THE LION AND THE LAMB

 ARAMCO öppnade plånboken och fick som de ville, Liberty Media och FIA tackade och tog emot, pengar luktar inte ovsett vilken diktatur står för fiolerna. Det krävs tre att dansa tango enligt F1 filosofin, ARAMCO för och L(A)M-FIA följer, halshuggning med svärd möter hybridtekniken som ska kastrera oljeproducenten med en slö elkniv för att rädda miljön, bara rispa, inte skära tills eunuckens kastratsång blir ett plågad böneutrop från minareten när plånboken töms. Banskissen liknar en smörkniv ritad på fyllan, Tilke Jr hade nog halsat några snaps redan innan han satte pennan på pappret, start-målrakan blev någorlunda rak men sen spårade det ur riktigt ordentligt, Carsten Tilke  hann med 27 kurvor innan flaskan var tom, prosit, en scheissebra stadsbana där det går undan mellan betongmurar, avåkningszoner är för fegisar.  Medelhastigheten sägs ligga en bit över 250 km/h, Carsten ville ju så desperat slå Herman på fingrarna ,och skapa världens snabbaste stadsbana. VSC och SC ingripanden lär dyka upp när förarna testar gränserna på den nylagda, hala asfalten, kurva 13 med 12 graders bankning har hämtat inspiration från Zandvoort, resten från snapsflaskan. Den här typen av kurvhysteri kräver utan tvekan en välbalanserad bil, och då inte minst på grund av de förväntade, höga hastigheterna, gör man ett misstag genom en kurva så följer det misstaget med genom några de nästföljande, och man tappar både rytmen och chansen  till ett snabbt varv.
 
 
Banprofilen skapar skapliga sidobelastningar, downforce och traction får flytta på sig för rå motorstyrka,och  varvlängden är den näst längsta i F1 efter Spa. Det blir intressant att se kampen mellan "the lion and the lamb", vem tar rollen som lejonet och vem som kommer att bräka återstår att se, enligt Wolff har "lejonet vaknat" hos Mercedes, men vem vet, hos RBR kan de ha en Wolff i fårakläder.
 
Apropå Mercedes och alla mer eller mindre märkliga teorier angående deras toppfart, att stalla bilen är inget nytt, sånt har förekommit sedan 90 talet, i teorin en enkel sak men att få till det i praktiken är rätt så svårt trots det att det handlar om rätt så enkel teknik. På bilderna här ovan kan man ta del av hur Mercedes bakhjulsupphängning ser ut, hur man har kopplat ihop de olika bitarna. Inga märkvärdiga saker, "corner dampers" är vanliga gasdämpare, alltså gas-membran-olja där kväve komprimerar och kyler oljan, krängningshämmare, en "heave spring" och en "heave damper", den sistnämnda en vidareutveckling av Renaults "mass damper", helt laglig att använda. "Magin" att stalla sitter i inställningar av bakvagnen när den utsatts för en viss aerodynamisk belastning, vissa tycks tro att det är lättare att stalla en low rake bil än en high rake bil, men så är inte fallet, det handlar inte om graden av rake, utan mer om aerobalanspunkten och dess roll i att stalla bilen.
 
Dagens AR grid girl vinkar hej då till Sauber-ARs styrelseordförande Pascal Picci som härsknade till när Giovinazzi fick lämna AR, Pascal tyckte att Giovinazzi borde ha blivit kvar tillsammans med kinesen Zhou. Jag för min del undrar om Picci har rökt på, Bottas håller en helt annan nivå som förare än Giovinazzi, Picci och Giovinazzi kan hålla hand i Formel E.
 
Amen,..må rosenvatten  hamna i vrångstrupen för saudier, LM och FIA.   
 
       
 
      

THOSE WERE THE RACING DAYS

 
Från 1982 till...
 
...2022, 40 år av Williams F1, ground effect gör comeback, dock inte som fullblods sådan, men kanske går det åt rätt håll. 
 
1982 gjorde turbomotorn comeback i ground effect bilarna, men alla körde inte med turbo, det fanns lite olika motoralternativ att välja mellan. Brabham använde både en 3 liters V8 och en 1,5 liters rak turbo 4, Williams 3 liters V8, Renault 1,5 liters turbo V6, Alfa Romeo  3 liters V12, Ferrari 1,5 liters turbo V6, Ligier 3 liters V12, Toleman 1,5 liters rak turbo 4 och så vidare, det var helt möjligt att byta både motortyp och motorleverantör mitt i säsongen om man kände för det. 1982 hade man 580 kilo som minimivikt, man brukade tanka bilarna mellan 190 till 220 liter soppa, max fick man bruka 250 liter under ett race. En Cosworth V8 producerade ca 510 hk, turbomotorer 30-40 hk till 1982, i mitten av 80 talet fick man ut 1400-1500 hk ur BMWs raka fyra i kvaltrim med 5,5 bars laddtryck, men då höll motorn bara 3-4 varv, i racetrim fick man nöja sig mellan 850-900 hk. På den tiden använde man även speciella kvaldäck som orkade bara ett varv, det fanns fyra däckleverantörer med i bilden, Goodyear, Michelin, Pirelli och Avon, så konkurrensen var knivskarp liksom kravet att hela tiden utveckla nya, snabbare gummiblandningar.
 
1982 hade man 17 stall i F1, förare från 16 olika länder, man körde 16 race och hade 11 olika vinnare, sammanlagt testade 44 förare lyckan i F1 1982 varav 26 tog poäng, poängdelningen var 9 för vinnaren och sedan i fallande skala 6, 4, 3, 2, 1. VM titeln togs av Keke Rosberg i en Williams med en 3 liters Cosworth V8, Keke skrapade ihop 44 poäng, tvåa blev Didier Pironi i en Ferrari 1,5 V6 turbo med 39 poäng, och trea John Watson även han med 39 poäng i en McLaren  Cosworth V8. Så, fick Keke sin titel på grund av svag motstånd? Inte direkt, 1982 fanns med förare som Alain Prost, Nelson Piquet, Niki lauda, Nigel Mansel, Gilles Villeneuve bara för att nämna några, så 1982 års tio i topp bland förare var nog bra mycket vassare än i årets serie.  Cosworths V8 var svagare men tillförlitlig, turbomotorerna hade fler hästkrafter men gick upp i rök alltför ofta, V8 hade även bättre körbarhet så bilarna med V8 kunde använda mjukare gummiblandningar, något som jämnade ut styrkeförhållanden ute på banan, samt att V8 bilarna kunde tanka mindre bränsle,kring 190 liter bränsle mot turbo motorernas 220.
 
Keke var inte ensam nordbo i F1 1982, han hade sällskap av svensken Slim Borgudd under några race, ABBA trummisen var faktisk rätt så duktig chaufför, inte bland de bästa men han gjorde inte bort sig på något sätt. 1982 dominerade räknat i antal fransman, britter och italianare i F1, alla tre hade sex förare var, Brasilien fyra och så vidare.  Idag söker Liberty Media med ljus och lykta efter amerikanska förare till F1 och vill ha flera race i USA, 1982 fanns det två jänkare i F1, Mario Andretti och Eddie Cheever, och man körde tre race i USA, med andra ord, en hel del av det som FIA och Liberty Media efterlyser fanns med 1982 inklusive ground effect bilarna, amerikanska förare och banor, allt var inte bättre förr men en hel del var det.
 
Så, vad tror ni om ett följande scenario, en ground effect turbobil från mitten av 80 talet med kvalmotor och kvaldäck mot 2022 års ground effect bil i kvaltrim, ett kvalvarv på Lusail, vilken av bilarna skulle vara den snabbaste? Bilarna från mitten av 80 talet var sjukt snabba över ett varv, rörliga skjolar var förbjudna men man körde med fasta såna för att stänga in luften under bilen, fjädring-stötdämpning biten kördes i princip helt stum för att nagla fast kjolarna mot banan, minimivikten var 540 kg, och en BMW fyra levererade 1400-1500 hk,.tror ni att nästa års bil skulle kunna slå ett 80 tals monster över ett varv på Lusail?
 
Det är rätt så roande när man tar del av soffaexperternas utlåtanden angående vilka förare förtjänade sin VM titel och vilka inte var värda det. Just Keke Rosbergs VM titel har blivit ifrågasatt av svenska soffaexperter, för mig är hans titel en av de mest välförtjänta med tanke på materialet han förfogade över, och med tanke på vilka han körde mot, dagens förare väger lätt om man jämför dem med de bästa från 1982. Dessa soffaexperter resonerar som så, att om man sitter i totalt överlägsen material och kammar hem lättförtjänta titlar år efter år, då har man gjort bra ifrån sig, då är man en värdig mästare. Jag för min del tycker att dessa individer borde kika på något de begriper sig på, folkrace i Motala kan vara en bra början, efter några år kan man ta sig till Falkenberg att kika på Porsche Carrera Cup, med lite tur så är motorprinsen Brum Brum med och visar vad han kan och så vidare, det kanske tar några år innan man får lite hum om hur det hela funkar i F1, men det är bara att kämpa vidare tills man når dit,.om man nu någonsin kommer att göra det.
 
 
Dagens grid girl kan vara en 80 talare, vad vet jag, men man kan ju alltid vända sig till soffaexperter, de vet det mesta om lite av varje.
 
Amen,..må soffaexperternas visdom vara med er.     
 
      
 
    
 
 

MASTER OF ILLUSION

 
 
Master of illusion aka Lewis Hamilton gillar "matching numbers", pole nummer 102 och vinst nummer 102 kom i Qatar, nu är han bara 8 poäng efter Verstappen i kampen om den hägrande VM titeln, som för Verstappens del börjar alltmer ter sig just som en hägring, en illusion som dansar iväg ut på den arabiska öknen som en synvilla. FIAs straffmani ställde till det för Verstappen och Bottas efter kvalet, duon missade en gulflaggsituation under sina sista kvalvarv, och straffades med nedflyttning på startgriden, 5 platser för Max, och tre för Valtteri.  När starten gick skötte sig Hamilton och tog täten, Verstappen i sin tur gjorde en riktig bra start från den rena sidan av banan, och var uppe på en fjärde plats redan ut ur första kurvan. För Bottas del gick det sämre från den smutsiga sidan av banan, han gjorde en mindre lyckad start och föll ner till en elfte plats, men jobbade sedan upp sig och var på en tredje plats när han fick en punktering på varv 34, och tvingades till depån för att byta däck och ta en ny framvinge. Bottas kom ut igen på en fjortonde plats och inledde  upphämtning nummer två, men något mer än bara farmvingen hade tagit skada när han hamnade utanför banan med punktering, troligen en skada i golvet, och han fick bryta racet. Mercedes chansade på en ettstoppstrategi för Bottas del, men lämnade honom ute för länge med mediums, något som straffade sig i form av en punktering och noll poäng, ibland går chansningar hem, ibland inte.  
 
Hamilton fick en bekväm resa i täten efter Verstappens straff, visserligen höll sig andra undan och släppte förbi Verstappen för att inte ställa till det för titelkanditaten, men Max kom aldrig nära nog för att kunna utmana  Lewis om segern, dock tog han extrapoängen i slutet av racet med mjuka däck. Gamle Alonso tog sin första podium på många år med sin tredje plats, och femton nya friska poäng i kampen om femte platsen i konstruktörs VM med AT, Perez reparerade skadan från kvalet genom att ta sig upp till en fjärde plats i mål, och Ocon blev femma och samlade därmed tio poäng till åt Alpine i kampen om femte platsen i konstruktörs VM, där Alpine nu ligger tjugofem poäng före AT. Stroll blev sexa i mål, det var länge sen han senast var uppe bland de sex bästa, Ferrari duon Sainz-Leclerc slutade som sjua och åtta och drygade ut Ferraris ledning mot McLaren i konstruktörs VM i kampen om en tredje plats, Norris korsade mållinjen som nia, och belönades med två poäng, den sista poängen gick till Vettel.
 
Gasly som startade racet från andra rutan gjorde en blek insats,och slutade på en elfte plats i mål före Ricciardo som inte han heller gjorde mycket väsen av sig, Gaslys teamkompis Tsunoda korsade mållinjen på en trettonde plats skuggad av AR duon Räikkönen-Giovinazzi, Shumacher tog målflaggan som sextonde man före Russel och Mazepin, Latifi och Bottas bröt racet.
 
Racet som sådan blev lite mer underhållande än väntad, mest tack vare olika depåstrategier där man satsade på olika val av gummiblandningar, Mercedes leder fortfarande konstruktörs mästerskapet men RBR kröp närmare, och Verstappen leder fortfarande förarmästerskapet men Hamilton kröp närmare. Två racehelger återstår, banan i Saudiarabien ser ut att passa bäst för Mercedes, och i Abu Dhabi har man gjort vissa förändringar på banan som även de ser ut att gynna Mercedes sak i jakten på VM titlarna. Både Mercedes och RBR har chansen att kamma hem båda titlarna, jag för min del håller fast vid mina tidigare tips, det vill säga att Hamilton och Mercedes tar hem både förar och konstruktörs titeln.
 
Dagens grid girls är inte helt missnöjda med dagens race, inte det bästa för året men inte det sämsta heller.
 
Amen,..må master of illusion vara med er.