Från den ena armhålan till den andra, från Bahrain till Saudiarabien, blodspengar luktar inte i F1, men F1 cirkusen luktar i sina val av racedestinationer, och upprepar sin "politik och sport hör inte ihop" klyscha som en ursäkt för att blunda för Saudiska övergrepp av mänskliga rättigheter.Den så kallade banan är en simpel gata upp-gata ner paraodi av en riktig bana, den näst längsta i F1 efter Spa, ska man jämföra den med en riktig bana så liknar den till en viss del Monza. Sparsamt med vinge och traction och bromsar är för fegisar, men en välbalanserad bil som trivs genom medelsnabba-snabba kurvor är bra att ha liksom DRS med extra allt. Murarna ligger nära, avåkningszoner existerar inte, SC lär dyka upp vid något tillfälle, här gäller samma som i Bahrain, första och tredje träningen saknar betydelse, de rätta inställningar hittar man under den andra fria träningen, den första och den tredje kan ses som testverksamhet. 2023 var Verstappen på pole men Perez vann racet, något som knappast kommer upprepas i år, utan det lär bli ännu en lätt seger för Max även om det finns en liten chans att Leclerc kan knipa pole i år. Eftersom banan i Jeddah har en helt annan karaktär än den i Bahrain, så lär det vaskas om placeringsmässigt i tio i topp när banspecifik prestanda gör sig gällande, det blir intressant att se vad till exempel McLaren har att komma med bland toppbilarna på en bana av den här karaktären liksom snabba rakt fram byggen som HAAS och Williams på mittfältet. Det enda riktigt bra omkörningstillfället dyker upp vid inbromsning till första kurvan, annars är det svårt att ta sig förbi på den här snabba banan, hamnar man utanför idealspåret så hamnar man i muren. I och med bristen på omkörningsvänliga banavsnitt är det viktigt att lyckas i kvalet, och det speciellt med tanke på att det är ett stopp som gäller som i sin tur begränsar urvalet av taktiska drag.
Ett stopp fungerar som sagt var bra i Jeddah, och som på alla icke permanenta banor förbättras greppnivån dramatisk under racehelgen på den släta asfalten, all nödvändig information finns att hämta från bilden här ovan.
Det om Jeddah, när jag ibland läser diverse F1 relaterade sajter, så blir jag förvånad över hur få av F1 fansen har intresse för det tekniska med tanke på att F1 är en ren materialsport. De allra flesta kommentarer handlar om förare eller stallchefer, om F1 cirkusens såpopera besläktade inre konflikter eller silly seasons vem ska köra var och varför önskemål och så vidare. För mig är det tekniska en huvudattraktion och förarna bara en del av ballasten, tänk efter själv, hälften av förarna i dagens startfält skulle kunna ta titeln i en RBR, men Verstappen skulle aldrig vinna VM i en HAAS.
Hang them high spektaklet brukar pausas i Saudiarabien under raceveckan när sportwashing står i programmet, men fortsätter så fort F1 cirkusen har dragit vidare, det kan hända att en skylift från just din arbetsgivare kommer i bruk när man brutalt avrättar människor, blodspengar för de som blundar för verkligheten.
Dagens grid girl visar vad hon tycker om ARAMCO marionetten bin Sulayem och den kungliga slaktarfamiljen Al Saud, FUCK YOU!
Amen,.må den grymma verkligheten vara med er.
Tekniken är ju F1 dom små detaljerna avgör vem som skall vinna .
Vilken apa som helst skulle kunna vinna i det bästa materialet men Max är i en annan liga när han sitter i den gamla gubbens bil med anteckningsblocket .
Många falska människor som styr F1 och typerna i lakan är dom största rövlapparna .
Ha det Brandon och tack för att du fortsätter
vete fan om man hade följt F1 utan dina vettiga åsikter