FORMULA NETFLIX

 
 
Kvalet till Kanadas GP blev en jämn historia, eller ska säga en historisk historia, det är andra gången i F ettans historia där två eller flera förare har exakt samma tid, pole gick till Russel som satte sin tid före Verstappen. Mercedes uppdateringar börjar fungera i alla fall på den här typen av banor med långsamma kurvor där man rider högt på kantstenen, hur deras bil kommer fungera genom snabba-medelsnabba kurvor på en bana som till exempel Barcelona återstår att se. McLaren duon kom nära toppduon, Ricciardo kvalade ut Tsunoda som har fått förlängt med ett år hos RB, Alonso slog Stroll, Hamilton gjorde en liten miss på sitt sista kvalvarv och blev inte bättre än sjua, Tsunoda tog det lite lungt efter ett nytt kontrakt och hamnade i ruta åtta före Stroll, den sista platsen i kval tre knep Albon. 
 
Ferrari gjorde en miss när de skickade ut sina förare med gamla mjuka i kval två i deras första försök, RBR gjorde samma sak med Verstappen som med nöd och näppe klarade sig vidare från kval två, ibland agerar toppstallen lite arrogant i tron att de tar sig vidare med gamla däck. Den stora förloraren blev dock Perez som åter igen åkte ut i kval ett, mexikanaren har stora problem med att få ut det bästa av årets RBR, en bil med lös bakända är inte Perez melodi. När man kikar på kvalresultatet här ovan ska man komma ihåg, att en del prestanda hos vissa är banspecifik sådant eller ett resultat av set up som fick däcken att fungera "inom fönstret", i dagens race kan det bli något helt annat beronde på bantemperatur, luftfuktighet, vindstyrka, set up och så vidare, det som fungerade igår behöver inte göra det idag. 
 
 
 
Det om kval, FIA har släppt lite bilder och data om vad som komma skall 2026, jag personligen är inte särskilt inponerad av deras påhitt, 2026 års bil blir en Formula Netflix skapelse där förarens insats reduceras till ännu mer knapptryckande än i dag. Snabbare på rakor, långsammare genom kurvor, specielt genom snabba kurvor, i varvtid bara en aning snabbare än en F2 bil, vi har ju redan F2, det behövs inte en till. 30% mindre downforce, 55% mindre drag och MOD, "manual override mode" där man manuelt stallar bilen med X mode på rakor, och återställer med Z mode genom kurvor,rörlig aero där både fram och bakvingen akviteras samtidigt av föraren, plus ett PTP, push to pass system, lite Indycar vibbar över det hela, men vi har ju redan Indycar och behöver inte en till.
 
Hjulbasen krymper från 3600 mm till 3400 mm, bredd från 2000 mm till 1900 mm och vikten sägs minska med 30 kg. Effekten från förbränningsmotorn sänks från 560 kwh till 400 kwh, och höjs från 120 kwh till 350 kwh från batteriet, antalet av element i fram och bakvinge reduceras och det nedre elementet i beamvingen tas bort. "Stänkskärmarna" på framhjulen försvinner och en en barge board liknande styrplatta gör comeback för att "tvätta" aeroflödet, och golvytan reduceras för att minska ground effect och så vidare. I mina ögon har FIA skapat en F2-Indycar hybrid för att göra Netflix publiken nöjd, att köra fort rakt fram är lätt liksom att trycka på några knappar, men andemeningen med racing är just hur man hanterar bilen genom kurvpartier och hastigheten genom kurvor. F1 är inte dragracing där allt ska hända på en raksträcka med hjälp av simpel knapptryckande, omkörningar ska komma ur förarens körskicklighet, inte ur MOD eller PTP. Jag vet inte riktig hur FIA resonerar ibland, tänk er en bana med få kurvor och långa raksträckor, man använder bromsarna lite och samlar därmed bara lite extra energi till PTP systemet, något som i sin tur innebär att extrakicken från PTP tar slut långt innan raksträckan gör det, skapligt korkat av FIA. MOD kommer ställa till det ordentligt om det uppstår fel i det, om man kan inte ställa om från X mode till Z mode i slutet av rakan, utan fortsätter men öppna vingar rakt fram i 360 knyck pushad av PTP, bårhuset nästa. Jag tycker att bilarna ska i alla lägen kunna kontrolleras av föraren, förarna ska inte bli passiva passagerare som bara trycker diverse knappar för att göra Netflix publiken, LM och FIA nöjda, F1 ska handla om racing på riktigt, inte artificiella omkörningar med hjälp av diverse påhitt av FIA.
 
Jag avslutar med några rader från Expressens "F1 experter", jag citerar,"De(bilarna) kommer även ha en utökad användning av aktiv aerodynamik där förarna ska kunna sänka både fram-och bakvinge, ett sätt att bibehålla de höga hastigheter som vi ser i dag trots en övergång till att hälften av energin ska hämtas från en elmotor", slut citat. Man häpnar över deras expertis, vad vore racing livet och F1 utan kvällstidningarnas "F1 experter". 
 
Dagens grid girls är beväpnade med paraplyer för Montreal vädret, så även jag för det svenska, vart tog sommaren vägen?
 
Amen,..må den försvunna sommaren vara med er.
 
      

Kommentarer :

#1: carl bergström

håller med dig till 100 procent en racerbil ska köras av föraren utan hjälp av 25 man som sitter uppkopplade till bilen. varför inte tillåta alla datorer på träning o kval o sen koppla bort dem till race så det blir ett förarmästerskap. kul dock att dom närmar sig varann. hoppas på ett bra race.

Svar: All hjälp från depån under racet borde förbjudas, det ska vara upp till föraren, inte upp till ingenjörer vem vinner racet. Ha det bra Carl.
Brandon Lee

skriven
#2: SirLance

Tjena Brandon.
Har en annan fråga till dig.
Vilka är dina top tre race genom historien där man satt som på nålar genom hela racet pga bra racing?
Kollat mycket på gamla race med Kimi och jäklar den killen kan köra bil :)

Svar: Tja, Kimi 2005 på Suzuka, startade från ruta 17 och vann racet,.och ett par av hans vinster på Spa, det var grejer det. Ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Håller med angående om den aktiva aerodynamiken, och det är att den blir hur farlig som helst. För det är som det du säger, att om systemet får ett tekniskt problem så kan föraren direkt åka in i muren med en väldig fart på den allra högsta hastigheten och dö. FIA som babblar om säkerhet här och där, för att sedan göra bilarna farliga med en massa konstiga system allt detta bara för att jänkarna ska ställa och styra med sina showbiz wanna see death mentality som de har. Så går det när Amerikanska media företag ska bestämma inom en sport, nähä in med dig Brandon och sparka LM och ersätt de med Arrivabane och Günther Steiner igen så blir Formel 1en sig själv igen. Än den där röran som den har blivit

Svar: DRS är en farlig påhitt om den missar, men en framvinge som missar blir mycket värre, de borde sätta en FIA idiot i en bil med aktiv aero för att testa vad händer om systemet kollapsar.
Brandon Lee

skriven
#4: Tom

Expressens F1 experter,skrattade så jag pissade ner mig..Jumalauta säger jag bara..ha det bäst!

Svar: De är rätt så roliga med sitt resonemang, speciellt tjejen som är med, hon pratar om F1 som om hon skulle prata om bakning, jag hoppas att hon kan lite mer om bakning än hon kan om F1. Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :