SMOKE ON THE WATER

 
 
Hemligheten bakom ett lyckat kval i Singapore är att i förväg försöka räkna ut hur banförhållanden och greppnivån kommer att förändras under kvalet, den här gången var det Ferrari som hade gjort hemläxan och räknade-gissade rätt. Det är alltid samma visa vad det gäller kvälls kval-race oavsett vilken bana det handlar om, banförhållanden och greppnivån varierar mer eller mindre minut för minut, de inställningar som fungerar perfekt under kval två fungerar inte alls under kval tre och vice versa, hela set up arbetet blir ett lotteri.
 
Ferrari var lite sämre in i-genom kurvan, men snabbare ut ur med mycket traction, Mercedes har inte samma möjligheter att köra med mjukare satt bakända som Ferrari med sitt high rake koncept, det var mer hjulspinn och studs hos Mercedes på grund av styvt satt bakända, varje designkoncept har sina för och nackdelar under varierande banförhållanden.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen varför han kallas för en kvalspecialist, Hamilton kom nära men räckte inte riktigt till den här gången när det ultimata greppet bak saknades.
Vettel gjorde bättre ifrån sig än på länge, Verstappen gav allt men fick nöja sig med en fjärde startruta till morgondagens race.
 
Bottas brukar ha problem med att hänga med på stadsbanor, så även den här gången, 0,7 sekunder till Hamilton är inte ok lika lite som att Albon fick stryk av Verstappen med en hel sekund.  Sainz blev best of the rest i kvalet före Renault duon Ricciardo-Hulkenberg, den sista platsen i kval tre gick till Norris som gjorde ett kanonvarv i kval två, men inte alls lyckades upprepa det i kval tre.
 
Perez gav allt och lite till i sina försök att kvala så högt som möjligt med tanke på att han har fem platsers nedflyttning till racet, bra krigat av Sergio som trots sitt starff kommer att starta före sin teamkompis. Giovinazzi kvalade ut Kimi, Gasly gjorde samma med Kvyat och Magnussen med Grosjean liksom Russel med Kubica.
 
Det är svårt att köra om i Singapore, men rätt flyt under en säkerhetsbil period kan kasta om precis allt liksom risken att de inställningar som fungerade ypperligt under kvalet inte alls kommer att göra det i racet. Att Ferrari helt plötsligt skulle ha hittat mer downforce än Mercedes och RBR tror jag inte alls på, ny nos eller inte, utan mer att de helt enkelt gissade rätt angående greppnivån under kval tre och hade set up därefter, downforce som sådan är inte svårt att hitta, men däremot den rätta aerobalansen med nya delar, inget som man klarar i en simulator utan att testköra på en bana.
 
Mest besvikna är man nog hos Alfa och Toro Rosso, båda två tycks ha tappat downforce och balans i jämförelse med sina argaste konkurrenter, dock kan det svaga kvalresultatet vara ett resultat av mindre lyckat set up arbete, eller att man har satsat mer på en race set up, en fulltankad bil kan mycket väl fungera betydligt bättre i racet.  
 
Dagens grid girls gillar bättre racing på två hjul än på fyra eftersom "four wheels move the body, two wheels move the soul".
 
Amen,..må "smoke on the water" vara med er.    
 
            
 
       

SINGAPORE HAZE

 
 
Singapores GP under den kommande helgen kan bli en riktig rökare mellan Mercedes och RBR, när röken från skogsbränder i Indonesien ligger som en våt filt över lejonstaden och skapar andningsbesvär både för motorer och chaufförer. Singapore är lika med max downforce på en asfalt med låg greppnivå, bästa omkörningsmöjligheten dyker upp under inbromsningen till Memorial Corner, det är lätt att ligga nära i Singapore men svårt att ta sig förbi, en typisk stadsbana med andra ord som bjuder på medioker underhållning ur racing aspekt.
 
Ferrari lär få svårt att hänga med  Mercedes och RBR i Singapore, där motorstyrkan inte spelar samma avgörande roll som den gjorde på Spa och Monza. Ferraris konkurrenter tror sig veta, att Maranello gänget har 40-50 hk överläge gentemot sina konkurrenter för nuvarande, dock inte över ett helt varv men väl under den avgörande delen av varvet på snabba banor, på en bana som Singapore där downforce regerar har inte Ferrari samma nytta av sitt trixande med extra kraften från energiåtervinningssystemet. Det är rätt så märkligt i mina ögon, att FIA inte har hittat något att anmärka hos Ferrari vad det gäller just den biten, några pratar om att Ferrari istället "bunkrar" bränsle för att kunna få ut extra kraft ur förbränningsmotorn vid avgörande tillfällen, något som jag inte alls tror på eftersom det är så lätt att upptäcka även för FIAs glada amatörer. Ferraris magi sitter i hur man samlar in energi,lagrar den och använder den, batteriets konstruktion är hemligheten bakom deras framgångar på snabba banor.
 
Kampen om titeln best of the rest bakom den dynamiska trion Mercedes-RBR-Ferrari lär bli intressant, Alfa Romeo, McLaren och Renault är alla sugna på att knipa den, och även Toro Rosso kan blanda sig i den fajten. Vinnaren kan mycket väl bli den som hittar mest traction ur sin bil, det finns ett antal ställen på banan där greppnivån ut ur kurvan bäddar för ett övertagande innan man når fram till nästa kurva.
 
 
 
Mercedes satsar på den lite hårdare linjen sin vana trogen i fråga om valet av gummiblandningar, RBR på den mjukare, Williams val av gummiblandningar i en bil som knappt alstrar någon downforce överhuvudtaget är rätt så märklig, om man har svårt med att hitta grepp med mjuka hur ska man då kunna hitta det med medium?
 
 
Singapore är en stop and go bana utan höga sidobelastningar med däckslitage därefter, Hamilton vann ifjol med enstoppare. Säkerhetsbilen lär dyka upp vid något tillfälle som vanligt, så chansen för alternativa lösningar gällande depåstrategi finns där, är man vid rätt banavsnitt vid rätt tidpunkt när säkerhetsbilen kommer ut ,så kan man med lite tur kamma hem ett antal poäng utan att ha gjort sig förtjänt av det. 
 
Apropå däck  och 18 tummare som Pirelli av kommersiella skäl har lyckats tvinga fram till 2021,.med tanke på alla asfalterade avåkningszoner på diverse banor, och den giftiga kombinationen av ground effect och lågprofil däck så lär vi få se ett antal avåkningar när greppet plötsligt försvinner helt utan en förvarning. Med dagens högre däckprofil skulle man få en förvarning även i en ground effect bil, med lågprofil blir man en passagerare på en gång, det är rätt så enfaldigt av Pirelli att testa 18 tummare med lågprofil med årets bilar, en ground effect bil beter sig på ett helt annat sätt, något som Pirelli lär komma bli medveten om lite längre fram.
 
 
Det om F1, jag var hemma i Peking några dagar efter Italien vistelsen, men är på resande fot igen, idag blir det en utflykt till Ravenor Farm i Greenford för att kika på klassiska britthojar, en Mecka för hojintresserade värt att besöka om man är i London.
 
Dagens grid girls vill göra gällande att det svarta är det nya svarta,.inte mig emot.
 
Amen,..må det nya svarta vara med er.      
 
         
 
   
 
      

OOPS I DID IT AGAIN

 
 
Dagens race vanns av  Leclerc egentligen redan igår under den farsartade sista kvalomgången, när Mercedes duon missade chansen att försöka ta första och andra startrutan, snyggt jobbat av Ferrari. Resten av jobbet sköttes av deras bil idag i kraft av snabba utgångar med mycket traction ur Parabolica, allt Leclerc behövde göra var att täcka upp under inbromsningen till första kurvan.  Ferrari gav Leclerc hårda däck till sista stinten, Mercedes valde medium för både Hamilton och Bottas, ett rätt så märklig val med tanke på hur bra deras bil är med de hårdare gummiblandningar.
 
Bra jobbat av Leclerc givetvis liksom av Bottas och Hamilton, några fler vinster lär det inte bli för Ferrari i år, på de kvarvarande banorna kommer både Mercedes och RBR dra mer nytta av sina bättre aeropaket, ur Ferraris aerokoncept finns inget mer downforce att hämta enligt Binotto.
 
Reanult fick en maximal utdelning på Monza med både lite tur och skicklighet, Albon fick ett 5 sekunders tidstarff  men korsade ändå mållinjen som sexa slagen med en drygt sekund av Hulkenberg som fick se sig slagen av Ricciardo. Perez blev sjua i sin "snabb rakt fram" RP knappt före Verstappen, som tog sig upp genom startfältet till en åttonde plats i mål.
 
Giovinazzi lyckades äntligen hålla sig på banan under ett helt race på hemmaplan och belönades med två poäng, den sista poängen gick till Norris som kämpade sig till en poängplats lite i skymundan.
 
Gasly blev utan poäng den här gången liksom Stroll , som fick sitt race sänkt av Vettel när tysken ännu en gång körde med huvudet under armen, och slutade på en trettonde plats i mål.
 
Russel kammade hem en fjortonde plats i mål före Kimi, vars hela racehelg är bara att glömma. Kimi själv skämtade om det hela genom att spekulera i om det inte var förarens körskicklighet som inte räckte till redan igår, 10 sekunders stop and go för att ha startat racet med fel däck går dock till stallets minuskonto, en rätt så märklig regel att om man har gått till kval tre, och startar från depån, så måste man använda de däck man satte sitt snabbaste varv i kval två.
 
Grosjean hittade ingen fart alls idag, Kubica var två varv efter vinnaren i mål, Magnussen, Kvyat och Sainz bröt racet, den sistnämnda på grund av att depåpersonalen misslyckades med att skruva fast ordentligt ett hjul.
 
Domarkåren som igår släppte allt var på straffhumör idag, Vettel och Räikkönen fick 10 sekunders stop and go, Stroll drive through, Albon 5 sekunders tidstillägg osv, dock släppte dem Leclercs tilltag när han tvingade Hamilton utanför banan, att straffa båda Ferrari förarna i Italien är ju otänkbart,.i alla fall för domarna.
 
Så, båda Ferrari förarna gjorde det igen, den ena vann igen och det andra klantade till det igen, ibland påminner F1 förarna alltför mycket om vuxna barn i sitt agerande, lite "mini drivers" vibbar över det hela,.min pappa är starkare än din.
 
 
 
Vettels "oops i did it again" agerande börjar starkt påminna hans sista säsong hos RBR, men tills hans försvar måste man ändå tillägga att årets Ferrari inte alls passar hans körstil, Vettel vill ha en understyrt bil med mycket grepp bak och mycket downforce, årets bil är rena motsatsen till det, jag tror att Kimi skulle ha klarat sig mycket bättre i årets Ferrari än Vettel gör eftersom han kan leva med överstyrt i en bil  med "lös" rumpa.
 
Det om F1, imorgon är det dags för mig att åter igen vara med i Baronens inbjudnings race, en lekfull tillställning mellan vänner som förvandlas till allvar så fort man gränslar hojen, hornen växer ut och ingen vill ge sig frivilligt,.pojkar är pojkar.  
 
Dagens grid girl tycker att Mercedes borde ha satsat på hårda däck,.hårda bud av en tuff brud.
 
Amen,..må milda höstvindar vara med er.