MAGIC MAX

 
 
Då var det klart med kvalet på Suzuka, McLaren hade det snabbaste bilen men RBR den snabbaste föraren i Verstappen, Macken får trösta sig med med en andra och tredje ruta för Norris och Piastri. Jag brukar skriva att det är bilen som gör föraren, men här var det tvärt om, RBR är minst 2-3 tiondelar långsammare än McLaren, men när Max gjorde kanske sitt bästa kvalvarv någonsin hängde inte McLaren duon med i svängarna, hatten eller ska vi säga hjälmen av för Max, hans kvalvarv var magisk. Nu tror jag inte en sekund på att RBR har bättre racepace än McLaren, men det spås om regn under racet i morgon, något som kommer jämna ut styrkeföhållanden mellan toppstallen, och inte bara mellan toppstallen utan i hela startfältet, att Max är duktig när det regnar är alla medvetna om. Leclerc mäktade med en fjärde ruta, Ferrari kommer med ett nytt golv till Bahrain, något som verkligen behövs, det saknas 3 tiondelar för att vara med och kriga om pole. Russel kvalade ut Antonelli med 3 tiondelar, Mercedes duon lär inte vara nöjda med att starta racet från ruta fem och sex, men mer fart fanns det inte att hitta i Mercan, dock kan det hända att deras bil går bättre i racet med lägre bantemperatur. Hadjar som hade problem med sina tydligen alltför stora cojones under kvalet gjorde en riktig stark insats med en sjunde ruta, det är han och Antonelli som imponerar mest bland året rookies, det måste kännas surt värre för Bortoleto som vann F2 titeln före Hadjar, nu sitter fransosen i en bil som man kan köra om en poängplats när brassen harvar i slutet av startfältet i en riktig dålig bil utkvalad av åldermannen Hulkenberg. Hamilton lär inte vara nöjd med en åttonde ruta slagen med 3 tiondelar av Leclerc och bakom nykomlingen Hadjar, han har ännu inte så länge hittat rätt med set up eller PU inställningar, men det kommer säkert efter några racehelger. Albon gjorde en bra insats med sin nionde ruta, och kvalade åter igen ut sin mer meriterade stallkompis Sainz som även råkade ut för ett tidsstarff och flyttades ner från ruta tolv till ruta femton, spanjoren hindrade Hamilton under brittens kvalvarv. Den tredje nykomlingen i form av Bearman gjorde även han en stark insats med en tionde plats i kvalet i en medioker HAAS bil, stallkompisen Ocon fick stryk med halvsekunden, fransosens F1 karriär hänger i en skör tråd, han imponerar knappast någon. 
 
Elvan Gasly i sin tur kvalade ut sin stallkompis Doohan med 7 tiondelar, australiensarens dumma avkörning igår när han missade att stänga av DRS och hamnade i muren spökade säkert delvis i bakgrunden, men som jag har nämnt tidigare är den gode Jack en ytterst medelmåttig chaufför som inte hör hemma i F1. Sainz tolfte ruta förvandlades som sagt var till en femtonde, spanjoren har tydliga problem med att hänga med i Albons tempo, men han kanske skärper sig vad det lider även om han har aldrig varit en toppförare i mina papper. Alonso blev trettonde man i kvalet där han kvalade ut Stroll med en hel sekund, kanadicken hör inte heller han hemma i F1, men så länge Stroll Jr står för fiolerna lär han sitta kvar, sorligt men sant. Lawson som fick ordentligt med däng av rookie stallkompisen  Hadjar kvalade i sin tur ut sin ersättare Tsunoda hos RBR som inte blev bättre än femtonde, det har dock sin förklarning. För det första klantade RBR till det i kval två och skickade ut Tsunoda med skrubbade däck i första försöket där man ska sätta en "säkerhetstid", däcken räckte inte till och i sitt andra försök gjorde Tsunoda ett miss i början av varvet som kostade honom chansen att avancera till kval tre. För det andra så i kval ett var Tsunoda bara några hundradelar efter Max trots det, att stallet hade försett hans bil med set up som gjorde den lättare att köra men även långsammare än Verstappens bil som hade mycket mer aggressiv set up. Jag skrev i det föregående inlägget att jag tror att Tsunoda blir en bra wingman åt Verstappen och håller fast vid, farten finns där, ett par race till och han kommer leverera det som krävs av honom. Hulkenberg kvalade ut sin hajpade stallkompis Bortoleto, det märks inte mycket av hans F2 och F3 titlar i hans körning, trion Ocon,Doohan och Stroll var helt vilse i pannkakan, varför man tar in förare som Doohan, Lawson och Stroll i F1 är en gåta för mig. 
 
Det var allt för idag, jag och dagens grid girl önskar er en angenäm, strupfuktande lördag kväll.
 
Amen,..må lördagsgroggen vara med er. 
 
        
     

Kommentarer :

#1: Tomi

Tjena, ja hur fick Max till det polevarvet?
Vad tror du om Bearman, riktigt starkt kval faktiskt, tror du att ha fortsätter med en jämn bra nivå?
Vad tror att de säger till Doohan internt när han glömmer att stänga DRS, med den kostnaden som blev resultatet av att glömma en som otroligt fundamental sak, jag vet inte vad man kan jämföra det , som att en pilot på en Airbus visst glömde fälla ut landningsstället...
Trevlig helg!

Svar: Bearman är rätt så duktig, inte någon ny Leclerc eller en ny Hamilton, men en duktig blivande andraförare i något stall i den bättre halvan av startgridden, dock knappast hos Ferrari. Doohan är en klant, på vilka grunder han fick en F1 sits begriper inte jag i alla fall, kan det vara pengar? Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Tack som vanligt ja regn kan ställa till det ! kan ju bli intressant rejs vi får se ..
Ha det Brandon

skriven
#3: Patrik

Om det blir regn kanske Yuki sitter i en bra bil med lite mer downforce.

skriven
#4: Genc

Hos Doohan och Lawson så stavas allt pengar, hade de inte haft sin backning som är en del av dagens F1 så hade de kört touringbilar, Indycar eller kanske Folkrace istället. Med tanke på hur dåliga de är F1 messigt precis som Latifi, Sargeant och Mazepin var före dom

skriven

Kommentera inlägget här :