla för incidenten, jag kan bara hålla med honom, Russel - 2.0 kör alltför ofta med huvudet under armen, och borde använda det nämnda huvudet i racesituationer även till lite annat än bara som ett ställe att hänga hjälmen på, dock är det ytterst tveksamt om han har något mellan öronen att tänka med, dagens idiotiska omkörningsförsök skvallrar om en luftskalle.
 
 
Bottas klarade sig utan skador, vad farbror Wolff tycker om Russels tilltag låter jag vara osagt, men några vackra ord lär det inte bli. Mercedes har inte råd med att tappa poäng i kampen om konstruktörstiteln, och Boy George i sin tur stärker knappast sina aktier i jakten på en Merca sits genom att sabotera Mercans titeljakt.
 
 
Eftersom Wolff tyckte att George´s körning mer hörde hemma i CLIO CUP, så skickade Renault en blankett med namn och allt, nu är det bara för George att skriva under och byta till en serie där han hör hemma.
 
Som tur var för Mercedes hade Hamilton turen med sig i vanlig ordning när loppet rödflaggades på grund av Russels hjärnsläpp, och Hamilton kunde starta racet på ledarvarvet i omstarten från en nionde plats trots det att han harvade runt i grusfållan ett bra tag, den gode Lewis är verkligen F ettans Alexander Lukas som alltd har turen med sig.  Mercedes fick senare  lite oväntad draghjälp av en viss Perez, allt som han gjorde rätt under kvalet gjorde han fel under racet. Först fick mexikanaren ett 10 sekunders stop and go straff för att ha kört om Ricciardo och Gasly under en säkerhetsbil period, sedan körde han för högt på kerbsen i Villeneuve kurvan och hamnade i gruset, tappade tid och blev utan poäng.
 
Vid omstarten efter rödflaggan i tio i topp hade Verstappen ,  Leclerc, Sainz, Stroll och Hamilton medium däck, Norris, Perez, Ricciardo och Tsunoda mjuka, dags för Hamilton show som tog honom hela vägen från nionde platsen till en andra i mål, bra jobbat av Lewis. Norris blev trea i mål, han var klart snabbare än sin stallkompis Ricciardo i Imola, Ricciardo fick stallorder att släppa förbi Norris och hängde sedan inte alls med i hans tempo. Ferrari duon slutade som fyra och femma i mål, ett godkänd resultat, Ricciardo fick nöja sig med en sjätte plats i mål, han har inte riktig än hittat farten hos McLaren.
 
Stroll tog åter igen några poäng med sin sjätte plats, Gasly kämpade sig upp till en åttonde plats i mål, Kimi tog sina två första poäng för året, den sista pinnen hamnade hos Ocon. Alonso fick se sig slagen i kampen mellan ex värdsmästare och slutade på en elfte plats före dagens förlorare Perez, Tsunoda genade några gånger för mycket och belönades med ett tidsstraff och en trettonde plats i mål. Giovinazzi plågades av bromsproblem och blev utan poäng liksom Vettel som plockades av banan av stallet ett varv från målflaggan, Schumacher och Mazepin tog målflaggan två varv efter segraren Verstappen, Bottas, Russel och Latifi brört racet.
 
Dagens grid girls uppskattade den galna dansställningen på det hala underlaget, och önskar mer sånt framöver.
 
Amen,..må let´s go crazy vara med er.     
 
        
 
        
 
    
 
     

PULL THE PLUG

 
 
Lite kort om dagens kval i Imola, Hamilton gjorde som han brukar göra, tog pole, nu har han 99 stycken, kan ta lite tid innan någon slår hans polerekord. Bredvid honom från första startledet startar dagens överraskningsman i form av Perez, som redan i sitt andra kval för RBR kvalade ut Verstappen. Nu är ju inte Verstappen någon kvalspecialist, men det är inte Perez heller, så starkt jobbat av mexikanen efter fadäsen i Bahrain. Om Perez tar Hamilton i starten med sina mjuka däck, så har RBR ett bra läge att utmanövrera britten med rätt depåstrategi, det är en ovan situation för Hamilton att tvingas kriga mot två RBR helt ensam.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen att han förtjänar titeln kvalspecialist, i hans händer ser Ferrarin bättre ut än den är under kvalet. Gasly tog en fin femteplats, nu återstår det att se om han kan hålla sig i skinnet under racet, bredvid honom startar Ricciardo som med lite tur kvalade ut teamkompisen Norris, Lando hade på gång en plats i första startledet, men hamnade en bit utanför banmarkeringen i en kurva, och fick sitt snabbaste varvtid raderad.
 
Bottas startar racet  först från den åttonde rutan, hade han inte några problem med bilen, så gjorde han ett riktigt svagt kval. Det såg konstigt ut när han i kval tre tappade två gånger i rad mellan 0,3-0,4 sekunder fram till första deltidsnoteringen, hade svårt att få bilen styra in i kurvor, lite krampaktigt, kantigt och orytmiskt, själv säger han att i kval tre hade han plötsligt inget grepp bak och fick inte bilen att styra in, så det kan ha varit något skumt med bilen.
 
Ocon slutade på en nionde plats och kvalade ut sin nya stallkompis Alonso med 4 tiondelar, Stroll gjorde det samma med mindre marginal med Vettel, och tog tionde startrutan till morgondagens race. Sainz fick stryk med 4 tiondelar av kvalspecialisten Leclerc och startar racet från ruta elva, spanjoren var själv missnöjd med sin insats, han hade nog räknat med att ta sig till kval tre.  
 
Russel, som i kval ett åkte på stryk mot stallkompisen Latifi startar racet från tolfte rutan, bredvid honom i ruta tretton står Vettel som fortfarande tycks ha vissa problem att hitta farten under kvalet. Latifi som kvalade ut två ex värdsmästare i form av Alonso och Räikkönen startar racet från fjortonde rutan, varken Alonso eller Räikkönen var särskilt nöjda med sina insatser, en femtonde och en sextonde startruta är inte mycket att skriva hem om.
Giovinazzi fick stryk av Räikkönen, Schumacher slog Mazepin, den sista platsen i kvalet gick till Tsunoda, som gjorde ett typiskt rookie misstag redan i kval ett och hamnade i muren.
 
Det är svårt att köra om i Imola, så racestrategin blir avgörande för hur man lyckas i racet imorgon, Hamilton, Verstappen och Bottas startar racet med medium, alla andra i topp tio med mjuka, hur däckslitaget blir återstår att se, med rätt depåstrategi finns ett antal placeringar att tjäna, med fel depåstrategi ett antal att förlora.
 
Dagens grid girl ger en extra stjärna till Perez, i år finns det en chans att RBR kan göra livet surt för Mercedes.
 
Amen,..må den här fantastiska racehelgen med massor av racing vara med er.   
 
      
 
      

SOME FOOLS FOOL THEMSELVES

 
 
Om drygt en vecka är det dags för Imola igen, en riktig bana med rötter från 50 talet, en bana obesudlad av Tilkes linjära tänkande, som dock kan upplevas som något för smal på sina ställen angående banbredden, men samma fenomen går igen på flera andra banor, något som enligt min mening är den största boven i dramat "det är omöjligt att köra om" . Enligt FIAs mening är det bilarna som är boven i dramat, något som i sin tur leder till en rad  återkommande justeringar i regelboken år efter år, om det inte är kraftkällan som drabbas av FIAs onda öga, så är det aerodynamiken som bära hundhuvudet, och allt detta till synes förgäves när följa John karusellen rullar vidare säsong efter säsong. Ni som brukar kika på MotoGP har säkert upptäckt förtjusningen med när fyra-fem åkare på bredden bromsar in i en kurva, och fortsätter sedan kampen om placeringar genom och ut ur kurvan med ständiga platsbyten som får fansen att jubla. Nu vill någon göra gällande att materialet är jämnare i MotoGP än i F1, men så är inte fallet, allt handlar om utrymme ute på banan. Kör man mitt i banan med en F1 bil så blir det omöjligt att ta sig förbi, banbredden räcker inte till för dagens groteskt breda och långa bilar, med bredare in och utgångar skulle man kunna bota "det är omöjligt att köra om" sjukan till 60-70%, men såna tankegångar ingår inte i FIAs enögda linje, utan de fortsätter med sina omskrivningar av regelboken med en dårens envishet. Pirellis preview på bilden här ovan är från ifjol, men det är samma gummiblandningar som gäller även i år, dock är årets gummiblandningar både något hårdare och långsammare.
 
Nog om dårar, ifjol tog Bottas pole före Hamilton...
 
...under racet bytte de plats när Bottas fick köra det mesta av racet med en bit Ferrari vinge fastkilad under golvet, Verstappen körde ut när ett däck exploderade, hur årets kval och race kommer att arta sig blir spännande att följa med tanke på RBRs formtopp i Bahrain. Att någon annan än förarna från Mercedes och RBR skulle kunna blanda sig i jakten på pole och  en podiumplats är rätt så osannolikt, om nu inte Leclerc klarar av att hitta något alldeles extra fartmässigt i sin Ferrari. Mercedes hade vissa problem med att hitta den ultimata balansen i Bahrain, nu har de haft några veckor för sig att gå genom data som ska ligga som en grund för inställningsarbetet i Imola, det kunde kanske vara en bra ide att köra bilen något mjukare och lägre bak med lite mer vinge fram. Nu tycker säkert många att det låter som en dum ide i en low rake bil, men man kan ju inte hissa upp baken för att hitta grepp i en bil som är byggt enligt low rake konceptet, utan man måste leta efter bilens "sweet spot" med andra medel, jag tyckte mig se att Merca körde sin bil lite väl hög och styv i bakändan i Bahrain. Andrew Shovlin hos Mercedes är inne på samma linje angående ride heigth bak och balans, man kan inte göra en high rake bil av en low rake dito, utan magin sitter i totalbalansen, huruvida Mercedes kommer hitta den i Imola återstår att se, men det skulle inte förvåna mig om så sker.
 
ERS biten fungerade inte till 100% för Mercedes i Bahrain, de hade ingen extraenergi kvar i slutet av varvet, jag ser det hela som ett mjukvara problem som de säkert kommer att lösa inom kort om de inte redan har gjort det, bygger man om så brukar det dyka upp vissa problem med mjukvaran som man får uppdatera i efterhand. Mercedes styrka har ju varit att vara snabba rakt fram med hjälp av extraboosten från ERS samt genom snabba-medelsnabba kurvor, i Bahrain saknades delar av extraboosten på rakan i slutet av varvet och den ultimata balansen genom snabba-medelsnabba kurvor, det blir intressant att se om Mercedes har löst dessa problem lagom till nästa helg.
 
Det om F1, snubben på hojen på bilden här ovan heter Arttu Stenberg, jag saknar möjligheten att länka direkt till hans youtube klipp på grund av att Blogg.se har tagit bort den möjligheten, ibland känns det som  att de gör allt för att göra bloggportalen sämre både för bloggaren och bloggbesökare. Men hur som helst, kika på Arttus tricks på youtube, den pojken är verkligen "next level", dock bör ni inte försöka göra det som han gör, det är inte kul att ligga på sjukhuset.
 
Dagens grid girls är många och långa, de skulle mer än gärna vilja vara på plats i Italien för F ettans Europa premiär för året, men Corona och Liberty Media säger nej.
 
Amen,..må extraenergin vara med er.