MAXIMISE YOUR GAME

 
 
Under två dagar har diverse "experter" diskuterat om huruvida det skulle bli en Ferrari eller McLaren på pole i Imola, svaret blev RBR och Verstappen. Att RBR och Verstappen hade tappat greppet om det hela framgick ju tydligt och klart under den fria träningen enligt dessa "experter", Max hamnade ju utanför banan i parti och minut, det gjorde han, men varför? För mig såg det ut som att RBR helt enkelt körde bilen med för mycket downforce när man hade mjuka däck, de hade för hög ingångshastighet in i kurvan och hamnade utanför banan , med årets ground effect koncept är utgången det viktiga, inte ingången. Efter några justeringar av set up blev allt som vanligt igen, och Max tog sin sjunde pole för året och den trettionionde totalt. McLaren duon Piastri-Norris kom nära, men nära skjuter ingen Verstappen, varken i kval eller i race. Leclercs och Sainz fjärde och femte ruta blev en besvikelse för tifosis, Ferraris bil tycks vara känslig för förändringar av bantemperatur ur set up synpunkt, hur väl deras set up kommer att fungera i morgondagens race återstår att se.  Russel slog Hamilton och Tsunoda blev köttbiten i en Mercedes hamburgare, den sistnämnda i sin tur slog åter igen teamkompisen Ricciardo vars F1 karriär närmar sig målflaggan, vore kul att se hur Tsunoda skulle prestera i en RBR. Den rörliga chikanen Hulkenberg tog sig till kval tre igen, vilka han kommer trötta ut imorgon med sin defensiva körning återstår att se. Perez gjorde en Perez och försvann i kval två, Ocon hittade lite fart ur sin Alpine och slog Stroll i en AM som tycks tappa prestanda för varje racehelg, Alonso som körde ur i den sista fria träningen försvann redan i kval ett.  Albon slog Sargeant, Gasly fick stryk av Ocon, Bottas kvalade ut Zhou, och Magnussen hamnade en hel sekund efter teamkollegan Hulkenberg som chansade på en renodlad kval set up, och hoppas kunna hålla andra bakom sig i racet på en bana där det är svårt att ta sig förbi.
 
Racet i morgon lär bli som de brukar bli när Max maximerar sin prestanda, det vill säga tar starten och försvinner ut i det blå av avgaser, håller Macken duon sina positioner i starten är det möjligt att vi får se två Macken förare på podium med tanke på hur svårt det är att ta sig förbi i Imola, om nu inte Piastri kör slut på sina däck alltför tidigt. Ferrari duons chans ligger i att göra bra ifrån sig i starten, eller att deras set up fungerar bättre i racet än den gjorde under kvalet ur bantemperatur synpunkt. Russel brukar göra tjurrusningar i början av racet, kör ofta huvudet under armen, Tsunoda har en tendens att tappa mark i slutet av racet, Hamilton drömmer redan i rött, Ricciardo har tappat sin mojo och Hulken gasar och bromsar samtidigt. Perez kommer vilja reparera sin tabbe från kvalet, Ocon vill ta några poäng och kommer att chansa därefter, Stroll kommer hamna i muren liksom Albon, Gasly vill komma ikapp Ocon, Bottas kommer tappa några placeringar under första varvet, Zhou gör en vårrulle av Valtteri, Magnussen skaffar två fler straffpoäng och stängs av för ett race, och Alonso hakar ihop med Sargeant och bryter racet i första kurvan. 
 
Det om F1, jag kikade lite F3 och F2, det börjar bli smått löjligt hur flitigt SC och VSC kommer till användning, för det lilla minsta flaggar man gult eller rött och hackar sönder och samman hela racet, visst är säkerheten en viktig del av racing, men på sistone har den blivit en överdriven del av det. En annan grej som fångade min uppmärksamhet är modifieringen av framvagnsupphängningen i F Regional, modifieringen har gjorts i syfte att göra bilarna mer lättstyrta för tjejer. Det må vara så att det behövs, men att ratta en racekärra ska inte vara som att ratta en Toyota Prius, lite mer än så bör det krävas av förarna, killar eller tjejer, att få in flera tjejer i racing tycks ha blivit en tvångstanke hos FIA. Jag tycker att det inte alls är nödvändigt med teknikbaserad könskvotering inom racing, man ska komma in på merit inte på kön. 
 
 
Dagens grid girls njuter av vårvärmen och hoppas att den stannar, så även jag, vintern hoppar jag gärna över.
 
Amen,..må teknikbaserad könskvotering vara med er.   
 
        
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Hade jag som sagt bestämt i FIA hade jag tagit bort ”Tvångstankarna” som du nämner hos de. Att ha hela tiden jänkare och tjejer endast, och istället tagit bara de bästa i världen till Formel 1. Oavsett om det är en tjej, kille, jänkare, svensk, norman, och så vidare. Men icke sa Nicke allt handlar bara om pengar hos de tyvärr är svaret.

skriven

Kommentera inlägget här :