UNSAFE RELEASE

 
 
Leclerc gjorde det igen, tog pole i Baku, nu gäller det bara att förvalta chansen och ta första segern, något som är lättare sagt än gjort med tanke på Leclercs alla armco tester på stadsbanan under åren. Ferrari hade inte de snabbaste varvtiderna under race simulationer, men har man däckslitaget under kontrol, så kan det räcka ända fram till målflaggan om man är snabba nog på den 2 kilometer långa start-målrakan. Piastri klämde sig mellan Ferrari duon, och Perez slog Verstappen för första gången i år och startar racet från fjärde rutan bredvid Sainz. Russel var snabbast hos Mercedes med sin femte ruta, bredvid honom i ruta sex står Verstappen vars RBR inte riktig klarar av att få upp däcktemperaturen inom fönstret, ett fönster som just i fallet RBR är extremt smal, något som gör bilen svårkörd, en vanlig företeelse i Newey ritade bilar. Har man en förare som kan hantera problemet är bilen riktigt snabb, nu när aerobalansen inte riktigt vill infinna sig har även Max problem med årets bil, det är bara Newey som skulle vara kapabel att lösa problemet, men i och med hans presentation som ny teknisk chef hos AM har han blivit utfryst från all F1 reletarat hos RBR. Hamilton fick stryk av Russel med halvsekunden och fick nöja sig med ruta sju, bredvid honom i ruta åtta står en annan veteran i form av Alonso som tvålade till sin stallkompis med en hel sekund. Från ruta nio startar kvalets utropstecken Colapinto som i sitt andra kval slog sin mer meriterade stallkompis Albon, inte illa pinkat av en förare som saknar helt stora meriter från matarserier, enda titeln kom från spanska F4 serien, i F Regional blev han sexa och i F3 fyra, i F2 har han i år haft tre podiums, en vinst och två andra platser. I och med Colapintos framgångar väcks frågan hur bra Albon är egentligen, han hade det lätt med Jänkaren, argentinaren tycks bli mycket hårdare nöt att knäcka. Jag har alltid tyckt att Albon har varit överskattad, Williams har en bil som är snabb på vissa typer av banor, brist på downforce minskar drag, något som man kan dra nytta av på viss typ av banor.
 
Även den andra nykomlingen i form av Bearman slog sin mer meriterade stallkompisen Hulkenberg som anses vara snabb över ett varv, Tsunoda kvalade ut Ricciardo och Gasly Ocon som klantade till det själv när han kysste muren lite väl passionerat. Kvalets stora förlorare blev Norris med sin sjuttonde ruta, han gjorde bara ett försök och föll offer för en gulflagg, dumt av Macken att han inte skickades ut tidigare att sätta ett "säkerhetsvarv", där rök nog Landos chans att ge Verstappen en match om titeln. Bottas slog Zhou i vanlig ordning och sista platsen gick till Ocon som klantade till det själv som sagt var.
 
 
På bilden här ovan hittar man den största klantskallen för dagen, nämligen mannen som håller i den knallgula kylfläktkåpan med kolsyreis som ska tas bort innan man skickar ut bilen på banan. Nu gjorde han inte det, Albon stannade vid utfarten från depån och slet bort den själv, det lär innebära ett straff för "unsafe release" med nedflyttning på startgridden.
 
Det om kvalet, ibland blir man fundersam över vissa förare, några presterar på topp i matarserier men floppar i F1 som Scumacher Jr, andra gör inte mycket väsen av sig i matarserier men lyckas i F1 som Colapinto även om det hittills bara handlar om två racehelger. Jag kikade lite siffror på några unga förare av Nordisk intresse och fick fram följande siffror.
 
Beganovic  135 race  10 vinster  8 poles  14 snabbaste varv  48 podiums mellan 20-24.
Lindblad      84 race   15 vinster  8 poles    9 snabbaste varv  25 podiums mellan 22-24.
Taponen      78 race   14 vinster 11 poles  11 snabbaste varv  31 podiums mellan 23-24.
 
Samtliga har kört för Prema, Taponen dock bara under sitt första år, i år kör han för R-ace GP, Tuukka har kört F4 och FR, Dino F4, FR och F3, Arvid F4 och F3. Så, vilka slutsatser om nu några överhuvudtaget kan man dra av ovanstående siffror angående deras chanser att hamna i F1 och väl där bli framgångsrika? Tja, några tycker att Piastri är riktig duktig, han tog ju både F3 och F2 titeln i första försöket. Det som många inte vet att Sargeant som fick sparken av Williams hamnade på tredje plats i F3 samma år när Piastri vann, Piastri hade 164 poäng, Sargeant 160 poäng, Piastri lyckades i F1, Sargeant misslyckades. När Piastri vann titeln i F2 hade han sex segrar, killen som kom trea hette Zhou som tog fyra segrar, Piastri har lyckats rätt så bra i F1, Zhou mindre bra. Samma år som Piastri vann i F3 kom Pourchaire tvåa med 161 poäng, och vann senare F2 titeln, han har inte fått chansen i F1 men däremot Doohan som hamnade på en tjugosjätte plats i F3 med noll poäng när Piastri vann före Pourchaire.  Årets F3 mästare Fornaroli har kört 118 race, vunnit två, i F3 inga alls, nästa säsong kör han F2 hos Invicta där Bortoleto har chansen att ta titeln i år. Så, vad är det som avgör huruvida man kommer att lyckas i F1 om man får chansen? I första hand ska man hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt med starka sponsorer med sig, i andra hand ska man förfoga över ett starkt psyke och i tredje hand ska man slå sin stallkompis, mer eller mindre snabba är alla som hamnar i F1, men det är bara ett fåtal som har det lilla extra som gör skillnaden, vinnarskallen. 
 
 
Dagens grid girls är redo för att ta hand om syndare för "unsafe release",.någon av er som vill bli omhändertagen?
 
Amen,.må dagens polisstyrka vara med er.   
 
      
 
    
 
      
 
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Han chokade! När det verkligen gällde visade Norris sin sämsta sida. Det verkar som att du har rätt Brandon Lando är inte redo att bli mästare. Fråga: kan dagens juniorer ha så svårt att ta steget upp och lyckas på grund utav att de helt enkelt inte lärt sig att köra en "besvärlig" bil? Alltså när de kommer fram i de mindre serierna har de oftast de bästa bilarna men in i F1 sätts de oftast först i de mindre teamen med bilar som har stora problem och som verkligen måste "köras" för att fungera. Se till exempel Bräck som vägrade köra en skrothög och gick istället till Renault Clio Cup där han återigen fick tillgång till ett bra team och via vinst kunde gå till ett bättre team i Indy och därifrån fortsätta vinna. Om vi tar en valfri medelmåtta i F1 och sätter denna person i en annan serie i ett bra team och sedan tillbaka till F1 I tex McLaren skulle den personen isåfall kunna gå hela vägen? Ja kanske är jag ute och cyklar men det känns som att den gamla skolan som först lärde sig att köra bil ute i en stubbåker och på så sätt kunde känna minsta vibration när den sedan fick chansen kunde köra sig upp genom klassen innan den fick chansen vilket då jag känner är en omöjlighet i dag.

Svar: Lando är lite labil mellan varven, tycks ha problem med att hantera pressen. Apropå juniorer, det beror på vilken bil man landar i, en del är svårkörda som tex RBR, andra med mindre avancerad aero lättare men samtidigt långsammare, även bankaraktären påverkar prestationen, en del banor är enkla att lära sig, andra inte. Jag har skrivit tidigare att i F1 är det bilen som gör föraren, inte tvärtom, Verstappen skulle vinna i en McLaren, Norris skulle inte göra det i RBR som den är just nu, men i dålig material syns det mer tydligt vilken nivå föraren har, en toppförare får ut mer ur dålig material än en medelmåtta, i bra material syns inte nivåskillnaden lika tydligt, bra material döljer eventuella svagheter hos en medelmåttig förare.
Brandon Lee

skriven
#2: Mats

"någon av er som vill bli omhändertagen?"
Kan jag få kontaktuppgifterna tack 😂

Svar: Det skulle du gilla,.;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :