QATAR CAMBER GAMES

 Qatar och Lusail nästa för F1 cirkusen, okänd mark eller ska vi säga okänd sand för F1, MotoGP har tävlat här under många år, WTCC har varit här liksom några andra, men F1 bryter ny sand på Lusail. Det är just förekomsten av sand som blåser in på banan som gör det extra besvärligt för förarna  att hitta den rätta känslan i början av racehelgen, banan används sällan så det finns inte mycket gummi på den, dock är greppnivån från asfalten riktig bra, man har inte asfalterat om sedan 2004. Start-mål rakan är lite drygt en kilometer lång, efter det kastas man in i ett antal kurvkombinationer där aeropaketets förmåga att skapa downforce sätts på prov liksom aerobalans och förarnas nackmuskulatur.  Kurvkombinationen 12-13-14 med sin trippel apex blir en utmaning som heter duga där man når upp till 5,2 G, några av kurvpartierna gynnar RBR, några andra Mercedes, det blir intressant att se vilken av dem hittar rätt med inställningar, och hur snabbt deras förare hittar den rätta rytmen och känslan ute på banan.
 
FP1 och FP3 körs på dagtid när det är höga bantemperaturer, FP2, kval och racet under sen eftermiddag-kväll när temperaturen faller snabbt som den brukar göra på ökenområden, med andra ord, FP1 och FP3 körs i ban-lufttemperaturer som gynnar RBR, och FP2, kval och race i ban-lufttemperaturer som gynnar Mercedes, så den sistnämnda bör ha en viss fördel av att racet startar först klockan 1700 lokal tid.
 
Pirelli har valt de hårdaste gummiblandningarna till Lusail, däcken utsätts för höga belastningar och slitaget förväntas bli därefter, för Camber har man satt som max  -3,25 fram och -2,00 bak ,och som  minimum däcktryck 22,0 psi fram och 19,5 psi bak, stallen skulle givetvis  vilja ha mer  Camber och lägre  däcktryck, men det bara att gilla läget och göra det bästa av det. Man kör med relativt mycket vinge på Lusail där alla 16 kurvor kräver sin tribut, men har man för mycket vinge och får en dålig utgång ur sista kurvan, blir man ett lätt byte i slutet av start-målrakan, så det är viktigt att kunna stalla vingarna och diffusern på den kilometer långa rakan för att kunna hålla undan när den bakom en öppnar sin DRS. Väderprognoser siar om sol och temperaturer kring 28-29 grader på dagen, och mellan 22-24 under eftermiddagen-kvällen, det stallet vars bilar klarar av att hantera den fallande bantemperaturen på ett framgångsrikt sätt sitter med ett ess i overallärmen, jag sätter min slant på Mercedes.
 
Det om Qatar, ni har säkert tagit del av klickbete nyheten där man hävdade  att Audi hade  köpt hela McLarens verksamhet inklusive F1 stallet, en nyhet som omedelbart stämplades som en mediaspekulation av McLarens ledning. Vi har ju sett ett antal liknande klickbete artiklar genom åren där WV-Audi har varit på väg att köpa RBR eller något annat stall, skriver man tillräcklig många såna så finns det en chans att man till slut gissar rätt, jag för min del nöjer mig med att vänta tills när och om WV-Audi själv har något att meddela till media och till allmänheten, att sprida tomma rykten är inte riktig min grej. Det som man däremot vet om WV-Audi är att de har haft en hel del problem med att bygga vanliga bruksmotorer som håller måttet, de är inte så lyckat med motorer som drar nästan lika mycket olja som de drar bensin, eller kamkedjor som brister, VW-Audi har byggt ett antal riktiga skitmotorer genom åren. Så, har man problem med helt vanliga vardagsspisar, hur ska man då kunna ta fram en F1 motor? Tyska premium märken har alltid kopplats till hög kvalite och tillförlitlighet, men om man studerar statistik för bärgningsuppdrag orsakade av motor-växellåda-elsystem relaterade fel så  hittar man den tyska premium trion Mercedes-BMW-Audi som värsta syndare. Så, vilken slutsats kan man dra med stöd av den ovannämnda statistiken för bärgningsuppdrag? Jo, att helt vanliga, billiga japanska familjebilar slår dessa premium märken med hästlängder vad det gäller tillförlitlighet och hur väl motor-växellåda-elsystem biten sköter sig, ett högt inköpspris är ingen garanti för hög kvalite.  Så, WV-Audi bör nog träna några år till att bygga vanliga bruksmotorer som håller måttet innan man ger in i att bygga F1 motorer,.om man nu inte tar en genväg via "Vorsprung durch aufkauf" och köper en färdigutvecklad produkt av någon som kan det här med att bygga motorer.
 
Nog om taskiga motorer och trilskande elsystem, vi avslutar med lite Iceman humor. Kimis goda vän skickade ett textmeddelande till Mr Iceman med innehållet "One more year?" angående Kimis vara eller icke vara i F1, svaret lydde "One more beer?",.jag kommer att sakna hans torra humor när Kimi tackar för sig när årets säsong är över.
 
Dagens grid girls har hört talas om en eventuell klädkod när F1 nu hamnar i mellanöstern, och vill veta om skjollängden räcker till.
 
Amen,..må tyska premiummärken vara med er när bärgaren kommer.   
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Det låter ju lovande för RB vad det gäller tillförlitligheten med motorerna,nu när grejerna börjar bli lite slitna.MB har ju redan haft en del problem med att motorerna gett upp denna säsongen.Kanske inte det ultimata sättet att ro hem titeln på,men jag inbillar mig att Max skulle komma över det rätt snabbt om så skulle bli fallet

skriven
#2: Lari

Då har vi tre race i arabien kvar . Finns väl en del å diskutera ang de men jag låter de va för nu e de som de e .
Kikat lite på layouterna å tycker väl att de skulle kunna bli bra racing på alla tre banorna . Ska bli intressant å se om ombygget av Jawn marina kan göra den sömnpillan bättre .
Ang tyska bilmotorer kan jag inte riktigt hålla med dej !
Körde en Passat 1.8T -98 i tio år å 250 000 km utan ett motor problem å kör nu en Audi A3 från -99 med samma motor . Audi har gått snart 200 000 km å dricker ca 0,6 l milen .
Vet dock ett många av VAGs motorer har svagheter men just den här 1,8T motorn från 90-talet år jävligt bra , eller har jag haft tur ! Hade i vilket fall som helst vatt kul med fler motoralternativ framöver !
Hade bäst !
Lari

Svar: Snart bara två,.var man kör kan alltid diskuteras, men F1 cirkusen går alltid dit där pengarna finns, det är just därför jag tycker att de ska sluta hyckla. Alla motorer från WV-Audi är inte skräp, men ett antal är det, mest V6 spisar där man hittar många konstruktionsmissar, något som givetvis nekas från WV-Audis håll, men alla som pysslar med motorer är medvetna om dessa brister, inklusive bilhandlare som ger kalla handen för vissa modeller från WV-Audi. Det finns givetvis även andra tillverkare som har byggt skitmotorer, Volvos "grillbil" har inte många fans i Tyskland, alltför många bilar har fattat eld på grund av en konstruktionsfel, BMWs V 10 är även den en motor med konstruktionsmissar osv, jag tog upp just WV-Audi på grund av att de vill in i F1.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :