Till vänster mannen som skapade RBRs framgångssaga, Adrian Newey, i mitten mannen som tog äran av det, Christian Horner, och till höger mannen som skulle se till att framgångssagan skulle fortsätta, Pierre Waché. Nu är Newey på väg att lämna RBR, Horner har vaknat till en ny verklighet, och Waché har redan tvingats erkänna att uppdateringar som har tagits fram under hans ledarskap inte fungerar som väntat. Så, varför gör de inte det? Enkelt, Waché litade på data från vindtunnel och simulator, data som inte alls har fungerat ute på banan, Newey har förmågan att "se" aero och förmågan att förvandla det till ett fungerande designkoncept, Wachés aeroblindhet kommer bli RBRs svanesång. Nästa för Newey lär bli Aston Martin, han har ju sedan tidigare erfarenhet av att jobba med AM i samband deras super-hyper bil projekt, AM är ett naturlig val för Newey, och då inte minst med tanke på deras nya, supermoderna faciliteter och deras finansiella muskler. AMs svaga punkt är deras förarbesättning, visst har Alonso rutin och erfarenhet så att det räcker, men någon bra testförare är han inte,och Stroll i sin tur är bara ballast i alla avseenden, AM får nog anlita några duktiga testförare som kan förse Newey med vettig feedback.
Mannen till höger är Oliver Oakes, ägaren till Hitech GP, i alla fall på pappret, och nu även stallchef för Alpine, mannen till vänster känner ni nog redan, Flavio Briatore, Alpines nya rådgivare och den värsta skojaren i F1 genom tiderna. Så, vad är det för soppa den här dynamiska duon kokar ihop hos Alpine? Jo, Hitech GP lämnade in sin ansökan till F1 samtidigt som Andretti, den sistnämnda fick grönt ljus av FIA, den förstnämnda fick kalla handen på grund av att deras finansiella kapacitet inte ansågs tillräcklig för att fungera som en garanti för en seriös satsning. Mannen med plånboken var Vladimir Kim, en miljardör från Kazakstan...
...men även Mazepin och hans Urakali Capital S.A.R.L finns med i spelet som luktar illa, Oakes med sina skumma finansiärer och Briatore som rådgivare lär ha som ett mål att köpa Alpine och på så sätt komma in i F1, frågan är om Renault-Alpine med franska staten som huvudägare kommer att acceptera Oakes och Hitech GP som en seriös spekulant. Oakes har gjort allt för att dölja vilka som ligger bakom uppköpet, men för mig ser han ut att vara bara en bulvan för ryska och kazaktanska intressen även om han formellt är huvudägaren i Hitech GP. De här Cypern baserade bolagen som till exempel Urakali Capital och Fungosa Management Limited är skummare än skumma, men i F1 är såna mer en regel än ett undantag med Force India i färskt minne, så länge tillräckligt med slantar rullar in blundar de ansvariga inom F1 för allt.
Audi-Sauber har gjort ett kap av tredje graden när de lyckades locka över Jonathan Wheatley från det sjunkande skeppet RBR, han blir en utmärkt stallchef för Audi och har i Binotto en duktig teknisk chef, dock saknar Audi fortfarande en designer-aerodynamiker av rang, Binotto är mer en chassi expert.
På förarmarknaden händer det saker även där i maklig tempo, den något överskattade Sainz skrev ett kontrakt med Williams, de lediga sitsar finns hos Mercedes, Alpine och Audi, Mercedes kommer förmodligen satsa på Antonelli, hos Alpine pratar man om Doohan, men han är bara en till medelmåtta från Australien. Doohans bästa merit är en tredje plats i mästerskapet från F2, men det tog honom tre säsonger i F2 att nå dit. Zhou hos Sauber gjorde även han tre säsonger i F2 och tog även han en tredje plats i mästerskapet, skillnaden mellan de två är att Zhou skrapade ihop sammanlagt 20 podiums under sina tre säsonger i F2, Doohan bara 9, australiensaren har inte det som krävs att bli framgångsrik i F1, ett berömt efternamn gör inte en till en bra förare. Hos Audi borde de satsa att ha kvar Bottas, han är fortfarande snabb, och är en duktig testförare, man behöver rutinerade förare när man kommer in i F1 som Audi nu gör.
Apropå svenska-halvsvenska förare, man har redan några kvistar och blad, nu kommer även blomman som gör trädgården komplett i form av Scott Lindblom, en 14 åring som i samband med ett byte från kart till F4 blir en RBR junior. Det blommar som aldrig förr i den svenska racing trädgården, dock finns alltid risken att återväxten vissnar om resultaten uteblir, det har många förare i F1 stallens juniorprogram fått erfara.
Apropå det här att pengar får sportvärlden att snurra, det är inte bara i F1 man betalar fantasilöner, den finska basketstjärnan Lauri Markkanen har skrivit ett nytt kontrakt med Utah som ger honom 575 miljoner kronor per år, mycket flis för att springa runt med en boll. Tjänar man inte tillräckligt kan man göra som stavhoppartjejen Alysha Newman som tog OS silver, hon visar upp sina tuttar och röv i Onlyfans för en extra slant, jag undrar hur skenheliga F1 med sina grid kids skulle reagera om Hamilton visade kuken i Onlyfans.
Dagens grid girls kommer från lastbilsracing, man kan åstadkomma mycket med lite färg och spara lite pengar, overall är dyra grejer.
Amen,..må slantarna rulla in hos er.
"Mannen till höger är Oliver Oakes, ägaren till Hitech GP, i alla fall på pappret, och nu även stallchef för Alpine, mannen till vänster känner ni nog redan, Flavio Briatore, Alpines nya rådgivare och den värsta skojaren i F1 genom tiderna."
Njae, tror nog att storskrävlaren Flavio står till höger på bilden 😉
Bra skrivet Brandon, mycket intressant bloggavsnitt den här gången 👍