
Det har varit snabba ryck för BL&Co, först några dagar på svenska sommarvägar med en retrohoj under midsommarhelgen, sedan en söndag i Peking innan Amber och jag åkte till Stockholm måndag morgon för att tillbringa en dag även där, och tog sedan båten över till Helsingfors dit vi anlände tisdag morgon.
Det blev bara en dag och en natt att minnas i Helsinfors ,innan det var dags i morse att ta flyget till London som är sig likt, ömsom sol, ömsom regn som sig bör.

Nu vill säkert många höja rösten och påpeka, att varken London eller de brittiska öarna är sig likt efter brexit, och det snöpliga uttåget ur fotbolls EM mot lilleputt nationen Island, men sanningen att säga så har en del haft roligt åt det, som till exempel mina bandmedlemmar, något som kan bero på att två av dem är irländare och en är skotte, skrattar bäst den som skrattar sist.
Så, hur kommer brexit att påverka F1 stallens verksamhet i England? Inte mycket, all pengatrafik i F1 sker i dollar, så när pundet sjunker i värde så tjänar dem England baserade stallen på det, och det lär inte heller uppstå några som helst problem för de icke brittiska medborgare som jobbar inom F1, efterfrågade experter brukar inte få några problem med arbetstillstånd, F1 verksamheten skapar över 30000 arbetstillfällen i England, och ovärderlig global PR för landets know how inom bilindustri relaterad high tech verksamhet.

Nog om brexit och svidande nederlag, till helgen är det dags för Österikes GP på Red Bull Ring, som till årets säsong har ärats med ny asfalt med hyggligt bra grepp som tillsammans med årets gummiblandningar bör ge riktigt snabba varvtider, i alla fall under torra förhållanden, blir det regn under racehelgen så kan det bli lite halkigt på sina ställen på det nylagda underlaget.

Red Bull Ring med sin nuvarande design är en rätt så simpel bana, som inte brukar vålla några större problem ur set up synpunkt, även bilar med medioker aeropaket fungerar på Red Bull Ring, tex Williams och Force India bör kunna hävda sig i Österrike om racet körs under torra förhållanden.

Ferrari har haft uppenbara problem med att hitta rätt i set up arbetet på grund av, att deras bil är så känslig för små förändringar i greppnivå och bantemperatur, och de har inte heller varit lika framgångsrika som sina argaste konkuranter med trixandet angående däckstrycket, där värmebehandling är nyckelordet. Lyckas man hetta upp tex fälgar/bromsar till en nivå som påverkar däckstrycket så att den ökar till det godkända innan man ger sig ut på banan, så kan man ute på banan dra nytta av det bättre greppet från däcken när däckstrycket sjunker i samband när temperaturen åter igen sjunker i däcket.
Jag har påpekat tidigare, att jag tyckte att det var märkligt när Ferrari valde Vettel som testförare när de jobbade just med olika set up lösningar i Barcelona, speciellt med tanke på hur känslig bilen är för förändringar i set up arbetet, det givna valet borde ha varit Kimi istället, som har den ytterst viktiga fingertopps känslan som krävs att hitta rätt med en Allison designad bil med set up arbetet.
Det som gör uppdateringsarbetet svårt för Allisons del är faktum, att där Vettel behöver en väl fungerande bakända av bilen, så är Kimi beroende av en väl fungerande framända av bilen, med andra ord, om man inte hittar den rätta balansen i bilen förblir den oerhört känslig för små förändringar i set up arbetet, om man däremot hittar den rätta balansen, och kan därmed även pricka rätt med set up så kan Ferrari utan tvekan mäta sig med både Mercedes och RBR.
Så, Allison&Co borde plita ner en "mental note" i sina papper, där de noterar följande fakta: Vettel har vana från Newey designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter, Kimi har vana från Allison designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter. Det går inte att skapa en bil som har både det ena och det andra utan att stöta på problem som nämns här ovan, Newey har sin designfilosofi och Allison sin som gör sig gällande på olika sätt ute på banan,.dock skulle det vara mycket intressant att se hur en bil skapad i samarbete med de här två skulle fungera i praktiken, när två så olika designfilosofier frontalkrockar med plattan i mattan.
Apropå nästa års bil, enligt Allison kommer den att bli en riktig dräpare, en både grymt snygg och grymt snabb skapelse, jag vill för min del del tillägga, att det återstår att se huruvida den blir mer omkörningsvänlig än årets bil, eftersom man inte enbart hämtar mer grepp från mer mekanisk grepp som skapas med bredare däck, utan även från mer avancerad aero, den avgörande faktorn lär bli hur Pirellis däck kommer att fungera i framtiden.

Den alltid lika fingerfärdiga trägårdstomten Bernie fortsätter med sin vana trogen att leverera kryptiska, svårtolkade löften som lika gärna kan uppfattas som hot, enligt honom ligger åter igen flera europeiska race i farozonen att ersättas med andra i fjärran länder. I vanlig ordning när Bernie är inblandad handlar det hela givetvis om pengar, man kan väl säga att tidigare kom pengarna till F1, nu går F1 till pengarna med Bernie i spetsen, jag för min del undrar om Bernie inte ibland glömmer bort faktum, att 60% av TV publiken finns just i Europa, och att lite drygt 20000 åskådare på plats som senast i Baku knappast väcker nya sponsorernas intresse i någon större omfattning.
Bernie har även uttalat sig i frågan om den sneda utdelningen av pris/bonus pengar mellan stallen, han säger sig vilja se en mer rättvis fördelning av potten, men tillägger att det inte blir praktisk möjligt före 2020. Bernie är kul att följa, men hans önskan att ta från de rika och ge till dem fattiga är bara spel för galleriet, eftersom den verkliga makten i F1 ligger hos de stora stallen och hos bilfabrikanter, Bernie borde lämna F1 och satsa på en ny karriär som chefsförhandlare för Storbritannien när de ska förhandla om sina frihandelsavtal med EU, jag är helt övertygad om, att där finns det mycket mer mutor att hämta för den lille fiskarsonen.
Det var lite om varje, Amber och jag kommer att vara på plats under Englands GP liksom den i Ungern, och senare under året så tar vi del även av USA och Mexiko på plats, om det blir några fler live återstår att se. Amber med sin energi och intresse för alla former av racing har gett mig en energi kick och en nytändning, så bloggens att vara eller icke vara är i alla fall för stunden att vara, och jag kommer att ha tid över att även svara på kommentarer eftersom jag är ledig på dagtid, det blir lite mer som förr i tiden så att säga.
Amen,..må brexit vara med er.