THE CAT AND THE MOUSE

 
Spaniens GP avgjordes in i första kurvan när Russel överraskade Norris och Verstappen som var upptagna med att bevaka på varandra, Russel svepte förbi på utsidan och tog ledningen före Verstappen och Norris. Nu varade inte hans ledning speciellt länge, Max avvaktade ett varv och svepte sedan förbi på insidan genom första kurvan, Russel och Norris i all ära men det var kattens lek med råttan, resten av racet kryssade Verstappen runt banan och sparade på material, RBR bytte PU på hans bil innan racet, det sista gratis bytet, nästa byte innebär en nedflyttning på startgridden.  Efter racet ville Norris göra gällande att det var McLaren som hade den snabbaste bilen, och att han själv såg till med sitt misstag i starten att McLaren inte vann racet. Jag håller inte med honom, RBR har fortfarande den klart snabbaste bilen genom snabba-medelsnabba kurvor, där andra har gaspådrag mellan 75-95%  genom snabba kurvor kan Verstappen köra med plattan i mattan, det är genom långsamma kurvor McLaren klarar av att hålla jämna steg eller ligga en liten bit före. 
 
Mercedes duon Hamilton och Russel korsade mållinjen som trea och fyra på behörig avstånd, tredje platsen för Hamilton var hans första pallplats för året, samma gällde för Ferrari duon, med i racet men på behörig avstånd som femma och sexa, Leclerc på framvingen under växellådan av Russel och Sainz en bit efter sin stallkompis. Piastri gjorde åter igen ett totalt anonymt race, och Perez var ännu mer osynlig, det bästa man kan säga om Perez insats att han i alla fall lyckades hålla Alpine duon Gasly-Ocon bakom sig, jag undrar om RBR ångrar att de förlängde mexikanarens kontrakt med två år.
 
HAAS tog titeln best of the rest, AM lirar på Sauber nivå, RB når inte ens dit och Williams vandrar i en total mörker. Dock ska man inte tolka resultat listan som djävulen tolkar bibeln, en del av både de  bra och de dåliga resultaten är banspecifika eller ett resultat av Pirellis krav på extremt högt däcktryck fram, 25,5 psi är mycket, det är svårt att hitta grepp fram in i-genom kurvor och undvika understyrning med så hög däcktryck. Med det i minnet är det för tidigt att döma ut de som presterade under förväntningarna i Barcelona, vi får i alla fall vänta till nästa racet på Silverstone att se vart de lutar när samtliga inblandade har bättre koll på sina uppdateringar ur set up aspekt. 
 
 
Tänk så glad man kan bli över en tredje plats, jag kommer inte ens ihåg när Hamilton senast vann  ett race, ytterligare ett bevis på att F1 är en utpräglad materialsport. 
 
Alpine har skärpt sig, från att ha legat absolut sist i början av säsongen har de nu blivit best of the rest på mittfältet,.eller är det bara några andra som har tappat?
 
Nog om Barcelona, på avdelningen tveksamma nyförvärv fortsätter Sauber på sin invalda linje med att anlita fördettingar, nu har de anställt Stefano Sordi från Indystallet RLL som perfomance director, snubben jobbade tidigare i F1 hos RBR och McLaren några år sedan, jag undrar om Audi har någon som helst koll på hur man skapar ett vinnande team i F1, jag tvivlar på det. Alpine vill inte vara sämre utan har anlitat skämtfiguren Briatore som rådgivare, jag undrar vilka goda råd Flavio har att komma med, skicka en av förarna i muren så att den andra kan tjäna på det? Kanske borde Sauber eller Alpine anlita Nascar föraren Kyle Larson som förstaförare eftersom han enligt stortalangen Rossi är lika bra förare som Max, tänk vilka talanger F1 går miste på när de inte har koll på alla storfräsare på andra sidan av Atlanten. 
 
Nog om F1, i F2 kom inte den upphausade Prema duon Antonelli-Bearman någonvart, lika anonyma åter igen som i det föregående racet, Mercedes och Ferrari behöver nog flera kanditater än Antonelli och Bearman för att säkra återväxten i F1. I F3 gjorde RBR junioren Arvid Lindblad bra ifrån sig, han startade racet från andra rutan och tog över ledningen efter några varv som han behöll in i mål. För Ferrari junioren Beganovic gick det sämre, några poäng räcker inte långt om man vill vara med i Ferraris juniorsatsning, det duger inte att få stryk av en rookie i form av Lindblad i likvärdig material hos Prema när man kör sitt andra år i F3 serien. I FREC tog Tuukka Taponen sin andra raka seger på Hungaroring, startade från pole och ledde racet från start till mål, bra jobbat av Tuukka som åter igen slog sin mer erfaren Ferrari junior kollega Camara i en Prema bil, Camara gör sin andra säsong i FREC och har därmed kört på samtliga banor tidigare, för Tuukka är många av dem nya. 
 
Det var allt för idag, den klassiska Spielberg nästa i F1, F2 och F3, mer om det om några dagar. 
 
Dagens grid girl är relativt nöjd med dagens race, men allt är givetvis relativt som till exempel faktum, att för mig är MotoGP sport, men RR är racing. 
 
Amen,..må det relativa vara med er.   
 
        
 
      
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Eric

Glöm inte Österrike :)

Oavsett vem som är snabbast så håller det inte att göra så många misstag mot Redbull. Jag tänker starten, första depåstoppet där man hade en gratis chans att ta sig förbi Russel och det långa andra.

Svar: Ha ha, tänkte skriva Spielberg men skrev Silverstone,.rättat, tack Eric.
Brandon Lee

skriven
#2: Mats

" Alpine vill inte vara sämre utan har anlitat skämtfiguren Briatore som rådgivare, jag undrar vilka goda råd Flavio har att komma med, skicka en av förarna i muren så att den andra kan tjäna på det?"
Klockren kommentar Brandon, vad är det för idioter som fortfarande vill se den nollan i F1 ??? En stor jävla pajas är vad han Flavio är, ingenting mer!

skriven
#3: Tom

råkade läsa på aftonbladets urusla f1 skvaller,där hyllas Briatores återkomst som om frälsaren åter landat på vår planet..;-)

skriven

Kommentera inlägget här :