BORDERLESS BOREDOM

 
Det är tråkigt att kika på när gräset växer eller när målarfärg torkar, dock utklassade  GP helgen i Baku de båda med hästlängder när dessa tre herrar på bilden här ovan hade lekstuga, först hände ingenting, sedan hände mer av ingenting, och sedan avslutades helgen med ännu mer av ingenting, med andra ord, man kastade bort några timmar av sitt liv till ingenting framför dumburken...
 
...Leclerc, Verstappen, Perez...
 
...Perez, Verstappen,Leclerc...
 
...Perez, Leclerc, Verstappen. 
 
En sammanfattning av racehelgen, idioten Russel körde på Verstappen under första varvet i sprintracet, punkterat sidepod sabbade aerobalansen för Verstappen...
 
...Leclerc testade muren sin vana trogen under kvalet...
 
...Gasly fick det hett om röven...
 
...och Tsunoda blev barn på nytt och testade en trehjuling.
 
Finns det något mer att säga om racehelgen i Baku? Egentligen inte eftersom det inte hände något, RBR är fortfarande steget före alla andra trots det att kvalspecialisten Leclerc tog hand om polekampen, Ferrari käkar för mycket däck i racet. Bakom den dynamiska RBR-Ferrari duon kämpar AM och Mercedes om tredjeplatsen, McLaren skrapar ihop några tröstpoäng på behörig avstånd, och Alpine dras med franska nerver och AT med italienska. Williams glimtar till ibland med Albon bakom ratten, AR hade en skapligt väl fungerande bil under testdagarna, nu fungerar inte deras bil med varken mjuka, medium eller hårda däck,något som märks i poängtabellen, och även HAAs blev utan poäng den här gången.
 
FIA&LM i sin tur har förlängt med Baku till 2026, så det finns mer av ingenting i sikte framöver för att bota sömnproblemen  med, och ännu mer liknande skräp lär dyka upp inom kort när FIA&LM dumpar klassiska banor i länder med F1 tradition för att fylla på pengapungen, FIA&LM har 1,8 miljarder goda skäl att köra vidare i armhålan Baku, sportwashing pengar luktar inte, Kuwait nästa?
 
Dagens grid girls vänder ryggen till sportwashing tristessen på stadsbanor, så även jag, mer av samma skräp utan sportwashing i Miami under kommande helg med nästa stadsrace, tusen tack FIA&LM.
 
Amen,..må första maj firandet vara med er.     
 
     
 
   

BAKU BACKSTREETS

 
Dags för ännu ett stadsrace, den här gången i det stora motorsport landet Azerbajdzjan, ett race på en bana med många 90 graders svängar i snigelfart, och en start-mål raka där man kittlar varvstoppet innan man tvärnitar till första kurvan. Så, vad krävs det av bilen för att lyckas i Baku? I första hand traction och perfekt balans eftersom man kör med lite vinge, bra bromsar som inte överhettar är bra att ha liksom en bil som hanterar däcken på ett vägvinnande sätt, däcktemperaturen kan droppa utanför "fönstret" på den långa start-målrakan liksom broms dito, så det gäller att vara vaken när man ställer sig bromsen in i första kurvan. Bästa omkörningsmöjligheten öppnar sig just i slutet av start-mål rakan, får man en dålig utgång ur kurva sexton på grund av att man saknar traction, så blir man ett lätt byte i slutet av start-mål rakan.  Finns det en chans att någon eller några skulle kunna utmana RBR duon om pole och racevinst? Inte som jag kan se det, RBR har en perfekt balans och gott om traction, den har även hög toppfart när de med hjälp av  "trippel DRS" stallar bilen, Verstappen är numera snabb på alla typer av banor och Perez i sin tur är något av en stadsbana specialist, så allt annat än en RBR dubbel vore en överraskning. 
 
Pirelli har med sig de mjukaste gummiblandningarna till Baku, C3,C4 och C5, ett stopp brukar vara den vinnande melodin i Baku. Dock finns ju alltid risken eller ska vi säga chansen för ett SC ingripande, så några kommer säkert chansa på att sånt kommer inträffa och bygger  strategin på det, inte någon av toppstallen med någon eller några från mittfältet.  Baku i år är lika med spektaklet sprint race, kvalet till söndagens race körs på fredag, kvalet och racet för sprintvarianten på lördag, med andra ord, mindre fri träning till förmån för sprint race spektaklet. En positivt förändring  tycker LM och FIA, jag för min del undrar hur lyckat det är att minska tiden för den fria träningen med tanke på hur få testdagar man har numera, den fria träningen används just för att testa fram nya uppdateringar.
 
Några gillar stadsbanor...
 
...trångt värre när murarna gör närmanden, jag är inte en förespråkare av den här typen av racing, 90 gradare i 100 knyck med dagens groteskt stora och tunga bilar är i mina papper en parodi av racing, men jag antar att sånt går hem hos de "nya" F1 fansen som på kvällstidning manér är mer intresserade av demolition derby än riktig racing.
 
Det har hänt en hel del i Baku genom åren, inte minst med Pirellis däck, det blir intressant att se huruvida Pirelli har lärt sig något eller om årets däck är mer byggda för att bjuda på show än racing, däckslitage hör till i racing men inte på bekostnad av säkerheten. 
 
Det om Baku och F1, Formel E var på besök i Berlin, något som miljöaktivister hos die letzte generation utnyttjade för att protestera, dumt tyckte repsentanter för Formel E liksom racing fans, men var det verkligen så korkat som det såg ut att vara? Kanske inte, tyskarna har räknat på hur mycket miljö det kostar att tillverka och köra en elbil jämfört med en bensinare, och har kommit fram till att det faktiskt är just elbilen som är en större miljöbov än bensinbilen när man räknar ihop hela resan från det när bilen byggs till det den används dagligen. Så, miljöaktivisterna hade rätt utan att vara medvetna om det antar jag, och är man inte en fullständig idiot som bara ser det man vill se ,så bör man begripa att vi mer eller mindre är den die letzte generationen, med eller utan elbilar, att såga av grenen som man sitter på har aldrig varit en bra ide.
 
Dagens grid girls har inga elbilar, inte jag heller, vi ska rädda världen genom att blunda.
 
Amen,..må elbilen vara med er.     
 
   
 
 
    
 

FIA MERRY GO ROUND

 
Jag har vid upprepade tillfällen tagit upp det faktum hur FIA-LM tar död på racing i F1 när de satsar på renodlad underhållning för att tjäna pengar. På bilden här ovan jämförs en F1 koppling med en sånt som sitter i våra bruksbilar, men hur hänger det ihop med den dynamiska duons önskan för mer show?Jo, tänk på alla omstarter från den senaste racehelgen, och FIAs önskan om att modifiera kvalet genom att använda hårda däck i kval ett, medium i kval två ,och mjuka i kval tre, samt deras strävan att göra sig kvitt med däckvärmare, allt detta för att bjuda på mer "underhållning". Innan racestarten har man några varv ute på banan för att kolla om man behöver justera framvingen för att undvika alltför mycket understyrning, sedan är det dags att försöka få upp däcktemperaturen på väg till startrutan, en temperatur kring 80-85 grader ska man helst nå liksom en lämplig temperatur för kopplingen för optimal greppnivå även för den. Sedan är det bara för föraren att släppa kopplingen och dra i väg när lamporna släcks? Nja, riktigt så enkelt är det inte, utan föraren har i förväg fått strikta order av sin kopplingsingenjör om handhavandet av kopplingen procentuellt i förhållande till däcktemperatur, gummiblandning, greppnivån från banan och så vidare. För några år sedan missade man sällan starten när man hade två kopplingsspakar, nu har man bara en, hur mycket frirörelse man har i kopplingsspaken varierar från stall till stall, men det brukar ligga mellan 35-45 millimeter. När den första lampan tänds drar man i kopplingsspaken och lägger i ettan, varvar upp, och när lamporna sedan slocknar släpper man kopplingen efter den i förväg av ingenjören bestämnda procentsatsen, en aning hjulspin är det optimala, inom ett par sekunder släpper man sedan kopplingen helt på väg till första kurvan. I starten tar man ut max effekt både från förbränningsmotorn och från hybridsystemet, missar man med några millimeter när man släpper kopplingen  missar man även det procentuella målet för en optimal greppnivå i starten och blir passerat av andra som har prickat rätt på millimetern, ett par millimeter är lika med 2-4% som är lika med en misslyckad start. Tänk er då några omstarter med en bil där den minskade bränslemängden påverkar på allt det ovanstående, man får räkna om allt om och om igen, förarna måste pricka rätt med kopplingen om och om igen, några missar, det uppstår kalabalik i första kurvan. FIA-LM och Netflix fansen jublar över fin "underhållning", och ser framemot ännu mer "underhållning" när idiotin med hårda , kalla däck i kval ett införs framöver. Bra tänkt av FIA, man kör slut med hårda och medium i kvalet, sparar mjuka och gör sedan fem depåstopp i racet för nya mjuka, rörigt och "underhållande" med bilar som kör in och ut från depån mest hela tiden med slirande koppling.  Sprint racen kom till enbart för att höja "underhållningsnivån", idiotin med att förbjuda däckvärmare med, nu vill man skicka ut förarna i kval ett med hårda, kalla däck, vad blir FIAs nästa drag, en omvänd startordning  där åttan från kvalet startar från pole? 
 
Jag tycker att FIA-LM borde anställa Only Fans porrstjärnan-GT World Challance föraren Renee Gracia som en F1 ambassadör, hon håller nog den "underhållningsnivån" som FIA-LM strävar efter och lär locka många fler kunniga Netflix-Tiktok-Only Fans  fans till F1.
 
Jag för min del nöjer mig med att ta en promenad på Memory Lane, eller i det här fallet på Torsgatan i Peking där man hittar ett antal bilverkstäder, i en av dem hänger det en gammal kart på väggen, en kart som en gång i tiden kördes av Peking tjejen Lotta Hellberg. Lotta var en riktig bra kart förare, vann bland annat den holländska, belgiska, svenska, danska och finska mästerskapet, blev VM fyra och så vidare, hon gick bort 2005 bara 34 år ung, men minnet av henne lever kvar i Peking. Racing världen är liten ute i den stora världen, sina sista tävlingar körde Lotta för PDB racing team, som stallkompis hade han en yngling med namnet Kimi Räikkönen, ägaren för stallet, Peter De Bruijn, vann på sin tid kart VM titeln före en annan yngling med namnet Ayrton Senna, även Jos Verstappen tävlade för De Bruijn en gång i tiden. Steget från kart till F1 är både kort och oändligt långt, men allt hänger ihop när man skrapar lite på ytan, allt var inte bättre förr men en hel del var det, i alla fall inom den lilla racing världen.
 
Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens transa, draken Jimmie Åkesson som påskhäxa ställer frågan "vem dräper draken" med sitt band "bedårande barn", jag tycker att Jimmie kan sköta det helt själv genom att bli en seriesjälvmördare, några människor dräps allför sällan för landets och sitt eget bästa.
 
Amen,.må byfånen Åkesson vara utan er.