MAN OF THE MIND

 
Dags att plocka fram deodoranten, en ökenarmhåla nästa i form av Sakhir, McLarens hemmaplan, mer brittisk kan det inte bli, en stor sandlåda i mellanöstern. Senast i Japan räckte det ända fram med en tung högerfot, plattan i mattan hela vägen och inga problem med däcken, ingen överhettning, ingen graining, till och med däckslaktare klarade sig hela vägen. Sakhir blir något helt annat, temperaturer mellan 24-33 grader på en bana som kräver mycket traction, en bana där överhettning av däcken är ett faktum, inte ett alternativ, både överhettning av slitytan som sådan och värmerelaterad nedbrytning av själva materialet förekommer, båda två leder till depåbesök för ett däckbyte. Det är inte bara värmen som orsakar problem utan även sanden som blåser in på banan, något som leder till att  greppnivån varierar, men även vinden kan ställa till det ur balanssynpunkt när det aerobalansen rubbas. De bästa omkörningstillfällen dyker up i slutet av raksträckorna när man ställer sig på bromsen, men hårda inbromsningar kan överhetta även bromsarna så här gäller det att vara "man of the mind", använda även huvudet, inte bara högerfoten, den som spar, han har. 
 
Verstappen vann här ifjol från pole men lär inte göra om det i år, pole är möjlig men inte racevinst, när det är varmt och greppet försvinner blottas RBRs akilleshäl, bilen vandrar mellan under-överstyrt genom kurvor och saknar traction ut ur kurvor. Även Perez var bra med i fjol, fyra i kval och tvåa i mål, men ifjol var RBR i Bahrain fortfarande en välbalanserad Newey bil, det är den inte i år, det är bara Verstappens körskicklighet som håller den med i kampen på podiums. McLaren bör vara starka här liksom Ferrari som brukar vara bra ut ur långsamma kurvor med mycket traction, Mercedes är det svårare sia sig om eftersom de inte ens själv vet i förväg hur deras bil kommer fungera i för tillfället rådande temperaturer och banförhållanden. Ferrari duon var två och fyra i kval ifjol och tre och fyra i mål, McLaren chaufförerna sjua och åtta i kval och sexa och åtta i mål ,och Mercedes gubbarna trea och nia i kval och femma och sjua i mål. 
 
Här ovan hittar ni all nödvändig information om det som komma skall, man testade på Sakhir under tre dagar innan säsongstarten, så samtliga team har mycket data att luta sig mot, dock är tester bara tester där "glory runs" är flitigt förekommande, stallen från mittfältet som höll sig väl framme under testdagarna kommer inte vara där framme under racehelgen. Två stopp är det vanliga även om några gjorde tre ifjol, det är de hårdaste gummiblandningar som gäller, det kan hända att Pirelli justerar något gällande däcktrycket om det visar sig vara nödvändigt. 
 
Dagens grid girl håller sig borta från den arabiska armhålan, men känner sig hemma här hos mig, hon är varmt välkommen. 
 
Amen,..må deodoranten vara med er.  
 
   

Kommentarer :

#1: Genc

Håller med! Nu ska man köra i ännu ett skurkland, först Kina och nu Bahrain. Tyvärr typiskt FIA med knuff gänget och deras jakt på pengar varje år som går

skriven
#2: Peter

Regn är ju inget att hoppas på :-)))
Värmen gör väl att man inte kör för fullt
Ha det Brandon

skriven

Kommentera inlägget här :