Det om kval, FIA har släppt lite bilder och data om vad som komma skall 2026, jag personligen är inte särskilt inponerad av deras påhitt, 2026 års bil blir en Formula Netflix skapelse där förarens insats reduceras till ännu mer knapptryckande än i dag. Snabbare på rakor, långsammare genom kurvor, specielt genom snabba kurvor, i varvtid bara en aning snabbare än en F2 bil, vi har ju redan F2, det behövs inte en till. 30% mindre downforce, 55% mindre drag och MOD, "manual override mode" där man manuelt stallar bilen med X mode på rakor, och återställer med Z mode genom kurvor,rörlig aero där både fram och bakvingen akviteras samtidigt av föraren, plus ett PTP, push to pass system, lite Indycar vibbar över det hela, men vi har ju redan Indycar och behöver inte en till.
Hjulbasen krymper från 3600 mm till 3400 mm, bredd från 2000 mm till 1900 mm och vikten sägs minska med 30 kg. Effekten från förbränningsmotorn sänks från 560 kwh till 400 kwh, och höjs från 120 kwh till 350 kwh från batteriet, antalet av element i fram och bakvinge reduceras och det nedre elementet i beamvingen tas bort. "Stänkskärmarna" på framhjulen försvinner och en en barge board liknande styrplatta gör comeback för att "tvätta" aeroflödet, och golvytan reduceras för att minska ground effect och så vidare. I mina ögon har FIA skapat en F2-Indycar hybrid för att göra Netflix publiken nöjd, att köra fort rakt fram är lätt liksom att trycka på några knappar, men andemeningen med racing är just hur man hanterar bilen genom kurvpartier och hastigheten genom kurvor. F1 är inte dragracing där allt ska hända på en raksträcka med hjälp av simpel knapptryckande, omkörningar ska komma ur förarens körskicklighet, inte ur MOD eller PTP. Jag vet inte riktig hur FIA resonerar ibland, tänk er en bana med få kurvor och långa raksträckor, man använder bromsarna lite och samlar därmed bara lite extra energi till PTP systemet, något som i sin tur innebär att extrakicken från PTP tar slut långt innan raksträckan gör det, skapligt korkat av FIA. MOD kommer ställa till det ordentligt om det uppstår fel i det, om man kan inte ställa om från X mode till Z mode i slutet av rakan, utan fortsätter men öppna vingar rakt fram i 360 knyck pushad av PTP, bårhuset nästa. Jag tycker att bilarna ska i alla lägen kunna kontrolleras av föraren, förarna ska inte bli passiva passagerare som bara trycker diverse knappar för att göra Netflix publiken, LM och FIA nöjda, F1 ska handla om racing på riktigt, inte artificiella omkörningar med hjälp av diverse påhitt av FIA.
Jag avslutar med några rader från Expressens "F1 experter", jag citerar,"De(bilarna) kommer även ha en utökad användning av aktiv aerodynamik där förarna ska kunna sänka både fram-och bakvinge, ett sätt att bibehålla de höga hastigheter som vi ser i dag trots en övergång till att hälften av energin ska hämtas från en elmotor", slut citat. Man häpnar över deras expertis, vad vore racing livet och F1 utan kvällstidningarnas "F1 experter".
Dagens grid girls är beväpnade med paraplyer för Montreal vädret, så även jag för det svenska, vart tog sommaren vägen?
Amen,..må den försvunna sommaren vara med er.
håller med dig till 100 procent en racerbil ska köras av föraren utan hjälp av 25 man som sitter uppkopplade till bilen. varför inte tillåta alla datorer på träning o kval o sen koppla bort dem till race så det blir ett förarmästerskap. kul dock att dom närmar sig varann. hoppas på ett bra race.