RED BULL GIVES YOU WINGS

 
 
 
 
 
 
 
Grand Prix helgen på Spielberg tycks forma sig till en one man show, Verstappen för hela slanten, pole och vinst i sprint, och pole igen till morgondagens race. Under sprint kval och race stretade de andra emot, Norris till och med ledde sprintracet under en kort stund innan Max gjorde som han brukar göra och försvann i periferin. När det var dags för kval till morgondagens race blev det kattens lek med råttan, Verstappen pulveriserade motståndet, avståndet till tvåan Norris blev fyra tiondelar, en evighet på en så kort bana som Spielberg, Max lirade helt i en egen liga. Alla andraplatser måste kännas jobbiga för Norris, så nära men ändå så långt borta racehelg efter racehelg, ingenting är så mentalt jobbigt för en förare än att ständigt få nöja sig med andraplatsen. Man brukar ju säga att tvåan är den första förloraren om inte rent av den största, Norris vann ett race med tur, men stämpeln som den eviga tvåan lurar bakom hörnet, hans miss i sprintracet var amatörmässig. Nu är ju inte sprintracet mycket att skriva hem om, utan kan ses som en förlängning av den fria träningen, en eftergift för Netflix publiken som begriper noll om F1, en LM påhitt för att glädja aktieägarna i pensionsfonder, resultatet av det hittar ni på bilden här ovan.
 
Tillbaka till dagens kval, det blev blandade karameller bland toppstallen, RBR och McLaren i första ledet, Mercedes och Ferrari i det andra och det tredje, och McLaren och RBR i det fjärde. Perez fick stryk av Verstappen, Piastri av Norris, Hamilton av Russel och Leclerc av Sainz, det mest iögonfallande är avståndet mellan Verstappen och Perez med nästan nio tiondelar, stackars Sergio blir krossad av Verstappen racehelg efter racehelg. Om man kikar on board bilder med Max och Sergio, så är det en stor skillnad i hur mycket var och en får jobba bakom ratten. Max behöver knappt göra några korrigeringar med ratten, Sergio sliter och vevar med ratten som en berusad sjörövare, allt handlar om körstil och set up, för Max passar RBR som handen i handsken, för Sergio inte alls, men att Sergio blir slagen med nästan nio tiondelar är ändå lite märkligt, så mycket sämre förare är han inte än Verstappen. En annan sak som fångade min uppmärksamhet under kvalet var hur högt RBR körde sin bil jämfört med till exempel Mercedes, nu var Neweys rake inställningar i bruk igen och aerobalansen genom snabba kurvor fenomenal, hos Mercedes körde Hamilton sin bil så lågt att hela underredet släpade i backen överallt på banan, hans bil såg mer ut som en väghyvel än en F1 bil, det blir inte mycket kvar av plankan på hans lowrider i morgon om han fortsätter i samma stil. 
 
Det var 32 grader i Spielberg idag under kvalet, i morgon blir det lite svalare med 29 grader, det som blir första prioritet i racet är att ta hand om däcken, det vill säga att man unviker onödigt attackbetonad körning som får däcken att överhetta. Om Verstappen tar starten så lär han få en bekväm resa till målflaggan, RBR ser ut ruskigt välbalanserad genom snabba kurvor och är mycket stabil under inbromsningar, det enda som kan stoppa Verstappen från att ta ännu en seger är tekniska problem. 
 
Det om F1, i F2 lyckades Bearman vinna sprintracet tack vare den omvända startordningen, Antonelli var helt anonym och korsade mållinjen på en femtonde plats. I F3 gick det inget vidare för Prema duon Beganovic-Lindblad, det förstnämnda slutade på en femtonde plats i mål, och den sistnämnda fick bryta racet, i morgondagens race startar Lindblad från andra rutan, vi får väl hoppas på att han tar en podium plats imorgon. 
 
Dagens grid girl är redo med skylten för den eviga tvåan, klarar du av att slå Max Lando?
 
Amen,..må den eviga tvåan bli en vinnare en vacker dag.  
 
 
         
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :