SUZUKA CRUISING

 
Det är praktiskt att kunna återanvända bilden på topp tre från föregående inlägget, men inte särskilt roligt, Japans GP blev en helgcruising helt utan puls, mest på grund av bantemperaturen, ingen graining, ingen överhettning, alla kunde ta hand om däcken och gasa för fullt=följa John. Nu är det inte enbart vädrets makter som orsakar monoton köbildning, utan även det mindre genomtänkta i FIAs tekniska direktiv där DRS och batteriknuff tar ut varandra, man kommer aldrig nära nog med hjälp av DRS på rakan när den andra kan försvara  sig med elkicken på resten av banan. Det är synd att FIA aldrig vågade ta ut steget till fullblods groundeffect bilar utan framvinge, en framvinge som i dagens bilar styr precis allt aerorelaterad, halvmesyrer leder ingenvart angående mer publikfriande racing, FIA utan knuff är sinnebilden av en halvmesyr.
 
Som sagt var, det hände inte mycket, inom topp tio bytte Hamilton plats med Hadjar, det var allt, lite mer rörelse på den nedre halvan av startfältet. Alonso upp två platser, Tsunoda fyra, Gasly och Sainz tappade två, Lawson tre, Doohan upp med fyra, Hulken startade som sextonde och kom i mål som sextonde, Ocon startade som artonde och kom i mål på samma plats, Bortoleto två ner, Stroll höll sin sista plats från kvalet. 
 
TV kommentatörerna gjorde vad de kunde för att skapa lite puls, men varken Norris eller Piastri var inte ens nära att kunna hota Verstappen, en eller tio sekund efter gör ingen skillnad under såna här banförhållanden, Macken duons enda chans log i om Verstappen skulle göra ett misstag, och såna gör han sällan eller aldrig. Antonelli blev bäst bland årets nykomlingar, han hade lite problem under den fria träningen att få upp rätt däcktemperatur genom S kurvor, men efter några goda råd från Bottas gick det bättre under kval och race, Valtteri är en bra mentor för Kimi. Hadjar klarade inte av att hålla Hamilton bakom sig men gjorde ett bra jobb, tog sina första poäng och pulveriserade Lawson, Bearman i sin tur knep den sista poängen och utklassade sin mer meriterade stallkompis Ocon. Det går bra för vissa nykomlingar, mindre bra för några andra, Doohan och Bortoleto gjorde inte mycket väsen av sig, den förstnämnda är ju medioker, men brassen borde ha mer att komma med även om jag personligen tycker att han är överskattad. 
 
Bland dem etablerade stjärnorna har Hamilton och Sainz en del jobb kvar att göra innan de hänger med sina respektiva stallkompisar, specielt Sainz har det tufft, i en bra bil hos Ferrari glänste han lite då och då, i en lite sämre går det tyngre när bilen inte gör föraren. Alonso stretar vidare men saknar både glöd och konkurrernskraftig material, 2025 är nog Fernandos svanesång. Gasly gör sitt men någon toppförare kommer han aldrig bli, Hulken borde fundera på att gå på pension, och Ocon tycks bara snurra runt och leka F1 förare, vad HAAS såg i honom har jag svårt att förstå. Det var allt om i stort sett ingenting, så händelsefattig var Japans GP, Suzuka skulle kunna bjuda på bra racing, men inte med dagens koncept i F1. Man kan bara hoppas att FIA någon gång framöver hittar rätt koncept, men det lär inte hända så länge de nuvarande "experterna" är inblandade i det hela, att skruva ihop grejer som tar ut varandra ger plus minus noll effekt på racing ur underhållningssynpunkt. 
 
 
Dagens grid girls lämnar Suzuka utan saknad, ett par mellanöstern armhålor nästa, huvuden kommer rulla, frågan är bara vilkas, där vi rullar hatt rullar diktatorer huvuden, bokstavligen.
 
Amen,.må ni ha huvudet på skaft så att det inte rullar av.   
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Genc

Tyvärr är det som det du om dagens Formel 1, och det är att allt handlar om marknadsföring, utveckling av tekniken för biltillverkarna åt sina personbilar som körs på gatorna, och hur jävla populär du är på sociala medier. Och även att hitta på filosofiskt bullshit som juniorprogrammen, som en ursäkts alternativ för att sporten blir dyrare för varje dag som går. Istället för att göra det billigare och bättre, så hittar de på en massa skit i sitt försök att lyssna på fel sorts folk som egentligen inte tycker om sporten. Utan gillar den egentligen när den är helt förstörd som den verkar vara nu mer och mer. Allt ifrån att ta bort de snygga tjejerna till att förbjuda alla runt omkring varje evenemang att svära en endaste gång. Vem vet? Kanske blir bilarna ersatta utav lådkostymer för förarna att springa runt banan med som småbarn, och då har sporten blivit plötsligt något helt annat och inte den som vi brinner för som våran stora passion.

Svar: Ja, F1 blir mer och mer cirkus och mindre och mindre riktig racing för varje år som går, så blir det när en racingserie hamnar i händerna av ett mediabolag som lider av PK sjuka. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

All cred till Max som tog banrekordet och pole i en "okörbar" bil. Jag är ju som sagt inget fan direkt men det varvet var det bara att lyfta på hatten och visa respekt för. Fråga till dig Brandon hur hade en prime Kimi hanterat denna Red Bull? Hade han gett Max en match? Tack för rapportering. Klanderfritt som vanligt.

Svar: En Kimi i sin prime skulle ha matchat Max utan tvekan, Neweys McLaren på den tiden var mycket värre än dagens RBR, snabb som fan, men mycket svårkörd, Kimi behärskade den till 100%. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Ett riktigt sömnpiller blev det följa John
Ha det Brandon

Svar: Det blir så i låga bantemperaturer på Suzuka, synd att det inte regnade, då skulle vi ha fått valuta för pengarna. Ha det fint Peter.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :