SAME PROCEDURE AS EVERY YEAR

 
2020, Barcelona, 6 dagar, 10 stall, 20 förare... 
 
...Alfa Romeo har den snabbaste bilen och Robert Kubica är stallets snabbaste förare...
 
...om nu inte Vettel och Ferrari är det...
 
...eller Bottas och Mercedes.
 
Skämt åsido, med hjälp av statistik kan man vrida och vända det hela efter tycke och smak, men väldigt lite eller ingenting har förändrats sedan 2019, 3 toppteam-mittfältet-eftersläntare, "same procedure as every year".
 
Det finns några seglivade feltolkningar av data som lever vidare bland hobbyjournalister och fans, däribland klyschan "banan har blivit långsammare-snabbare". Set up arbetet går bland annat ut på att ta hänsyn till en viss temperaturinterval med en viss gummiblandning, det vill säga, en set up som ger optimal greppnivå med en viss gummiblandning på en bana med låg asfalt temperaturer ger inte alls samma greppnivå på en bana med högre asfalt temperatur eftersom set uppen är tok för aggressiv och sliter ut däcken på nolltid.
 
 
En annan vanligt förekommande missuppfattning kan härledas till data som på bilden här ovan, "om Verstappen , Perez och Kvyat hade använd C5 istället för C3 så hade de varit snabbare än Kubica". Det må vara så, men inte om man hade optimerat set up för C3, då skulle C5 tar slut på nolltid. Varvtider säger mycket lite eller ingenting alls om bilens set up, bränslemängd eller med vilka PU inställningar man kör med under testkörning, ingen vill visa sina kort redan i Barcelona, så man lyfter av lite då och då för att dölja bilens riktiga prestanda.
 
Om man tittar på Kimis toppfartsnotering, och jämför den med andra som kör med Ferrari PU, så kan man undra om det var ett resultat av enbart slipstreaming, eller ett test av PU kvalmode eller en kombination av båda två. Hos Ferrari var det plattan i mattan bara då när det inte syntes på varvtider, samma sak hos Merca, de var inte i närheten av samma toppfartsnoteringar som tex RP med en Merca PU, det blir intressant att se hur mycket de olika aktörerna kan klämma ur sina PU när allvaret sätter igång i Australien.
 
Det om vilseledande statistik, hur såg bilarna ute på banan då?
Mercedes var som vanligt, såg ut att vara mycket välbalanserad och lättkört, inga som helst problem någonstans på banan, dock återstår det att se om deras DAS system får klartecken även av stewards i Australien.  Jag för min del fick en "officiell bekräftelse" från RBR, att min analys angående Mercedes DAS system var på rätt spår, RBR gänget har även de påpekat trixandet med aerodynamiken med Mercedes DAS, är det bara Adrian och jag som klarar av att upptäcka sånt?
 
Ferrari såg mycket bättre ut genom viss typ av kurvor i år än den var ifjol, hur snabb deras bil är rakt fram ville de inte alls visa, men jag räknar med att Ferrari PU har minst lika många hk som Mercedes dito, vilken av dem bjuder den bästa körbarheten återstår att se, en alltför "spetsig" motorkaraktär är inte optimal ute på banan.
 
RBR såg ut som en sedvanlig Newey skapelse, mycket downforce, snabb genom kurvpartier men något svårkörd som hans bilar brukar vara. Kimi kunde hantera Neweys bilar under sin McLaren sejour, Montoya hade uppenbara problem med det, huruvida Verstappen och Albon kan tygla RBRs lite nervösa "living on the edge" karaktär i år återstår att se.
 
McLaren har gjort framsteg med sin bil angående hur bilen hanterar viss typ av kurvpartier, dock räcker inte deras framsteg till att ta in på avståndet till "de tre stora".
 
RP har en bil som styr in bra på samma sätt som McLaren, årets bil är utan tvekan ett steg framåt för RP, får de tillgång till fjolårets uppdateringar från Mercedes på samma sätt som AT får  från RBR kan det bära långt i kampen om titeln best of the rest.
 
Renaults mål för året var att bygga en bil som är kvalsnabb, något som de tycks ha lyckats med, dock var inte deras racesim alltför övertygande, att bygga en bil som är snabb över ett varv brukar straffa sig under en racedistans.
 
AT är en kopia av fjolårets RBR, och kommer att förses med uppdateringar från RBRs håll under årets säsong, Gasly trivdes inte med fjolårets RBR, hans aggressiva körstil fungerade inte i den något svårkörda Newey skapelsen, dags att tänka om för Gasly angående hans körstil om han vill nå bra resultat i år, bilen har kapacitet, frågan är om förarna har det.
 
AR är en blandning av gammalt och nytt ur design aspekt, den har inte direkt några svaga punkter men sticker inte heller ut på några, AR säger att de har byggt en helt ny bil för i år, men något nytänkande ur design aspekt är det svårt att hitta i årets AR, de kan få det tufft att hänga med i jakten om titeln best of the rest.
 
HAAS fortsätter med att bygga bilar som inte imponerar på något sätt, årets bil tycks hantera däcken lite bättre än fjolårets men mycket mer än så har de inte att komma med, med så liten budget som de har kan man inte åstadkomma några underverk.
 
Williams har fått ett lyft för i år, en inte alltför svår uppgift med tanke på hur djupt svacka de hamnade ifjol, men någon poängmaskin har de inte skapat, Williams storhetstid är ett minne blott.
 
Det om Barcelona tester, man ska  dock hålla i minnet, att det är löpande uppdateringar som är grejen i F1, så maktbalansen mellan stallen både kan och kommer att variera under årets säsong, men har man en välfungerande grunddesign är mycket vunnet, så jag satsar på mina slantar på Mercedes.
 
Nog om F1, jag kikade lite på vilka hade skaffat sig en styrning i matarserier, "show me the money" dyker upp i skallen liksom "no money, no honey".
F3 har 4 australiensare, 4 britter, 3 italianare och 3 tyskar, F2 har 3 ryssar, 3 japaner och 3 brassar, många förare från länder där man inte är så krystad PK inriktade ur klimataspekt som tex i Sverige. Dock kan man starkt ifrågasätta den svenska regeringens klimatmål när de agerar som de gör, att höja gränsen för avgasutsläpp för att Volvo ska kunna sälja sina stadsjeepar i Sverige är dubbelmoral är värsta sorten, Löfwen& Co borde lämna regeringen och ta en fast anställning hos Volvo istället att bara fortsätta som PRAO elever.
 
Apropå grid girls...
 
...den här grabben,.ursäkta damen Ellie Norman hos Liberty Media bär ansvaret för att grid girls försvann från F1, hon tituleras som "director of marketing", som tur är har feministen Ellie inget att säga om i MotoGP...
 
 
...eller hos grandprixracing,.länge leve grid girls!
 
Amen,.må grid girls vara med er.      
 
           
 
         
 
       
 
 
 
      
 
        
 
     
 

DAS AUTO

 
DAS  har varit veckans snackis i Barcelona, Mercedes omtalade "två stegs framvagnsgeometri", döpt till DAS efter dual-axis steering. Ett antal teorier från diverse "experter" har lanserats för att belysa DAS funktion och användningsområde, man har diskuterat camber och toe in, huruvida systemet hjälper till att få upp däckstemperaturen eller få ner den osv. Jag för min del ser DAS som något som indirekt påverkar aerobalansen, ett rörlig, icke tillåtet aerodynamisk hjälpmedel, en variant av semi active ride eftersom trixandet med framvagnsgeometrin påverkar ride height fram. DAS hjälper till att "stalla" , höja framvingen på rakor, och sänka den in kurvor när man via ratten påverkar framvagnsgeometrin, vid full styrutslag genom kurvor blir påverkan ännu mer påfallande, eftersom det redan finns en "laglig" sänkning av ett antal millimeter vid full styrutslag godkänt av FIA.  Givetvis påverkar trixandet med framvagnsgeometrin även på däckstemperaturen och slitaget, men det primära målet med DAS är att skaffa sig aerodynamiska fördelar, Lotus hade något liknande där man via bromspedalen kunde trixa med ride height fram, ett system som fick kalla handen av FIA.
 
Mercedes har jobbat mycket med aerorelaterad till årets bil och DAS är en del av den satsningen, framvingen styr ju det mesta av totalaero, som tex  luftflödet fram till bargeboards och vidare över golvet och fram till diffusern. Mercedes har rensat golvet framför bakhjulet och byggt en ny variant av bakvagnsupphängningen där aerodynamiken har legat i fokus, med semi active ride i en low rake bil kan man tjäna en hel del tid både rakt fram och genom kurvor. Anledningen till att FIA har godkänt DAS sägs vara att systemet inte styrs av bilens dator utan av föraren, jag för min del ser ingen skillnad i om ett rörlig, aerodynamisk hjälpmedel styrs av datorn eller av föraren eftersom målsättningen är det samma, att skaffa sig fördelar gentemot sina konkurrenter på ett sätt som harvar omkring bland 50 nyanser av grått.
 
Vi kan väl dra en kort redovisning av framvagnens inställningsmöjligheter för vetgiriga.
Camber är hjulets lutning i sidled, den ändras vid kurvtagning, lätt negativ är att föredra.
Caster är styrspindelns lutning bakåt.
KPI är hur mycket styrspindeln lutar inåt.
Toe In är hur mycket hjulen pekar inåt i framkanten, Toe Out hur mycket de pekar utåt i framkanten, Toe In rakt fram blir till Toe Out genom kurvor, graden av Toe Out genom kurvor är hastighets beroende.
 
Nog om DAS, det andra stora samtalsämnet i Barcelona har varit copy cat verksamheten, RP är en kopia av fjolårets Mercedes, AT en kopia av fjolårets RBR, HAAS en kopia av fjolårets Ferrari osv. Det är så det fungerar i F1, något som jag påpekade i det föregående inlägget, man spionerar, tar bilder, bygger delar och testar dem i en vindtunnel och i en simulator, eller köper rakt av färdiga delar, F1 cirkusen fungerar som den kinesiska bilindustrin, som kopierar allt de får tag på och döper sedan om sina kopior.
 
 
 
Som jag nämnde tidigare är inte första veckans varvtider mycket att bry sig om, man kör med olika gummiblandningar, har olika bränslemängder osv, men jag lägger ut varvtiderna i alla fall om de roar någon, det produceras ett antal show varv i Barcelona i februari varje år.
 
En vänlig själ på plats har skickat mig några videoklipp tagna under den gångna veckan på rätta ställen av banan, Mercan ser giftig ut liksom RBR, Ferrari har ännu inte visat något alls men kommer att vara räkna med när årets säsong startar i Australien.  Macken såg bättre ut än ifjol genom viss typ av kurvpartier de hade problem med ifjol, AR med en framvagnsupphängning inspirerad av en Ferrari dito några år tillbaks i tiden gick skapligt den med osv. Jag ska kika lite närmare på samtliga på plats någon dag under den här veckan, rent generellt ser årets bilar ha otroligt mycket grepp, inga tendenser till hjulspinn överhuvudtaget, lite större utmaning  borde det nog vara att hantera en F1 bil.
 
Apropå motorer från förr, BRMs V16 fanns från 1,5 liters till 3,0 liters variant, gav lite drygt 600 hk vid 12000 varv som bäst, och fick alla mekaniker att kallsvettas när det var dags att justera ventiler, 64 stycken är inte att leka med.
 
Dagens grid girl är inte utrustad med DAS, men har en aerodynamik som slår det mesta.
 
Amen,..må DAS vara med er.        
 
        
 
      
 
      

INNOVATE DON´T IMITATE

Innovate borde vara honnörsordet ur design synpunkt i F1, men det är istället imitate som regerar, det vill säga, varför skapa något själv när man kan kopiera av andra. Givetvis finns det en regelbok att rätta sig efter, men lite mer innovativ tänkande skulle inte skada när man drar riktlinjerna för bildesignen, för många av det gamla gardet har hängt med alltför länge, och har fastnat i gamla hjulspår utanför den optimala racelinjen ur designaspekt.
 
Ett antal aktörer har redan hunnit med att bjuda på ett smakprov av årets designtänkande, och när framvingens design begränsas av FIAs regelverk, så tvingas designers att rikta sig in på andra områden som bjuder lite mer aerodynamisk frihet. När man strävar efter aerodynamiska förbättringar, så brukar en tajtare paketering dyka upp som ett första val, så även med årets bilar. Samtliga i topp 3 har trollat bort några millimeter här, och en och annan centimeter där för en mer effektiv aerodynamik, något som i sin tur förutsätter att man har förbättrat kylningen och den "inre"  aerodynamiken i sidepods osv. En tajtare paketering skapar en accelererande kedjereaktion under varma förhållanden,  som är svår att förutspå eftersom testkörningen i Barcelona sker redan i slutet av februari i blygsamma temperaturer, det blir först en bit in i årets säsong innan de inblandade aktörerna kommer att bli varse om huruvida de har lyckats eller misslyckats med sin paketering. 
 
 Mercedes har paketerat brutalt tajt, och jobbat en hel del med bargeboards och diverse aerodetaljer som sitter framför luftintaget till sidepodsen samt på golvets framkant...
 
...samma gäller hos Ferrari, "Coca Cola " designen är extremt tajt, så tajt att man undrar hur de har fått plats för PU-växellåda och kylarna, vore intressant att se placeringen och storleken av kylarna hos Mercedes och Ferrari.
Även hos AR kör man med högt sittande lutfintag och sidepods design som liknar Mercedes och Ferraris..
 
...liksom hos McLaren, i F1 regerar "imitate, don´t innovate".
 
 fjolårets Toro Rosso har döpts om till...
...Alpha Tauri, det mesta som är nytt hittar man framför sidepodsen och i utformningen av just sidepodsen som har utsatts för ingreppet paketera mera liksom motorkåpan.
 
Nu ska man givetvis ta de här bilderna med en nypa salt, det brukar sitta en hel del fejkdelar på bilarna så här års, det är först i Australien vi får se hur bilarnas aeropaket egentligen ser ut, men trenden är "paketera mera" och lägga ner mycket tid på detaljer framför luftintaget till sidepodsen. 
 
För min del ser det ut just nu som så, att jag kommer att vara på plats i Barcelona under någon eller några dagar på den andra testveckan, att vara där under den första är mer eller mindre bortkastad tid eftersom det hela i första hand handlar om systemtester och till en viss del arbete med olika set up lösningar, det är först under vecka två man skruvar dit delar man ämnar använda under första halvan av årets säsong, dock inte alla, det bästa sparar man till premiären i Australien.  
 
Mediamurvlarna aka "F1 experterna" har börjat lungna ner sig med sina hittepå artiklar, Leo Turrini erkände att han drog en vals med sin "Ferrari har problem" artikel för att dämpa allmänhetens förväntningar inför årets säsong, och Rencken& Collantine hos Racsfans i sin tur skrev en artikel om fake nyheter där de anklagade journalister att fabricera såna. Det komiska i det hela är, att herrarna Rencken& Collantine i samarbete med Autocar själv publicerade tidigare en hittepå artikel, där de hävdade att  Mercedes skulle dra sig ur F1 efter årets säsong. Det tragiska i sammanhanget är dock hur F1 fansen helt utan källkritik tar till sig dessa hobbyjournalisternas svammel, och kör igång många och långa diskussioner där man utgår ifrån att dessa hobbyjournalister vet vad de pratar om, enligt min åsikt är det mindre än 10% av samtliga "F1 experter" som vet vad de pratar om, resten av gänget borde pyssla med något annat.
 
Apropå förare, det finns i år gott om Nordiska färger inom Formelbil racing , Danmark har Mangnussen i F1, Lundgaard i F2 och Vesti i F3, Finland har Räikkönen och Bottas i F1 och Kari i F3, och Norge Hauger i F3, vackert så, men var finns alla svenskarna, är det verkligen så svårt att hitta sponsorer i Sverige? Lite märklig utveckling kan man tycka, det fanns ju några talanger i Sverige men nu har det varit tyst om dem, vart tog de vägen?
 
Nog om fyrhjulingar, jag avslutar med en bild på en 30 tals hoj...
...som har blivit en "cafe racer".
 
 
Dagens grid girl symboliserar Kinas GP som försvann tack vare corona viruset, Vietnams GP sitter inte säkert den heller,.sånt är livet.
 
Amen,..må februari värmen vara med er.