WHEN SPEED IS EVERYTHING

 
 
Monza nästa, lika med minimalt vinge, minimalt med drag, här gäller det att kunna stalla golvet och diffusern, något som RBR brukade vara bra på, numera är de desperata i sina försök att hitta rätt med sina uppdateringar. Hur desperata visade de prov på senast i Zandvoort, Verstappen körde med ett gammalt golv från den tiden när bilen fungerade, Perez med det senaste, Perez varvtider var faktiskt lite snabbare, men RBR sliter däck på grund av att den rätta däcktemperaturen vill inte infinna sig inom fönstret. På Zandvoort kunde Verstappen hålla Norris bakom sig tills däcken tog slut relativt snabbt, hur det blir på Monza återstår att se, fungerar golvet så minskar slitaget om aerobalansen finns där, om inte, tja, då blir det svårt att nå en podium. Dock är Monza en bana där aerobalansen är inte lika viktig som på vissa andra banor, har man en bil som är snabb på rakor kan det räcka långt om man har en någorlunda fräsch PU, det mesta av varvet går ju med plattan i mattan, så en PU med många mil kan säga upp kontraktet när man minst anar det. 
 
Bromsar som överhettar när man bromsar i slutet av star-målrakan hör till, saknar man stabilitet under inbromsningen hamnar man lätt på det alternativa spåret där man får köra slalom mellan fjäderlätta farthinder, det brukar bli trångt värre in i första kurvan. Monza är en rätt så simpel bana, det är just första kurvan och de två Lesmo kurvor som kan skapa problem med tanke hur lite vinge man kör med, annars är det bara att hålla plattan i mattan. Både Ferrari och Mercedes bör vara starkare här än senast på Zandvoort, McLaren har haft vissa problem med att ta sig förbi på DRS rakor, men kvalar de bra så är problemet löst i alla fall till en viss del, hur det blir för RBR återstår att se som sagt var, de är duktigt vilse i uppdatringsdjungeln. 
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, siffrorna talar för sig själv, hur vädersitutionen blir under helgen återstår att se.
 
Det har varit mycket prat om PU inför vad som komma skall 2026, om vem som kommer lyckas bäst inom det nya reglementet, vilket stall kommer bygga det bästa PU, men hur mycket bygger de egentligen i egen regi? Inte mycket, det mesta kommer från underleverantörer som till exempel Smiths High Perfomance, Ricardo Performance Products, Gibbs Gears, AP Racing och så vidare. Stallen anlitar experter inom samtliga delområden inklusive designen av motorer, växellådor, upphängning, hybrid, ja i stort sett allt. Smiths High Performance till exempel levererar grejer till F1, Formel E, NASCAR, MotoGP och WRC, Mercedes motortillverkning började i och med när de köpte upp Ilmor Engineerings F1 avdelning, samma Ilmor har byggt Indycar motorer till Honda och bygger just nu för GM, de stora tillverkare sätter bara sin logga på motorer som har tagits fram av specialister. Att prata om Mercedes motorer eller Honda dito är med andra ord en sanning med modifikation, samma kommer gälla för Ford och GM om/när de dyker upp i F1, det enda de gör är att köpa en reklamplats på motorkåpan för stora pengar.
 
Det om PU och andra komponenter, Wolff har levererat en riktig snyftare om hur Schumi Jr förtjänar en andra chans i F1 som ersättare för Sargeant hos Williams, jag för min del tycker att han då borde ge en sits åt honom hos Mercedes istället för Antonelli. Den gode Wolff tycks inte riktig leva som han lär, nämligen att lita på Schumi Jrs körskicklighet, grabben kostade ju lika mycket för HAAS som jänkaren har kostat för Williams.
 
Dagens grid girls gillar inte hycklare som Wolff, inte jag heller, att berömma en förare samtidigt som man inte vill anlita hans tjänster luktar illa.
 
Amen,..må den stora, stygga vargen bli vargmat.  
 
PS. Det blev Williams junioren Franco Colapinto som tar över Sargeants bil, huruvida argentinaren är ett steg framåt återstår att se. DS.  
 
       
 
    
   

Kommentarer :

#1: Genc

Fick höra nyheten att Serganten som klantar sig hela tiden är borta nu för all framtid woho!!! Nu kom denna lyckliga dag för ett F1 fan som mig en gång för alla, att den där medelmåttan återvänder hem till staterna och kör tv spel eller demolition derby istället för med de stora grabbarna yesss!!!

Svar: Ja, inte en dag för tidigt, hans efterträdare verkar vara flera klasser bättre.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :