MONEY MAKES THE SPORTING WORLD GO ROUND

 
Till vänster mannen som skapade RBRs framgångssaga, Adrian Newey, i mitten mannen som tog äran av det, Christian Horner, och till höger mannen som skulle se till att framgångssagan skulle fortsätta, Pierre Waché. Nu är Newey på väg att lämna RBR, Horner har vaknat till en ny verklighet, och Waché har redan tvingats erkänna att uppdateringar som har tagits fram under hans ledarskap inte fungerar som väntat. Så, varför gör de inte det? Enkelt, Waché litade på data från vindtunnel och simulator, data som inte alls har fungerat ute på banan, Newey har förmågan att "se" aero och förmågan att förvandla det till ett fungerande designkoncept, Wachés aeroblindhet kommer bli RBRs svanesång. Nästa för Newey lär bli Aston Martin, han har ju sedan tidigare erfarenhet av att jobba med AM i samband deras super-hyper bil projekt, AM är ett naturlig val för Newey, och då inte minst med tanke på deras nya, supermoderna faciliteter och deras finansiella muskler. AMs svaga punkt är deras förarbesättning, visst har Alonso rutin och erfarenhet så att det räcker, men någon bra testförare är han inte,och Stroll i sin tur är bara ballast  i alla avseenden, AM får nog anlita några duktiga testförare som kan förse Newey med vettig feedback.
 
Mannen till höger är Oliver Oakes, ägaren till Hitech GP, i alla fall på pappret, och nu även stallchef för Alpine, mannen till vänster känner ni nog redan, Flavio Briatore, Alpines nya rådgivare och den värsta skojaren i F1 genom tiderna. Så, vad är det för soppa den här dynamiska duon kokar ihop hos Alpine? Jo, Hitech GP lämnade in sin ansökan till F1 samtidigt som Andretti, den sistnämnda fick grönt ljus av FIA, den förstnämnda fick kalla handen på grund av att deras finansiella kapacitet inte ansågs tillräcklig för att fungera som en garanti för en seriös satsning. Mannen med plånboken var Vladimir Kim, en miljardör från Kazakstan...
 
...men även Mazepin och hans Urakali Capital S.A.R.L finns med i spelet som luktar illa, Oakes med sina skumma finansiärer och Briatore som rådgivare lär ha som ett mål att köpa Alpine och på så sätt komma in i F1, frågan är om Renault-Alpine med franska staten som huvudägare kommer att acceptera Oakes och Hitech GP som en seriös spekulant. Oakes har gjort allt för att dölja vilka som ligger bakom uppköpet, men för mig ser han ut att vara bara en bulvan för ryska och kazaktanska intressen även om han formellt är huvudägaren i Hitech GP. De här Cypern baserade bolagen som till exempel Urakali Capital och Fungosa Management Limited är skummare än skumma, men i F1 är såna mer en regel än ett undantag med Force India i färskt minne, så länge tillräckligt med slantar rullar in blundar de ansvariga inom F1 för allt. 
 
Audi-Sauber har gjort ett kap av tredje graden när de lyckades locka över Jonathan Wheatley från det sjunkande skeppet RBR, han blir en utmärkt stallchef för Audi och har i Binotto en duktig teknisk chef, dock saknar Audi fortfarande en designer-aerodynamiker av rang, Binotto är mer en chassi expert. 
 
På förarmarknaden händer det saker även där i maklig tempo, den något överskattade Sainz skrev ett kontrakt med Williams, de lediga sitsar finns hos Mercedes, Alpine och Audi, Mercedes kommer förmodligen satsa på Antonelli, hos Alpine pratar man om Doohan, men han är bara en till medelmåtta från Australien. Doohans bästa merit är en tredje plats i mästerskapet från F2, men det tog honom tre säsonger i F2 att nå dit. Zhou hos Sauber gjorde även han tre säsonger i F2 och tog även han en tredje plats i mästerskapet, skillnaden mellan de två är att Zhou skrapade ihop sammanlagt 20 podiums under sina tre säsonger i  F2, Doohan bara 9, australiensaren har inte det som krävs att bli framgångsrik i F1, ett berömt efternamn gör inte en till en bra förare. Hos Audi borde de satsa att ha kvar Bottas, han är fortfarande snabb, och är en duktig testförare, man behöver rutinerade förare när man kommer in i F1 som Audi nu gör.
 
Apropå svenska-halvsvenska förare, man har redan några kvistar och blad, nu kommer även blomman som gör trädgården komplett i form av Scott Lindblom, en 14 åring som i samband med ett byte från kart till F4 blir en RBR junior. Det blommar som aldrig förr i den svenska racing trädgården, dock finns alltid risken att återväxten vissnar om resultaten uteblir, det har många förare i F1 stallens juniorprogram fått erfara.
 
Apropå det här att pengar får sportvärlden att snurra, det är inte bara i F1 man betalar fantasilöner, den finska basketstjärnan Lauri Markkanen har skrivit ett nytt kontrakt med Utah som ger honom 575 miljoner kronor per år, mycket flis för att springa runt med en boll. Tjänar man inte tillräckligt kan man göra som stavhoppartjejen Alysha Newman som tog OS silver, hon  visar upp sina tuttar och röv i Onlyfans för en extra slant, jag undrar hur skenheliga F1 med sina grid kids skulle reagera om Hamilton visade kuken i Onlyfans.
 
Dagens grid girls kommer från lastbilsracing, man kan åstadkomma mycket med lite färg och spara lite pengar, overall är dyra grejer.
 
Amen,..må slantarna rulla in hos er.     
 
     
 
   
 

Kommentarer :

#1: Mats

"Mannen till höger är Oliver Oakes, ägaren till Hitech GP, i alla fall på pappret, och nu även stallchef för Alpine, mannen till vänster känner ni nog redan, Flavio Briatore, Alpines nya rådgivare och den värsta skojaren i F1 genom tiderna."

Njae, tror nog att storskrävlaren Flavio står till höger på bilden 😉

Bra skrivet Brandon, mycket intressant bloggavsnitt den här gången 👍

Svar: Ibland vänds bilden när man publicerar, brukar strunta i att fixa det. Ha det Mats.
Brandon Lee

skriven
#2: Krister

Märkligt det här? I största allmänhet alltså?
Newey till Aston Martin säger nu en mängd media?
Varför frågar jag mig stillsamt undrande? Någon input där Brandon?
Alpine (Renault) är väl vid det här laget närmast desperata? Och då tar man väl även till desperata lösningar, alltså även "galningen" Briatore?
Mazepin och ryssar? Kanske för mycket, även för pengakåta F1 (åtminstone hoppas jag det)?

Må gott Brandon!
//Krister

Svar: Tja, han har haft samarbete med dem tidigare, Honda kommer leverera motorer som Newey kan angående placeringen av kylare och annat ur aero aspekt,AM blir fabriksteam med Honda istället för att vara kund team för Mercedes, AM har den mest moderna fabriken, Newey vill stanna på brittiska öarna och så vidare. Angående Alpine, Briatore finns där att sälja stallet, vem som köper bryr han sig inte om bara pengarna finns där, ryssar eller inte ryssar, pengar luktar inte i F1. Ha det Krister.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Synd bara att Aston Martin inte ägs av den riktiga ägaren till bil tillverkaren, utan istället av pappa Stroll. För då hade han/hon gett båda Strollen sparken, och istället tagit en värdig förare som Bottas till teamet istället, för den där tönten som bara kan och gnälla, fjanta runt sig och snacka skit om folk bara.

Svar: Ja, det är synd, men de brottades med ekonomiska problem så Stroll fick chansen att slå till. Lillstrollen kör F1 bara för att farsan vill det, han ser inte alls bekväm med sin uppgift, ser ut att helst vilja vara någon annanstans.
Brandon Lee

skriven
#4: Spelwilly

Nja, hade bilden blivit spegelvänd så hade nog texten på deras kläder också blivit det. Många människor har svårt med höger och vänster, framförallt kvinnor. Inget attskämmas för men dkyll inte på tekniken. Min bror har H och V på sin backspegel och när min mamma säger vänster vet jag att hon menar höger.

Svar: Har du inget konstruktivt att komma med, bara gnäll? Saken är att när man publicerar så händer det ofta att bilden vänds eller försvinner, samma med textrader, särskrivningar eller allt trycks ihop och så vidare. Jag har varken tid eller lust att rätta till det i efterhand, klarar man inte av att stå ut med vissa brister får man läsa på annat håll. Apropå annat håll, jag har hört att du har vid upprepade tillfällen spridit lögner hos ABs Anna Andersson hur jag "kastades ut" från hennes blogg. Sanningen är att jag ville starta eget eftersom hennes blogg inte gav mig så mycket, Anna i all ära men hennes kunskapsnivå angående F1 ligger på kvällstidning nivå, det vill säga, består av lösa rykten och skvaller från i första hand tyska strunt sajter som även de ligger på kvällstidning nivå. När jag slutade kommentera hos henne så skickade hon mail och frågade vart jag hade tagit vägen, hon hade fått mail av läsare som frågade samma sak, jag lockade många läsare till hennes blogg med mina kommentarer. Jag har en omfattande mail arkiv som går mer än 20 år tillbaks i tiden så hennes mail går säkert att hitta där om det behövs. Så, sluta sprida dina egna påhittade "sanningar" om mig och höll dig i fakta, att sprida lögner om andra kan leda till oönskade konsekvenser.
Brandon Lee

skriven
#5: Spelwilly

Nja, jag har nog kastat ur mig påståendet att du kastats ur Annas blogg men vet att du ledsnade på klimatet just då och startade eget. Även jag var jävligt less på nivån då. Ber om ursäkt för det. Stavning, särskrivning etc bryr jag mig inte om jag själv är dyslektiker. Jag saknar också dina bra tekniska analyser som du bjöd på förr. Förstår att livet förändras och att man inte hinner med allt som gjordes förr. Som jag tidigare skrivit, ta mig inte på för stort allvar då jag är lite provokativ när jag skriver. Bör väl använda fler emojis som jag inte begriper betydelsen av.

Svar: Det är lugnt, ibland skriver man snabbare än man tänker, gäller även mig, pennan är snabbare än huvudet.
Brandon Lee

skriven
#6: Spelwilly

Om vi börjar på nytt, var tror du Adrian hamnar egentligen? Jag ser 3 alternativ, Williams, AM eller pension. Lutar helst mot W men tävlingsmänniskan Adrian kanske vill skapelse en världsmästare i hans fjärde team? Ska Ferrari halta vidare 2025 som i år eller kommer de med uppdateringar som matchar MB och Mclaren? Blir det som jag tror att RBR tappar helt i avslutningen och Verstappen gänget faller till 3:e plats?

Svar: Adrian ställer vissa krav angående hans sätt att arbeta, helt fria händer, fungerar hos vissa stall, men inte hos alla. Ferrari hade problem med att gå med på hans villkor, AM och Williams kan leva med det, AM erbjuder de bästa villkoren och Newey har ju haft samarbete med de tidigare så jag tror att han hamnar hos AM. Pengar är inte drivkraften för Newey, utan möjligheten att helt fritt kunna realisera sina visioner utan inblandning från diverse medarbetare i chefspositioner, hos AM finns även chansen för lite "hobby verksamhet" med deras sportbilar, något som Newey uppskattar. Ferrari saknar fortfarande en designer av rang, men bör kunna matcha utmaningen från MB och Macken, hur det går för RBR beror på huruvida de lyssnar på Adrien eller inte, Waché har inte det som krävs att hålla RBR kvar i toppen, hans "uppdateringar" har gjort RBR långsammare genom snabba kurvor, något som aldrig skulle inträffa med Neweys uppdateringar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :