TWISTS AND TURNS OF SINGAPORE

 
 
Från Baku till Singapore, från Kaspiska havet till Sydkinesiska havet, från en stadsbana till en annan, dock är Singapore en mer tradtionell stadsbana än Baku, det vill säga, en mycket långsammare bana med många långsamma kurvor, en bana där ett lyckat kval betyder allt eftersom det i stort sett är omöjligt att köra om i Singapore. Till i år har man asfalterat om delar av banan, så greppnivån varierar på sina ställen, man har också lagt till ytterligare en DRS zon, nu är de fyra stycken, men det lär hjälpa föga angående omkörningsstatistik, Singapore är en typisk DRS tåg bana. Av de hittils 15 körda race har 9 vunnits från pole, det är bara ett ingripande från en SC som kan ställa till det för pole innehavaren, eller ett misslyckat start. Ett stopp är det vanliga utan SC inblandning, man startar med mediums och byter sedan till hårda, dock har det hänt att man chansar och startar med mjuka istället. Belastningen av däcken är låg förutom värmerelaterad sådant, dock inte på slitytan utan i själva stommen, hur högt temperaturen blir beror på downforce, set up och greppnivån bil för bil. Man kör med max downforce, traction är förarens bästa vän liksom bromsar som inte överhettar, och som på alla stadsbanor är murar nära och marginalerna obefintliga, gör man ett misstag är racet över. 
 
Singapore är lika med höga temperaturer dygnet runt och hög luftfuktighet, regn-åskskurar hör till, så även i år, regnskurar på fredag-lördag, åska på söndag, en väderlek som suger musten ur förarna och tvingar PU att bekänna färg, så här långt inne i säsongen är det många PU som har gått alltför många mil. Pirelli har valt samma gummiblandningar som senast i Baku, mjuka brukar man endast använda under kvalet eller i händelse av SC om det är inte kvar för många varv, Singapore är en tuff utmaning för nykomlingar som inte alltför sällan hamnar i muren vid någon tidpunkt under racehelgen. 
 
Ferrari får gälla som en förhandsfavorit i Singapore, de har den bästa bilen genom långsamma kurvor och en snabb kvalspecialist i Leclerc, huruvida McLaren duon mäktar med att svara på den utmaningen återstår att se. Om Leclerc tar pole och gör en bra start  lär Norris-Piastri inte få allför många chanser att ta sig förbi, Singapore är en perfekt bana för att "backa in" i motståndaren, och därmed blockera alla omkörningsförsök. Varken RBR eller Mercedes har kapacitet att blanda sig i kampen om podiums om inget oförmodat inträffar, RBR har aldrig varit bra i Singapore, och årets Mercedes har en bit kvar till toppformen. 
 
Det om Singapore, i samband med racet i Baku lyftes det upp på sina håll McLarens trixande med bakvingen som inte är regelvidrig i ordets bemärkelse,  men strider mot "sportens anda", jag skulle kalla anordningen för en "anti DRS", alltså en anordning som sätter motståndarens DRS delvis ur funktion. RBR hade sin "trippel DRS", men den användes för att passera, inte för att sätta ur spel motståndarens DRS, så på så sätt är Mackens påhitt mer utanför ramen av det sportsliga. Det som är märkligt med det hela är faktum att FIA har under hela säsongen pratat om att begränsa möjligheten för att utnyttja flexaero, Mackens bil flexar som en höstlöv i stormen precis överallt, jag får lite Mercedes vibbar av det hela, FIA tittar genom fingrarna för att få till ett byte av herren på täppan, ni minns väl Mercans trixande med styrning och deras privata däcktester. Nu är det ju inte omöjligt att FIA täpper till Mackens extra "draghål" vid en senare tidpunkt, men som sagt var, för mig luktar det hela om att möblera om rangordningen från FIAs sida för utöka publikintresset och utöka inkomsterna, en alltför lång tidsperiod med ett stall som dominerar sänker publikintresset och därmed även inkomsterna.
 
Dagens grid girls vandrar längs motorsportens svartvita catwalk, vem tror ni kommer korsa den som vinnare på söndag?
 
Amen,..må FIAs "matchfixning" vara med er.         
 
           
 
  
 
    
 

Kommentarer :

#1: Dennis

På tal om att fokus är på att utöka inkomsterna, ibland funderar jag på om F1 verkligen är en sport först och främst. Kanske är lite naivt men hade varit trevligt ibland om F1:s integritet kom före kapitalistiska intressen..

Men vad vet jag, fotboll kanske kommer med sin variant på DRS snart. Har du bollen i motståndarens straffområde i mer än X minuter och ligger under så får du automatiskt en straff. Fler mål genererar fler tittare vilket genererar mer intäkter!

skriven

Kommentera inlägget här :