Pirelli har valt de hårdaste gummiblandningarna till Lusail, däcken utsätts för höga belastningar och slitaget förväntas bli därefter, för Camber har man satt som max -3,25 fram och -2,00 bak ,och som minimum däcktryck 22,0 psi fram och 19,5 psi bak, stallen skulle givetvis vilja ha mer Camber och lägre däcktryck, men det bara att gilla läget och göra det bästa av det. Man kör med relativt mycket vinge på Lusail där alla 16 kurvor kräver sin tribut, men har man för mycket vinge och får en dålig utgång ur sista kurvan, blir man ett lätt byte i slutet av start-målrakan, så det är viktigt att kunna stalla vingarna och diffusern på den kilometer långa rakan för att kunna hålla undan när den bakom en öppnar sin DRS. Väderprognoser siar om sol och temperaturer kring 28-29 grader på dagen, och mellan 22-24 under eftermiddagen-kvällen, det stallet vars bilar klarar av att hantera den fallande bantemperaturen på ett framgångsrikt sätt sitter med ett ess i overallärmen, jag sätter min slant på Mercedes.
Det om Qatar, ni har säkert tagit del av klickbete nyheten där man hävdade att Audi hade köpt hela McLarens verksamhet inklusive F1 stallet, en nyhet som omedelbart stämplades som en mediaspekulation av McLarens ledning. Vi har ju sett ett antal liknande klickbete artiklar genom åren där WV-Audi har varit på väg att köpa RBR eller något annat stall, skriver man tillräcklig många såna så finns det en chans att man till slut gissar rätt, jag för min del nöjer mig med att vänta tills när och om WV-Audi själv har något att meddela till media och till allmänheten, att sprida tomma rykten är inte riktig min grej. Det som man däremot vet om WV-Audi är att de har haft en hel del problem med att bygga vanliga bruksmotorer som håller måttet, de är inte så lyckat med motorer som drar nästan lika mycket olja som de drar bensin, eller kamkedjor som brister, VW-Audi har byggt ett antal riktiga skitmotorer genom åren. Så, har man problem med helt vanliga vardagsspisar, hur ska man då kunna ta fram en F1 motor? Tyska premium märken har alltid kopplats till hög kvalite och tillförlitlighet, men om man studerar statistik för bärgningsuppdrag orsakade av motor-växellåda-elsystem relaterade fel så hittar man den tyska premium trion Mercedes-BMW-Audi som värsta syndare. Så, vilken slutsats kan man dra med stöd av den ovannämnda statistiken för bärgningsuppdrag? Jo, att helt vanliga, billiga japanska familjebilar slår dessa premium märken med hästlängder vad det gäller tillförlitlighet och hur väl motor-växellåda-elsystem biten sköter sig, ett högt inköpspris är ingen garanti för hög kvalite. Så, WV-Audi bör nog träna några år till att bygga vanliga bruksmotorer som håller måttet innan man ger in i att bygga F1 motorer,.om man nu inte tar en genväg via "Vorsprung durch aufkauf" och köper en färdigutvecklad produkt av någon som kan det här med att bygga motorer.
Nog om taskiga motorer och trilskande elsystem, vi avslutar med lite Iceman humor. Kimis goda vän skickade ett textmeddelande till Mr Iceman med innehållet "One more year?" angående Kimis vara eller icke vara i F1, svaret lydde "One more beer?",.jag kommer att sakna hans torra humor när Kimi tackar för sig när årets säsong är över.
Dagens grid girls har hört talas om en eventuell klädkod när F1 nu hamnar i mellanöstern, och vill veta om skjollängden räcker till.
Amen,..må tyska premiummärken vara med er när bärgaren kommer.
ANONYMUS
skrivenDet låter ju lovande för RB vad det gäller tillförlitligheten med motorerna,nu när grejerna börjar bli lite slitna.MB har ju redan haft en del problem med att motorerna gett upp denna säsongen.Kanske inte det ultimata sättet att ro hem titeln på,men jag inbillar mig att Max skulle komma över det rätt snabbt om så skulle bli fallet