1 Hamilton
2 Ricciardo
3 Verstappen
4 Rosberg
5 Vettel
6 Räikkönen
7 Hulkenberg
8 Button
9 Bottas
10 Perez
11 Gutierrez
12 Alonso
13 Grosjean
14 Sainz
15 Kvyat
16 Magnussen
17 Wehrlein
18 Ericsson
19 Palmer
20 Haryanto
Så, vad är det mest positiva man kan säga om Tysklands GP? Utan tvekan att det tog slut, när man börjar "ta hand om däcken" efter bara några varv, då vet man vad som komma skall, absolut ingenting ur underhållnings synpunkt, Pirellis däck saboterar alla möjligheter för den typen av racing som F1 fans vill ta del av. Det är märkligt hur svårt det är för de inblandade, att ta in det enkla budskapet från publiken angående vilken riktning F1 bör ta i däcksfrågan. F1 fansen är inte det minsta roade att följa dessa "tyre management" orgier, som omöjliggör all attack betonad racing redan efter några få varv, det är fullt möjligt att bygga däck som bevarar greppet längre än under några enstaka varv, och även tillåter förarana köra mer aggressivt under sina omkörningsförsök, "farthållare aktiverat" racing av den här typen tar död på F1 intresset bland fansen snabbare än kvickt.
Den minst sagt kaotiska handhavandet av reglementet från FIAs sida hjälper inte det heller i strävan att locka nya åskådare till F1 helger, parodier som den med radiotrafiken och track limits, och den helt ologiska och slumpmässiga tolkningen av reglerna hur förarna ska bete sig under inbromsningen skapar förvirring inte bara hos publiken, utan även hos förarna, eftersom samma regler tycks inte gälla för alla, utan förare som till exempel Verstappen och Hamilton tycks ha en egen gräddfil hos FIA som tillåter herrarna köra helt efter eget huvud ute på banan.
Verstappen gjorde om sin sidoförflyttning på bromszonen manöver från Ungern, den här gången mot Rosberg, och belönades från FIAs håll med ett fem sekunders tidsstraff för Rosberg som gav Verstappen den sista podium platsen. I Ungern friades han av FIA med motiveringen att Max bara flyttade på sig under inbromsningen för att "positionera sig rätt" innan nästa kurva, Kimi skrattade åt FIAs fånerier och sade, att om det skulle ha varit någon annan förare, så skulle man har åkt på ett straff direkt. FIAs agerande i frågan är under all kritik, de har skapat ett farligt prejudikat genom att legalisera Verstappens omogna F3 sicksackande under inbromsningen, och därmed även uppmuntrat hans arroganta och själviska beteende både på och utanför banan.
Det må vara så, att grabben har fått sin uppfostran av en far, som först misshandlade sin fru, och sedan sin egen far, och har därmed försetts med en något skruvad uppfattning om vad som är rätt, och vad som är fel här i livet, men ute på banan ska det gälla samma regler för Max som alla andra, hans arroganta ADHD körstil hör inte hemma i F1.
Det om Tysklands GP, FIA parodier och damp ungar, nu är det semesterdags för F1, vad gör man då, tar bilen till stranden....
...eller hundarna till havs? Förarna är på sommarbete, fabriker sägs vara stängda, en sanning med modifikation eftersom ingen kontrollerar att så är fallet, samtidigt som underleverantörer och konsulter fortsätter att jobba för fullt, med andra ord, hela F1 verksamheten omfattas av regler som ingen bryr sig om ifall de kan hitta ett kryphål i reglerna.
Så här i halvvägs in i säsongen kan vara lämpligt att sätta betyg på stallen med enkla medel, vilka får tummen upp, vilka får tummen ner, och vilka får fingret.
Mercedes, RBR, McLaren,Force India, Renault och Manor får tummen upp för deras uppåtgående trend.
Ferrari, Williams och Toro Rosso får tummen ner för deras nergående trend.
Sauber får fingret för att inte följa någon trend alls, utan nöjer sig med att bara trampa vatten för att hålla näsan över ytan.
BL i sin tur ger tummen upp för retro hojen som jag får låna av en polare, tummen ner för att en viss människa är så oändligt långt borta, och fingret för FIAs pajaserier och Pirellis däck som tillverkas av en blandning bestående av ägg och bananskal. Tummen upp blir det även för skurkar som kidnappade Bernies svärmor, dock blir det knappast några pengar för de stackars skurkarna, utan det blir nog snarast som så, att de blir tvungna att betala Bernie för att han ska gå med på att ta tillbaka sin kära svärmor.
Vad gör då människor i landet oändligt långt borta där det är sommar även då när det är vinter? Vem vet, kanske tar de Mustangen ute på spinn och önskar att en med initialer BL kunde följa med.
Amen,..tummen upp för er mina kära läsare och må summer break vara med er.
Försvinner Tomten nu?
Formel 1 nära ny ägare
Uppdaterad 2016-08-01 11:07. Publicerad 2016-08-01 11:00
Mercedes-föraren Lewis Hamilton på banan i Hockenheim, Tyskland,.Foto: Jens Meyer
Bilcirkusen Formel 1 kan komma att få en ny ägare under de kommande veckorna.
Det uppger källor med insyn som säger att ett flertal intressenter, däribland Sky, Discovery och Liberty Global, står redo att köpa upp världens mest kända motorsporttävling i en affär som är potentiellt värd över åtta miljarder dollar.
Annons:
Det skriver Wall Street Journal på måndagen.
Formel 1 ägs sedan ett årtionde av Delta Topco i vilket private equity-bolaget CVC sitter på 35 procent av aktierna. CVC var majoritetsägare när man tog över 2006 men har sedan dess successivt minskat sitt ägande.
På senare år har riskkapitalbolaget flörtat med möjligheten om en försäljning av återstående aktier utan att lyckas träffa en överenskommelse.Skulle en affär komma till stånd denna gång är det inte klart hur stor andel av aktierna som skulle säljas, skriver Wall Street Journal.
FinWire
http://www.di.se/artiklar/2016/8/1/formel-1-nara-ny-agare/