Det sägs att man inte vinner några race in i första kurvan, men det var precis det som Leclerc gjorde när Verstappen och Norris var upptagna med att bevaka varandra, den dynamiska duon gled ut till höger, Leclerc såg sin chans och smet förbi på insidan, resten av racet blev en paradåkning för monegasken i en Ferrari som fungerade optimalt både med medium och hårda däck. Det var just däckhanteringen som avgjorde racet i Austin, Ferraris set up var optimerat för medium-hårda, RBRs för mjuka-medium och McLarens för hårda, något som tydligt utkristalliserades under racet. Leclerc drog ifrån direkt för att skapa en lucka till Verstappen och hans DRS, Norris fick problem med att hänga med i Verstappens tempo med medium, men kom ikapp med hårda, Sainz smög under radarn och väntade sin chans att passera den dynamiska duon som stretade mot bäst de kunde, men Ferrari hade den klart bästa däckhanteringen för dagen, Sainz andra plats i mål var välförtjänt.
Norris svaga starter har blivit en kvarnsten runt halsen för honom, en mental extra HANS som vingklipper hans prestationsnivå i starten på ett oroväckande sätt, det fattas lite på den mentala sidan hos Lando, han behöver nog lite assistans av en tränare på just den biten. En annan svaghet hos honom är de ständiga överträdelser av den vita linjen, han tycks tappa lite koncentration mellan varven, samlar man på sig några stycken blir man tvungen att hålla igen för att inte åka på en bestraffning, sånt kostar varvtid. Piastri höll sig borta från Norris och podiumfajten den här gången, men jag har svårt att se hur stallorder hos McLaren skulle kunna hjälpa Norris att kamma hem förartiteln, han har inte det i sig så länge bristerna på den mentala sidan finns kvar.
Russel gjorde ett bra race med en start från depån, stallkamraten Hamilton i sin tur gjorde bort sig totalt under racehelgen, ett misslyckat kval följdes av ett misslyckat race när han åkte ut på samma kurva där Russel hamnade i muren under kvalet, en racehelg att glömma för Lewis. Perez hade samma problem med hårda däck som Verstappen, Hulkenberg, Lawson och Colapinto tog några poäng tack vare lyckad depåstrategi, för några andra gick det sämre i den punkten som till exempel för Gasly och Alonso, bra med i kvalet, helt borta i racet.
Det är intressant att se hur vissa förare presterar när de har fått nya stallkamrater, Tsunoda hade inga problem med att slå Ricciardo, nu tycks det bli svårare att göra det samma med Lawson. Albon samlade mycket beröm när han sopade banan med sopor som Latifi och Sargeant, nu har han uppenbara problem att hänga med Colapinto som inte är så märkvärdig på något sätt, duktig men inget speciellt. Jag har påpekat vid upprepade tillfällen att Albon har varit sjukt överskattad, inte minst av fansen, det var inte utan anledning han blev dumpad av Red Bull trots det att majoritetsägaren är från Thailand, han är duktig under sina ljusa stunder men ändå inget speciellt, Sainz kommer göra processen kort med honom.
Den här situationen kommer diskuteras flitigt bland fansen, Verstappen fans vs Norris fans, för mig var Norris 5 sekunders straff helt enligt regelboken, man får inte köra om utanför den vita linjen, punkt.
Dagens grid girls har blivit ersatta med dagens Dallas Cowboys cheerleaders som var på plats i COTA, kan någon av er förklara för mig var i ligger skillnaden mellan grid girls och cheerleaders, snacka om dubbelmoral på allra bästa jänkarmanér.
Amen,..må cheerleaders vara med er.
Cheerleaders = nationalsport i USA. Gridgirls = Yrke i resten av världen.
För min del så var jag själv lätt irriterad på vissa platser med 50 uppradade kvinnor med stela leenden. Däremot duktigt irriterad på att i USA är det helt ok för att det är annat namn.
Ingen stor sak för mig men numera irriterad på att de släpar in barn som får klappar på huvudet av digniteterna.