MCLAREN MOUSETRAP

 
Leclerc gjorde det igen, kastade bort en seger med ett försvarsmisstag, in i första kurvan bör man ligga på insidan, inte öppna dörren för en "varsågod passera" artighet. Det egentliga misstaget gjorde man dock med inställningar när man inte optimerade för hårda däck, märkligt val med tanke på att man började racet med medium från pole, men hos Ferrari gör fattar man ofta märkliga taktiska beslut. Nu är det inte enbart misstaget med set up som blev den avgörande faktorn, utan även det att Leclerc fegade ur när han hade chansen att återta ledningen, att ligga under sekunden bakom varv efter varv sliter däck liksom en set up optimerat för medium när man kör med hårda. 
 
När två rutinerade F1 rävar i form av Sainz och Perez klantade till det i helt onödan under sista varvet ,så tackade Russel och tog emot, det fanns gott om plats på bredden, men Sainz och Perez envisades med att vara på samma plats samtidigt, sammanstötningen kan väl beskrivas som en raceincident som slutade med tårar. 
 
Norris tog in några poäng på Verstappen, McLaren tog ledningen i konstruktörsmästerskapet, och båda nykomlingar tog poäng efter en mogen insats, Colapinto som åtta och Bearman som tia, något att ta efter för Perez och Sainz. 
 
Efter kvalet och racet dök åter igen upp det sedvanliga tugget om "asymmetriska bromsar" på sina håll, jag har lite svårt att begripa varför dessa "soffaexperter" orkar tjata om ett journalist påhitt helt utan verklighetsförankring. Nu är det tydligen enbart Verstappen som har haft tillgång till dessa fantastiska "asymmetriska bromsar", nu när de är borta enligt "soffaexperter" så har RBR blivit långsam genom kurvor. Vilka fantastiska slutsatser dessa "soffaexperter" drar om bilar som blir långsamma genom kurvor på grund av bromsar, häpnadsväckande expertis, de borde söka jobb hos RBR och berätta vad de borde göra för att få fart på bilen genom kurvor. Hos RBR har klåparna försökt rätta till problemet genom kurvor genom att modifiera golvet och diffusern, rideheight ökar ju genom långsamma kurvor som leder till att luften under golvet läcker ut när man inte kan stänga in den när den expanderar och man tappar downforce=dålig grepp genom kurvor. Mer downforce kan man skapa genom att öka hastigheten i luftflödet genom Venturi tunnlarna och ut genom diffusern, men ökningen av downforce leder till en lägre rideheight som i sin tur leder till porpoising som instabiliserar luftflödet under golvet=RBR idag, med andra ord, RBRs problem genom kurvor är till 100% aerobalans relaterade och har absolut ingenting att göra med "asymmetriska bromsar". Om man lyssnade Verstappens radiotrafik idag så klagade han just över en hoppande bakvagn och för mycket överstyrt, ett problem som dyker upp när den expanderande luftflödet under golvet blir instabil och skapar balansproblem som i sin tur även leder till förlust av traction. Mannen som skulle kunna lösa problemet är numera friställt som ni redan vet, så den gode Adrian har roat sig med att kritisra Sky gänget för en överdriven nationalism under F1 racehelger. Jag kan bara hålla med, brittiska journalisters  självgodhet känner inga gränser mellan varven när de heligförklarar sina landsmän ute på banan, att några andra som till exempel Vettel och Verstappen har råkat vinna några titlar nonchaleras fullständigt som orättfärdigheter, den moraliska vinnaren var givetvis en britt som blev bestulen en tittel genom ren fusk. 
 
Dagens grid girls har inga problem med porpoising tack vare ett välfungerande aeropaket och asymmetriska klädesplagg.
 
Amen,..må asymmetriska funderingar vara med er.       
        
 
   
 
      
 
   
 

Kommentarer :

#1: Trainer

Jag kan inte bedöma om det är "bromsar",aero eller DVF (det vete fan) men bra mycket roligare racing nu när Verstappen kan inte efter normal pole kan bara segla ifrån 0.4 sec per varv
Din tanke och penna fortfarande lika vass som förut inga svackor där
Håll stilen detta älskar vi i Dalarna

Svar: Svammel om bromsar är bara svammel, det som hände var att samtliga stall frågade FIA om det var ok att fortsätta använda "asymmetriska bromsar" till slutet av 2024, FIA sa nej, och inget mer med det, alla trixade med dem, inte bara RBR, ingen förlorade mycket när de försvann, RBRs problem är aerorelaterade.
Brandon Lee

skriven
#2: eric

Du hade helt rätt i din analys, förutom att Ferrari/Leclerc skulle klanta till det då. Vad hände med Leclerc 6.5s lucka egentligen?

Jag tycker även McLaren chansar lite väl mycket, det var ju med nöd och näppe Piastri klarade Perez vid depåstoppet, dom tycks inte ha lärt sig något från kvalet.

Singapore nästa, hur dåligt tror du Redbullen kommer fungera där? Ferrari lär väl vara starka där också?

Svar: Tja, Ferrari hade optimerat sin set up för medium, när Leclerc kom ut med hårda hade han svårt att få upp däcktemperaturen inom fönstret, där försvann luckan. RBR har problem med kantstenar genom långsamma kurvor, saknar grepp, Ferrari har sin styrka genom långsamma kurvor, kan mycket väl bli Leclerc på pole igen.
Brandon Lee

skriven
#3: Staffan

Vet du något om McLarens flexande bakvinge är den godkänd eller en ny gråzon?

Svar: Jag ska skriva om det i nästa inlägg.
Brandon Lee

skriven
#4: Genc

Håller med angående om Lando och Leclerc, och det är de är duktiga chaffisar. Men! Saknar att säga speciellt för Landos del just att säga ifrån teamet att det du planerar ”Fel” när det gäller depåstoppen och strategin att komma ut ur garaget. Alltså jobba hårdare, men även pusha hårdare så att de kan leverera bättre, typ under press t ex. Så jag håller med! De verkar inte hålla måttet till att bli lika bra som Hamilton, Alonso, Verstappen eller Bottas. Tyvärr! Önska att det var annorlunda men, det är som det du säger helt enkelt.

skriven

Kommentera inlägget här :