THE PRETENDERS

 
På den här tiden av året är det dags för lite seriös självgranskning hos diverse aktörer, så även hos Ferrari, där Arrivabene och Binotto samtalar om vilka fel och brister i verksamheten ledde till årets nederlag mot Mercedes...
 
...kan det har varit Ferrari PUs soppatörst som fällde avgörandet?  Det kan mycket väl vara så, Ferrari PU drar ca 10 kg mer bränsle jämnfört med Mercedes dito under ett normal race beroende på bana, något som innebär att Mercedes kan tanka 10 kg mindre bränsle, som i sin tur ger 0,2-0,3 sekunders försprång per varv, kanske där av att nyckelpersoner har fått lämna Ferraris motor avdelning på löpande band.
 
Nu för tiden är det förbjudet att mappa om motorn för varje kurva för sig, så det är betydligt svårare att hålla bränsleförbrukningen inom det optimala i förhållande till effektuttaget, om Ferrari vill vara med i jakten om förare-konstruktörs titeln nästa säsong, så måste de hitta en lösning för PUs bränsletörst, under årets sista race fick både Kimi och Sebastian bara några få varv med plattan i mattan, resten av racet gick i sparandets tecken.
 
På den här tiden av året dyker även upp det sedvanliga "om Ferrari hade haft den eller den föraren istället för Räikkönen, så skulle de ha kunnat bärga hem konstruktörs titeln" pratet.  Jag vill påpeka följande för diverse "F1 journalister" och "kunniga" F1 fans, när Kimi fick av Ferrari en bil som passade hans körstil, så kammade  Ferrari hem en förare titel, och två konstruktörs dito med en medelmåttig Felipe Massa som andraförare, sedan övergav Ferrari Kimi för "frälsaren" Alonso, som under sina Ferrari år skänkte stallet 0 förare titel, 0 konstruktörs titel, "frälsare" nummer två i form av Vettel har inte lyckats mycket bättre han heller, så det kan hända, att den stegrande hästen har under ett antal år satsat på på fel häst som vinnare.
 
På den här tiden av året delas det ut mer eller mindre relevanta betyg av diverse aktörer för förarnas prestationer under det gångna året, något som jag inte tänker göra eftersom allt är relativt  i F1 inklusive likvärdig material. Visst kan materialet i sig vara likvärdig, men det behöver inte nödvändigtvis förbrukas på ett likvärdigt sätt ur förarens synpunkt, när stallet söker ett visst resultat som är optimal efter vissa preferenser. Det är mycket lättare att trycka på en knapp än dela ut stallorder, utan tillgång till det sponsor relaterade och det specifikt stallpolitiska hos aktören i fråga handlar betygsättningen enbart spekulationer ur personlig perspektiv.
 
 
 
 
 
 
Dem svenska F1 fansen väntar med hjärtat i halsgropen ett besked om Ericssons vara eller icke vara i F1 2018, kommer Ferrari begära två sitsar för sina förare hos Sauber Alfa Romeo, eller nöjer sig de med en?   Enligt mina källor blir Marcus kvar hos Sauber även 2018 tillsammans med Leclerc, huruvida stallet blir mer konkurrenskraftig under 2018 återstår att se, jag personligen är inte speciellt imponerad av deras rekrytering av personal ännu så länge, men om de får tillräckligt med draghjälp från Ferrari, så finns chansen för Sauber att nästa år kriga om några poäng under gynsamma förhållanden.
 
 
Det finns någon typ av vanföreställning inte minst bland de svenska F1 fansen, att Ferrari till varje pris vill ha en italiensk förare i en Ferrari, då närmast Giovinazzi via Sauber Alfa Romeo, men så är inte fallet, det krävs nästan en omänsklig stor portion av självförtroende av en italianare för att lyckas i en Ferrari, något som till exempel mannen på bilden här ovan, Giancarlo Fisichella fick erfara.  
När han kom till Ferrari 2009, så hade han tagit tre GP vinster och 19 podiums, på fem race hos Ferrari blev han 9, 13, 12, 10 och 16,.och då ska man ha i minnet att Fisichella var/är en bra mycket bättre förare än Giovinazzi kommer någonsin att bli, så chansen att den sistnämnda skulle hamna i en Ferrari är i stort sett noll, inte ens via Sauber.
 
Årets sista testdagar är avverkade, Kubica körde många, och även några snabba varv med årets Williams, i jämförelse med Stroll och Sirotkin gjorde polacken bra ifrån sig, så det lär inte dröja alltför länge innan Williams bekräftar honom som en av stallets förare till 2018. Dock ska test tider alltid tas med en nypa salt, eftersom man inte vet hur mycket bränsle förarna har haft med sig, F1 är ju mycket av "The Pretenders", F1 är sällan eller aldrig  vad det ser ut att vara.
 
 
 
 
 
Även F2 och GP3 testar med både gamla och nya förare så här års, Malja tycks inte vara med på F2 tester och lär försvinna från Formel bil racing. Joel Eriksson vill BMW placera i DTM, Niko Kari testar för MP motorsport och Campos Racing i GP3, ingen av dem kan betecknas som ett toppstall, vill man vinna i GP3 måste man hamna hos ART, för det krävs pengar som Niko inte har, sådant är livet inom proffs racingen, no money, no honey.   
 
 
Även Simo Laaksonen på bilden ovan testar en GP3 bil tillsammans med Niko Kari, dock är han inte av samma kaliber som förare, men vem vet, kanske har han nog med sponsors för att köpa en sits i GP3.
 
 
 
Apropå copy cat verksamhet, på bilderna här ovan kan man ta del av dels Ferraris diffuser på Abu Dhabi, dels RBRs dito på samma bana, precis som jag nämnde i det förra inlägget så har Ferrari kopierat rätt så oblygt RBRs lösning, tidigare under säsongen kopierade RBR vissa aerodetaljer som Ferrari har vid sina side pods, lite komisk när de här två lånar av varandra i sina försök att komma ikapp Mercedes.
 
Nu är ju inte aerodynamiken ensam som gör en bra bil, utan aero biten måste lira ihop med chassi för att få ihop en välbalanserad bil, till exempel så måste rörelsen i hjulupphängningen samarbeta med luftflödet från aerodynamik biten för att skapa tillräckligt med grepp, något som lyste med sin frånvaro till exempel hos Sauber, dock hittade dem lite bättre balans i de sista racen, men det märks att de saknar några duktiga medarbetare fortfarande, att hitta lediga topp namn som är villiga att flytta till Sauber landet är inte helt lätt.
 
Det om F1, jag är ledig idag och åker till Boston i morgon, chefen vill köpa några italienska hojar av en samlare, och skickar mig till Boston för att kika på hojarna, och för att  avgöra om de är värda att satsa på. Annars så har jag funderat på bloggens vara eller icke vara nästa år, mitt kontrakt med arbetsgivaren går ut först den sista februari, så jag kan inte vara på plats när de första F1 testerna körs, hinner jag med att vara på plats när det andra testet går av stapeln så får bloggen leva vidare, om jag däremot inte får chansen att bilda en uppfattning om hur nästa års bilar beter sig på banan i Barcelona så få det vara.
 
Jag är inte som hobby journalisterna som sitter i sin koja vid banan, och bildar sin uppfattning om bilarnas prestanda enbart baserad på varvtider som dyker upp i skärmen, Barcelona är en bra test bana, men det går att skapa bra varvtider där även i en halvskaplig bil, som dock avslöjar sina svaga punkter på vissa delar av banan för dem som kan läsa av det. Så, time will tell som man brukar säga, jag siktar på att vara tillbaka i Europa i tid, men livet är full av överraskningar och innehåller inga garantier, så vi får vänta och se hur det hela artar sig.
 
 
 
Dagens grid girl kommer från Moto GP, hon tycker att F1 har en hel del att lära av Moto GP, jag håller med henne om det.
 
Amen,..må många nordiska förare skörda framgångar inom racing 2018.    
 
              
 
 
      
 
 
       
 
 
        
 
     
 
        

THAT´S THAT

 
1            Bottas
2            Hamilton
3            Vettel
4            Räikkönen
5            Verstappen
6            Hulkenberg
7            Perez
8            Ocon
9            Alonso
10          Massa
11          Grosjean
12          Vandoorne
13          Magnussen
14          Wehrlein
15          Hartley
16          Gasly
17          Ericsson
18          Stroll
              Sainz och Ricciardo bröt racet.
 
En kort sammanfattning av racet: Gäsp,.eller som Anna Andersson skriver,.Jäsp.
 
Det var mer intressant att ta del av diverse "expert utlåtanden" efter racet, däribland de svenska.   En tjej vid namn Julia Navrén hos Expressen hade följande visdom att dela med sig angående Bottas race: "Han ledde i princip från start till mål". En helt briljant formulering, nästan i klass med F1 experten Berggren hos samma arbetsgivare, som har skrivit en svulstig, foliehatt inspirerad krönika om Ericssons vara eller icke var i F1, där han hintar om både en Williams och en Ferrari sits för  mannen som hittills har kostat en miljard för sin stödgrupp, jag misstänker att Berggren måste vara en av foliehattarna hos Blomman som lever i en inavlad fantasivärld.
 
Den gamla, mysige uven af Petersens hos SVT hade följande att säga om Bottas insats: "Utan att nedvärdera Valtteri Bottas seger i Abu Dhabi måste man dock säga att han fick den till skänks av Lewis Hamilton". En rätt så märklig påstående av den gamla med tanke på, att Bottas satte både banrekord och varvrekord, tog pole och ledde från start till mål, det måste ha varit vänliga veckan hos Lewis som avstod från allt det ovannämnda för Bottas skull,.första tecken av senilitet hos den goda Fredrik?
 
Det är roande när så kallade F1 journalister gör det lätt för sig, och samtidgt avslöjar den totala bristen av kunskap i ämnet de sägs vara experter på, på en bana som Yas Marina behöver man inte leda mer än 1-2 sekunder, eftersom alla är medvetna om att det i stort sett är omöjligt att köra om där, Bottas visade ju i slutet av racet med några snabba varv hur fort han egentligen kunde ha kört, om det skulle ha visat sig vara nödvändigt.
 
 
 
 
Bottas var inte den enda finländaren som fick höja vinnar trofen i Abu Dhabi, Niko Kari tog en seger i GP3, och sade lite kaxigt efter sitt besök på podium att han hade värmt upp den för Bottas, i vilken klass Niko dyker upp  2018 är ännu så länge oklart.
 
Några andra som tyckte att Hamilton var den snabbaste föraren på Yas Marina var hallicken och horan hos RBR, det vill säga Marko och Verstappen. När gaphalsen själv lyckas vinna ett race, så beror det på enligt honom enbart av hans mästerliga körning,.pop the pimp and ditch the bitch, båda två är lika motbjudande som individer.
 
Byfånen på bilden här ovan, Mr Ricciardo från down under tycks ha svårt att svälja, att varken Ferrari eller Mercedes är intresserade av hans tjänster, och kastade lite skit åt Kimis håll efter racet med sitt utlåtande, att Kimi borde har hamnat många fler poäng före honom själv i en bil som Ferrari,.han är inte lite patetisk mellan varven, den gode Webber kopian, en bra förare men inte bra nog för de bästa, det måste vara jobbigt att inse, att man aldrig kommer bli världsmästare i F1.
 
Apropå Kimi, han ventilerade sitt missnöje om det ständiga sparandet av bränsle i stort sett under hela racet, att vara tvungen att lyfta  av 100 meter innan kurvan för att spara bränsle är ingen riktig racing enligt Kimi, jag kan bara hålla med om det, idioterna hos FIA gör verkligen allt för att sänka F1 med sin spariver, som innefattar allt från motorer till däck och bränsle, det tycks vara viktigare med mikrofoner i avgas röret.
 
De svenska förarna hade ingen lyckad helg i Abu Dhabi, Malja blev pulveriserad av sin stallkompis de Vries i F2, och Marcus hade inte heller lyckan med sig i F1. Den förstnämnda har nog gjort sitt i formel bil racing, den sistnämnda får spotta i nävarna och ta sig an Ferrari junioren Leclerc nästa säsong, en bra säsong 2018 kan leda till en bättre sits åt Marcus, får han stryk av Leclerc är F1 karriären över.  
 
 
Det om 2017, det blir mycket intressant att se huruvida Mercedes och Allison satsar på en high rake bil i nästa år eller inte, det skulle förvåna mig om de inte gör det, eftersom Allison är bra på det och en riktig mästare på den "inre aerodynamiken", dvs luftströmmarna genom side podsen, där är han faktisk bättre än självaste Newey.
 
Det är lite oroväckande för Ferraris del, att de har börjat med copy cat verksamhet, kopierarde RBRs diffuser och bakre delen av golvet som provades i Abu Dhabi, något som signalerar om ide torka i de egna leden nu när Allison inte finns kvar, kopierade, påhängda uppdateringar fungerar sällan eller aldrig med det egna konceptet.
 
Här ovan delar Sean sin syn på nästa års Mercedes, det är bra att hajfenan och T vingen försvinner, synd bara att man skruvar dit den onödiga och fula Halo grunkan, 10-15 kg extra vikt högt upp som dessutom stör på aeroflödet är inte nyttigt för bilens balans ute på banan.
 
Dagens grid girl gör reklam för nyttig dricka, mjölk är mums från vaggan till graven.  
 
   Amen,..må mjölken vara med er.        
 
 
         
 
 
       
 
 
         
 
 
      
 
   

YAWN MARINA

 
Jag har döpt om YAS MARINA, som numera heter YAWN MARINA, en Tilke gäspning av tredje graden, där det bästa och i stort sett enda omkörnings tillfället finns i slutet av bakrakan.  Vad minns man från tidigare år av Abu Dhabis GP?  Inte mycket, Kimi vann här 2012 i en Lotus, och Alonso kastade bort en VM titel 2010 när han varv efter varv körde bakom Petrov utan att kunna ta sig förbi, YAWN MARINA  i ett nötskal, lika spännande att besöka som en IKEA parkering.
 
Ultra soft regerar när mörkret faller över YAWN MARINA, kampen om podiums kommer att stå mellan de tre stora, Mercedes, Ferrari och RBR, jag tippar på en Ferrari triumf utan att nämna några namn.
 
Det är inte bara F1 som avslutar säsongen i Abu Dhabi, utan även F2 och GP3, Lando Norris gör sin debut i F2, och Niko Kari sitt sista race för Arden i GP3, den sistnämnda gör även sitt sista race som Red Bull junior, vi får väl hoppas på, att Niko hittar en bättre sits i GP3 nästa år, Horners Arden stall är ingen vinnare i GP3.
 
Apropå juniorer, Joel Eriksson körde bra under Macaus F3 helg, men försvann ur racet efter en sammanstötning med Ferrari junioren Ilott, BMW, vars ungdomssatsning Joel är del av lär vilja se honom i DTM nästa år, lite trist om det blir så, Joel borde ha fått chansen att köra F2.
 
Min polare Micke tyckte att skapelsen här ovan liknar en överhettad kuk som glöder i mörkret,..
 
...det kanske ligger något i det, formen är rätt så likt med en viss kroppsdel, vad Abu Dhabi invånarna vill säga med sin skapelse är okänt,.kanske att det råder brist på Viagra eller stake ute på öknen.
 
Alonso har gjort sin debut i en LMP1 bil hos Toyota, det är lite Iceman vibbar över Alonsos agerande, han tycks vilja provköra allt som rullar precis som Kimi gjorde när han tog en paus från F1.
 
Apropå F1, det enda som återstår är att Sauber och Williams bekräftar sina förare till nästa säsong, dock lär det inte bli några överraskningar på den fronten, utan förarna i fråga blir Ericsson, Leclerc och Kubica.  Att TR valde en så intetsägande förare som Hartley är lite förvånande, men kanske är Liberty på väg att droppa Rysslands GP ur kalendern, där av att Kvyat fick lämna stallet trots det att han har ryska bankslantar med sig.
 
Min polare Jimmy från New Mexico kom på besök , så nu är de tre musketörerna BL, Micke och Jimmy samlade i L.A, det är bara D´Artagnan alias Jonas B som inte är på plats, utan häckar kvar i kylan i Peking.  Temperaturen närmar sig 30+, i morgon lär det bli ännu varmare så Micke och jag tar en dags ledighet, och spar på framdäcket ute på vägarna tillsammans med Jimmy,..
 
...och kikar in på barnförbjudna biker vattenhål.
 
Till sist, jag har varit jävligt irriterad på alla region låsta internet styggelser, det är skit när man måste trixa med VPN tjänster som fejkar IP adresser i diverse länder efter behov, om det inte är en svensk IP så är det en finsk eller en brittisk osv, vad hände med den fria, gränslösa världen ute på nätet?
 
Dagens grid girl är redo för en hojtur i solen, jag hoppas att solen även skiner på er syndare när inte aurora borealis gör det.
 
Amen,..må rattmuffen vara med er.