SUMMER BREAK

 
1   Hamilton
2   Ricciardo
3   Verstappen
4   Rosberg
5   Vettel
6   Räikkönen
7   Hulkenberg
8   Button
9   Bottas
10 Perez
11 Gutierrez
12 Alonso
13 Grosjean
14 Sainz
15 Kvyat
16 Magnussen
17 Wehrlein
18 Ericsson
19 Palmer
20 Haryanto
 
Så, vad är det mest positiva man kan säga om Tysklands GP?   Utan tvekan att det tog slut, när man börjar "ta hand om däcken" efter bara några varv, då vet man vad som komma skall, absolut ingenting ur underhållnings synpunkt, Pirellis däck saboterar alla möjligheter för den typen av racing som F1 fans vill ta del av.   Det är märkligt hur svårt det är för de inblandade, att ta in det enkla budskapet från publiken angående vilken riktning F1 bör ta i däcksfrågan. F1 fansen är inte det minsta roade att följa dessa "tyre management" orgier, som omöjliggör all attack betonad racing redan efter några få varv, det är fullt möjligt att bygga däck som bevarar greppet längre än under några enstaka varv, och även tillåter förarana  köra mer aggressivt under sina omkörningsförsök, "farthållare aktiverat" racing av den här typen tar död på F1 intresset bland fansen snabbare än kvickt.
 
Den minst sagt kaotiska handhavandet av reglementet från FIAs  sida hjälper inte det heller i strävan att locka nya åskådare till F1 helger, parodier som den med radiotrafiken och  track limits, och den helt ologiska och slumpmässiga  tolkningen av reglerna hur förarna ska bete sig under inbromsningen skapar förvirring inte bara hos publiken, utan även hos förarna, eftersom samma regler tycks inte gälla för alla, utan förare som till exempel Verstappen och Hamilton tycks ha en egen gräddfil hos FIA som tillåter herrarna köra helt efter eget huvud ute på banan.
 
Verstappen gjorde om sin sidoförflyttning på bromszonen manöver från Ungern, den här gången mot Rosberg, och belönades från FIAs håll med ett fem sekunders tidsstraff för Rosberg som gav Verstappen den sista podium platsen.  I Ungern friades han av FIA med motiveringen att Max bara flyttade på sig under inbromsningen för att "positionera sig rätt" innan nästa kurva, Kimi skrattade åt FIAs fånerier och sade, att om det skulle ha varit någon annan förare, så skulle man har åkt på ett straff direkt.  FIAs agerande i frågan är under all kritik, de har skapat ett farligt prejudikat genom att legalisera Verstappens omogna F3 sicksackande under inbromsningen, och därmed även uppmuntrat hans arroganta och själviska beteende både på och utanför banan.
 
Det må vara så, att grabben har fått sin uppfostran av en far, som först misshandlade sin fru, och sedan sin egen far, och har därmed försetts med en något skruvad uppfattning om vad som är rätt, och vad som är fel här i livet, men ute på banan ska det gälla samma regler för Max som alla andra, hans arroganta ADHD körstil hör inte hemma i F1.
 
 
 
Det om Tysklands GP, FIA parodier och damp ungar, nu är det semesterdags för F1, vad gör man då, tar bilen till stranden....
 
 
...eller hundarna till havs?   Förarna är på sommarbete, fabriker sägs vara stängda, en sanning med modifikation eftersom ingen kontrollerar att så är fallet, samtidigt som underleverantörer och konsulter fortsätter att jobba för fullt, med andra ord, hela F1 verksamheten omfattas av regler som ingen bryr sig om ifall de kan hitta ett kryphål i reglerna.
 
Så här i halvvägs in i säsongen kan vara lämpligt att sätta betyg på stallen med enkla medel, vilka får tummen upp, vilka får tummen ner, och vilka får fingret.
Mercedes, RBR, McLaren,Force India, Renault och Manor får tummen upp för deras uppåtgående trend.
Ferrari, Williams och Toro Rosso får tummen ner för deras nergående  trend.

Sauber får fingret för att inte följa någon trend alls, utan nöjer sig med att bara trampa vatten för att hålla näsan över ytan.
 
BL i sin tur ger tummen upp för retro hojen som jag får låna av en polare, tummen ner för att en viss människa är så oändligt långt borta, och fingret för FIAs pajaserier och Pirellis däck som tillverkas av en blandning bestående av ägg och bananskal. Tummen upp blir det även för skurkar som kidnappade Bernies svärmor, dock blir det knappast några pengar för de stackars skurkarna, utan det blir nog snarast som så, att de blir tvungna att betala Bernie för att han ska gå med på att ta tillbaka sin kära svärmor.
 

Vad gör då människor i landet oändligt långt borta där det är sommar även då när det är vinter?  Vem vet, kanske tar de Mustangen ute på spinn och önskar att en med initialer BL kunde följa med.
 
Amen,..tummen upp för er mina kära läsare och må summer break vara med er.    
 
        
      
 
     

Kommentarer :

#1: Peter

Försvinner Tomten nu?

Formel 1 nära ny ägare
Uppdaterad 2016-08-01 11:07. Publicerad 2016-08-01 11:00

Mercedes-föraren Lewis Hamilton på banan i Hockenheim, Tyskland,.Foto: Jens Meyer
Bilcirkusen Formel 1 kan komma att få en ny ägare under de kommande veckorna.
Det uppger källor med insyn som säger att ett flertal intressenter, däribland Sky, Discovery och Liberty Global, står redo att köpa upp världens mest kända motorsporttävling i en affär som är potentiellt värd över åtta miljarder dollar.

Annons:
Det skriver Wall Street Journal på måndagen.

Formel 1 ägs sedan ett årtionde av Delta Topco i vilket private equity-bolaget CVC sitter på 35 procent av aktierna. CVC var majoritetsägare när man tog över 2006 men har sedan dess successivt minskat sitt ägande.

På senare år har riskkapitalbolaget flörtat med möjligheten om en försäljning av återstående aktier utan att lyckas träffa en överenskommelse.Skulle en affär komma till stånd denna gång är det inte klart hur stor andel av aktierna som skulle säljas, skriver Wall Street Journal.

FinWire
http://www.di.se/artiklar/2016/8/1/formel-1-nara-ny-agare/

Svar: Det är många företag som har nämnts som möjliga aspiranter att ta över F1 cirkusen, till och med Apple och Disney, dock är det mesta bara tomma rykten när Bernie försöker trissa upp priset, vi får väl hoppas på att den nya ägaren blir en någorlunda lämplig kandidat att ta hand om motorsportens kungaklass, simpla pengasamlare som enbart styrs av vinstintresset finns det redan för många av i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Underbar läsning! Håller med dig i allt du skriver. Min tumme ner går till Ferrari tyvärr som jag trodde skulle vara betydligt närmare Mercedes efter halva säsongen. Fingret ger jag Verstappen som snart är ovän med allt och alla. Killen är 18 och kommer troligtvis vara världsmästare någon gång i framtiden men just nu skulle dotterns förskola kanske passa killen bättre. Där får de iallafall lära sig lite diciplin. Och tummen upp till dig Brandon som vecka efter vecka kommer med intressanta och lärorika uppdateringar på din blogg. Tack för första delen av säsongen. Ser redan fram emot resten!

Svar: Några av stallen har redan gett upp årets säsong, eftersom det inte går att rubba Merca på ren speed ute på banan, Ferrari är en av dem som redan satsar mest på 2017-2018.Verstappen har uppfostrats av en idiot och beter sig därefter, men sådant straffar sig förr eller senare när någon skickar honom i räcket. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Just nu ser det väl ut som att Ferrari ser ut att ha svårt att komma ikapp RBR under andra halvan av säsongen.
Men vilken kass racetaktik nästan som vanligt av Ferrari, fast förmodligen medveten. Kimi hade utan tvekan kunnat göra en tvåstoppare med softdäcken, därmed hade han hamnat framför Vettel som gjorde en "aggressiv" trestoppare utan att ha farten. För att Kimi inte skulle komma före Vettet i Tysklandsracet som använde sig Ferrari av en följa John strategi men absolut inte den bästa för båda. Jävligt tråkigt när placeringarna är uppgjorda i förväg, Ferrari passade också på att göra ett depåstopp som tog 5,5 sek för Kimi så att Vettel fick en extra liten lucka....
Näe som Ferrari agerar så tror jag att utan tvekan får pisk av Mercedes och RBR 2017....

Svar: Ferrari har mer eller mindre redan gett upp årets säsong, och satsar på 2017-2018 istället, ett litet team jobbar med årets bil, ett med nästa års bil, och det tredje med 2017-2018 års motorer.Det hade varit pinsamt för Vettel att få stryk av Kimi på sin hemmabana, så Ferrari hade vänliga veckan för Vettels räkning, på Spa blir det andra bullar, där kommer inte Vettel att hänga med.
Brandon Lee

skriven
#4:

Tänkte precis på samma sak i början av racet. Full attack i ett och ett halvt varv sen vilket var spännande och kul att se. Sen slog alla av och gick in i däckspararmode.....
Såg det andra Gp2 loppet. Samma däck men kortare distans vilket innebar att dom kunde puscha på med många fighter som resultat.
Det borde bli bättre racing med däck som håller bättre så att förarna törs ligga på utan att däcken tar slut eftermiddag bara nått eller några varv.
Håller med dej om dina tummen upp/ner och fingret.
Vill lägga till dej och denna blogg i kategorin tummen upp!!




Svar: Det blir trist racing om däckshanteringen anses vara det viktigaste ingrediensen i F1, jag tycker att det är jävligt konstigt att beslutsfattarna i F1 inte begriper hur illa fansen tycker om däcksparar racing, där 90% av racet består av "farthållare" krypkörning.
Brandon Lee

skriven
#5: 1014johansson

Tänker precis Lika som Toni, kimi såg ut att vara klart starkare än vettel på fp3 o kval, men det gick ju inte för sig i vettels hemma race. Två gånger sinkar teamet kimi i depån och efter varje gång närma han sig vettel sakta men säkert på egen hand. Man börja ju undra om det är så att kimi inte får vara före vettel.

Svar: Det skulle ha varit pinsamt för Vettel att få stryk av Kimi, Vettel bor ju i närheten av Hockenheim, där av Ferraris givmildhet.
Brandon Lee

skriven
#6: OK

Delar din uppfattning om stallens utveckling/prestation. Även om det var relativt väntat att Merca skulle vara i särklass trodde jag att framför allt Ferrari skulle utmana ordentligt men inte hela vägen i år. Nu har Ferrari istället gått bakåt från början av säsongen, vilket gör att andraplatsen i mästerskapet är mer intressant. Tyvärr (enlig mig) ser det ju ut som att RBR har ett övertag med sin uppåtgående trend. Mer oroande är turbulensen i Ferrari inför byggandet av 2017 års bil - hoppas verkligen de andra teamen kan utmana Merca ordentligt då.

Svar: Att Ferrari har stått still eller till och med gått bakåt beror på Allisons frånvaro, han var borta mer än en månad efter sin frus död, och har inte jobbat mer än 2-3 dagar i veckan efter det han kom tillbaks, sådant märks direkt i utvecklingsarbetet, dock är 2017 års bil färdigbyggt och redo för att börja testas med.
Brandon Lee

skriven
#7: Janne

Håller med om allt, hade Kimi fått supersoft sista stinten hade Seb fått problem. Och det vill ju inte Ferrari.
En sak har irriterat mig gällande Kimi, han är så rädd om däcken så han gnuggar inte upp tempen innan start,
eller vid säkerhetsbil. Han värmer däckena minst av alla.
Nu var han av linjen lika snabbt som seb men fick inte upp farten lika snabbt. Vid omstarter är det lika , det tar ett par kurvor innan han får rätt fäste.
Jag håller verkligen på Kimi men detta har jag retat mig på. Ha de bra.

Svar: Det har mer med körstil och däcktrycket att göra än däckstemperatur, Kimi brukar känna efter var gränsen går för greppnivån utan att för den skull gnugga däcken i onödan, den som spar han har i slutet av stinten.
Brandon Lee

skriven
#8: Johan

Pajjas domare i f1 man blir bara trött undrar om dom suttit i en tävlingsbil överhuvudtaget.

Svar: Nej, det har de inte gjort, domarkåren består av pappervändare från olika bilsport förbund världen över.
Brandon Lee

skriven
#9: KILROY

Shomsky har varit i farten igen hos Anna : D

" Ferrari! Ferrari! Ferrari! vart försvann folk som brukade spekulera önska som sanningen här? att folk försätta tro på sånt trotts verkligheten är förvånande. "

" speculating a wish, "Ferrari har en bra bil i år som testerna vissa, Kimi och Vettel har samma kör stil och med Alisson i teamet det komma gå jätte bra, Alisson vet hur man gör en bra bil till Kimi, Push-rod passa bla bla bättre än Pull-rod........." det kallas "spekulera önska" ny Shomsky ord ska kontakta Fredrik Lindström om det :-) " WTF ? : D

Svar: Den snubben skriver jävligt konstiga kommentarer som få eller ingen begriper sig på, kanske tuggar han kat lite väl ofta;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Anonym

Hej

skriven

Kommentera inlägget här :