Man brukar prata om "justa rattar", men Hamilton lär ha en avvikande åsikt om det efter Bakus GP, där den gode Lewis gick vilse bland diverse knappar och tappade ett par tiondelar per varv.
Den översta bilden visar Mercedes ratt i händerna av Lewis, den nedresta Ferraris, många knappar att hålla reda på, dock tycks Mercedes ratt ha något enklare och mer hanterbar design är Ferraris, även om jag personligen tycker, att F ettans knapphysteri har nått i det närmaste löjeväckande proportioner, när övervägande delen av förarens tid går åt att pilla med diverse knappar istället att koncentrera sig på det väsentliga, nämligen körningen.
Även om knappar är många så sker det mesta av PU mappningen helt automatisk kurva för kurva, raksträcka för raksträcka, allt optimeras och anpassas löpande för maximal prestanda i alla lägen, så på så sätt är en F1 bil enklare att köra än tex en GP2 bil där det mesta sker "manuellt", man skulle väl kunna säga att i F1 är det bilen som kör föraren, och i GP2 är det föraren som kör bilen.
Lewis har inte haft det lätt med spakar och knappar i år, kopplingen tycks vålla besvär liksom vilken "mode" man ska välja för diverse mappningslägen, han till och med påpekar att förekomsten av diverse knappar skapar en potentiell säkerhetsrisk, något som jag personligen kan hålla med om. F1 borde ta några steg tillbaka, och rensa bland virrvarret av totalt onödiga tekniska gizmo prylar i ratten så att förarana kan koncentera sig på körningen istället, det är ju trots allt det vad racing handlar om, knapptryckandet kan man ägna sig åt hemma i soffan med mobilen när man har inget annat för sig.
På sina håll tycks racing fans missuppfattat Kimis problem i slutet av racet, hans radioprat handlade inte alls om knapptryckandet, utan bränsle, precis på samma sätt som i Kanada fick Kimi brist på soppa under de avslutande varven och var tvungen att slå av takten och släppa förbi Perez.
Det är lite märkligt att det är bara Kimi hos Ferrari som har ovannämnda problem, Vettel tryckte på hårdare än Kimi både i Kanada och i Baku, men hade inga problem med bränslebrist, kan det vara som så, att Ferrari tankar Kimis bil med mindre soppa än Vettels för att Kimi ska inte kunna attackera tysken i slutet av racet?
Hela bränslebiten i F1 är mer eller mindre parodisk, precis då när förarna i slutet av racet kommer i slagläge för att försöka sig på en omkärning ,måste de slå av takten för att inte råka ut för soppatorsk, öka bränslemängden från 100 kg till 120 kg och sluta med idiotin med F1 som en miljömedveten förebild där hybrider sjunger valsång, mängden av koldioxid ökar ständigt oavsett hur många "miljöbilar" det rullar på vägarna, eller hur många kilo bränsle F ettorna har i tanken, det är konsumtions samhället som sådan som är boven i dramat, inte bilismen eller F1.
Ferrari har valt den mjuka linjen angående gummiblandningar till nästa race i Spielberg i Österrike, helt rätt tänkt av dem med tanke hur känslig deras bil är i fråga om att nå rätt däcktemperatur "inom fönstret", blir det skapligt varmt så bör Ferrari kunna hålla jämna steg med Mercedes i Spielberg.
Diverse hobbyjournalister vill inte ge sig, utan de fortsätter att fabricera vinklade inlägg om Kimis vara eller icke vara hos Ferrari 2017, ursprungskällan varierar med kryptiska hänvisningar åt det ena eller andra hållet när hobbyjournalister tolkar utlåtanden från Ferrari läger efter egen tycke och smak.
Den senaste i raden av "experter" är Toby Durant hos Realsport, som ger sin tolkning av Ferrari chefens utlåtanden där diverse ersättare åter igen dyker upp, och då i första hand Perez eftersom Carlos Slim har en sponsoranknytning till Ferrari.
Så, vad är det som gör en F1 expert av Toby Duran? Jo, Toby har spelat amerikansk fotboll och även jobbat som tränare, sedan 2012 leker han journalist och skriver bland annat om NFL, baseboll, wrestling och hör och häpna, omF1.
BL har varken spelat amerikansk fotboll eller jobbat som tränare, men vet däremot sedan en tid tillbaks att Kimi kör för Ferrari även 2017, med andra ord, Perez stannar hos FI, Grosjean hos Haas, Bottas hos Williams, Sainz hos TR osv. Att diverse europeiska sajter hakar på Durans svammel säger en hel del om deras journalistiska nivå för att inte prata om deras kunskapsnivå inom ämnet, den enda som kommer nära sanningen är Ferraris "hovjournalist" Leo Turrini, resten av det här gänget med sina "insider tips" är en samling okunniga skvallerkärringar som borde pyssla med något annat.
Det om F1, i morgon bitti ger sig Micke, Jonas B och BL iväg på gammelhojar mot nordligare bredgrader, Bernie ville hänga med men fick kalla handen av garage gänget trots sin tidsenliga 60 tals frissa. Vi återvänder till Peking på söndag då även Amber landar här, jag ska visa henne lite av Sverige under några dagar innan vi tar flyget till London.
Så, under juli-augusti kommer jag att i huvudsak vara på de brittiska öarna, där jag i första hand kommer att pyssla med musikrelaterad skit ,och givetvis vara på plats när det är dags för F1 i Silverstone. Om allt flyter som tänkt, så lär jag/vi även besöka Ungerns GP, och jag kommer att ha tid över att skriva här i min blogg och även tid att svara på era kommentarer. Angående det sistnämnda, jag beklagar att jag inte har haft tid att svara på era kommentarer på sistone, tiden har inte räckt till det helt enkelt, jävla massa slit och släp nästan dygnet runt har det varit för min del, i morgon bitti ska jag andas ut och kommer åter igen att släppa loss djuret inom mig när jag sätter mig på hojen.
Amen,..må midsommar nattens magiska djuriska under vara med er.
Tack för grym läsning och Glad Midsommar!
skriven