BAKU BACKFIRE

 
Azerbajdzjan och Baku nästa, "Formula 1 Qatar Airways Azerbaijan Grand Prix 2024", två demokratier i ett fruktsamt samarbete, Azerbaidzjan och Qatar, två länder där motorsporten har blommat under årtionden, Rwanda nästa sägs det, Liberty Media flaggar för friheten världen över...
 
...men hur blir det med grisfesten bland muslimer om galten på bilden här ovan tar över kommandot i LM landet? 
 
Baku är lika med minimalt vinge och maximalt traction på en stadsbana där greppnivån varierar beronde på vilken del av banan man befinner sig, en del ligger i skuggan, en del badar i solsken så det gäller att vara vaken under hela varvet. Nu är det inte enbart den varierande bantemperaturen som kräver vaksamhet, utan även den varierande vindriktningen genom de bitvis smala gatorna med tanke på bromspunkter när däckslitaget sätter sina spår på greppnivån. Det är lätt hänt att man hamnar på avåkningszonen i första kurvan när man tvärnitar i slutet av den 2 kilometer långa DRS start-mål "rakan", Bottas nådde 378km/h under kvalet 2016. Just DRS lär komma till flitig användning i Baku med tanke på hur jämt det är tidsmässigt mellan de fyra toppstallen, slipstreaming effekten mer eller mindre försvann i och med ground effect konceptet, men även om man kör med lite vinge, så finns det skapligt med downforce från ground effect fenomenet, något som behövs för att skapa mer traction genom alla långsamma kurvor i den gamla delen av Baku. 
 
Ferrari har varit snabba under kvalet i Baku, fyra poles men ingen seger, för RBR har det varit tvärt om, fyra segrar men ingen pole, Perez har varit kungen av Baku med två vinster och även en sprint sådan, vem tar pole i år återstår att se nu när även McLaren och Mercedes är med i leken, men jag tippar att Leclerc kommer starta från pole. Någon eller några SC ingripanden hör till när F1 gästar Baku, överhettande bromsar och slitna däck är en giftig kombination på en stadsbana med små marginaler, ett stopp är det normala i Baku, man startar med medium och avslutar med hårda, men som sagt var, ett SC ingripande kan ställa till det, på ett bra sätt för vissa, på ett mindre bra sätt för några andra. 
 
Pirelli har valt de mjukaste gummiblandningar till Baku, racehelgen bjuder på sol och temperaturer mellan 25-27 grader, greppnivån förbättras undan för undan när mer gummi läggs på banan men når aldrig samma nivå som på en riktig bana. Så, vilka kommer kliva upp på podium i Baku? Tja, vad sägs om Leclerc som vinnare före Norris och Hamilton? 
 
Det om Baku, under den här veckan lär det bli officiellt med Neweys flytt till AM, i början var det Ferrari som det ryktades om, men Ferrari gänget ville inte gå med på Neweys krav om helt fria händer utan poängterade vikten av grupparbete, dumt av de enligt mig, det var deras sista chans att anknyta Newey till sig.  I matarserier är de inne på dem sista racen eller redan klara som i F3, vad blir nästa steget för Beganovic och Lindblad återstår att se. Den förstnämnda lär sitta löst i Ferraris juniorverksamhet efter två säsonger i F3 med bästa stallet utan att hamna bland topp tre, den sistnämnda har ett starkt stöd från Red Bull, huruvida det blir ett år till i F3 eller F2 lär bli klart inom kort. Tuukka Taponen ligger på en andra plats i Formula Regional, nästa säsong blir det F3 eller F2 för hans del. Tuukka har många erbjudanden från både F3 och även från F2, i F3 blir det nya bilar till nästa år så det är svårt att i förväg veta vilket stall kommer att ligga i topp, men Prema brukar sköta sig i matarserier. Nu är ju inte titlar i matarserier någon garanti för att man kommer lyckas i F1, det är ett antal förare som har misslyckats kapitalt i F1, som i all racing gäller det att hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt och planera i förväg när man ska sikta sig in på en F1 sits, att hänga på F1 depån som en reserv-utvecklingsförare är en karriärdödare av rang, titlar i matarserier faller i glömska snabbare än snabbt om man inte får chansen i F1. 
 
Dagens grid girls är inte det minsta sugna att åka till Baku, inte jag heller, det finns bättre ställen att besöka om man vill se F1.
 
Amen,..må grisfesten vara med er.    
 
      

Kommentarer :

#1: Genc

Och sen fick Magnussen ett race avstäning, så därför får han skylla sig själv att han inte kan vara med helgens grisfest i Azerbajdzjan stackarn. Men så går det om man leker tv spel på F1 banorna, och tror att man är en Senna. Om han ska bli det måste han lära sig att läsa av situationerna, men i och med att karriären är redan över för hans del, så kan aldrig komma tillbaka och göra allting rätt istället.

skriven

Kommentera inlägget här :