AFTER RAIN COMES SUNSHINE

 
 
Rainman Verstappen slog Leclerc med sex tiondelar, men det är Leclerc som startar morgondagens race från pole, Verstappen från ruta elva, huruvida den sistnämnda kommer kunna blanda sig i kampen om podiums återstår att se. Bredvid Leclerc i första ledet startar Perez som tog sig vidare från kval två med tre tusendelars marginal före Albon, tre tusendelar som kan rädda hans karriär tills vidare om han lyckas i racet. Hamilton kvalade ut Russel och startar racet från tredje rutan, bredvid sig har han Norris som slog Piastri som startar från tredje ledet tillsammans med Russel. Sainz var snabbare än Leclerc både i kval ett och kval två, men i kval tre hittade han inte farten och fick stryk av Leclerc med sju tiondelar, ruta åtta är han knappast nöjd med. Alonsos rutin räckte till att ta honom till kval tre och väl där till nionde rutan, sist i kval tre hamnade Ocon som slog teamkompisen Gasly.
 
Albon missade som sagt var kval tre med tre tusendelar och startar racet från elfte rutan, Gasly i ruta tolv lär inte vara glad över att bli slagen av Ocon, Ricciardo slog Bottas med en tiondel och startar racet från sjunde ledet bredvid Valtteri. Stroll som hade en närkontakt med muren tidigare blev slagen av Alonso med 0,5 sekunder hamnade i ruta femton, Hulkenberg slog Magnussen, Tsunoda som kommer att starta racet från sista rutan fick artonde tid, Sargeant fick stryk av Albon med hela 1,5 sekunder och Zhou av Bottas ännu mer, 2,2 sekunder är en evighet.
 
Rainman satte idag alla på plats med besked på en blöt bana i en bil med bakvinge stor som ett fotbollsplan, racet imorgon kommer handla om något helt annat på en torr, betydligt varmare bana, nämligen däckshantering, vem har bilen och föraren som tar hand om däcken bäst. Leclerc startar från pole men har inte bil bra nog att vinna med, Perez vill vinna men lär inte göra det, Hamilton är sugen på podium nummer 201, Norris vill ha en revansch för den snöpliga andra platsen i Ungern, Piastri vill bevisa att förstaplatsen i Ungern var ingen tillfällighet, torpeden Russel kommer tjurrusa in i första kurvan med Sainz hack i häl, resten av gänget är statister. Ingen vågade köra kvalet med utpräglade regninställningar med tanke på morgondagens race på en torr bana, men hur man har ställt in bilen varierar, vissa kommer vara snabba på banans första och tredje del, andra som till exempel Verfstappen idag på den tekniska andra delen, får man ett tillräckligt försprång på den andra delen kan man försöka hålla undan med hjälp av DRS på den första och så vidare. 
 
Det om kvalet, Renault har gjort gällande att de slutar leverera motorer till F1 som bör vara lika med att Alpine är till salu , och att det jobbet kommer skötas av den gamla skojaren " skulle du köpa en begagnad bil av den här mannen", Flavio Briatore, Andretti lär vara sugen och lär kunna fixa fram finansiella muskler stora nog att genomföra köpet. Hos HAAS har stalledningen drabbats av en kortslutning, att anlita Ocons tjänster är att tigga om problem, och Sainz fiskar efter en toppsits men lär inte få någon, han är en duktig förare men inte av världmästarmaterial. Hos Sauber-Audi har den icke dynamiska duon Seidl-Hoffman fått flytta på sig till förmån för Binotto, ett bra beslut av Audi, Seidl och Hoffman är två klåpare som inte har gjort något annat är bråkat med varandra och anställt ett antal fördettingar som andra stall har dumpat, mycket svågerpolitik, Audi borde kicka även medelmåttan James Key som har aldrig åstadkommit något bra. 
 
Nog om F1, i F3 lyckades Beganovic vinna sprintracet tack vare den omvända startordningen, tolfte platsen från kvalet till huvudracet förvandlades till pole i sprintracet, bra jobbat av honom men jag tycker att den omvända startordningen suger, jag begriper inte vitsen med att ett misslyckat kval belönas med en pole till sprintracet. Jag försökte även följa F2 sprinten, men struntade det till slut eftersom några regndroppar var lika med en rödflagg, vad är vitsen med att ta med sig regndäck om man rödflaggar så fort det regnar. 
 
Dagens grid girl har den obligatoriska utrustningen för Spa, paraplyn, men hoppas och tror att den inte behövs imorgon. 
 
Amen,.må paraplyn vara utan er.         
 
   
  
   
 
   
 
     

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Mycket märkligt att den som imponerande minst står i Pole Position i morgon. Apropå klåpare. Har hört rykten om att Audi räknat fel på 1 miljard euro och med det hamnat i djup kris redan innan de officiellt har startat ett race? Stämmer detta Brandon?

Svar: Det ryktas om att Audi inte riktig har haft koll på kostnader, men de har ju en djup plånbok så de borde fixa F1 intåget. Binotto är en bra värvning, duktig ingenjör, dock har jag lite svårt att tro på Audi som ett framtida toppstall, det luktar Toyota magplask på lång väg när man sparkar folk redan innan man har kommit igång. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :