MOVERS AND SHAKERS

 
Det har varit snabba ryck för BL&Co, först några dagar på svenska sommarvägar med en retrohoj under midsommarhelgen, sedan en söndag i Peking innan Amber och jag åkte till Stockholm måndag morgon för att tillbringa en dag även där, och tog sedan båten över till Helsingfors dit vi anlände tisdag morgon.
Det blev bara en dag och en natt att minnas i Helsinfors ,innan det var dags i morse att ta flyget till London som är sig likt, ömsom sol, ömsom regn som sig bör.
 
 
Nu vill säkert många höja rösten och påpeka, att varken London eller de brittiska öarna är sig likt efter brexit, och det snöpliga uttåget ur fotbolls EM mot lilleputt nationen Island, men sanningen att säga så har en del haft roligt åt det, som till exempel mina bandmedlemmar, något som kan bero på att två av dem är irländare och en är skotte, skrattar bäst den som skrattar sist.
 
Så, hur kommer brexit att påverka F1 stallens verksamhet i England?  Inte mycket, all pengatrafik i F1 sker i dollar, så när pundet sjunker i värde så tjänar dem England baserade  stallen på det, och det lär inte heller uppstå några som helst problem för de icke brittiska medborgare som jobbar inom F1, efterfrågade experter brukar inte få några problem med arbetstillstånd, F1 verksamheten skapar över 30000 arbetstillfällen i England, och ovärderlig global PR för landets know how inom bilindustri relaterad high tech verksamhet.
 
 
Nog om brexit och svidande nederlag, till helgen är det dags för Österikes GP på Red Bull Ring, som till årets säsong har ärats med ny asfalt med hyggligt bra grepp som tillsammans med årets gummiblandningar bör ge riktigt snabba varvtider, i alla fall under torra förhållanden, blir det regn under racehelgen så kan det bli lite halkigt på sina ställen på det nylagda underlaget.
 
 
Red Bull Ring med sin nuvarande design är en rätt så simpel bana, som inte brukar vålla några större problem ur set up synpunkt, även bilar med medioker aeropaket fungerar på Red Bull Ring, tex Williams och Force India bör kunna hävda sig i Österrike om racet körs under torra förhållanden.
 
Ferrari har haft uppenbara problem med att hitta rätt i set up arbetet på grund av, att deras bil är så känslig för små förändringar i greppnivå och bantemperatur, och de har inte heller varit lika framgångsrika som sina argaste konkuranter med trixandet angående däckstrycket, där värmebehandling är nyckelordet. Lyckas man hetta upp tex fälgar/bromsar till en nivå som påverkar däckstrycket så att den ökar till det godkända innan man ger sig ut på banan, så kan man ute på banan dra nytta av det bättre greppet från däcken när däckstrycket sjunker i samband när temperaturen åter igen sjunker i däcket.
 
Jag har påpekat tidigare, att jag tyckte att det var märkligt när Ferrari valde Vettel som testförare när de jobbade just med olika set up lösningar i Barcelona, speciellt med tanke på hur känslig bilen är för förändringar i set up arbetet, det givna valet borde ha varit Kimi istället, som har den ytterst viktiga fingertopps känslan som krävs att hitta rätt med en Allison designad bil med set up arbetet.
 
Det som gör uppdateringsarbetet svårt för Allisons del är faktum, att där Vettel behöver en väl fungerande bakända av bilen, så är Kimi beroende av en väl fungerande framända av bilen, med andra ord, om man inte hittar den rätta balansen i bilen förblir den oerhört känslig för små förändringar i set up arbetet, om man däremot hittar den rätta balansen, och kan därmed även pricka rätt med set up så kan Ferrari utan tvekan mäta sig med både Mercedes och RBR.
 
Så, Allison&Co borde plita ner en "mental note" i sina papper, där de noterar följande fakta: Vettel har vana från Newey designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter, Kimi har vana från Allison designade bilar och önskemål om bilens karaktär därefter. Det går inte att skapa en bil som har både det ena och det andra utan att stöta på problem som nämns här ovan, Newey har sin designfilosofi och Allison sin som gör sig gällande på olika sätt ute på banan,.dock skulle det vara mycket intressant att se hur en bil skapad i samarbete med de här två skulle fungera i praktiken, när två så olika designfilosofier  frontalkrockar med plattan i mattan.
 
Apropå nästa års bil, enligt Allison kommer den att bli en riktig dräpare, en både grymt snygg och grymt snabb skapelse, jag vill för min del del tillägga, att det återstår att se huruvida den blir mer omkörningsvänlig än årets bil, eftersom man inte enbart hämtar mer grepp från mer mekanisk grepp som skapas med bredare däck, utan även från mer avancerad aero, den avgörande faktorn lär bli hur Pirellis däck kommer att fungera i framtiden.
 
 
Den alltid lika fingerfärdiga trägårdstomten Bernie fortsätter med sin vana trogen att leverera kryptiska, svårtolkade löften som lika gärna kan uppfattas som hot, enligt honom ligger åter igen flera europeiska race i farozonen att ersättas med andra i fjärran länder.  I vanlig ordning när Bernie är inblandad handlar det hela givetvis om pengar, man kan väl säga att tidigare kom pengarna till F1, nu går F1 till pengarna med Bernie i spetsen, jag för min del undrar om Bernie inte ibland glömmer bort faktum, att 60% av TV publiken finns just i Europa, och att lite drygt 20000 åskådare på plats som senast i Baku knappast väcker nya sponsorernas intresse i någon större omfattning.
 
Bernie har även uttalat sig i frågan om den sneda utdelningen av pris/bonus pengar mellan stallen, han säger sig vilja se en mer rättvis fördelning av potten, men tillägger att det inte blir praktisk möjligt före 2020.   Bernie är kul att följa, men hans önskan att ta från de rika och ge till dem fattiga är bara spel för galleriet,  eftersom den verkliga makten i F1 ligger hos de stora stallen och hos bilfabrikanter, Bernie borde lämna F1 och satsa på en ny karriär som chefsförhandlare för Storbritannien när de ska förhandla om sina frihandelsavtal med EU, jag är helt övertygad om, att där finns det mycket mer mutor att hämta för den lille fiskarsonen.
 
Det var lite om varje, Amber och jag kommer att vara på plats under Englands GP liksom den i Ungern, och senare under året så tar vi del även av USA och Mexiko på plats, om det blir några fler live återstår att se.   Amber med sin energi och intresse för alla former av racing har gett mig en energi kick och en nytändning, så bloggens att vara eller icke vara är i alla fall för stunden att vara, och jag kommer att ha tid över att även svara på kommentarer eftersom jag är ledig på dagtid, det blir lite mer som förr i tiden så att säga.
 
Amen,..må brexit vara med er.   
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

Så jävla bra läsning och bäst är dom sista meningarna nu är det fan fest bloggen lever ett tag till. Tack!!!

skriven
#2: Kari Pakkanem

Var ju inte meningen att vara anonym :)

Svar: Man får vara anonym om man vill, även om jag personligen ser ingen anledning till det,.tack själv för din kommentar Kari.
Brandon Lee

skriven
#3: Nilsson

Jag vet att du har väldig förkärlek till Kimi BL, men tycker du det är fel att låta Vettel utveckla bilen utefter hans önskemål? Kimi lär väl inte bli kvar speciellt länge i F1 medan Vettel fortfarande har många år kvar? Tycker Kimi haft otur i år och förra året, visst, men han har även ställt till det för sig själv några gånger? Känns som du ibland försöker göra allt för att ta den gode finnen i försvar? :) Teamet gör fel, andra förare gör fel men han själv sätter inte en fot fel? Jag kan acceptera en liten bitchlap från dig här men är han inte lite trött, omotiverad och passé nu? ;-)

Svar: Du missar poängen med mitt inlägg, det är inte frågan om vad Vettel eller Kimi vill, utan hur kan man få ut det bästa ur årets bil. Alla bilar har en viss grundkaraktär som inte går att ändra på hur man än uppdaterar bilen, Kimi har mycket kunskap om hur Allison designade bilar uppför sig, och hur man kan få det bästa ur konceptet med set up arbetet, den kunskapen saknar Vettel.
Otur har alla förare lite då och då, Kimi är den första att säga det när han själv missar, och missar gör alla förare då och då inklusive Vettel.

Vad det gäller teamet så gör Ferrari ofta dumma missar som tex Mercedes aldrig eller mycket sällan gör,.och den där med "omotiverad" är bara en korkad påhitt av okunniga journalister. Det finns inga "omotiverade" förare i F1, när passionen för racing försvinner så slutar man med racing, det finns flera förare som är halvvägs in i 40 i F1, men det är bara Kimi som kallas "omotiverad" av diverse hobbyjournalister med noll kunskap om racing, och om vilka krav det ställs på en förare i ett topp stall i F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Johan Isaksson

Varför väljer ett stall att ha två förare som eftersträvar olika karaktär på bilen. Borde man inte tan hänsyn till designchefens filosofi vid val av förare, samt att dessa förare strävar efter som karaktär på bil. Låter dumt att Kimi och Vettel vill åt olika håll med bilen. Vad blir vinsten i detta upplägg?

Svar: Tja, det finns stall som bygger bilar som passar de flesta förare, Ferrari garderar sig med två förare som har olika körstil för att försäkra sig om, att någon av dem hittar rätt med deras bil som inte hör bland de lättaste att köra med, man kan ju aldrig i förväg veta hur bilen fungerar ute på banan trots det att den på ritbordet har en viss grundkaraktär.
Brandon Lee

skriven
#5:

Denna blogg är den överlägset bästa och kompletta handboken för F1 intresserade

Svar: lite som F1 sportens heliga skrift, en mattsvart bibel för F1 fans?
Brandon Lee

skriven
#6: Aki

Förbannat goda nyheter, heja Amber!

Svar: Ha ha, Amber är en riktig slavdrivare som älskar racing och förhoppningsvis mig med, så att jag slipper bli kastrerad med en slö kniv om jag försöker lägga ner bloggen;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Patrik Jansson

Har följt denna blogg och ditt skrivande tidigare då du skrev på Aftonbladets Blogg och är mycketimponerad och även road av ditt skrivande och är glad att du nu fortsätter med det! Hoppas ju på att Ferrari får ordning bilen och att dom kanvara med och slåss om segrar :)!

Svar: Man tackar,..jag ska göra mitt bästa för att hålla bloggen vid liv. Ferrari har en bra bil, men den är svår att ställa in på rätt sätt, men någon gång lär de väl lyckas pricka rätt och då kommer årets första vinst.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Hej igen! Vi får hoppas att Kimi inte har tankarna allt för långt bort i helgen då för jag läser rykten om ett bröllop ståndades inte alltför långt bort i tiden? Kimi och Vettel har ju länge varit vänner men vem kan mer tänkas vara bjuden? Kanske Lewis får ta ton till bröllopsvalsen kanske? 😉

Svar: Kimi ska gifta sig den femte i Italien, vilka som är bjudna till bröllopet återstår att se,.Maldonado kanske?,.;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Det var trevligt att Amber påverkade dig positivt med bloggen :)

Ferrari skulle behöva mer icke-italiensk struktur i teamet. De skulle behöva något liknande som Todt och Brawn igen, de visste vad de höll på med då. Nu vet jag inte om Todt vet vad han håller på med längre men en gång i tiden gjorde han det :)

Svar: Amber har så mycket energi i sig att hon skulle kunna förse en mindre by med elektricitet;-)
Marchionne pratar mycket och gärna mest i syfte att vilseledda konkurrenter men begriper inte mycket om racing, Arrivabene är en bra stallchef men begriper inte han heller mycket om racing, men det finns ett antal duktiga britter redan hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#10: Flash

Bra läsning i vanlig ordning!

Inte för att vara en sådan men kommentera om trixandet som Merca håller på med för att få ner däcktryck efter Spaniens GP. Länkade till en artikel som beskrev samma scenario som du skriver om. Vilket är givetvis bra för nu kan man lita på att det stämmer ;)

Svar: Det här trixandet är inget nytt, utan det har pågått under flera år, men nu tycker vissa stall att några andra har gått för långt med det(läs Merca, RBR),och vill att FIA ska förbjuda det,..poängen är, att de bilar som får upp däckstempen bak snabbast(läsMerca, RBR) har mest nytta av det.
Brandon Lee

skriven
#11: Janne

Det kan inte vara så svårt för FIA teknikerna att mäta fälgtemperaturen innan, det måste bara finnas regler om detta. Pirelli har verkligen förstört racingen. Med Bridgestone och Michelin kunde dom maxa och inte som nu spara-vara rädd om däcken hela tiden.
Pirellis däck var bättre innan Mercas fusktest, efter det har det bara blivit sämre.
Kul att Amber har fått dig på bättre tankar.

Svar: Kruxet är, att det är inte förbjudet ännu så länge att värma upp bromsar/fälg, men ett antal stall har begärt att FIA ska förbjuda det. Det är synd att Pirelli blir kvar som ensam leverantör, lite konkurrens skadar aldrig, men FIA böjer sig för vissa stall och uppfyller deras önskemål in i minsta detalj, sorligt men sant.Den mannen är inte född som Amber inte kan få i bättre tankar oavsett vad det gäller, hon har sina små trix;-)
Brandon Lee

skriven
#12: Magnus Lundahl

tjena.Sist jag var så här glad var väl när vi rösta i mot att gå med EMU.Men brexit gjorde mig nog en gladare.Snacka om hopp för att till slut bara Tyskland och Italien kvar ha ha ha
Det finns inget med EU vi har nytta av som vi inte kan göra och samarbeta om utan EU.
Men EU i sig har en annan agenda en att bara samarbeta. Långt mycket mera.
Mitt skämt om Tyskland Italien kvar bara till sist är inte helt tagen från luften....

Till F1. Du beskriver Vettel som en förare som måste ha en perfekt bil.Bra fram och bakända och perfekt balans alltså. Annars visar han vilken medel måtta han är eller? Så fort Kimi lika snabb eller snabbare gör Ferrari allt för att Vettel ska komma före. Han dom har sin framtid till och vill få folk tro han är en ny Shumi.Som i sig inget var i mot Mika eller Senna. Bara en enveten tysk som gör allt för ha fördelar till vilket pris som helst..

mvh

Svar: Såna här mer eller mindre konstgjorda politiska byggen brukar rasa ihop förr eller senare, speciellt med tanke på vilka blåbärsnationer man envisas med att införliva i systemet.
Vettel tycks vara lite stressad av alla krav från Ferrari ledningen att man måste leverera resultat, och det har börjat kärva till i förhållandet med Kimi, som tycks ha fått nog av stallorder som gynnar Vettel, det blir intressant att följa hur Ferrari duon kommer överens lite längre fram under årets säsong.
Brandon Lee

skriven
#13: antonio

Vi kan konstatera att Ferrari skulle behöva en Amber.Kul att England åkte ur EM,synd att det inte var på straffar bara.

Svar: Det är lite virrigt hos Ferrari ibland, Amber skulle utan tvekan med sitt amerikanska effektivitet kunna bringa lite ordning i hönshuset;-) England är bra på pappret, mindre bra när det verkligen gäller.
Brandon Lee

skriven
#14: 1014johansson

Väntar alltid spänt på ditt nästa inlägg BL.! Läste för ett tag sedan en fd mccen anställd som fortfarande va bitter över att kimi aldrig fick chansen att fullt ut visa sin potential, han menade att kimi än idag vinner om man bara titta på ren talang

Svar: Det gick till och med så långt, att Dennis bad om ursäkt för att Kimi missade ett par titlar på grund av Mackens opålitliga bil, med rätt material är Kimi den snabbaste snubben på banan.
Brandon Lee

skriven
#15: 426 Hemi

Exakt!!!! en guld förgylld mattsvart bibel/heliga skrift i sammet 1,2 mm, utan innehållsförteckning. Svaren får man när man ställer frågan. Är ny på denna blogg, har läst samtliga inlägg/kommentarer. Jag bugar och tackar för dina svar i tidigare inlägg har lärt mig väldigt mycket tack vare dig BL. Nu har man en större förståelse för de slutliga resultaten i loppen. Förhoppningarna inför loppen landar nu på en mer realistisk nivå. Stort Tack BL

Svar: Du har läst genom samtliga inlägg/kommentarer? Jösses jävlar, det var inte dåligt, kul om du har hittat något läsvärt, tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#16: La Garonne

Härlig läsning som vanligt BL. Härligt att Amber har fått fart på dig ;-). Som ngr har skrivit tidigare så är jag bara glad att du skriver, om du har tid att svara så är det en bonus. Alla har ju situationer i livet när man måste prioritera, dygnet har bara 24 timmar och ibland räcker inte tiden till för allt. Som sagt alltid lika glad när ett nytt inlägg dyker upp här.
Vad blir det att hitta på i England då, hojåkning och Teapartyn ;-)
En fråga angående ditt inlägg ovan om Kimmi m.m. Jag tycker att Kimmi var som bäst när han körde Newey designad bil när han var hos Mcklaren. Då såg man hur han verkligen attackerade och verkligen låg på gränsen och var über snabb, litade på bilen till max, kanske så pass att bilen inte höll :-)
Borde han då inte också gilla att ha bilen enligt Newey design så som Vetttel vill ha den? Eller är det som så att Newey design idé har ändrats sedan Kimmi var där eller är det så att Newey design är så bra att den är lättare att ställa in efter förares önskemål.
Jaha, då har man sätt träning 1, ska jag vara ärlig så är jag lite besviken, förvisso så var jag försiktig i mina förhoppningar men ändå så hoppas man ju, men känns som att RedBull är minst lika bra eller till och med bättre en Ferrari, och Kimmi ligger efter Vettel, förvisso inte så mycket men ändå. Visst är bara första träningen men skadar ju inte att ligga bra till från första början.
Och sedan så ser det ju ut att bli regn och är det ngt som jag tycker Kimi brukar ha problem med så är det regn, så pessimisten i mig är orolig över denna race helg, hoppas du kan övertala mig och få mig på bättre tankar BL :-)
Nehe, nu laddar vi för träning 2, så får vi se hur det ser ut efter det. Gött med semester, så man kan titta på träningarna live.
Trevlig helg alla !
Trevlig helg BL!
Hälsa Amber !
Skål !

Svar: När man går in i närkamp med Amber, så får man in 10000 volt via "antennen", kan väcka en död ur dvalan, man laddas med tillräckligt med energi för flera månader;-)Allvarligt talat så hade jag så mycket på gång i Sverige, så att jag inte hann med bloggen så som jag önskade, men nu har jag i alla fall under några månader tid för det, att skriva halvhjärtat bullshit bara för att göra det är inget för mig.

Apropå Kimi och Neweys bilar, det är bara Adrian som klarar av att bygga såna, Allison är duktig designer, men inte av Neweys klass lika lite som någon annan.
Varje designer har sin grej, Schumi tog många titlar med Brynes bilar som inte alls liknade Neweys byggen, Allison har sin grej med bilar som är varsamma med däcken osv, så Vettel kommer aldrig få en "Newey bil" hos Ferrari, utan han måste lära sig att få det bästa ur Allisons skapelse. Det är just Vettels önskemål som skapar problem hos Ferrari, Allison är inte Newey och bygger inte bilar efter samma koncept, eftersom han inte är tillräckligt bra för det ur aeroaspekt. Men, han kan bygga vinnarbilar ändå, det är upp till föraren att ta det bästa ur bilen på samma sätt som Kimi gjorde hos Lotus.

Fredagsträningen säger inte mycket om det som komma skall, det är först på söndag vi får se hur det blir, dock är Mercan mördande effektiv även i regn.

Trevlig helg för dig med, Amber hälsar tillbaks.
Brandon Lee

skriven
#17: La Garonne

TADAA
Glömde en fråga. Läste i en intervju med Arrivabene efter Baku att Ferrari hade ngn i revolutionerande eller iögonfallande uppdatering på gång. Har du hört ngt om det, i så fall, när tror du vi får se det, eller var det bara bullshit för att skrämma konkurrenter och hålla humöret uppe på fans m.m. Eller var det kanske bara Halo2 ?

Svar: Mest PR snack från Arrivabene, dock har Ferrari PU uppdateringar till RB Ring, och lite aero nyheter.
Brandon Lee

skriven
#18: zenkert

Inte varit här på ett tag.
Amber verkar kunna fixa det mesta.
En härlig kvinna att ha vid sin sida mao Brandon.

Nu vänder jag mig till F1 sportens heliga skrift i sammet 1,2 mm, utan innehållsförteckning och frågar:

- Vem är det som snart ska annonseras som ny ägare till Sauber. Jag ber dig besvara min fråga, oh du heliga skrift.

Och skickar en kommentar till 426 Hemi , som tydligen läst denna blogg exakt så som en F1-sportens heliga skrift.
- Alla de synder du begått och kommer att begå är dig förlåtna i evighet.

Ciao

Svar: Ingen som vet ännu så länge, men när det talas om "en grupp internationella investerare" så låter det inget vidare, det finns redan tillräcklig många oseriösa " money makers" i F1, vars verksamhet går ut på att "investera" med lånade pengar utan avsikt att betala tillbaks dem, men givetvis hoppas jag för Marcus skull ,att det för en gångs skull handlar om seriösa, racing intresserade individer istället för en samling simpla bedragare.
Brandon Lee

skriven
#19: zenkert

Tack för svar, oh du högst heliga skrift!

Och en bild till 426HEMI

http://www.wallpapersxl.com/wallpaper/1920x1080/plymouth-barracuda-hemi-cuda-click-to-view-745012.html

Ciao

skriven
#20: Ghostface

Må Gud välsigna dig BL : )

Svar: Gud har inte varit synlig, men djävulen är en polare av rang som alltid finns på plats vart man än går;-)
Brandon Lee

skriven
#21: La Garonne

Hola!
Sitter i stugan så jag har inte sett kvalet på tv tyvärr. Fick följa det via Motorsport live, också spännande. Men f--n så roligt att Jenson och Maccen har fått fart på grejorna + han utklassade sin kollega, även om det var teamet som klanta sig enligt Alonso ???
Kimmi !?!? BL, jag vet att du brukar skriva att Kimmi fokusera på racepace, men jag vill att han är aggressivare. Han är ju så snäll mot däcken ändå i sin körning så han borde vara mer aggressiv med mera downforce. + Om han var det så minskar han att bli inblandad i massor av strul vid starten + mer downforce =bra att ha om det blir regn.
Mina funderingar, kanske är helt ute och cyklar ?
Trevlig helg!
Må vädergudarna se till att det blir ett varmt och torrt race imorgon

skriven
#22: Tomi

LAGARONNE;
Tror inte att Kimi har några problem med att vara aggressiv i racen. Problemet är bara att Ferraris strategiupplägg är olika för Vettel och Kimi. Vettel är Ferraris försteförare av olika anledningar vilket gör att hans strategi och möjlighet att vara aggressiv och offensiv alltid är i grunden större än Kimis i varje lopp. Jag har inte sett ett enda race i år där Ferrari valt en smartare strategi åt Kimi hittills i racen jämfört med Vettel. Det resulterar i att Kimi i praktiken inte kan vara aggressiv utan måste försöka spara sig till mål på bästa sätt både när det gäller bränsle och däck. Ur ett racingperspektiv ett riktigt skitläge, samma sak kommer att hända imorgon. Under Mclarentiden fick Kimi konstant kritik för att vara för aggressiv.........själv tycker jag att det är ett under att Kimi står ut men självklart så handlar det om pengarna. Vettel med allt som ingår i Ferrari med att vara försteförare skall vara snabbare än Kimi, idag när det inte vara normala torra förhållanden och de var i princip lika snabba heter det från Vettel att han underpresterade eftersom han inte kunde dra nytta av sin vanliga förutbestämda fördel. Imorgon kommer Ferrari att göra det som krävs för att Vettel skall komma ikapp Kimi och helst förbi.....

Svar: Bra sammanfattning av läget hos Ferrari, jag undrar hur det blir hos Ferrari om Vettel inte kan leverera någon titel åt dem under de närmsta åren, kan han då rent av få lägre betyg än en 8 av italiensk media?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :