BRAKE BY WIRE

 
Bilden här ovan visar i en principskiss hur det sk brake by wire systemet arbetar, en viktig del av systemet är ,att samarbetet mellan chassi, power unit och energiåtervinningssystemet fungerar korrekt.
Man kan väl beskriva BBW som så, att bakbromsarna har ingen direktkontakt med bromspedalen, utan är kopplade till en dator, som styr en hydraulisk enhet som är kopplad till bromsåken.
 
Man får samla in bara en viss mängd energi per varv från bakbromsarnas återvinningssystem, och bara en begränsad mängd av energi kan lagras i batteriet per varv. 
När någon eller båda av de ovannämnda kriterierna är uppfyllda, slutar ERS systemet samla in energi,
och den bromsverkan som finns i själva återvinningssystemet avtar, ett fenomen som liknar en motorbroms fast det är mycket mer kraftfull, så föraren måste vid varje inbromsning ta hänsyn till huruvida "motorbromsen" är i funktion eller inte, när enbart det vanliga bromssystemet står för reduceringen  av hastigheten.
 
Det är viktigt att batteriet laddas upp vid rätt tidpunkt utan att bli överhettad , liksom att den urladdas vid rätt tidpunkt, och att mappningen  av kontrollsystemet, samt mappningen efter  förarens sätt att arbeta med bromsar är korrekt utförda, så att BBW systemet jobbar så konsekvent som möjligt vid varje inbromsning efter förarens önskemål.
 
Föraren är beroende av att ha en bra känsla vid inbromsning i förhållandet mellan bromspåverkan och pedaltrycket, och att känslan blir konstant samma vid varje inbromsning, vid varje varv. Man kan justera bromsbalansen framåt eller bakåt, men samtidigt måste man hålla ett öga på, hur mycket av återvinningsenergin har förbrukats, och hur mycket behöver samlas in, det får inte finnas kvar något överskott vid inbromsningen ,som kan göra bilen ostabil, eller orsaka en låsning av bromsarna.
 
Föraren måste även räkna med, att det kan uppstå bortfall av bromsverkan vid inbromsningen såväl av den mekaniska, som av den mjukvararelaterade sorten,dvs i styrningen av kontrollenheten,  eftersom det är svårt att hitta rätt med mappningen av kontrollsystemet, slutar BBW fungera, så känns bromsarna helt annorlunda, mycket mjukare, och bromsbalansen ändras kraftigt, så det gäller för föraren att vara vaksam vid inbromsningen innan kurvor.
 
Under 2014 hade tex Kimi mycket problem med BBW som inte var korrekt mappat, och att samarbetet mellan chassi, PU och energiåtervinningssystemet inte fungerade tillfredsställande. Han låste bromsarna vid inbromsning ,och kunde inte behålla farten genom kurvor, eftersom han fick vänta så länge innan framdäcken tog styrning, greppade igen, och fick därmed även vänta onödigt länge innan han kunde gå på gas.  Kimi beskrev det själv som att man aldrig visste i förväg, hur bilen skulle reagera  från varv till varv, utan allt gick mer eller mindre på chans, plus att det var han som hela tiden drabbades av tekniska problem,.jag vill tillägga, att med den samling av klantskallar som jobbade med hans bil var det inte så konstig, tack och lov så har de allra flesta av dem fått sparken, och blivit ersatta av nytt blod.
 
 

Kommentarer :

#1: ThomasF

Aha,det var en bra genomgång av det som bla.annat
Marcus hade sånna problem med.//Thomas

Svar: Ja, Mackan fick lida av en taskig mappning, de små stallen med små resurser hade svårt att pricka rätt.
Brandon Lee

skriven
#2: Flash

En väldigt bra och enkel beskrivning, skönt att det finns en svensk blogg som kan förklara såna här saker. Great job Brandon

Svar: Kände att det var läge för att skriva lite om det tekniska, eftersom ingen annan gör det i Sverige, tror jag i alla fall,.tack.
Brandon Lee

skriven
#3: Erik Selander

Nyckelvärden inom Formel 1 på Brandon Lees Blogg GrandPrixRacing! Så också detta inlägg under promotion på Facebook Gruppen "Bird of Prey Formula One Gothenburg Scandinavia". Löneförhandlingarna blir svårare och svårare, för oss som vill se en F1 bil på banan helt Gul och Blå / Vit och Blå / Vit och Röd / Vit Röd och Blå... Skandinaverna... Kan de inte ena sig någon gång??? Kanske!?

skriven
#4: Ayhan Dizdar

Måste säga att det känns lite stenålder att fortfarande använda sig av hydraulik i ett BBW system. Man borde lätt kunna haft ett helelektriskt system vilket hade ökat tillförlitligheten. Nu kan det vara så att man är låst vid ett hydrauliksystem för att få till en koppling till ERS systemet. Men även det hade man kunnat ordna. Kan inte låta bli att sticka ut hakan lite :-).

Svar: Allt går att fixa, men det är en kostnadsfråga, och helelektrisk skulle vara skitsvårt att mappa rätt, plus att så mycket annat funkar med hydraulik.
Brandon Lee

skriven
#5: Daniel

Grym blogg Brandon. ..
Hur kommer de sig att ferrari redan nu går ut med att de ligger efter med årets bil?
Vad kan de vinna på det?
Eller är dom ärliga med det?

Svar: Dem fick börja om med årets bil, eftersom den var designad åt Alonso hållet, jag finner det som enbart positivt, Kimi och Sebastian behöver en bil designad efter helt andra preferenser.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Lundahl

Hur kan Kimi göra så lite misstag med sådana problem undrar jag. Han fick inte heller något straff på grund av fel eller misstag. Önskar att dom på Sky sport kunde ta upp förklara sådant här mer. Men Kimi är inte kul rolig pratglad person. Så blir mest om Hamilton tex. Tycker dom klagar för mycket på Kimi utan ha på fötterna.
Men i år ska dom väl ha pull rod igen?Varför ska dom ha det som ända teamet?

Svar: Kimi brukar hålla sig borta från trassliga situationer och spretiga förare. Sky sport håller sig till sina "egna" förare, kommer ihåg efter ett race när det kom fram en journalist till Kimi och sa: Berätta om racet för oss. Kimi svarade: Du har ju suttit där och tittat på racet under två timmar, missade du något? Pull rod var bara en liten del av Ferraris problem, de hade för lite mekanisk och aerogrepp, ingen balans alls, och samarbetet mellan chassi-drivlina var totalt värdelöst, löser de allt det där så går det att leva med pull rod.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :