HUNGARIAN RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, en Kalle Anka bana av värsta sorten där ett lyckad kval betyder allt, det går att ta sig förbi en dålig bil i en bra bil, men att ta sig förbi en jämnbördig är i det närmaste en omöjlighet. Det brukar vara riktigt varmt på Hungaroring, men just nu talar väderprognoser om temperaturer mellan 23-26 grader under racehelgen och risk för regnskurar under fredagen, en väderprognos som säkert välkomnas hos Mercedes som i lite lägre temperaturer kan köra med smalare sidepods som ger en bättre aerobalans.
 
Hungaroring är som en karting bana, det svänger mycket och ofta i makligt tempo, dagens tunga, välväxta bilar med en extremt lång hjulbas ser malplacerade ut på Hungaroring, känner sig inte riktigt hemma i kurvor med blinda ingångar, och har en tendens att rolla vid alla hastiga kursförändringar. Några kallar Hungaroring för "Monaco utan murar", det kanske ligger något i det, båda banor hör till kategorin "rear limited", och passar därmed bäst för bilar av "front limited" karaktär.
 
Däcken utsätts för skapliga sidåbelastningar på Hungaroring trots de relativt låga hastigheterna, greppnivån från asfalten är hög och man kör med mycket vinge, att hitta en välfungerande set up brukar vara rätt så enkelt på Hungaroring eftersom banan saknar snabba rakor.
 
 
Den mjuka linjen regerar på Hungaroring i valet av gummiblandningar, det är bara Mercedes som nöjer sig med 8 set av mjuka, men deras bil fungerar ju bättre på de lite hårdare gummiblandningar så deras val av gummiblandningar är helt i linje vad man förväntar sig av dem.
 
Hungaroring ger RBR en bra chans att fortsätta med att sätta käppar i hjulen för Mercedes och Ferrari, kampen om en plats i första startledet lär komma ske med blodsmak i munnen, det blir intressant att se vem som kniper pole, det är ett antal toppförare som är revanschsugna efter en mindre lyckad racehelg i Tyskland.
 
Ungerns GP är lika med en enstoppare, tar man pole och gör ett problemfritt depåstopp för däcksbyte har man segern som i en liten ask, det har varit tre mycket underhållande race på raken, men den trenden lär inte hålla på Hungaroring om nu inte vädrets makter har något alldeles extra överraskande att komma med.
 
Det om vad som komma skall, det var roande att ta del av både mediamurvlarnas och fansens feedback efter Tysklands GP, vissa avåkningar av toppförare bagatelliserades samtidigt som andra triggade fram en pajkastning av rang.  Leclerc tycks aldrig göra några fel hur klantigt han än beter sig, samma gäller Hamilton, men om Bottas gör ett misstag så sätter pajkastningen fart per omgående när diverse mer eller mindre självutnämnda "experter" skyndar på att säga sitt. Det är märkligt hur svårt dessa "experter" har att tolka rätt vad MrWolff klämmer ur sig, en sits hos Mercedes hänger inte på några enstaka raceresultat, utan det finns ett antal parametrar som räknas in och fäller avgörandet. Så, ingen Verstappen, Ocon eller Russel är på väg att ta över den ena sitsen hos Mercedes 2020, jag kan förstå att det är kul för vissa hobbyjournalister att spekulera i både det ena och i det andra  i jakten på klickar, och att det finns F1 fans som lever i en fantasivärld, men faktum är att MrWolff inte alls bryr sig om vad dessa individer kläcker ur sig.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon fortsätter med sitt USA äventyr med blandade resultat, det är i första hand Rosenqvist som utmärker sig positivt, Ericsson har betydligt svårare att hävda sig over there. Felix har en styrning redan klar till 2020, om det blir någon fortsättning för Ericssons del i Indycar 2020 återstår att se, han har ju inte direkt övertygad och skulle kanske passa bättre som en sportvagnschaufför, är man så medioker som kvalförare som Marcus är blir man aldrig en toppförare inom formelbil racing.
 
Dagens grid girls är hämtade från hojracing där man inte PK spänner ringmuskeln när rabiatfeminister ropar varg.
 
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.             
 
    
 
          
 
 
    
 
      

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Brandon, vet du något om alfas tidsbestrsffning senast, vad det var fia anmärkte på?

skriven
#2: Anonym

Vet att Hungaroring kan suga men likväl är jag och frugan på väg dit. Som brukligt så satsar vi på en F1 helg om året som vi ser live, tar husbilen och bor på campingen vid banan. Riktigt trevligt med alla F1 nördar på plats, senaste åren så dominerar Holländare på plats att stödja Verstappen. Hatten av för denna supporterskara som verkligen stöttar sin förare än som svenskar ska kasta skit på den något mediokra förare i ett skitstall som kommer från Sverige.
Ångrar att vi inte tog Tysklands GP också som vi pratade om.

skriven
#3: Tomi

Kan det vara så att Alfa testade lite med starttekniken för Ferrari senast, och nu vet Ferrari att det var lite över gränsen?
Anonym- var i på Hungaroring förra året, riktigt trevligt även om banan inte exponerar en F1-fulla kapacitet. Det jag kommer ihåg nästan mest från racehelgen var att Ferrari plockade bort Kimi från sitt sista Q3 försök, han var lite för snabb helt enkelt antar jag.......J.Walkers bar med fina iskalla drinkar var också ett givet vattenhål i den 32-33 gradiga värmen.....
Hoppas att allt är bra med dig Brandon, din blogg är fortsatt bra.....

skriven
#4: Genc

Angående herr Ericsson tycker jag att han är så dålig att han skulle passa bra i att köra ångvält, på gatorna i Kumla eller vad säger du?

skriven
#5: ThomasF

Genc,Isåfall är du det första Marcus skulle köra över 😁Vi som inte har så många motorstjärnor får vara glada för det lilla vi har.Hoppas du inte blev för tillplattad nu?Ha en riktigt bra dag//Thomas

skriven
#6: tombau haupda

Marcus måste vara den uslaste formelbilsföraren någonsin..

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
På tal om Marcus,så tog han i varje fall en pallplats innan Felix gjorde detsamma.Det är ju inte så illa gjort av världens sämsta Formel-bilsförare.Detta gjorde han dessutom i en bil som anses vara sämre än den Felix kör.Nu var detta i och för sig ett ovalbana-lopp som enligt många inte har någon större status,men när man hör vad Räikönnen anser om denna typ av banor efter sin tid i Nascar så tycker jag det är dags att omvärdera det.Han kallade ju det för riktig racing.

skriven
#8: tombau haupda

snart är varenda förare i formelbilsracingen utsedd av blomman och bisittare till att ersätta bottas,som i deras ögon bara är så sämst så sämst..

skriven
#9: Jan Jonsson

Så trött på att det klagas så mycket på allt och alla i dessa komentarer. Läser med intresse det Brandon skriver och lär mej massor av hans stora racing kunnande. Men komentarerna... Många av dom handlar ju bara om att klaga på Marcus Ericsson och andra bloggar. Marcus har gjort massor för svensk racing, många har börjat intressera sej för racing pga honom och Felix. Marcus är en mycket skicklig racerförare, som varje svensk borde vara stolt över,

Svar: Det hela är nog något slags motreaktion till det som skrivs hos Janne Blomqvist, Janne själv är skapligt nedlåtande gentemot vissa förare mellan varven, och hans sekt innehåller ett antal riktiga knäppskallar med noll kunskap om racing vars hela agenda går ut på att smutskasta vissa förare,.kan vara frågan om hederlig, gammaldags avundsjuka. Jag ser Mackan som en helt ok förare i fråga om racepace, men rätt så svag när det gäller kval, han är i mina ögon mer Jo Bonnier än Ronnie Peterson, han skulle göra bra ifrån sig i racing typ LeMans, men räcker inte till i F1 eller IndyCar, något som däremot Felix gör i Indy och skulle nog klara sig rätt så bra även i F1.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :