RATTLESNAKE BITE

 Zandvoort nästa, dags för Verstappen att vara reptilsnabb och bita ifrån sig eller dansa som en fjäril och sticka som ett bi? Med tanke på bandesignen är nog det sistnämnda alternativet att föredra eftersom långa raksträckor lyser med sin frånvaro, Zandvoort är mer optimal balans genom kurvpartier än hög toppfart. Med det sagt så går det ändå hyggligt snabbt genom dem bankade kurvor 3 och 14, den förstnämnda har en bankning på 19 grader, den sistnämnda 18 grader, mer än självaste Indy.  Fyra vänsterkurvor och 12 högerkurvor kräver sin tribut i form av belastning på däcken, Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningar till Zandvoort, hur många varv däcken håller beror på bantemperaturen, Tsunoda klarade av hela 50 varv med mjuka däck ifjol. Man brukar starta racet just med mjuka, ett stopp räcker om det blir ett torrt race, väderprognoser just nu siar om målnigt och regn under kval och ett torrt race på söndag, men i och med att banan ligger vid havet kan vädret slå om väldigt snabbt, så det återstår att se hur det artar sig. Blir det en relativt hög bantemperatur på söndag så finns risken att däcken överhettar efter bara några varv, blåser det så hamnar det sand på banan som försämrar greppnivån, och om de nuvarande väderprognoserna visar sig stämma, så ställer det till för samtliga angående inställningar, ska man vara snabb under kvalet eller under racet på en bana där det är svårt att ta sig förbi.
 
RBR har blivit långsammare genom snabba kurvor i samband med att de har försökt hitta bättre balans genom långsamma kurvor och när man kör över kerbsen, "F1 experter" påstår att RBRs nuvarande problem genom långsamma kurvor och över kerbsen beror på att FIA i smyg har begärt att RBR slutar med trixandet med bakbromsar som hjälper till att rotera bilen genom långsamma kurvor. Jag vill påpeka att FIAs direktiv kom i slutet av Juli, det vill säga långt efter det RBRs problem med långsamma kurvor började, RBRs problem är aerorelaterade, inte mekaniska, bristen på aerobalans leder till brist på traction. Tricket med bromsar där det ena bakhjulet bromsas medan den andra rullar fritt är inget nytt, McLaren hade sånt system för länge sen med dubbla bromspedaler, under åren följde mer avancerade system som var svårare att upptäcka för FIA. Samtliga stall har försökt trixa med bakbromsar och gör det även idag, deras påhitt är lagliga tills FIA säger ifrån, något av kännetecken för F1, det är i gråzonen man hittar tiondelar, följer man strikt regelboken så hamnar man på efterkälken.
 
Om man hos RBR har gett Newey chansen att rätta till det ovannämnda problemet så bör Verstappen ha en hygglig chans att vinna på hemmaplan, men i och med deras problem med bilen så lär inte marginaler bli stora, den dynamiska trion McLaren-Mercedes-Ferrari kommer att göra allt och lite till att knäcka RBR, men jag sätter en slant på Max som vinnare, Norris som tvåa och Leclerc som trea.
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information, vore kul med kval på en blöt bana och race på en torr, sånt bäddar för överraskningar bland poängplockarna. 
 
Dagens grid girls är utrustade med paraplyer om det visar sig bli nödvändigt ur väderaspekt, jag behöver ingen, jag är vattenavvisande som en britt som vägrar ha is i whiskyglaset.
 
Amen,.må sommarens sista suck vara med er.   
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Nu tror jag att Redbulls innovativa lösning med bromsarna upptäcktes för flera månader sedan men förtydligande av reglerna görs nu. Inget nytt under solen, som bekant så blev Ferrari väldigt mycket långsammare för ett par år sedan, trixade med bränsleflödet. Mclaren (Newey) låg väl bakom de dubbla bromspedalerna? Benneton 94 med antispinnsystem som inte kontrollerades av hjulen utan fartvinden och Gmätare. Det ligger i F1:s DNA att fuska utan att bli påkommen, all motorsport, nä all sport:).
Tror tyvärr att Adrian inte längre får jobba aktivt i teamet utan möjligen rådgivande.

Svar: Som sagt var, det är inte bara RBR som pysslar med sånt här, FIA brukar slå ner på ett stall för att skicka en varning till samtliga att plocka bort det. RBRs största problem är att deras uppdateringar inte fungerar nu när Newey inte är med, han leker med sin hypercar, stallen brukar skicka data om sina tilltänkta nymodigheter till FIA för att ta reda på om det finns en rimlig chans att de blir godkända.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter F

Tack för att du delar dina tankar och ditt kunnande till oss som inte är tillräckligt bevandrade i F1´s teknik- och mekanikdjungel.

Merca hade väl sitt egna däcksvärmarsystem för några år sen, med ställbar cambervinkel vid formationsvarv (aktiverades av ställbar ratt?) om jag kommer ihåg rätt.
Det systemet blev ju godkänt av FIA ena säsongen för att bli förbjudet till säsongen efter.

Du kanske minns detta tydligare och kan fylla på mitt dåliga minne?

Det är ju som du skriver, i gråzonerna ligger hemligheterna till en mästarbil.

Tack för att du håller liv i den ENDA riktiga F1-bloggen på svenska.

skriven

Kommentera inlägget här :