VORTEX GENERATOR

 
 
Det finns ett antal "vortex generators", virvel generatorer i en modern F1 bil, tex framvingen, barge boards etc.   Enkelt uttryckt skapas downforce av två eller fler luftströmmar som möts tex framför sidepodsen, en luftström snurrar medurs framför luftintaget till sidepodsen, en annan som snurrar moturs leds över eller under sidepodsen, de två luftströmmarna driver upp hastigheten i varandra, och gapet mellan dem sugs in i luftströmmarna runt det, och trycker det mot framvingen för att skapa mer downforce, dvs, det är gapet mellan två eller fler luftströmmar som skapar downforce.
 
De här luftströmmarna, som skapas av framvingen och skickas vidare över/under och genom sidepodsen har även en annan viktig uppgift, de blockerar "smutsiga" luftvirvlar som skapas bakom framhjulet att sugas in under golvet, där de skulle störa luftströmmen till diffusern, och därmed reducera downforce i bilens bakända.
 
FIA ville minska aeroberoendet genom en smalare framvinge, som gjorde det svårare för designers att skapa downforce, tidigare styrde tex framvingens endplate enkelt störande luft runt utsidan av framdäcket, nu ligger endplate ungefär mitt i däcken, som har gjort det mycket svårare för designers, att skapa lika mycket downforce fram som tidigare.
 
Den mittersta delen av framvingen är "neutral" enligt FIA:s regler, dvs vinkeln av den delen av vingen är lika med noll, och kan inte användas att styra luftströmmarna för att skapa downforce, utan det arbetet sköts av endplates, och alla otaliga styrfenor/styrplattor som ni kan se på bilden här ovan, samtliga fungerar som små virvelgeneratorer, för att skapa det ovannämnda gapet mellan två eller fler luftströmmar, och därmed mer downforce.
 
Bilden här ovan med en sammanslagning av årets Ferrari och Williams, visar med all önskvärt tydlighet hur olika deras designlösningar att skapa maximalt med downforce är, trots att båda bilarna är byggda enligt samma regelverk.   Ja, det var lite om konsten att skapa downforce, nu kan ni kanske lite lättare förstå betydelsen av en skicklig aerodynamiker för ett F1 stall, snubbar som Newey, de Beer och Prodromou är värda sin vikt i guld för sina respektive stall.  Amen,.må vortex generatorer vara med er, när smutsig  luft ur ändtarmen valsar runt i långkalsongerna.

Kommentarer :

#1: Captain Hindsight

Tack för bilderna och förklaringen! Mycket bra.

Notera på bilderna att Ferraris sidepods ser ut att va större än Williams. Bortsett från att styra bort de smutsiga virvelvindarna, har Ferrari mer behov av kylning till motorn? Inbillar mig också att större sidepods sänker topphastigheten något.

Sen ser det ut som att Williams har en betydligt högre bakvinge, men det kan mycket väl va bilderna som spökar.

Svar: Det har inte nödvändigtvis med kylning att göra, utan kan lika gärna handla om "inre aerodynamik", dvs luftströmmen genom sidepods, en väl så viktig del av den totala down force. Bilden ljuger delvis, men det finns lite olika lösningar för bakvingar med.
Brandon Lee

skriven
#2: bomanp

att stallen använder wind tunnel d vet vi juh, men vet du/ni om man oxå använder vatten tunnel inom F1 för att läsa av vortex osv?

Svar: Nix, luft och vatten har olika viskositet,dvs inre friktion, luft kan komprimeras men inte vatten.
Brandon Lee

skriven
#3: bomanp

okej, har för mig bara att bla flyindustrin använder i viss mån vatten tunnel, men ja kan juh ha fel :S

Svar: Nej nej, du har rätt, även vanlig bilindustri använder ibland vatten att testa vissa detaljer, men i F1 skulle sådant information bara vara missvisande, det handlar ju om millimeter, någon eller några millimeter fel på ett ställe och man är dead meat aeromässigt, det är MYCKET små marginaler i F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Rick

Tack BL för att du startade denna bloggen. Så jävla skönt att ha ngn som verkligen har en insikt och förstår F1 som bloggare.
Kul också att du tar upp dom här tekniska bitarna.
Det finns så många så kallade journalister som tror dom vet och vill skapa rubriker. Nu ska väl visst Marcus vinna VM hörde ja.
Och svenska folket tror ju att journalister vet.
Som min polare sa innan 2014. Ska tilläggas att han inte kollar lr vet ngt om F1 men gillar spel.
Han hade läst någon artikel där dom intervjuade Eje och han hade självklart höjt Marcus till skyarna och varför ska en kommentator på Viasat göra det?
Han är ju helt opartisk.
Citat polarn- Fan jag spelade 1000kr på Marcus som vinnare, fick 400 ggr pengarna! Jag tror fan han vinner!
Jag försökte då förklara vad F1 handlar om och att det mesta hängde på Personal+Ekonomi i stallet och därav vilken bil dom lyckades få fram till föraren.
Han var då helt införstådd med att Caterham hade dålig ekonomi och mindre kunnig personal.
Fick då till svar av han.
Citat polaren- Men asså han är grym så dom kanske kör ifrån han på rakorna så tar han igen det i svängarna för att han är bättre..
Där slutade jag mitt F1 förklarande för han och önskade han lycka till med spelet.
Han var förlorad. :-)


Keep up the good work lad!

Svar: Marcus utlåtanden har väckt en del munterhet på sina håll, speciellt den här med: Vi har inte kört med lite soppa för att göra bra varvtider. Varför? Jo, han fick soppatorsk under sin sista repa i Jerez;-) Sauber ligger på samma nivå som TR och Lotus, de fick lite extra speed av, att Ferraris nya PU ger ca 80 hk mer än ifjol, men på en bana som kräver bra aeropaket har dem inte mycket att hämta.

Att försöka förklara för en person som inte kan något om F1, vad det hela handlar om är en hopplöst uppgift, ungefär som att försöka utbilda en orangutang till professor i partikelfysik, har man ingen hum om villkoren att driva ett framgångsrik F1 stall, eller begriper noll om det tekniska, då har man inte mycket att hämta ur det som åskådare.

Apropå journalister, det finns några kunniga, och en hel arme av glada amatörer som leker F1 journalister, folk ser och tror vad de vill se och tro, och köper totalt poänglöst svammel av okunniga klottrare som dagens sanning, jag är lycklig lottad på så sätt, att mina bloggbesökare vet vad de pratar om.

Kul att du gillar min blogg Rick, tack för besöket och kommentaren, välkommen åter.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Har inte vinghöjsskillnaden mellan Ferrari och Williams på bakvingen att göra med skillnad i rake?
Trevlig fredag!

Svar: Nej, inget sånt, bildvinkeln var bara lite annorlunda när de fotade bilarna, max vinghöjden är den samma för alla. Tack det samma.
Brandon Lee

skriven
#6: Rick

Helt rätt Brandon.
Har försökt många gånger att förklara för Orangutanger om Formel1 och då via paralleler till Fotboll.
Orangutanger älskar att kika på killar som kickar boll, tror till och med att det är deras nationalsport.
-Lyssna nu alla på magistern.
F1 är en lagsport precis som fotboll. Där alla spelar tillsammans för att vinna. Det är inte ens säkert att det är föraren/Zlatan som har bäst betalt. Det finns i många fall andra bättre betalda personer.
-Orangutangerna kollar med stora ögon och tror inte sina öron, kan den store Zlatan tjäna mindre än ngn och kan Zlatan vara en lagspelare.
-Lyssna nu på magistern.
Det finns en kille i Formel1 som är exakt som Zlatan och han kallas Alonso.
Han bryr sig bara om sig sj och i och med det så är han inte omtyckt längre.
Nu när han inte är omtyckt längre så kommer han få spela i sämre och sämre lag och det spelar ingen roll hur duktig man än är, inte ens Zlatan vinner UefaCupen med Långbans IF.
-Orangutangerna förstår ändå inte att man måste spela i ett lag och tror fortfarande att han skulle vinna och vara bäst i vilket lag som helst.
-Lyssna nu på magister.
I och med att ni inte fattar ngt så får ni kvarsittning och ni ska lyssna på dokumentärer om en man som lever för lagspel.
Han heter Frank Williams och har levt för sporten i hela sitt liv. Han har inga glassiga semestrar osv. Han semestrar består ofta till att ragga sponsorer och försöka skapa en bra anda i teamet! Dessutom är han inte girig!
-Orangutangerna stoppar i öronproppar och vägra lyssna och tro på att dom har fel.

Gahhhh jag blir Vansinnig!!

Haha jaja jag ska ta det med en nypa salt.
Inte lätt att vara magister i dessa tider.

Svar: Ha ha, tack för dina visa ord magistern, och för ett gott skratt som förlänger livet,.det inte lätt att lära korkade hundar att sitta, och ännu svårare att lära orangutanger något om F1.
Brandon Lee

skriven
#7: BomanP

Magister Rick! ja förstår inte heller riktigt :S inget illa menat ;) sen vet inte jag vilka orangutanger du försöker snacka med, kan juh vara att d är andra faktorer en fotboll som får dom att förstå mindre? :P

Fotboll är en fin sport, precis som Racing :)

skriven
#8: Rick

BomanP i see ;-) men jag förlåter dig för du har hädat. :-P

skriven
#9: bomanp

RB ser ut att få köra puch första tävlingarna iår fören Renault kommer med ny konkurenskraftigare motor

skriven
#10: BomanP

LOL, tack!! Rick

skriven
#11: Lenthy

Tack.. åter igen mycket informativt o kul att lära sig nya saker. Länktar som en tok efter testerna i Barcelona nu!!
Skulle du åka dit Brandon?

Svar: Japp, jag ska åka dit, dels för att följa på testkörningen, dels för att träffa några vänner, blir en kul grej och så slipper man jävla snön under några dagar. Tack själv och kika in igen när du känner för det.
Brandon Lee

skriven
#12: Ghostface

dope Reading as usual sensei
kippis..

Svar: Är det inte lite väl tidigt för en kippis...?
Brandon Lee

skriven
#13: Ghostface

Nej för fan ! börja vid 09.00
skoja Haha ; D

Svar: Ok, lite som när jag pratade med en snubbe i Singapore om alkoholvanor bland den europeiska delen av stadens invånare, han sa man dricker mellan drinkarna,.en vodka martini som frukost, en sexa whiskey som mellanmål, och en 75 Absolut som lunch, sedan slocknar man och vaknar precis lagom till frukost igen.
Brandon Lee

skriven
#14: Ghostface

Hahah..vanligt bland Finnar med det där med..
men inget för mig.. R.i.P Dad

skriven
#15: Williams BMW FW27

Jag bara älskar sån här teknik-porr! Trodde jag kunde något om F1 men tydligen är man på babiannivå.
Personligen tror jag lite off topic att framtiden för F1 är de stora biltillverkarna och hoppas att RBR/Audi-ryktet är sant.
Då lär inte BMW stå med händerna i byxfickorna och spela fickpingis heller utan kanske börja ett samarbete med exempelvis Sauber eller Williams.
Då ska Du få se på PU Me Lee!

Svar: Teknik porr kan vara bra att ha, man får en helt annan känsla när man kikar på ett race när man vet hur allt funkar, de blir aha upplevelser utan att man behöver lyssna vad TV snubben tjafsar om, som allt som oftast pratar ren goja.
Det skulle inte skada om Audi och BMW får tummen ur, ju fler desto bättre, men i så fall med riktiga motorer, inte sånt här hybridtrams, en V6 med dubbelturbo och 1200-1300 hk,.då ska du få se på MOTORER, inte jävla PU Mr Edwall!
Brandon Lee

skriven
#16: Ghostface

Oj nu såg jag den europeiska delen.

By the way, hörde du om Kovalainen..

Bättre det än gå i pension ? så klart !

Merca kommer va tunga i år igen.. sad but true

Soppa torsk till Sauber hehe : )

Forza Kimi Forza Ferrari !!

fan får ta en vatten imellan..

Svar: Jag begriper inte riktigt vad Heikki är ute efter, japansk Super GT 500 i en jävla Lexus, han testade ju BMW:s DTM bil,.att snurra runt i Japan är att gå i pension.Merca blir tunga, men Ferrari blir inte att leka med, Forza Iceman.
Brandon Lee

skriven
#17: Ghostface

Han tar vad han får.. lika med pension
Du har rätt som vanligt Brandon.

Världens snabbaste Heikki !

skriven
#18: Williams BMW FW27

Ouch....du outade mig....eller inte ;-)

Svar: Nä, inte alls, min blogg är som ett annat hem för alla F1 fans, här är man bland vänner;-)
Brandon Lee

skriven
#19: Williams BMW FW27

Puuuh vad skönt!
Nu är Marcus hos Skvalan

skriven
#20: Nicke

bra jobbat tack som fan bl forsa Kimmi

Fan jag har en god/bra känsla det kommer bli Ferraris år hoppas vi

Svar: Ja, det ser ut som att Ferrari har hittat rätt med årets bil, inte en dag för tidigt,.tack själv att du kikade in.
Brandon Lee

skriven
#21: ThomasF

Här fyller på med folk hela tiden!Det blir ju bara bättre o bättre!😀//Thomas

Svar: Det tar lite tid att komma igång, kul när folk kikar in och lämnar en kommentar,.tack för din Thomas.
Brandon Lee

skriven
#22: MaWa

Bra där BL! Som vanligt gör du ingen besviken, med fin kombination av teknik och skvaller i bloggen. Precis som en F1 blogg ska vara.

Svar: Man tackar, så länge mina läsare är nöjda så är jag det,.och dra er inte för att framföra konstruktiv kritik om ni anser att det behövs.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :