TIRE MANAGEMENT

 
 
 
Belgiens GP blev ett race där allt handlade om däckshantering precis som jag förutspådde i det föregående inlägget, den här gången var det Mercedes som drog det längsta strået, det blev Russel som korsade mållinjen först, en förare som inte direkt är känd för att vara en som tar hand om däcken. Nu var det inte Russel i första hand som tog hand om däcken utan bilen, och precis som senast med McLaren kom det stallorder, Hamilton hade farten att ta sig förbi, men stallets meddelande till Hamilton "ni får köra om det men ni måste vara extra försiktiga" betydde i klarspråk att han skulle inte attackera Russel utan hålla sig bakom honom. Piastri tog tredje platsen, men kunde inte på allvar utmana Mercedes duon om segern, teamkollegan Norris var aldrig riktigt med om kampen på en podiumplats, precis som ett antal gånger tidigare under årets säsong gjorde han en dålig start och första varv, han trivs bättre i rollen som en "underdog" än en vinnarkanditat. Verstappen gjorde vad han kunde, men RBRs "trippel DRS" har satts ur funktion av uppdateringar som Neweys efterträdare har tagit fram. Noll rake som i dagens race är lika med ingen "trippel DRS", visst körde RBR med en bakvinge stor som en fotbollsplan, men ju större vinge och ju mer downforce desto större fartökning fick man förr med "trippel DRS" aktiverad, idag hände ingenting. Ferrari höll inte måttet som väntad, Leclerc som fyra och Sainz som sjua gjorde ingen glad i Maranello,och  Perez rasade ihop som ett korthus med sitt trestoppare, startar man från andra rutan bör man prestera bättre än en åttonde plats i mål, de sista poängen gick till Alonso och Ocon på behörig avstånd. 
 
I F2 gjorde den blivande F1 föraren Bearman inte mycket väsen av sig, han klantade till det direkt i början av racet och tvingades bryta. Lite bättre gick det för Prema kollegan Antonelli som slutade på en nionde plats, dock har jag fortfarande svårt att se honom som en kanditat till en Mercedes sits nästa år, Mercedes behöver en mer rutinerad och jämn förare som stallkompis till Russel, Wolff skulle nog mer än gärna se Verstappen i den andra bilen. 
 
I F3 blev det inga nya poäng varken för Beganovic eller för Lindblad, den förstnämnda slutade på en elfte plats, den sistnämnda tvingades bryta racet när han fastade i grusfållan efter att ha blivit knuffad av banan. Samma öde till mötes gick Taponen som gjorde ett inhopp i F3 serien,  fick en smäll av en annan förare och blev stående utanför banan. Det var intressant att följa Taponen under racehelgen, han fick 45 minuter för sig att lära bilen under den fria träningen, det skiljer ganska radikalt mellan en FR bil och en F3 bil som till exempel antalet hästkrafter, DRS, handkoppling och så vidare. Tuukka hanterade det hela rätt så bra, var sexa under den fria träningen, tog trettonde rutan i kvalet där han slog båda sina stallkamrater hos ATR, och slog sedan en av dem i sprintracet, dock räckte inte ATRs bilar till att kämpa om framskjutna placeringar. Tuukka gjorde en debut med mersmak, han kommer vara med och kämpa om mästerskapstiteln nästa år i F3 förutsatt att han hamnar i rätt stall, ingen vinner titlar i en dålig bil. 
 
Dagens grid girls är redan i semesterstämning, jag med, det behövs en paus från racing, nu är det jaktsäsong på mördarsniglar som gäller. 
 
Amen,..må F1 semestern vara med er.   
 
PS. Russel fick vara vinnaren av Belgiens GP bara en kort stund, han diskades efter racet på grund av en för lätt bil. DS.   
 
      
      
     
 
 

Kommentarer :

#1: Tom

smygskrattade när jag hörde att Russel diskades,tål inte egoistkillen en enda liten bit.. ;-)

Svar: Han är en dryg jävel, Russel, hör inte direkt till mina favoriter heller. Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Har du någon känsla för om det var för lätt bil från början eller om de räknat med mer gummi på däcken med ett till stopp?

Svar: De flesta bilar ligger under minimigränsen utan bränsle så man har möjligheten att använda ballast på rätt ställe, kan vara så enkelt att någon slarvade och glömde klämma dit den.
Brandon Lee

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Faktum är att Verstappen redan är klar för Mercedes. Horne(r)y har gett grönt ljus och alla i Red Bull ser fram emot övergången som ett barn på julafton. Enda kruxet är att det är fadern Jos det gällde och inte Max....HA EN FANTASTISKT SOMMAR Brandon!

Svar: RBRs storhetstid går i graven nu när Newey lämnar stallet, det skulle inte förvåna mig om även Verstappen klanen gör det, det är bara en vinnarbil som gäller för Max. Ha en skön sommar du med Magnus.
Brandon Lee

skriven
#4: SirLance

Tror du dom ersätter Perez?

Svar: Inte i år, hur det blir nästa år återstår att se, men RBR har inte råd med att bli av Perez sponsorer, 550 miljoner är mycket pengar.
Brandon Lee

skriven
#5: Samot

Perez 3:e stopp var enbart för att byta däck och ta poängen från Norris för snabbaste varvet. Perez hade för långt framåt för att ta en position, och tillräckligt långt till bakomvarande. För att kunna gå in o ta mjuka däck och på så sätt sno en extra poäng som kan vara avgörande

skriven

Kommentera inlägget här :