MIAMI MISTAKES

Stadsbanor har enligt Liberty Media och FIA en framträdande roll i F ettans expansion mot en mer underhållande "happening", en familjefest utöver det vanliga där sprintracet och diverse artister skapar mervärde ur underhållningssynpunkt, mer "rundelracing" i 75 knyck för folket, mer "bling bling"...
 
...tills varvtiden står still när ground effect gangsta rappar vidare. 
 
Jag personligen har lite problem med att förstå var det sportsliga ligger när man masar runt gatuhörnen i 70-90 km i timmen, "rundelracing" är en urbaniserad folkrace-raggarrunda hybrid för urbana människor som kör elbilar och profilerar sig med"selfies"  i profylaktisk syfte som moderna tiders F1 fans.
 
"Banan" som sådan är en sällsynt orytmisk skapelse, första sektorn har några snabba-medelsnabba "kurvor", andra sektorn påminner mest infarten till en varuhus parkering, och den tredje Avenyn i Göteborg utan träd, sight seeing i Miami med LM som reseledare. Ett stopp brukar fungera i Miami, man startar med medium och byter sedan till hårda, graining kan förekomma med mjuka och medium liksom överhettande höger fram. Miami är mer traction än downforce, greppnivån från "banan" förbättras undan för undan under racehelgen, och  i och med sprint pajaseriet har man bara en timmes fria träning att hitta rätt med inställningar. Miami är och har varit en RBR "bana", Verstappen har vunnit spektaklet två år i rad, det senaste från nionde startrutan, Max startade med hårda däck och bytte sen till medium, utan tekniska problem lär han vinna även i år, wingmannen Perez trivs även han på stadsbanor. Ferrari har lite överraskande haft problem genom långsamma kurvor i år, huruvida de har hittat något botemedel till det i Miami återstår att se. McLaren brukar inte briljera genom långsamma kurvor, Mercedes kommer med nya delar för att försöka göra det, AM vill även de vara med och kriga om en podiumplats och så vidare, med några SC ingripanden kan det dyka upp nya namn bland poängtagare. 
 
 
All nödvändig information finns att hämta från bilden här ovan, det är varmt och fuktigt så här års i Miami och någon åskskur kan dyka upp och ställa till det, blöt underlag och lite vinge är en giftig kombination. Bästa omkörningsmöjligheterna dyker upp vid inbromsningen till kurva elva och kurva sjutton, med årets bilar kanske även på några mer oväntade ställen, Miami är en "medium" bana i det avseendet. 
 
Det om Miami, rykteskarusellen rullar vidare i F1, Newey ska till Ferrari eller till AM om han nu inte slutar i F1, Verstappen ska till Mercedes tillsammans med farbror Marko, Sainz ska till RBR eller Audi och så vidare, mycket klick bete svammel från diverse "F1 experter" som hoppas pricka rätt med sina "kom ihåg var ni läste om det först" chansningar. Jag bryr mig inte så värst mycket om vem som kör var, förarna är bara ballast, men ibland blir man lite fundersam över vissa värvningar. Audi sägs storsatsa i F1, jag har svårt att se hur det hänger ihop med deras val av personal, Seidl, Key och nu Hulkenberg, individer som har sparkats av andra stall och fördettingar, inte direkt en storsatsning i mina ögon, risken finns att Audi gör en Toyota och försvinner från F1 fortare än kvickt. 
 
Det om F1, jag kikade en kort sammanfattning av det senaste Indycar racet med svenskt på tredje och fjärde plats i form av Linus och Felix, racet vanns av McLaughlin före Power, Nya Zeeland före Australien. Förespråkare av Indycar vill alltid lyfta fram att i Indycar kan vem som helst vinna, inte bara en snubbe som i F1. Jag för min del tycker att just det är den svaga punkten i Indy, med ren bondtur kan vem som helst vinna, det hela liknar mer lotteri än racing. Det finns även Indycar fans som påstår att vissa förare från Indycar skulle kunna bli framgångsrika i F1. Kikar man till exempel McLaughlins eller Powers meritförteckningar har man lite svårt att tro på det. McLaughlin körde kart hemma i NZ, sedan V8 supercar i Australien innan han hamnade i Indycar, Power F3 och Formula Renault 3,5 i Europa,  fjortonde och  nionde i F3 serien, sjua i FR 3,5, inte mycket att skriva hem om. Att jämföra F1 piloter med Indycar dito är som att jämföra äpplen med päron, man hamnar i Indycar om talangen räcker inte till att köra i F1 eller om man inte har sponsorer som betalar för en sits i F1 eller är en fördetting som F1 förare. Båda serier har sitt underhållningsvärde och sina fans, men att man per automatik blir en toppförare i den andra serien efter det att man har varit det i F1 eller Indycar håller inte, har man varit en toppförare i F1 saknar man motivation i Indycar, är man en toppförare i Indycar räcker man inte till i F1.
 
Dagens grid girls ser ut att vara Indycar fans, de rullar hatt tillsammans med övergödda Indycar mekaniker och knäcker några Buds.
 
Amen,..må första maj solen vara med er.     
 
        
 
   
 
    

Kommentarer :

#1: Genc

Oh shit here we go again, som CJ i GTA spelen brukar säga. Ännu en gång i skitbanan Miami, jaja allt handlar om cashen och inget mera, för att både banan och staden ligger i USA FIAs och F1ans guldgruva. Och lämnar bra med stålar till ägarna LM och FIA som endast tänker på det, med att bjuda en massa kändisar som inte visar respekt för F1ans mästare som Stewart som är Formel 1ens såkerhetsman och skapare så väl som motsvarigheten till Yoda i Star Wars filmerna. Hade jag bestämt i F1 hade jag inte skapat såna skitbana som den, där det endast ska bromsas och köras långsamt än snabbt med massor av action. Bevisar bara att LM gänget begriper ibland noll om racing och hur det hela fungerar, även hur en raksträcka ska vara🤦‍♂️(Facepalm) for that.

skriven
#2: Krister

Som Vanligt Brandon, ett intressant inlägg.
Men nu håller jag inte helt med dig, ditt resonemang om toppförare i respektive serie håller inte, enligt min mening. En toppförare i F1 har väl aldrig gått till Indycar? Och en toppförare i Indycar har väl aldrig (helt rimligt) gått till F1?
Mediokra förare i F1 har gått till Indycar, men väl inga toppförare? Visst, Montoya, det är sant. Men var han verkligen en toppförare? Menar inget illa Brandon, men håller liksom inte helt med dig.

Svar: Jag menar OM det skulle hända så skulle en F1 toppförare få problem med motivation, några förare av F1 nivå finns inte i Indycar, där av att de aldrig dyker upp i F1. Ha det Krister.
Brandon Lee

skriven
#3: Samot

Vad är dina tankar angående 2026 och det nya reglementet?

Svar: Inga ännu så länge, det som har sagts är bara förslag i dagens läge, vi får se lite längre fram vad det blir av det hela.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :