DRY LINE APPEARING

 
 
 
Dry line appearing var det magiska meddelandet för dagen i Silverstone, och den stora avgörande frågan var vem hade valt rätt set up ur vädersynpunkt. Mercedes hade satsat mer på ett  torrt race liksom RBR, McLaren på ett blött som Norris redan nämnde igår, sedan kom vissa skillnader i valet av gummiblandningar beronde på vilken gummiblandning ansågs som optimal för valda inställningar. Mercedes fungerade bra i början av racet på torr bana med medium, McLaren var en bit efter tills det började regna med samma däck och deras set up började fungera optimalt, RBR fungerade inget vidare i början av racet med medium, varken på en torr eller på en blöt bana. Under den blöta mellanakten dirigerade McLaren tillställningen med intermedium däck, när banan sedan började torka upp, höll McLaren sina båda förare ute ett varv för länge innan de kom in för att byta till mjuka däck. Hamilton tackade och tog emot, smet förbi och behöll sedan ledningen hela vägen till målflaggan, Norris som hade legat på en andra plats fick ge sig när Verstappen kom ikapp och blåste förbi med hårda däck, det var en märkbart nedstämt Norris som klev upp på podium som trea. 
 
Om Norris var nedstämt var Hamilton rena motsatsen, märkbart rört efter segern på hemmaplan, hans nionde seger i Silverstone och den hundrafjärde totalt, hans senaste innan triumfen på hemmaplan kom i Saudiarabien 2021, smolken i glädjebägaren för Mercedes del blev Russels problem med kylning som tvingade honom att bryta racet. Verstappen för sin del var som han brukar vara, mer eller mindre oberörd, hans andra plats ökade hans försprång i förarmästerskapet till tvåan Norris, med mer neutrala inställningar skulle han nog kunnat ta hem segern på Silverstone.
 
Piastri blev fyra på behörig avstånd bakom topptrion, Sainz räddade Ferrari från ett totalfiasko med sin femte plats, Hulkenberg lyckades över förväntan med sin sjätte, AM tog dubbla poängplatser med Stroll före Alonso, de sista poängplatserna togs hand om av  Albon och Tsunoda.
 
Storbritanniens GP blev ett skolexempel av hur valet av set up och optimeringen av den för en viss gummiblandning påverkar raceresultatet på en upptorkande bana, i Silverstone chansade McLaren på fel set up, hade regnet fortsatt så hade de tagit en dubbelseger. En sak som sticker ut hos McLaren är deras förare, eller rättare sagt förarnas brist på mental styrka, båda två är snabba men samtidigt lite veka, de saknar den killer instinkt som krävs för att vinna förartiteln, Verstappen har den liksom Hamilton, men inte Norris och Piastri.
 
Nästa race går av stapeln om två veckor i nazist armhålan Ungern vars ledare slickar Putins röv, Hungaroring är en skitbana i en nasse armhåla som borde försvinna ur racekalendern, varför Ungerns GP hänger kvar i racekalendern år efter år är ett mysterium, att den en gång i tiden kvalade in i racekalandern hänger nog ihop med att Bernie E fick lite kontanter för att fylla madrassen med.
 
Det om F1, i F2 fick "megatalangen" Antonelli en gratis seger tack vare den omvända startordningen i sprintracet, jag har aldrig begripit mig på det fina med en omvänd startordning, man belönar en förare som har misslyckats i kval med en gratis pole och ger honom chansen att ta en oförtjänt seger. I F3 lyckades Lindblad med samma konststycket i sprintracet, pole efter ett svagt kval tack vare den omvända startordningen och en seger. Samma Lindblad vann även huvudracet i F3 från tionde rutan med lika delar av skicklighet och tur under varierande väderförhållanden, med slicks var han snabb i början av racet, dalade sedan ner genom fältet med torrdäck när banan blev blöt, och tog sig upp genom fältet i slutet av racet när banan torkade upp igen. Bra jobbat av Arvid, men som sagt var, omvänd startordning är en riktig skitgrej för att skapa konstgjort spänning, dock skulle det inte förvåna mig om den dyker upp även i F1, FIAs klantskallar gör vad som helst för att skapa underhållning på racingens bekostnad. 
 
 
 
 
Dagens grid girl saluterar Hamiltons nionde hemmavinst, huruvida den även förblir den sista återstår att se.
 
Amen,.må FIAs racingsabotörer ruttna i helvetet.   
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Genc

Hade jag bestämt i F1 hade jag ersatt banan i Ungern med Finland och Kylmi Ring istället, eftersom att Finland där du kommer ifrån är både en demokrati och samtidigt att motorsports intresset är mycket högre än den i Ungern. Som endast finns på kalendern är bara för Bernies och de brittiska fansen kärlek till Ungern som de har även med Indien och Bulgarien.

skriven
#2: Mats

Hur många rejs till behåller RB Perez? Fortsätter det så här så tar ju McLaren konstruktörs från dom ...

skriven

Kommentera inlägget här :