RBR RULES

 
 
Verstappen tog idag sin trettonde vinst för året och den fyrtioåttonde totalt, något som räckte till för att bärga hem kontruktörstiteln för RBR trots det att Perez fick bryta racet. 
 
Direkt efter starten på väg mot första kurvan blev det trångt värre på banan med tre-fyra bilar på bredden, Perez hade båda Ferrari piloterna höger om sig samtidigt som Hamilton till vänster om honom försökte tränga förbi med halva bilen utanför banan, Perez och Hamilton stötte ihop, Perez framvinge tog stryk och han tvingades senare till depån att byta framvinge när SC kom ut. Längre ner i startfältet fick Bottas en bra start, låg mellan Ocon och Albon när fransosen som hade fem meter tom bana höger om sig plötsligt styrde till vänster och in i Bottas som i sin tur slog i Albon, Bottas fick en punktering och en skadad framvinge och fick åka in till depån för att byta däck och framvinge under SC. SC kom in och släppte startfältet, Bottas hann inte med många kurvor innan idioten Sargeant bommade totalt inbromsningen in i kurvan och plöjde in i Bottas som hamnade utanför banan, Valtteri fick senare bryta racet eftersom bilen hade tagit för mycket stryk. Perez som hade hamnat långt ner i startfältet efter sitt depåbesök satte igång jakten på poäng, men klantade till det när han skulle ta sig förbi Magnussen, Perez körde in i dansken, båda två snurrade och Perez fick åka in i depån igen med en trasig framvinge, han bröt racet senare av samma skäl som Bottas, bilen hade fått för mycket stryk och var okörbar. Även Albon och Sargeant liksom Stroll tvingades kasta in handduken med skadeskjutna bilar,  men Ocon och Hamilton som orsakade  Bottas och Perez första depåbesök kunde fortsätta racet och ta några poäng, Hamilton körde även bryskt värre mot Russel men fick inget straff, en del kommer undan med det mesta.
 
Längst fram gick det lugnare till, Norris försökte utmana Verstappen in i första kurvan men fick ge sig, sedan försvann Verstappen utom synhåll i vanlig ordning. Norris körde ifrån  Piastri rätt så enkelt när han väl kom förbi, Piastri fick en halvgratis depåbesök i samband med ett kort VSC ingripande, tjänade 12 sekunder på det, men gjorde inget vettigt av det. Det finns folk som tycker sig se något speciellt i Piastri, jag ser bara en Webber eller Ricciardo till, en duktig förare som saknar det lilla extra. Det finns även folk som tycker att Norris är alla tiders på alla sätt, även jag tycker att han är en riktig bra som förare, men även en gnällig pojkspoling mellan varven, den bortskämda rikemansungen vars pappa köpte en sits för honom hos McLaren dyker upp lite då och då med arrogant gnäll. I stort sett blev racet som jag förutspådde, ingen kunde röra Verstappen, Ferrari räckte inte till mot McLaren, och Mercedes fick koncentrera sig på att kämpa om poängen med Ferrari. Alonso kämpade sig till några poäng och Alpine fick några gratispoäng när Perez klantade till det, Lawson slog Tsunoda, Hulkenberg gjorde det samma med Magnussen med Perez assistans, Zhou och AR kom ingen vart med sina James Key uppdateringar och Albon, Sargeant, Stroll, Perez och Bottas tvingades bryta racet.
 
 
Dagens grid girls är nöjda med dagens race, så även jag, för de som inte är nöjda med dagens race säger jag som Max sa angående folk som tvivlade på RBRs potential: Go suck on an egg.
 
Amen,..må ägget vara med er.   
 
      
 
    
 
     

PLANET VERSTAPPEN

 
 
Ordningen återställd, Verstappen har lämnat jorden och har åter igen landat på sin egen planet, nästan 0,6 sekunder till tvåan Piastri är en evighet. Avståndet på 0,6 sekunder är skillnaden mellan fjolårets och årets RBR, McLarens kopia av fjolårets RBR är bara en kopia, till nästa år lär Neweys PRAO elever hos McLaren kopiera årets RBR, och hamnar åter igen 0,6 sekunder på efterkälken, den hårda verkligheten för copycats. Bra jobbat av McLaren duon ändå, de har båda Ferrari piloterna bakom sig plus den notoriskt svaga kvalaren Perez snudd på 0,8 sekunder bakom sin stallkompis. Verstappen saknar värdig måttstock inom de egna leden, det kan vara så som Hamilton hintade om, nämligen att Verstappen har aldrig haft en stallkompis bra nog för att kunna  utmana honom i kval och race, något som Hamilton enligt honom själv har haft hos Mercedes i allra högsta grad, det kanske ligger något i det. Att Ferrari hamnade en bit efter är ingen överraskning, styrkan hos årets Ferrari är långsamma kurvor, inte snabba-medelsnabba som på Suzuka. Mercedes i sin tur saknar en del balans genom snabba-medelsnabba kurvor som jag nämnde tidigare, men tar ändå hand om däcken rätt så bra, mot RBR eller McLaren räcker de nog inte till, men kanske kan de ge Ferrari en match i kampen om värdefulla poäng mellan de två stallen, det skiljer inte många poäng mellan dem i konstruktörs VM. Tsunoda gjorde ett starkt kval på hemmaplan, hur långt ATs fart räcker till i racet återstår att se. AM har tappat mark på sistone, det är bara Alonsos skicklighet som förare som håller AM kvar i topp tio, synd att AM har bara en förare värd namnet.
Lawson kvalade bra igen, Alpine med Gasly och Ocon hör inte hemma top fem stallen, Williams mycket vindkänsliga bil vandrade som en höstlöv på Suzuka, HAAS har tappat mark och av ARs omtalade uppdateringar syntes det inte mycket av på Suzuka, James Key som aerodynamiker/designer är inte mycket att skriva hem om. 
 
F ettans nya Latifi Sargeant slår till och med orginalet i klanterier, den gode Logan satte sin bil i muren femtioelfte gången på Suzuka, hur tänkte de hos Williams när de anlitade det här klantarslet som förare, han ligger i nivå med de värsta klåparna i Indycar.
 
 
Så, hur ser det ut inför morgondagens race, vilka hade bra varvtider i sina racesimulationer med olika gummiblandningar? Tja, Verstappen lirar i en egen liga, sedan följer resten på behörig avstånd, Bottas varvtid med hårda däck sticker ut lite, kanske kan det finnas lite liv i AR i racetrim med mycket bränsle? 
 
Det har ju skrivits en hel del på sina håll om FIAs nya giv angående flexaero, det mesta av dessa skriverier handlar om vingar och FIAs nya mätmetoder, men grejen med ground effect bilarna är golvet, hur mycket flex man kan trolla in där för att bättre stänga in flödet i Venturi tunnlarna, flex i vingar hjälper till att stalla golvet, men inte att stänga in luften under det samma. Man kan givetvis påpeka att det är just mätmetoden som har skräpts, men striktare mätning leder ju per automatik till att man måste förstärka delar av konstruktionen för att minska flexandet och leva upp till de skärpta kraven från FIA, mer tillkrånglad än så är det inte. Att till exempel minska flexandet i golvet betyder inte att man måste ta fram ett nytt golv, sånt har man varken råd eller tid till, utan man bara förstärker delar av golvet om det behövs. Jag har inte sett mycket av något sånt under den fria tråningen eller under kvalet,  RBR kröker fortfarande golvet som  en katt kröker rygg, och kör åter igen bilen med lägre rideheight än någon annan, FIA har inte medarbetare som är smarta nog att sätta dit Newey och RBR, att lyckas med det måste man mäta flex i golvet i en bil i rörelse. 

Dagens grid girls kommer från tvåhjulingarnas värld där man inte har lärt sig att hyckla, det är lite kul när F ettans huvudsponsor Aramco samarbetar med ryssarna för att hålla uppe de höga bränsepriserna för F1 fansen, samtidigt som FIAs saudiska chef tycker att ryska förare inte hör hemma i F1 sponsrad av saudiska Aramco. 
 
Amen,..må hyckleriets högborg F1 vara med er.     
 
 
 
 
    
 
   

SUZUKA SUNRISE

 
Dags för en riktig klassiker, nämligen Suzuka, en bana älskad av förare och F1 fans, en bana som obarmhärtigt avslöjar eventuella brister i bilarnas aerobalans redan i början av varvet, när man tar sig an S kurvorna efter första kurvan, minsta tendens att "rolla" straffas med en avåkning, har man däremot en välbalanserad bil så "styr" man med gaspedalen genom S kurvor och in i Dunlop kurvan. Nu är det ju inte enbart S kurvor som står för utmaningen på Suzuka, 10 höger och 8 vänsterkurvor sätter förarna och däcken på prov, de flesta av dem snabba-medelsnabba, de enda riktigt långsamma är hårnålen efter Degner kurvan och Casio Triangle innan start-målrakan. Dem mest omtalade bland fansen är givetvis just S kurvorna och legendariska 130 R som man tar med plattan i mattan, får man en bra utgång ur Spoon kurvan så får man chansen att slipstreama hela vägen genom 130 R och fram till Casio Triangle, bromsa sent och ta sig förbi. Det finns även andra ställen på banan där man kan testa att ta sig förbi, till exempel in i Degner eller i hårnålen efter Degner kurvan, in i första kurvan och så vidare, men det gäller även att hålla huvudet kallt och inte förivra sig. Den grova asfalten och banans många kurvor sätter däcken på hårda prov, höga belastningar och högt slitage, och då inte minst på bakdäcken, att ta sig an S kurvorna med dålig grepp bak är en dålig idé. 
 
Så, vem-vilka kommer att regera på Suzuka? RBR skulle jag vilja påstå, även om de gjorde dåligt kval i Singapore, så gick bilen relativt bra i race med mycket bränsle trots det att banan inte alls passar RBR, och med tanke på FIAs nya giv angående "flexaero", och då speciellt golvet. RBR testade ett nytt golv i Singapore men gick sedan tillbaks det gamla, jag antar att det nya dyker upp igen på Suzuka, vi får väl vänta och se vad Newey har hittat på.  Kommer Ferrari upprepa succéen från Singapore? Knappast med tanke på hur deras bil sliter däck, på Suzuka kan man inte "backa in" i gänget bakom en, och hålla nere farten på samma sätt som på en långsam stadsbana med 90 graders kurvor. Mercedes då? Tja, deras bil är ju inte ett under av aerobalans, men tar ändå hand om däcken rätt så skapligt, så de bör kunna ge Ferrari en match på Suzuka, hur McLaren kommer hantera däckslitaget återstår att se, deras designkoncept som sådant borde passa Suzuka. Men som alla vet kan vad som helst hända i racing, Latifi tog ju poäng i en Williams förra året, så det finns plats för överraskningar även i år bland poängtagare, men segern lär gå till Verstappen, det är bara tekniska problem som skulle kunna stoppa honom. 
 
Suzukas 10 höger och 8 vänsterkurvor kräver rätt så mycket downforce, så man kör med relativt mycket vinge. Även traction är bra att ha ut ur sista kurvan, belastningen och slitaget på däcken är som sagt var hög, bromsar är för fegisar, Pirelli har valt sina hårdare gummiblandningar till Suzuka där förarna får även chansen att testa nästa års C2 med bättre greppnivå än årets C2. Väderprognoser siar just nu temperaturer mellan 27-30 grader under racehelgen, liten risk för någon skur på fredag, halvklart-klart väder lördag-söndag, men det hela kan förändras snabbt, tyfoner från havet kan dyka upp utan förvarning så det återstår att se hur vädret blir under racehelgen. 
 
Apropå golv, på bilder här ovan en detalj från golvet hos RBR, det gamla golvet överst som RBR använde i Singapore, och det nya längst ner, hur mycket man kan tjäna tidsmässigt på en sånt här detalj om den fungerar på banan? Tja, inga tiondelar men ett antal hundradelar, räknar man sedan ihop alla fungerande, nya, små uppdateringar av aeropaketet, så kommer man med lite tur upp i några tiondelar som kan göra hela skillnaden i kval och i racet.
 
Dags för lite nostalgi, Kimi på Suzuka 2005, han startade racet från ruta 17 och tog målflaggan som vinnare, notera "hornen" på var sin sida av luftintaget...
 
...som dök upp igen hos Ferrari i Singapore 2023, en del gamla aerogrejer dyker upp igen lite då och då.
 
Dagens grid girls ser framemot racehelgen på en riktig bana igen, så även jag. 
 
Amen,.må höstens intåg vara med er.