MEXICO MOVEMENT

 
AUTÓDRONO HERMANOS RODRIGUES nästa, max vinge, motorer som tappar andan och överhettar i den tunna luften, det går undan på flygrakan, Bottas i en Williams noterade 372,5 km/h 2016. Samma flygraka skapar problem med graining när däcktemperaturen sjunker, och bromsarna sätts på prov i slutet av rakan när man tvärnitar innan kurvan som man sedan smyger runt i 100 knyck. Saknar man traction i banavsnittet från kurva fyra och fram till kurva sjutton har man inget med topp placeringar att göra när mekanisk grepp ska täcka förlusten av aerodynamisk grepp, balansen mellan mekanisk och aerodynamisk grepp är en rätt så svår ekvation att lösa på AHR. I och med att förbränningsmotorn tappar effekt på AHR är det viktigt att extrakraften från hybridsidan levererar på rätta ställen av banan, utgången ur de många långsamma kurvorna är väl så viktig som en hög toppfart på flygrakan. 
 
Väderprognoser siar om typisk Mexico City väder för årstiden, halvklart med temperaturer kring 22-23 grader och risk för skurar under lördagen. Ett stopp brukar räcka, men två kan bli aktuellt om SC dyker upp, bästa stället för en omkörning hittar man i slutet av start-målrakan, men som sagt var, det gäller att se upp när man tvärnitar med kalla däck som lider av graining. Precis som i det föregående racet på COTA är däckhanteringen nyckeln till en framgång på AHR, dock är banan av en helt annan karaktär med sina många, långsamma kurvor , så det är svårt att i förhand tippa vilka hamnar på podium. Ferrari brukar vara bra genom långsamma kurvor och hade bra koll på däckslitaget på COTA, men de har inte riktigt samma fart över ett varv som RBR och McLaren. Mercedes i sin tur tycks ha en på-av bil, riktigt snabb ibland, helt vilse i nästa race, det är inte lätt för stallet att ha en bil de inte riktigt begriper sig på. Det skadar inte att lyckas bra i kval med tanke på att DRS inte riktigt ha samma effekt på AHR som på andra banor på grund av den tunna luften, på banans långsamma delar är det svårt att ta sig förbi. 
 
All nödvändig information inför racehelgen hittar ni på bilden här ovan, jag kan väl tillägga att under den förlängda fria träningen ska samtliga testa nästa års däck, en rätt så viktig test för stallen när de gör sina förberedelser inför 2025.
 
Det om AHR, ordkriget mellan RBR och McLaren fortsätter efter Verstappens smarta trick på COTA, dumt av McLaren att inte ge order om att lämna tillbaka förstaplatsen till Verstappen och göra ett nytt omkörningsförsök senare. Glappkäften Marko kallar Norris för ett psykfall, rätt i sak men tonfallet var lite väl hårt, Lando har ju själv berättat om sina psykiska besvär, något som utan tvekan påverkar hans prestationsnivå ute på banan, han är lite vek. McLaren ger igen med samma mynt, men jag uppfattar det hela bara som en del av det psykkriget som pågår året runt, man försöker helt enkelt att få motståndaren ur balans. 
 
Dagens grid girls satsar på höga klackar för att komma närmare himmeln, jag är mer jordnära i mina sneakers, himmeln kan vänta, det är mer drag i helvetet.
 
Amen,..må high heels vara med er.        
 
         
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Genc

Ja du verkar som att både Norris och Leclerc är mer som en ny Laffite eller Arnoux, duktiga chaufförer som kan bara vinna några race men inte ett helt mästerskap. Märks att de inte har trycket att vinna VM afterall, kan vi inte ta in typ Bottas eller Rövanpera till både Mclaren och Ferrari så får Verstappen en riktig utmaning och vi får då se hur bra han egentligen är. Vad tror du om det? Jag tror att det skulle vara bra att få in mer som slåss om VM än en och samma person hela tiden

Svar: Kan mycket väl vara som du skriver, att Norris och Leclerc inte räcker till hela vägen i kampen om förartiteln, huruvida Valtteri och Kalle skulle klara av det låter jag vara osagt, men jag ser framemot hur snabb Kalle kan vara i en F1 bil, han ska ju få testa i år. Verstappen har aldrig haft en stallkompis bra nog att på allvar kunna utmana honom, det kanske så RBR vill ha det, en förstaförare som inte får utmanas om titeln.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :