Det var Imola, samma förare på prispallen som i det föregående racet men nu Verstappen som vinnare och Norris som tvåa, trean Leclerc säger sig vara nöjd med sin tredjeplats, men kan man verkligen vara det? Max tog starten och drog ifrån Norris i vanlig ordning,men i slutet av racet kom Norris ikapp och var bara 0,7 sekunder efter i mål. Varför blev det så, har McLaren verkligen kommit ikapp RBR med sin RBR kopia? Nja, inte riktig, RBR kom med uppdateringar till Imola, uppdateringar av Newey är lika med att det tar tid innan man hittar rätt set up för att kunna dra nytta av dem, i Imola hittade de inte rätt i set up djungeln till 100% utan mer som 85%. Varför tror jag det? Jo, i slutet av racet med slitna hårda däck fick Max problem med greppet när däcktemperaturen föll utanför "fönstret", något som sällan eller aldrig händer med RBR. Norris i sin tur tog det lugnt i början av andra stinten med hårda däck och hade mer grepp kvar i sina däck i slutet av racet än Verstappen, men att komma ikapp och att komma förbi är två helt olika saker. Norris prat om att om racet skulle ha varit ett par varv längre skulle han ha kommit förbi ska man ta med en nypa salt, Macken var lite snabbare genom vissa kurvor, men RBR var snabbare på start-mål rakan, Norris kom aldrig nära nog att försöka bromsa förbi in i första kurvan, det enda stället på Imola där man har chansen att ta sig förbi. En del av set up arbetet är hur mycket vinge man kör med, RBR körde med mindre vinge än McLaren för att vara snabba på start-mål rakan, något som även det påverkade på greppnivån för Verstappen i slutet av racet, han saknade downforce för att hålla däcktemperaturen inom "fönstret". Ferraris uppdateringar fungerade rätt så bra, Leclerc blev inte så många sekunder efter toppduon i mål, det kunde ha blivit ännu bättre om Ferrari hade tagit in sina förare tidigare att byta däck, deras första stint blev onödig lång, strategi miss av Ferrari. Piastri hade aldrig med toppstriden att göra, inte Sainz heller, Mercedes duon Hamilton-Russel som sexa och sjua saknade fart för att vara med och kriga om podiums, Perez var helt vilse med inställningar under hela racehelgen, Stroll tog några poäng för AM där Alonso tycks ha helt tappat farten, den sista poängen knep Tsunoda som åter igen slog Ricciardo.
Så, vilka slutsatser kan man dra efter Imola angående styrkeförhållanden mellan toppstallen? Inga alls ännu så länge, det tar några race för stallen att sortera ut och hitta rätt med inställningar för optimal prestanda när man har kommit med större uppdateringspaket. Nästa racet i Monaco säger absolut ingenting om styrkeförhållanden, inte Montreal heller, utan man får vänta till 23 juni när F1 cirkusen landar i Barcelona för att få en någorlunda sann bild av det hela.
Dagens grid girl skulle gärna vilja vara med i Monaco, men LM föredrar dagisungar istället, lite pedofilvibbar över deras agerande.
Amen,..må sommar och sol vara med er.
Rykten säger att Bottas kör Williams nästa år. Hoppas
skriven