ALL TO PLAY FORE

 
Då var det dags för Silverstone racehelg nummer 58, en bana med kurvkombinationer där förarna utsatts för 5G på sina ställen, däribland genom Maggots-Becketts-Chapel, en kurvkombination som kräver en optimal aerobalans och en bra utgång ur Chapel för kunna hålla undan till slutet av Hanger Straight innan man tar sig an Stowe. Det går fruktansvärt fort på Silverstone, så man behöver verkligen dess väl tilltagna avåkningszoner för att undvika närkontakter med räcket, resan från Luffield till Stowe går i princip med plattan i mattan. Silverstone är en bana för RBR att briljera, ingen annan bil har samma perfekta aerobalans genom snabba kurvor, läge för revansch för Verstappen med andra ord, om nu inte Norris vill annat. Det mest framgångsrika stallet genom årtionden är Ferrari med 18 vinster före McLaren som har samlat 14 stycken, Norris är nog sugen på att utöka antalet vinster till 15, men jag tvivlar på att McLaren räcker till mot RBR, huruvida Ferrari kan skärpa sig återstår att se, men någon vinst nummer 19 lär det inte bli i år. Mercedes fick en turseger senast i Spielberg och har visat en gryende form, men de får nog nöja sig med att kämpa om den sista podiumplatsen med Ferrari, RBR är grymt snabb på den här typen av banor som sagt var, och Mackens RBR kopia är nog även den för snabb för Mercedes.
 
Det är de hårdaste gummiblandningar som gäller i Silverstone, och på grund av de höga belastningar på däcken har Pirelli satt minimi däcktryck på 26,5 psi fram, något som förarna säkert kommer märka av som understyrning genom Vale, det är lätt att tappa bakändan när man går på gas vid utgången av Vale för att få upp farten fram till och genom Club och ut till start-mål rakan. Silverstone kräver relativt mycket vinge på grund av banans karaktär, men för mycket vinge straffar sig på Hangar Straight, saknar man aerobalans måste man skruva på lite extra vinge, dock är dagens ground effect bilar lättare att jobba med ur set up synpunkt eftersom så stor del av downforce produceras under bilen. 
 
Det om Silverstone, Verstappens och Norris fajt på Spielberg har väckt heta känslor hos inte bara britter utan även hos  anglofil McLaren fans, Verstappen har döpts om ett antal gånger, allt från en idiot till ett rövhål har kommit till andvändning, för min del var deras sammanstötning en race incident i stridens hetta. Bland de svenska McLaren fansen har man malt på om förflyttningar på bromszonen, huruvida den enas framhjul in i kurvan har varit uppe vid den andras bakhjul och så vidare, ingen vet bättre än dem själv enligt dessa "soffaexperter". Jag skulle vilja påpeka följande för alla regelbok nötare, det finns inga förare som i stridens hetta ägnar sig åt att kika på var den andras framhjul befinner sig när man svänger in i en kurva. Det finns inte heller förare som inte flyttar sig på bromszonen, och det finns absolut inga förare som frivilligt flyttar på sig när man fajtas om segern, är man en som flyttar på sig frivilligt så kommer man aldrig vinna några race. En annan sak som dessa regelbok nötare bör fundera på är hur olika förare bromsar på väg in till en kurva, Norris bromsar enligt skolboken i en rakt linje, det gör inte Verstappen, han bromsar som Hamilton, det vill säga mycket senare när man svänger in i kurvan, något som ger en annan utgång ur kurvan och gör det mycket svårt för en skolboks bromsare att ta sig förbi. Norris testade med sina skolboks dykningar gång efter gång både på ut och insidan, sånt funkar inte mot en förare som bromsar först då man börjar svänga in, en svår bromsteknik att lära, men behärskar man den så är mycket vunnet genom kurvor och ut ur dem.
 
Norris är en duktig föare, men inte i nivå med såna som Verstappen, Hamilton eller Leclerc, han är en brat som pappan pröjsade för att han skulle hamna i F1, en lite arrogant rikemans son som pratar om sina mentala problem och om sin rädsla på banan. Att anklaga Verstappen för att ha skadat hans bil var löjeveckande, Norris gjorde det på egen hand när han fortsatte till depån med en punkterat bakdäck som piskade sönder golvet och halva diffusern. Lika löjligt var hans krav att Verstappen skulle erkänna att deras sammanstötning var hans fel, annars skulle han tappa respekten för Max, Norris har förvandlats till en arrogant lipsill som borde tänka efter före innan han öppnar munnen. Som ett stall är McLaren bara en tvättmaskin för mellanöstern intressen, först var stallet i händerna av den saudiska kungafamiljen genom PIF,Public Investment Fund, i år sålde saudier McLaren Group där F1 stallet ingår till Bahrain och Mumtalakat Holding Company, det vill säga till den Bahrainska kungafamiljen, snacka om sportwashing på hög nivå, Macken tvättar blodspengar åt de värsta diktaturer i världen, med tanke på det kan det vara på sin plats att ha en dryg brat som förare. 
 
Dagens grid girls har Hamilton som sällskap, Lewis har vunnit ett antal gånger på Silverstone, dock lär det inte bli någon vinst i år.
 
Amen,..må dryga brat hålla käften.           
 
    
 
   
 
   

Kommentarer :

#1: Peter

Brandon sluta aldrig kommentera F1 så underbar sammanfattning Amen
Ha det .

skriven
#2: Anonym

Jag håller med, sluta aldrig kommentera!
Du är den mest insatta av alla jag läser och samtidigt är du jävligt rolig när du irriterar dig. Du är grym.
// Sigge

skriven
#3: Anonym

RulleBullen.
Så himla bra.

skriven

Kommentera inlägget här :