THE SANDSTORM

 
The Sandstorm nästa på Lusail, en bana som MotoGP har använt under många år, F1 dök upp först 2021, man hoppade över 2022 för att sedan återvända 2023 till en nyasfalterad bana med nya kerbs och sandfållor. Kerbsen visade sig vara tok för höga och vassa, något som ledde till skador på däckens sidoväggar och ett extra depåstopp för samtliga när Pirelli befarade att däcken skulle explodera på grund av skador orsakade av de pyramidformade kerbsen. Till i år har man slipat ner kerbsen samtidigt som man har byggt ut sandfållorna utanför kerbsen för att förhindra förarna att gena alltför högt på kerbsen, att plöja genom eller i värsta fall fastna i sanden är ett effektivt sätt att få förarna respektera den heliga vita linjen. Lusail är lika med medelsnabba-snabba kurvor, och även om racet körs sent på kvällen ligger bantemperaturen högt, i Las Vegas blev det graining på grund av kylan, i Losail kan det bli graining på grund av värmen när däcken överhettar. Lusail kräver en välbalanserad bil, man kör med relativt mycket vinge, och trots det att banan saknar långsamma kurvor är en skaplig portion traction en nödvändigt ingrediens på grund av den höga belastningen av däcken, det är bara Silverstone och Suzuka som skapar lika höga belastningar på däcken. 
 
Mercedes vann senast i Las Vegas, i Lusail lär de inte göra det, utan det blir nog en fajt om segerpucklan mellan Verstappen och Norris om nu inte Leclerc eller Sainz vill annat, det är lite svårt att sia om styrkeföhållanden med tanke på de höga belastningar av däcken i värmen.
 
Pirelli har med sig de hårdaste gummiblandningar till Lusail, tvåstoppare är det vanliga men i och med att det är en sprinthelg kan någon chansa med ett eller tre, man har ju bara en fri träning på sig för att ta ett beslut om strategin. Kampen om konstruktörsmästerskapet fortsätter i Lusail liksom kampen om pengar lite längre ner i startfältet, McLaren leder  konstruktörsracet, men Ferrari ligger inte långt efter, på mittfältet har HAAS 50 poäng, Alpine 49 och RB 46, jämt värre med andra ord i kampen om några hundra miljoner. Så här i slutet av säsongen börjar slantarna sina hos samtliga, och inte minst hos Williams där tre olika förare har lyckats skrota elva bilar till dagens datum, nu återstår det att se om de kan skrapa ihop två bilar till Lusail, snacka om förare som är dyra i drift. Hos RBR har Perez varit dyr i drift på två olika sätt, han har dels skrotat rätt så friskt, och delas klarat inte av att leverera poäng, men om Perez sponsorpengar täcker förlusterna kan RBR tjäna på det genom mer vindtunnel tid på grund av en sämre placering i konstruktörsmästerskapet, slanten har alltid två sidor.
 
Som ni säkert redan vet, så har Cadillac-GM fått klartecken att vara med i F1 cirkusen från 2026 och framåt, fram till 2028 kör de med Ferrari spisar, chassi lär bli ett Dallara bygge, vem ska stå för designen av bilen återstår att se. Det finns inte så många duktiga ingenjörer lediga på F1 marknaden, det blir ett styvt jobb för GM att skrapa ihop kunnig personal och hitta faciliteter bra nog att kunna bygga upp en vettig verksamhet, det vimlar inte heller vindtunnlar av klass bakom varje hörn. På förarsidan behöver de i första hand en erfaren förare som kan hjälpa till att utveckla bilen åt rätt håll, helst en förare med erfarenhet från ett toppstall, såna finns inte lediga alltför många, men Bottas och Ricciardo kan väl räknas dit även om den sistnämnda tycks har tappat sin mojo. Med tanke på att det är GM som står för fiolerna lär de vilja ha en ung jänkare i den andra bilen, det finns ju några skapliga, dock inte av F1 nivå, men det kanske duger med en halvfigur bara för att få in en jänkare.  
 
Det om Lusail och Cadillac-GM, nu till den riktigt stora nyheten inför 2026, ingenjörer från Volvo i samarbete med ex SAAB ingenjörer har i hemlighet tagit fram en svensk F1 bil som ska vara med från 2026 att kämpa om VM titlar. Bilen kallas för Volvo Sonet, den har sex förgasare och är en vidareutveckling av Brabhams fläktbil. En jättedamsugare skapar vakuum under golvet samtidigt som den håller banan ren under bilen, något som i sin tur ger bättre grepp för däcken, ingen annan kommer ha så mycket traction och downforce som Volvo Sonet. Huvudsponsoren blir givetvis Electrolux, motorn kommer drivas med miljövänlig torskleverolja framtagen av Statoil, som förstaförare ryktas det om motorprinsen brum brum, även kallad Carl Philip, vem blir andraföraren är inte bestämt ännu så länge, men F1 experten Janne Blomqvist lär ligga bra till eftersom bilen blir tvåsitsig och har rymliga säten. 
 
 
Dagens grid girl ser framemot 2026 och den svenska satsningen i F1, må den bära frukt och sopa rent på F1 banor.
 
Amen,..må Volvo Sonet med sex förgasare vara med er.     
       
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: carl bergström

Ja lar borren gå jaj sprutt ska den ha!

skriven
#2: Peter

Tack
Vi får se vad sanden gör å tempen
Må 26 snart vara här

skriven
#3: ThomasF

Haha,det var en av dina bästa spådomar hittills!Jag tror det blir Bottas o Marcus i samma team i båda stallen.

skriven
#4: Mats

Har du något skvaller ang att Tim Mayer fått sparken som F1-domare ;-)

skriven
#5: eric

Jag håller tummarna för att Volvo Sonet blir verklighet. Det blir det tyngsta förarparet på gridden :)

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Electrolux körde en gång i tiden en stor reklamkampanj i USA med texten "Nothing sucks like an Electrolux". Gick sådär kan jag meddela... Så GM är nog inte jätteintresserade av deras tjänster. Ford försöker sig även på en kampanj för Pinto mensålde också otroligt dåligt i Mexiko sedan Pinto är slang där för liten penis. Honda däremot gjorde succé här i Norden när de lanserade nya Honda Fitta. Sålde som smör i solsken 🤣

skriven
#7: Anonym

Brandon vart har du tagit vägen? Du saknas.

skriven
#8: Peppsi

Brandooon📢

skriven
#9: Krister

Vore kul med en sammanfattning av säsongen från din sida nu Brandon, jag skulle uppskatta om du vill göra en sådan.

Må gott!

skriven
#10: ThomasF

Brandon för helvete,paniken breder ut sig här,julen är förstörd kom tillbaka!!

skriven
#11: kjell levén

Vad har hänt Brandon? Landsflykt? Vittnesskydd?
Du saknas

skriven

Kommentera inlägget här :